Onko musiikillisesti lahjakas jos muutaman tunnin harjoittelulla pystyy soittamaan viululla tunnistettavan sävelen?
Ei tietenkään kauniisti mutta tunnistettavasti ja että kaikki nuotit soi.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos opettelu tapahtuu nuoteista, Tai siis voi olla, mutta tämä ei ole vielä mikään merkki siitä. Perustuu siihen, että itse pystyn oppimaan teknisesti soittamaan sävelen nuoteista ja ymmärrän nuotteja, tosin olen soittanut vain kitaraa ja pianoa, mutta ei kai se viulukaan kovin poikkeus ole? Minulla ei ole minkäänlaisia musikaalisia lahjoja, vaan tämä on omalla kohdallani ihan mekaanista. Ei nuottien opettelu vaikeaa ole. Sitten, jos pystyy soittamaan korvakuulolta lyhyellä harjoittelulla, puhutaan musikaalisesta lahjakkuudesta.
Viulu on vähän erilainen soitin kuin kitara tai piano. Sitä soitetaan periaatteessa korvakuulolta silloinkin kun on nuotit edessä.
Vierailija kirjoitti:
On lahjakas. Se, että tunnistaa melodian.
Suurin osa ihmisistä on musikaalisia.
Amusiaa poteva ei kykene tunnistamaan mitään melodioita.
Tekninen taito soittimen hallinnassa ei varsinaisesti liity musiaalisuuteen sinänsä.
Se on asia mistä voidaan puhua erikseen.
Älä pliis lietso tuota luulemaan nyt itseään poikkeukselliseksi virtuoosiksi. " lahjakas" sana voidaan käsittää eri tavoilla, ja sä käytät sitä arkisena asiana, ap kenties "virtuoosimaisena kykynä". Kuka vaan osaa soittaa yksinkertaisen sävelmän triangelilla, rummulla, nokkahuilulla, pianolla, huulihaarpulla. Mutta se taso on alottelijantasoa. Lapsikin osaa hakata ksylofoonia palikoilla.
Myös tunnistettavan sävelmän määritelmä on oma lukunsa. Ukko nooaa pystyy vetämään puoli sävelaskelta ja enemmänkin pieleen, ja kaikki tunnistavat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekninen taito soittimen hallinnassa ei varsinaisesti liity musiaalisuuteen sinänsä.
Älä pliis lietso tuota luulemaan nyt itseään poikkeukselliseksi virtuoosiksi. " lahjakas" sana voidaan käsittää eri tavoilla, ja sä käytät sitä arkisena asiana, ap kenties "virtuoosimaisena kykynä". Kuka vaan osaa soittaa yksinkertaisen sävelmän triangelilla, rummulla, nokkahuilulla, pianolla, huulihaarpulla. Mutta se taso on alottelijantasoa. Lapsikin osaa hakata ksylofoonia palikoilla.
Olen soitonopettaja, säveltäjä ja osaan soittaa muitakin instrumentteja kuin ammatti-instrumenttiani. Se ei ole vaikeaa musikaaliselle ihmiselle. Tiedän nyt mistä puhun.
Rohkaisen kaikkia käyttämään musikaalista lahjakkuuttaan. Suomessa on nitistämisen kulttuuri, jonka voi jo lopettaa.
En ole koskaan viulua soittanut , mutta Varastetun viulun olen käyttänyt poliisille olen siis aika haka tuntee viulujen Arvot minkä hintaisia mikin viulu on!
Tuota vastaan että on taitava, jo sellainen joka on usean tunnin soittanut opistossa Hyvää viuulun soiton innostusta vaan!
Mä kuuntelen sujuvasti ja jos tulee taas arvoviuluista Varastettu ilmoitus mä heti oon kiinnostunut , ehtiun missä on 🎻🎻.?
Mä itse taas tykkään laulaa ja kirjoittaa runoja.
Ja osallistua laulukilpailuihin on usean vuoden käyny opistossa ( Kansan) laulaa.
Se on hyvä alku mutta en sanoisi että kielisi mistään erityislahjakkuudesta. Musiikissa tärkein on kuitenkin että nauttii siitä soittamista ja oppimisesta, ei niinkään lahjakkuuden levelit. Sitten jos omaksut kokonaisen kappaleen muutamassa päivässä, ja muilla samalla tasolla olevilla menee siihen viikko tai kaksi, voidaan jo puhua musiikillisesta lahjakkuudesta oppimisen tehokkuuden muodossa.
