Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että kun lapset muuttaa pois kotoa, äiti jää asumaan ylisuureen vuokra-asuntoon?

Vierailija
24.07.2022 |

missä esim 5 huonetta

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on monta ylimääräistä makuuhuonetta, miksei vuokraa niitä airbnb tyyliin? Tai ota alivuokralaiseksi jotain virolaista työmiestä tms?

Vierailija
22/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka asuu vuokralla lasten kanssa? Eikös vuokralla asuminen kuuluu opiskeluaikoihin, en minä ainakaan lapsia missään vuokraläävässä kasvattaisi. Omakotitalo on ainoa oikea paikka kasvattaa lapsia.

Samaa ajattelin, kuka hullu jossakin vuokraläävässä lastaan kasvattaa? Joku tolkku nyt ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä ilo se on pienessä luukussa elämäänsä elää? Olen asunut aina isossa omakotitalossa ja niin aion asua nyt eläkkeelläkin. Luoja nähköön, hulluksi tulisin jossakin yksiössä kököttämässä. Vuokralla asuvat vain luuserit, oikeat ihmiset omakotitalossaan.

Vierailija
24/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka asuu vuokralla lasten kanssa? Eikös vuokralla asuminen kuuluu opiskeluaikoihin, en minä ainakaan lapsia missään vuokraläävässä kasvattaisi. Omakotitalo on ainoa oikea paikka kasvattaa lapsia.

Oma, hmmm🤔 vai pankinko kumminkin. Kurvaatko pihaan omalla autollasi? Vai rahoitusyhtiön?

Vierailija
25/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä älykääpiä jotka miettii onko se ja se normaalia.

On.

Vierailija
26/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa perähikiällä kasvaneena lapsena sanon että hyi hitto.

Vierailija
27/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä ilo se on pienessä luukussa elämäänsä elää? Olen asunut aina isossa omakotitalossa ja niin aion asua nyt eläkkeelläkin. Luoja nähköön, hulluksi tulisin jossakin yksiössä kököttämässä. Vuokralla asuvat vain luuserit, oikeat ihmiset omakotitalossaan.

Omakotitalossa voi asua myös vuokralla ja kerrostaloasunnon voi omistaa. Siinäpä lahoat murjusi kanssa yhdessä. Vuokralle asuvilla on vapaus muuttaa minne tahtovat.

Vierailija
28/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo muuten on, jos on kaupungin vuokra-asunto tai saa tukia niin eikö ole pakko muuttaa pienempään? Muuten aika älytöntä että tuollaista tuettaisiin. Eri asia jos yksityisellä vuokralla ka maksaa koko vuokran itse.

Ainakin Helsingissä tilanne on se että on joskus vaikea saada vaihdettua pienempään koska pienistä asunnoista on kysyntää. Eräät tuttavani joilla hekan 4h+k joutuivat pitkään odottamaan pienempää asuntoa kun kolme lasta muuttivat omilleen, saivat sitten kaksion viimein.

Vierailija
29/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo muuten on, jos on kaupungin vuokra-asunto tai saa tukia niin eikö ole pakko muuttaa pienempään? Muuten aika älytöntä että tuollaista tuettaisiin. Eri asia jos yksityisellä vuokralla ka maksaa koko vuokran itse.

Ei kaupungin vuokra-asunnossa asuva välttämättä saa tukia. Kaveri asuu pienessä kaupungin vuokra-asunnossa, käy töissä ja maksaa itse vuokransa. Satsaa rahat autoon ja matkusteluun.

Kuten joku viisaasti sanoi, ei ole mitään normaalia. Jokainen elää tyylillään. Jotkut asuvat kartanossa vaikka ei siinäkään mitään järkeä ole.

Mä olen niin tyytyväinen asuntooni että tuskinpa ihan heti lähtisin vaikka jäisin yksin.

Vierailija
30/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin, kuka hullu jossakin vuokraläävässä lastaan kasvattaa? Joku tolkku nyt ihmiset.

Jää paljon jaettavaa lapsille, kun rahat on vuosikymmeniä valuneet vvo:n tai grynderien taskuihin. Et tullut ajatelleeksi että lapsenlapsesi ehkä olisivat tarvinneet vähän apua opiskeluun tai oma lapsesi perheen perustamiseen?

Vierailija
31/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normalia kysellä muiden asioista ja juoruta?

Vierailija
32/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat jo maailmalla ja asun yksin omaa 220neliön taloani. Tämä on minulle juuri sopivan kokoinen.

Vierailija
33/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät ja asuntovelalliset muuttavat, mutta sosiaalitukia nauttivat voivat taloudellisesti jäädä.

Olen yksi heistä, joten olisi sulaa hulluutta ottaa halvempi kämppä, tai muuttaa keskustasta yksiöön jonkun paskaduunin perässä.

Juuri näin. Jos ihmisellä on isohko omistusasunto, joka pitää itse 100% kustantaa ja maksaa esim 400 000 euroa, niin on aika tyhmä taloudellinen ratkaisu jäädä siihen yksinään. Sen yhtiövastike on tyypillisesti esim 400 euroa/kk.

Jos sen myy ja ostaa pienemmän asunnon 200 000 eurolla, jossa on vastike 200 euroa, kåytettävissä olevat tulot lisääntyvät heti kuukaudessa 200 euroa. Ja jos sen välirahan 200 000 euroa sijoittaa vaikka edes 3% tuotolla, saa käteen pääomatuloa 350 euroa/kk. Eli muuttamalla pienempään asuntoon saa joka kk käyttörajähaa 550 euroa enemmän kuin asumalla siinä isossa asunnossa yksin.

Niillä jotka elävät sosiaalituilla tämä ei tietenkään päde, koska heidän asumisensa maksavat muut veronmaksajat.

Toisaalta sillä, joka asuu 400 tonnin asunnossa, voi olla sellaiset kuukausitulot, että ne riittävät peruselämiseen täysin kivuttomasti ja rahaa jää silti jatkuvasti myös säästöön. Sellaisessa tilanteessa se ajatus, että saisi käyttörahaa 550e/kk enemmän, ei välttämättä motivoi asunnon vaihtoon.

Vierailija
34/34 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään järkeä, maksaa neliöistä joita ei käytä ja joita ei edes itse omista.

Mun äiti ikäänkuin jämähti sinne. Ja sitten rahat ei riitä mihinkään. Sanoo että niin paljon tavaraa, että muutto mahdoton, vaikka ollaan luvattu auttaa.

Äidillä meni lähes 200 m2 omakotitalo myyntiin ja muutti kaksioon. Tavaroista jäi vain pieni osa, mutta ei siitä omakotitalon ylläpidosta olisi tullut yhtään mitään iän karttuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi