Mihin lapsi sijoitetaan jos vanhemmat menehtyvät?
Pohdin tällaista, kuin luin uutisista vähän vastaavanlaisen tapahtuman. Jos lapsen vanhemmat menehtyvät niin kuka määrää mihin lapset sijoitetaan? Yleensä kaiketi sukulaisille? Mitäs sitten jos lapsesta tulee riitaa ja vaikka lapsen kummit tai useampi sukulainen haluaisi huoltajuuden? Kuka/mikä taho sen päättää mihin perheeseen lapsi menee?
Kommentit (46)
Riippuu tilanteesta. Orvoksi jääneelle etsitään uusi huoltaja, joka yleensä löytyy lähipiiristä. Se voi olla esimerkiksi isovanhempi, täti, eno tai vaikka äiti- tai isäpuoli.
Huoltajuusasioista päättää oikeus. Toisinaan mukana lapsen asioita hoitamassa on myös sosiaaliviranomaisia joilta oikeus voi pyytää esimerkiksi selvitystä siitä kuka olisi soveltuva lapsen huoltajaksi. Joskus orvoksi jäänyt voidaan sijoittaa myös ihan lastensuojelun kautta. Nämä kaikki ovat kuitenkin erillisiä asioita, eikä mitään tiettyä kaavaa ole. Usein huoltaja löydetään ongelmitta ihan jo lapsen lähipiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu päättää. Sukulaiset tai muuten lapsille läheiset ovat ensisijaisia sijaisvanhempia. Muuten sitten vieras sijaisperhe. Edunvalvoja tulisi sosiaalitoimen hakemuksesta kuvioihin.
Lastensuojelu ei päätä huoltajuusasioista koska lastensuojelulla ei ole tähän valtuuksia. Huoltajuusasioista päättää tuomioistuin. Orvoksi jääneelle lapselle pyritään aina ensisijaisesti löytämään huoltaja, koska lapsi tarvitsee huoltajan. Orvoksi jääminen itsessään ei tarkoita lastensuojelun tarvetta, mutta joskus lastensuojelu voi olla esimerkiksi tekemässä sijoitusta lastensuojelun kautta. Vieraisiin varsinaisiin sijaisperheisiin orvoksi jääneitä harvemmin laitetaan. Lastensuojelun toimeksiantosipimuksella toimiva sijaisperhe ei myöskään ole lapsen huoltaja. Tällöinkin siis lapsi tarvitsisi sen huoltajan.
Minun äiti oli "testamennut" minut veljelleen. Oli ne toki sopinut sen keskenään. Onneksi kuoli vasta kun olin 47, joten ei tarvinnut muuttaa Ruotsiin.
Ei minua sijoitettu mihinkään vaan sisarusteni isä haki huoltajuutta ja näin hänestä tuli huoltajani.
Olen kirjoittanut testamenttiin, kenet haluan huoltajaksi ja sopinut varalta asiasta kyseisen henkilön kanssa. Hänellä ja yhdellä toisella "puolueettomalla" henkilöllä on kopiot.
Asiahan ratkaistaan lopulta lapsen edun mukaisesti eikä tällainen järjestely ole mitenkään pommin varma, mutta jos vanhempien tahdosta on näyttöä ja kyseinen henkilö on hommaan pätevä ja lapsillekin se sopii, kyllä se yleensä asian ratkaisee.
Harva osaa näin ennalta varautua, silloin arvioidaan kuka hommaan sopivista sukulaisista on lapselle läheisin. Yleensähän sitä huoltajuutta joku hakee, ja harvoin siihen on jonoksi asti ihmisiä joten sinne menee...
Olen jo aikuinen nainen kehitysvammainen nainen meilläkin on huoltajat siinä missä ala-ikäisilläkin ei me pärjätä omillaan esim: joku perheenjäseneltä, serkut, sukulaiset, perhetutut, Ystäväperheitä, työpaikan tuki, asumisyksikön ohjaajat,vammaispalvelun työhönvalmennus oma työhönvalmentaja. (sosiaalitoimi)