-pianistimies
Kyllä sinulla on jotain musikaalista tajua. Kaikki eivät pysty noin vain tapailemaan jollain soittimella edes alkeita. Älä välitä noista katkerista kommenteista. Kaikkia ei ole kannustettu lapsena harrastusten pariin. Onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa musiikkiharrastusta. YouTube on täynnä opetusvideoita, joilla pääset alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta miksei saisi lietsoa? Se saattaa hyvinkin innostaa hänet uuden harrastuksen pariin ja tuoda paljon hyvää hänen elämäänsä.
Moni aikuinen on omaksunut kohtuuttoman huonon itsetunnon musiikin suhteen. Taustalla ovat nöyryyttävät kokemukset esimerkiksi laulukokeissa. Mielestäni on vain hyvä asia, jos ihmisten minäkuva kohentuu. Aikuinen aloittelija tuskin lähtee mihinkään talent-kilpailuun itseään nolaamaan, mutta saattaa saada virtaa arkeensa ajatuksesta, että pystyy oppimaan jotakin uutta ja vielä nopeasti. Syntyy hyvän kierre.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä alku mutta en sanoisi että kielisi mistään erityislahjakkuudesta. Musiikissa tärkein on kuitenkin että nauttii siitä soittamista ja oppimisesta, ei niinkään lahjakkuuden levelit. Sitten jos omaksut kokonaisen kappaleen muutamassa päivässä, ja muilla samalla tasolla olevilla menee siihen viikko tai kaksi, voidaan jo puhua musiikillisesta lahjakkuudesta oppimisen tehokkuuden muodossa.
-pianistimies
miten muuten määritellään poikkeuksellisen lahjakas tai erityislahjakkuus??. onko se sitä kuinka nopeesti sä omaksut kappaleen muihin nähden?. ysärillä meidän fudis jengissä oli sanonta "kovimmat on ne jotka lintsaa eniten reeneistä". tämä päti pariin tyyppiin , joita ei välillä näkyny 2 viikkoon reeneissä olleenkaan ja omalla eivät oikein harjoitelleet mutta ne oli peleissä aina parhaimmat ja reeneiss myös. tää oli ny esimerkki ei musiikista...
Hanki ympärellesi kannustavia ihmisiä ei latistavia.
Ei siitä kovin paljoa voi päätellä. Esimerkiksi jotkut hyvinkin lahjakkaat eivät tuota opi, jos on esim. motorisesti hitaampi oppimaan. Toisaalta motorisessa mielessä lahjakkaat ja nopeasti oppivat, ja korkeintaan keskinkertaisen lahjakkaat voivat oppia alkuun hyvin nopeasti mutta jossain vaiheessa tulee seinä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pianistimies
miten muuten määritellään poikkeuksellisen lahjakas tai erityislahjakkuus??. onko se sitä kuinka nopeesti sä omaksut kappaleen muihin nähden?. ysärillä meidän fudis jengissä oli sanonta "kovimmat on ne jotka lintsaa eniten reeneistä". tämä päti pariin tyyppiin , joita ei välillä näkyny 2 viikkoon reeneissä olleenkaan ja omalla eivät oikein harjoitelleet mutta ne oli peleissä aina parhaimmat ja reeneiss myös. tää oli ny esimerkki ei musiikista...
Poikkeuksellinen lahjakkuus on hyvin harvinaista. Useimmiten siihen liittyy ainakin musiikissa syvällisempi ymmärrys kuin pelkkä mekaaninen oppiminen. Siinä, missä peruslahjakas oppii melodian, voi poikkeuksellisen lahjakas samassa ajassa jo kyllästyä siihen ja alkaa tehdä omia harmonisia variaatioita.
Siihen, että lintsaajat olisivat lahjakkaimpia, en voi uskoa mitenkään. Toki voi olla, että lintsauksen syynä oli se, etteivät treenit tarjonneet riittävästi haastetta. Ja menestyksen syynä taas todennäköisesti oli ainakin osaltaan se, että jenginne ei osannut haastaa noita pinnaajia, vaan päästi heidät helpolla taistelutilanteissa - koska ne vaan on niin kovia. Joka tapauksessa lahjakkuus meni hukkaan noilla yksilöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen soitonopettaja, säveltäjä ja osaan soittaa muitakin instrumentteja kuin ammatti-instrumenttiani. Se ei ole vaikeaa musikaaliselle ihmiselle. Tiedän nyt mistä puhun.
Rohkaisen kaikkia käyttämään musikaalista lahjakkuuttaan. Suomessa on nitistämisen kulttuuri, jonka voi jo lopettaa.
no sinähän siitä hyödyt jos saadaan lauma asiakkaiksesi antamalle heidän kuvitella suuria itsestään. Palkkasi juoksee. Ja sitten kun todellisuus iskee vasten naamaa niin mitäs sitten? Itketään. ja, SANOINKO MINÄ ETTEI sen pidä harrastaa eikä soitella omaksi huvikseen? EN SANONUT, hän kysyi "onko musiikillisesti lahjakas"??? Vastasin siihen. EN siihen, että kannattaako harjoitella soittotaitoa.
"Suomessa on nitistämisen kulttuuri". Mutta on myös liikojen lupausten antamisen kulttuuri musiikkipiireissä. Olen kuullut myös muusikon uralle lähteneiden pettymystä jne. Vaikkapa eräs Saara A....
-ent. soitonoppilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta miksei saisi lietsoa? Se saattaa hyvinkin innostaa hänet uuden harrastuksen pariin ja tuoda paljon hyvää hänen elämäänsä.
Moni aikuinen on omaksunut kohtuuttoman huonon itsetunnon musiikin suhteen. Taustalla ovat nöyryyttävät kokemukset esimerkiksi laulukokeissa. Mielestäni on vain hyvä asia, jos ihmisten minäkuva kohentuu. Aikuinen aloittelija tuskin lähtee mihinkään talent-kilpailuun itseään nolaamaan, mutta saattaa saada virtaa arkeensa ajatuksesta, että pystyy oppimaan jotakin uutta ja vielä nopeasti. Syntyy hyvän kierre.
mikään ei ole kamalampaa kuin itseään jonain pitävä esiintyvä keskinkertainen tai jopa huonohko "muusikko". USAn X-factorissa usein nähty mm aikuisia viulusteja yms, kansa toljottaa suu auki kun joku jopa osaa vähän soittaa. Tästä on mielenkiintoista keskustelua netissä. Tai huonot laulajat , taustalla usein vanhempi joka uskottelee lapsensa olevan poikkeuksellinen kyky. Sitten ne unelmat romahtaa ja kansa nauraa, ivaa netissä koko loppuelämän. Katso vaikka Youtubesta Idols kamalimmat laulajat.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö osaa opetella ulkoa ja hangata oikeasta kohti.
Kun kysyin lapseni viulunsoiton opettajalta, että soittaako lapsi kunnolla nuoteista vai korvakuulolta niin opettaja vastasi lapsen seuraavan välillä nuotteja mutta soittaa kyllä joko korvakuulolta tai ulkomuistista. Sitä oli vaikea sanoa siinä vaiheessa siksi, että lapsi oli vielä alakoululainen.
Käytännössä kuka tahansa pystyy tuohon. Eli ei kerro lahjakkuudesta.
Tunnistettavan sävelen? Siis yhden sävelen? Vai tarkoitatko sävelmää? Sehän on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö osaa opetella ulkoa ja hangata oikeasta kohti.
Olen viulunsoitonope. Viulusta ei lähde kuin karmeaa raapimista, siinä ei auta ulkoa oppimiset eivätkä "oikeiden kohtien hankaukset" (?) . Viulussa ei ole edes sormien paikoille nauhoja kuten kitarassa. Vain neljä suoraa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
No jos on oppinut lukemaan nuotteja, osaa laulaa, tms.ei aikuiselle ole ongelma soittaa millään instrumentulla helppoa sävelmää. Jos siinä on vaaain kahta nuottia. Osaavathan ihmisrt viheltääkin, tai taputtaa rytmiä kämmenellä.
Mut että sut palkattaisiin orkesteriin tai lähtisit kiertueelle, unoha. Oot 30v myöhässä.
Olen siis viulisti ammatiltani. Osaan siis soittaa vulua ja "lukea" nuotteja. En kuitenkaan saa esim. käyrätorvesta yhtään kunnon ääntä, en myöskään poikkihuilusta kuin pihinää. Puhumattakaan fagotista jms. Kokeiltu joskus pilanpäiten.
Kannustan sinua, nyt vaan treenaamaan, äläkä kuuntele muita. Omalla voimalla vaan ja lahjallasi. halit ja onnea. Itseltäni ei onnistuisi tuo.