Mitä tehdä jos olen rakastunut toiseen, mutta olen naimisissa ja meillä yhteinen omakotitalo..
Vanha rintamamiestalo keskellä metsää ja jota tuskin saa myytyä muutamaan vuoteen. Mies haluaa jäädä taloon asumaan vaikka minä lähtisin. Hän on erakkoluonne ja viihtynyt kaikki nämä vuosikymmenet joita 'yhdessä ollaan oltu' yksin puuhastelemassa autotallissa jne.. Minun ollessa sitten ristikkoja täyttelemässä sisällä. Tapasin uuden mielenkiintoisen henkilön ehkä ystävänä, kaipasin juttuseuraa. Sanoin miehelleni, että lähden tapaamaan uutta ihmistä ja olen poissa pari päivää. Miehelle se on ihan ok. Ollaanhan me eletty 'erillistä elämää jo kauan tosin saman katon alla. Meillä eri päivärytmi. Kun mies nukkuu minä valvon ja toisinpäin. Nyt haluaisin päästä pois tästä avioliitosta ja hankkia oman vuokra-asunnon, mutta kun meillä on tämä talo johon mies haluaa jäädä jokatapauksessa. Hän ei pysty ostamaan minua ulos tästä eikä hänellä ole varaa maksaa yksin asuntolainaa jota on vielä vähän jäljellä. Mitä pitäisi tehdä. Suhde on täysin kuollut.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei halua/pysty ostamaan sinua ulos niin sitten sinä tietenkin maksat oman osuutesi asuntolainasta. Sinä se pettäjä tässä tarinassa olet joten kärsi se nahoissasi (ja lompakossasi).
5/5
Onko uudella miehelläsi varaa elättää sinut? Kyllä se edellinen talo jossain vaiheessa kaupaksi menee
Miksi tätäkin tarvitsee kysyä joltain palstalta? Ota ero, muuta pois. Ei ole niin vaikeaa, vaan ihan tavallista elämää, jota muutkin elävät.
Tuossa tilanteessa kannattaa varmaan ihan alkuun hakea pankista lyhennysvapaata, ja kartoittaa miehen tilanne kunnolla. Ehkä hän oikeasti pystyisi hoitamaan jäljellä olevan lainan yksinkin, jos motivaatio taloon jäämiseen on tarpeeksi suuri? Jos ei ole, talo on vaan laitettava myyntiin ja myytävä sillä hinnalla, minkä siitä tällä hetkellä saa. Tai sitten asutte eksäkämppiksinä saman katon alla niin kauan, että miehellä on varaa lunastaa talo itselleen. Tässä voi tietysti uusien kumppanien kanssa tulla pientä turbulenssia, mutta tällaisiakin ratkaisuja olen nähnyt.
Itse olen ollut asuntoasioiden suhteen tavallaan tuon ap:n miehen asemassa, ja hoidin tuloihini nähden lähes kaksi kertaa liian suurta asuntolainaa yksin niin kauan, että sain lunastettua lainan ja asunnon itselleni. Motivaatio oli kova, ja tein kahta työtä sen aikaa, mitä se vaati. Siihen meni useampia vuosia, onneksi entinen puoliso oli reilu ja pysyi virallisesti yhteisvelallisena tuon siirtymäajan. Tällaista vaihtoehtoa ei tietenkään voi harkitakaan, jos toisella on taloudenhallinnan ongelmia, ero on riitaisa tai luottamus on alle 100%. Meillä homma toimi hyvin, ja olemme edelleen hyviä ystäviä.
Lopeta haihattelu ja ala sisustamaan/remontoimaan/kasvattamaan vihanneksia/ perunoita/mansikoita.
Jos mies ei halua/pysty ostamaan sinua ulos niin sitten sinä tietenkin maksat oman osuutesi asuntolainasta. Sinä se pettäjä tässä tarinassa olet joten kärsi se nahoissasi (ja lompakossasi).