Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi haluaa liittyä kirkkoon

Vierailija
25.07.2022 |

Onko jollain kokemusta tällaisesta tilanteesta? Kastamaton lapsi haluaa liittyä kirkkoon, jotta pääsee rippileirille. Kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Tarvitaanko kastetta tai kummeja? Mistä kummin voi saada jos kukaan lähipiiristä ei enää kuulu kirkkoon?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksi kirkkoon kuulumatonta kaveria kävivät rippikoulun ja olivat mukana rippileirillä siinä missä muutkin. Ei pitäisi olla kirkkoon kuumisen vaatimuksena.

Kavereitani ei tietystikään konfirmoitu, mutta muuten saivat osallistua siihen mukavaan yhdessäoloon mitä leirillä oli.

Vierailija
22/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 15 vuotias haluaa liittyä kirkkoon tai erota siitä niin vanhempien on syytä seurata lapsen tahtoa. Uskonto on henkilökohtainen asia ja sen motiivit eivät kuulu muille. Lapsi voi liittyä ihan rauhassa vaikka sen takia jos haluaa lahjoja tai leirille ihan yhtä hyvin kuin sen takia että uskoisi kirkon sanomaan. 

T. Ateisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaksi kirkkoon kuulumatonta kaveria kävivät rippikoulun ja olivat mukana rippileirillä siinä missä muutkin. Ei pitäisi olla kirkkoon kuumisen vaatimuksena.

Kavereitani ei tietystikään konfirmoitu, mutta muuten saivat osallistua siihen mukavaan yhdessäoloon mitä leirillä oli.

Mielestäni on väärin käydä rippileirillä jos ei kuulu kirkkoon. Jos en halua maksaa kirkollisveroa en myöskään käytä sen "palveluita". Ei voi ottaa rusinoita pullasta myöskään näin päin.

T. Ateisti

Vierailija
24/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on väärin käydä rippileirillä jos ei kuulu kirkkoon. Jos en halua maksaa kirkollisveroa en myöskään käytä sen "palveluita". Ei voi ottaa rusinoita pullasta myöskään näin päin.

T. Ateisti

Rippileirit kyllä on maksullisia, luulisi ainakin ruokarahaksi riittävän. Matkarippikoulut aika kalliitakin, mun mielestä.

Vierailija
25/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan kaste ja kummit. Hankalampi homma, jos lähipiiristä ei löydy ketään kirkkoon kuuluvaa.

Ei siinä mitään hankalaa ole. Kirkko järjestää.

Vierailija
26/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi ole kuullut prometheus-leireistä? On noin tuhat kertaa hienompi kokemus.

Vierailija
27/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsi ole kuullut prometheus-leireistä? On noin tuhat kertaa hienompi kokemus.

Jos lapsi on ilmaisut oman halunsa mennä juuri rippileirille, niin ei meidän pidä tuputtaa siinä tapauksessa vaihtoehtoa. Todennäköisesti kaikki kaverit menevät juuri rippileirille tässä tapauksessa. Jätetään tuputtaminen uskovaisille. 

T. Ateisti

Vierailija
28/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako lapsi liittyä kirkkoon vaan sen takia, että pääsee kavereiden tavoin riparille ja saa juhlat (lue: lahjoja)? Jos syy on tuo, niin kävisin syvällisen keskustelun lapsen kanssa.

Eikös tuo ole melkein kaikilla se syy kuulua kirkkoon? Rippijuhlat, häät, ristiäiset, kaikki tuollainen. Harvempi lienee oikeasti uskossa.

Taitaapa olla, siksi minä pidin nuo kaikki mutta en kuulu kirkkoon. En viitsi turhasta maksaa.

Vierailija
29/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäisi rippilahjat ja juhlat saamatta..

Vierailija
30/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että odottaa sinne asti kun on täysi-ikäinen. Uskontokuntaan liittyminen on muutakin kuin yksi kiva leiri.

