Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi haluaa liittyä kirkkoon

Vierailija
25.07.2022 |

Onko jollain kokemusta tällaisesta tilanteesta? Kastamaton lapsi haluaa liittyä kirkkoon, jotta pääsee rippileirille. Kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Tarvitaanko kastetta tai kummeja? Mistä kummin voi saada jos kukaan lähipiiristä ei enää kuulu kirkkoon?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan kaste ja kummit. Hankalampi homma, jos lähipiiristä ei löydy ketään kirkkoon kuuluvaa.

Vierailija
2/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippileirille pääsee kastamatonkin. Jos haluaa konfirmaatioon osallistua niin kaste siinä ennen konfirmaatiota. Papin kanssa vain sopia asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirkkoon voi liittyä. Rippileirillä on mukavaa ja kavereita. Voi tuoda turvallisuuden tunnetta ja tunteiden käsittelyä mistä voi olla puutetta yhteiskunnassa. Kummiasiat voi sopia papin kanssa jotenkin.

Vierailija
4/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.

Vierailija
5/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää kummeja seurakunnasta. Ehkä joku vuotta vanhempi rippikoulun jo käynyt kaveri voisi myös toimia kummina.

Vierailija
6/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako lapsi liittyä kirkkoon vaan sen takia, että pääsee kavereiden tavoin riparille ja saa juhlat (lue: lahjoja)? Jos syy on tuo, niin kävisin syvällisen keskustelun lapsen kanssa.

Vierailija
7/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako lapsi liittyä kirkkoon vaan sen takia, että pääsee kavereiden tavoin riparille ja saa juhlat (lue: lahjoja)? Jos syy on tuo, niin kävisin syvällisen keskustelun lapsen kanssa.

Eikös tuo ole melkein kaikilla se syy kuulua kirkkoon? Rippijuhlat, häät, ristiäiset, kaikki tuollainen. Harvempi lienee oikeasti uskossa.

Vierailija
8/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää kummeja seurakunnasta. Ehkä joku vuotta vanhempi rippikoulun jo käynyt kaveri voisi myös toimia kummina.

Ne kummit eivät ole ongelma. Kyllä seurakunnasta aina joku kirkkoonkuuluva löytyy.

Vierailija
9/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole melkein kaikilla se syy kuulua kirkkoon? Rippijuhlat, häät, ristiäiset, kaikki tuollainen. Harvempi lienee oikeasti uskossa.

Samaa mieltä. Toisaalta ei kai kenenkään uskoaankaan tarvitse vanhemmilleen perustella.

Vierailija
10/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että 90 % kirkkoon kuuluvista nuorista käy rippikoulun juhlien ja lahjojen takia sekä siksi, että pääsee kavereiden kanssa leirille. Vai luuletteko nuoren ajattelevan, että menen rippikouluun, koska se vahvistaa uskoani kolmiyhteiseen Jumalaan ja valmistaa minua elämääni kristittynä.

Vierailija
11/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi mennä silti pyhäkoulun,kirkon kerhoihin kastamattomana. Kun hän tulee rippikoulu ikään.Käy ensin kastella.Kummit mukana ja rippi koulun pääsee kuin kirkon jäseneksi!Serakunta kansiliat on arkipäivänä auki ja 1 päivä viikossa niin että duunarikin päsee sinne kysy asiasta ihan livenä.Saa samalla ,oikeaa realiaikaista tietoa kaste ymm.

Vierailija
12/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 12 vuotiaalla täytyy jomman kumman vanhemmista kuulua kirkkoon,jotta voi liittyä.

Vierailija
13/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mene protuleirille?

Vierailija
14/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun riparilla oli pari-kolme jotka kastettiin riparilla järvivedessä.

Vierailija
15/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kirkkoon liittyä ilman kastetta?

Vierailija
16/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappiin yhteys niin asia selviää.

Vierailija
17/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kirkkoon liittyä ilman kastetta?

Ei voi. Jossain vaiheessa elämää pitää olla kastettu jossain kristillisessä kirkkokunnassa.

Vierailija
18/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulun voi käydä muttei osallistua konfirmaatioon kastamattomana.

Joka vuosi leireillä ( olen useamman isosen äiti) kastetaan nuoria. Jos vanhemmat eivät tule ( eivät hyväksy) , kummeina srk:n väki.

19/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että 90 % kirkkoon kuuluvista nuorista käy rippikoulun juhlien ja lahjojen takia sekä siksi, että pääsee kavereiden kanssa leirille. Vai luuletteko nuoren ajattelevan, että menen rippikouluun, koska se vahvistaa uskoani kolmiyhteiseen Jumalaan ja valmistaa minua elämääni kristittynä.

Varmaan suuri osa, ehkei ihan 90% kuitenkaan.

Minulle rippileiri ja rippijuhlat eivät aikoinaan olleet kiva asia, joita odotin. Osallistuin vain kavereitteni vanavedessä. Olin helpottunut kun rippijuhlat oli juhlittu.

Rauhalliset raamatunopetustuokiot olivat minulle itse asiassa leirin parasta antia. Siis tykkäsin niistä eniten, vaikken vielä ollut tullut uskoon. Olin jonkinlaisessa lapsuudenuskossa. Sitä sosiaalista vapaa-aikaa leirillä inhosin.

Vierailija
20/49 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 12 vuotiaalla täytyy jomman kumman vanhemmista kuulua kirkkoon,jotta voi liittyä.

Rippileirillä on kuitenkin kastettu musliminuoriakin eli 15- vuotias voi päättää itse.