Onko musiikillisesti lahjakas jos muutaman tunnin harjoittelulla pystyy soittamaan viululla tunnistettavan sävelen?
Ei tietenkään kauniisti mutta tunnistettavasti ja että kaikki nuotit soi.
Kommentit (41)
Onhan se, ala vaan harkaamaan jos noin helppoa. Ihmisillä on useinkin lahjoja jotka yllättävät heidät itsesäkin.
Sävel on yksi ääni. Tarkoitiko sävelmää?
Sanotaan niin, ettet ainakaan täysin epämusikaalinen ole :) Aika moni pystyy hinkkaamaan vaikka Tuikkarin vartin treenillä miten kuten tunnistettavasti, mutta täysin epämusikaalinen ei siihen pysty.
Mutta mene ihmeessä soittotunneille, jos vähääkään kiinnostaa! Nykyisin monet aikuisetkin aloittavat uuden instrumentin, täysin nollasta. Tsemppiä!
viuluope
Voitko esitellä videon, jossa joku muutaman tunnin harjoitellut soittaa viululla tunnistettavan sävelen?
Henkilö osaa opetella ulkoa ja hangata oikeasta kohti.
Ei ole mitenkään mahdotonta, jos on motorisesti näppärä. Varsinkaan, jos on soittanut vaikka kitaraa ja tietää kielisoitinten idean.
Mitä tarkoitat "tunnistettavalla sävelellä"? Entä mitä tarkoittaa, että "kaikki nuotit soi"?
Istun taikka kävelen, perse soittaa sävelen.
Vierailija kirjoitti:
Sävel on yksi ääni. Tarkoitiko sävelmää?
Sanotaan niin, ettet ainakaan täysin epämusikaalinen ole :) Aika moni pystyy hinkkaamaan vaikka Tuikkarin vartin treenillä miten kuten tunnistettavasti, mutta täysin epämusikaalinen ei siihen pysty.
Mutta mene ihmeessä soittotunneille, jos vähääkään kiinnostaa! Nykyisin monet aikuisetkin aloittavat uuden instrumentin, täysin nollasta. Tsemppiä!
viuluope
Joo, sävelmää tarkoitin koska palstan irvileuat tarttuvat tähän ihan varmasti :) -AP
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "tunnistettavalla sävelellä"? Entä mitä tarkoittaa, että "kaikki nuotit soi"?
Ei lahjakkaat osaa teoriaa joskus ollenkaan vaan he toimivat vaistoillaan.
Ei. Mä soitan pianoa ja pystyn muutamassa minuutissa opettelemaan toisella instrumentilla melodian.
Kyllä, olet musiikillisesti todella lahjakas, harmi että hyviä viulisteja on niin paljon maailmassa.
Kannattaa vaihtaa johonkin marginaalisempaan soittimeen, jossa lahjasi erottuvat edukseen.
Suosittelen esim. nokkapilliä, eiku nokkahuilua!
Eikös tällaisia soittajia kutsuta pelimanneiksi? Eivät siis osaa lukea nuotteja vaan soittavat korvakuulolta?
Oma vaarini oli tuollainen, ilman minkäänlaista musiikillista koulutusta soitti sekä viulua että pianoa. Ei tietenkään mitään klassisia teoksia vaan kansansävelmiä ja sen sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Voitko esitellä videon, jossa joku muutaman tunnin harjoitellut soittaa viululla tunnistettavan sävelen?
Suunnilleen noin kun tuo aasialainen soittaa Merry Christmas 0:50 kohdalla tai nainen soittaa Star Wars teemaa 1:05 kohdalla. Jotain siltä väliltä.
No jos on oppinut lukemaan nuotteja, osaa laulaa, tms.ei aikuiselle ole ongelma soittaa millään instrumentulla helppoa sävelmää. Jos siinä on vaaain kahta nuottia. Osaavathan ihmisrt viheltääkin, tai taputtaa rytmiä kämmenellä.
Mut että sut palkattaisiin orkesteriin tai lähtisit kiertueelle, unoha. Oot 30v myöhässä.
Kertoo hyvästä opettajasta enemmän
Vierailija kirjoitti:
No jos on oppinut lukemaan nuotteja, osaa laulaa, tms.ei aikuiselle ole ongelma soittaa millään instrumentulla helppoa sävelmää. Jos siinä on vaaain kahta nuottia. Osaavathan ihmisrt viheltääkin, tai taputtaa rytmiä kämmenellä.
Mut että sut palkattaisiin orkesteriin tai lähtisit kiertueelle, unoha. Oot 30v myöhässä.
Mä osaan laulaa ja lukea nuotteja, mutta olen aika varma, että mulla olisi ongelmia soittaa millään vaskipuhaltimella yksinkertaistakaan sävelmää.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo hyvästä opettajasta enemmän
Ilman opettajaa. -AP
On lahjakas. Se, että tunnistaa melodian.
Suurin osa ihmisistä on musikaalisia.
Amusiaa poteva ei kykene tunnistamaan mitään melodioita.
Tekninen taito soittimen hallinnassa ei varsinaisesti liity musiaalisuuteen sinänsä.
Se on asia mistä voidaan puhua erikseen.
Ei, jos opettelu tapahtuu nuoteista, Tai siis voi olla, mutta tämä ei ole vielä mikään merkki siitä. Perustuu siihen, että itse pystyn oppimaan teknisesti soittamaan sävelen nuoteista ja ymmärrän nuotteja, tosin olen soittanut vain kitaraa ja pianoa, mutta ei kai se viulukaan kovin poikkeus ole? Minulla ei ole minkäänlaisia musikaalisia lahjoja, vaan tämä on omalla kohdallani ihan mekaanista. Ei nuottien opettelu vaikeaa ole. Sitten, jos pystyy soittamaan korvakuulolta lyhyellä harjoittelulla, puhutaan musikaalisesta lahjakkuudesta.
ei