Vierailija
31/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin itsekin tehnyt, mutta tosi ulkopuolinen olo siellä leirillä on, siellä on muitakin kun omat kaverit ja oli myös kiusaamista kun kaikki saa tietysti tietää et ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
32/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 v voi vanhempien luvalla liittyä kirkkoon. Rippileirille voi tulla, vaikka ei olisi kastettu ja ei kuuluisi kirkkoon. Jos haluaa konfirmaation, niin sitä ennen pitää kastaa, jos ei ole lapsena kastettu. Kastetta varten tarvitaan 2 kummia (kirkkoherran poikkeusluvalla yksikin riittää, menee käytännössä aina läpi). Kummi voi olla esim. nuoren vanhempi kaveri/rippileirin isonen, jos lähipiiristä ei löydy kummia. Srk järjestää tarvittaessa kummin, jos sitä ei muuten löydy.

(Joku pohti tuota, miksi kirkkoon kuulumaton voi tulla rippileirille. Seurakunnassa ajatellaan, että ei ole lapsen/nuoren päätös, että vanhemmat ovat valinneet olla kastamatta lasta. Siksi kaikki ovat tervetulleita riparille. Riparit myös maksavat eli kuuluipa kirkkoon tai ei, niin tuo maksu täytyy silti maksaa.)

T. Kirkon työntekijä

Vierailija
33/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää kummeja seurakunnasta. Ehkä joku vuotta vanhempi rippikoulun jo käynyt kaveri voisi myös toimia kummina.

ei kannata, srkssa on nykyään vain lespoja ja homoja

Vierailija
34/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo kirkon kaste ole edes raamatullinen, upostuskaste Jeesukseen on, kastamalla ei tule homokaan uskoon

Ap. t. 2:38 

Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Vierailija
35/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ateisti

Rippileirit kyllä on maksullisia, luulisi ainakin ruokarahaksi riittävän. Matkarippikoulut aika kalliitakin, mun mielestä.

Riparimaksu kattaa murto-osan todellisista kustannuksista.

Vierailija
36/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin itsekin tehnyt, mutta tosi ulkopuolinen olo siellä leirillä on, siellä on muitakin kun omat kaverit ja oli myös kiusaamista kun kaikki saa tietysti tietää et ei kuulu kirkkoon.

Ihanko totta? Tuntuu hassulta, että nykyaikana kirkkoon kuulumattomuusesta kiusattaisiin edes rippileirillä.

Vierailija
37/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ateisti

Sun mielestä joo. Ei nuori ajattele tuollaisia asioita ainakaan tuosta näkökulmasta "että olisi väärin." jos kirkon sanoma kiinnostaa, niin sitä tarjotaan. Eivät nuoret muutenkaan maksa vielä veroja. Pitäisikö siis lasten ja nuorten pysyä poissa kaikanlaisista "palveluista" koska eivät maksa veroa?

Itse kävin rippikoulun jälkeen hellareitten nuortenilloissa. Mä sinne mitään kolehteja maksellut, perseaukinen nuori. Nyt myöhemmin olen liittynyt vapaaseurakuntaan, joten ev.lut kirkkoon en voi enää kuulua. Sinne maksetaan omista tuloista jos niin haluaa ja varaa on.

Vierailija
38/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko nuoria kiinnostavan kirkkoon kuuluminen? Itse menin rippileirille, koska sen jälkeen tiesi saavansa rippilahjoja. 

Vierailija
39/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että kirkon piireissä ketään kiinnostaa liittyjän syyt kunhan ainakin maksaa kirkollisveroa kuuliaisesti. Siksi niitä oikopolkuja aina löytyy, vaikka olisi miten syntinen ja kadotuksessa.

Jos et maksa, ovet sulkeutuvat kyllä melko nopeasti ja jäät ulos monesta, vaikka "pitäisi" kaikki olla tervetulleita.

Vierailija
40/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko, että kirkon piireissä ketään kiinnostaa liittyjän syyt kunhan ainakin maksaa kirkollisveroa kuuliaisesti. Siksi niitä oikopolkuja aina löytyy, vaikka olisi miten syntinen ja kadotuksessa.

Jos et maksa, ovet sulkeutuvat kyllä melko nopeasti ja jäät ulos monesta, vaikka "pitäisi" kaikki olla tervetulleita.

Nuori ei mitään veroja maksa ja voi aikanaan erota, kun alkaisi kirkollisveron maksaminen ellei kiinnosta hommasta maksaa.