Mihin minun kannattaisi hakea opiskelemaan? Olen jumissa
Olen 33-vuotias ja minulla on yksi lapsi ja mies. Olen tähän asti rämpinyt elämässä lukio ainoana koulutuksenani tehden kaupan alan töitä. Olen aina ollut työelämässä mutta en pääse etenemään enkä halua tehdä vuorotyötä lopun elämää, koska se vie todella paljon aikaa perheeltä.
Nuorena 20-vuotiaana luin yhden vuoden sosionomi-opintoja ammattikorkeassa mutta jätin kesken. Olin liian nuori enkä oikein vielä osannut nähdä koko kuvaa enkä suoraan sanottuna tajunnut mistään mitään :D
Mietin jos kuitenkin hakisin samalle linjalle uudelleen. Harmi vain että opinnoista on jo yli 10 vuotta aikaa, eli en saisi mitään hyväksiluettua.
Säännöllisen päivätyön lisäksi toivoisin työtä, jossa olisin mahdollisimman vähän tekemisissä ihmisten ja asiakkaiden kanssa. Olen introvertti luonteeltani ja rasitun liiasta kanssakäymisestä.
Minua ei oikeastaan kiinnosta mikään ala erityisesti, mikä on jarruttanut opiskelemaan lähtemistä kaikki nämä vuodet. Ei ole erityisosaamista missään.
Mitä tehdä?
T. Luuseri
Kommentit (19)
Mene ammatinvalintapsykologille, työkkäreissä on sellaisia ja ainakin kun itse kävin viisi vuotta sitten käynti oli ilmainen. Siellä asiantuntija kartoittaa kanssasi ainakin suuntaa siitä, mitä unelmiesi työ voisi olla ja mitä sinun kannattaisi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/front-page.xhtml
teeppä nää testit ja tule sitten kertomaan, mitä se sulle tarjosi!
olin yllättynyt mitä itte aikoinaan sain, mutta niinpä vaan...
Oon tän muistaakseni joskus tehnytkin mutta tein nyt huvikseen uudestaan. Nro 1 tarjosi Ajojärjestelijää :D ja jotain tilintarkastajaa, asianajajaa ja automyyjää. En näe itseäni missään noista, tosin kyllä en näe itseäni missään muuallakaan joten aika toivoton tapaus taidan olla :(
Ap
Haluatko amikseen vai kolmannelle asteelle? Vaikka olet introvertti, niin ilmeisesti ihmisten kanssa toimiminen kiinnostaa, kun opiskelit aiemmin sosionomiksi?
Tutki onko aikuisiltakoulutusta 2-2,5v ja osa etänä. Katso valikoimaa ja saako opintotuen, mutta usein voi olla että opintotukeen tarvisi lisäsumman, kaikki eivät halua ottaa opintolainaa - maksu takaisin epävarmaa ellei ole paikka tiedossa. Työ ja koulu yhdessä on liian raskas joillekin. Katso siis lähitienoon valikoimia ja matka-ajat. Missä olit koulussa hyvä, mistä pidät ylipäänsä harrastuksena.
Itseasiassa, olisko toi ajojärjestelijä oikeasti huono. Logistiikka on kasvava ala ja siinä saisit tehdä itsenäistä työtä. Sosionomina olisit päivät pitkät ihmisten kanssa tekemisissä. Eli jokin logistiikkainsinöörin koulutus, siinä työssä iästä ja rauhallisuudesta on vaan plussaa ja voi varmaan osin suorittaa etänä ja työssäoppimisena.
Tradenomi liiketalous, jonka avulla pääset eri kurssien avulla maistelemaan eri uramahdollisuuksia kirjanpidosta markkinointiin, ja koulusta riippuen on myös erikoistuminen eri suuntautuksiin. Tajusin itse pitäväni ja olevani hyvä numeroiden ja eri asiakokonaisuuksien pyörittämisestä ja hallinnasta, vaikka en mikään matikkanero olekaan. Nykyään valmistumisen jälkeen olen työskennellyt sellaisessa työtehtävässä, jossa nuo vahvuudet pääsevät käyttöön. T. Myös aikaisemmin "ihan pihalla" ollut introvertti, joka väsyy ihmisten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Mene ammatinvalintapsykologille, työkkäreissä on sellaisia ja ainakin kun itse kävin viisi vuotta sitten käynti oli ilmainen. Siellä asiantuntija kartoittaa kanssasi ainakin suuntaa siitä, mitä unelmiesi työ voisi olla ja mitä sinun kannattaisi opiskella.
Tämä olisi siitä hyvä, että kun keskustelet ammatinvalintaan erikoistuneen henkilön kanssa, hän voi nostaa esille ammatteja, joita ei sinun tuttavapiirissäsi ole kenelläkään. Joita et ole tullut edes ajatelleeksi, et ehkä tiedä sellaisten olemassaoloakaan.
Ja kannattaa pyrkiä poistamaan aivoista ajatus: "Mitähän minusta ajatellaan, jos haen tuonne?" Jos johonkin ammattiin on olemassa koulutus, se on ihan oikea ammatti, vaikka sitä ei tuttavapiirissäsi sellaisena pidettäisikään.
Jos haluat oikeasti töitä, hae opiskelemaan koodausta. Ei tarvitse juurikaan olla ihmisten kanssa tekemisessä, jos siis vertaa vaikka kaupan kassaan. Koodausta voit opetella jo vaikka heti, netistä löytyy vaikka mitä tutoriaaleja. Aloita vaikka googlaamalla react for beginners.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko amikseen vai kolmannelle asteelle? Vaikka olet introvertti, niin ilmeisesti ihmisten kanssa toimiminen kiinnostaa, kun opiskelit aiemmin sosionomiksi?
Lähinnä olen selaillut ammattikorkeakoulujen tarjontaa. Eniten vakavissani olen miettinyt nyt sitä sosionomikoulutukseen uudelleenhakeutumista kun on tässä reilussa 10 vuodessa ehtinyt kasvaa ihmisenä ja osaa ainakin sulkea pois tiettyjä erikoistumisaloja jotka luulin parikymppisenä olevan minua varten (eli mielenterveys-ja päihdetyö). Voisin nähdä itseni istumassa jossakin virastossa jossa pyörittelisin papereita mutta työ olisi silti konkreettista ihmisten auttamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tutki onko aikuisiltakoulutusta 2-2,5v ja osa etänä. Katso valikoimaa ja saako opintotuen, mutta usein voi olla että opintotukeen tarvisi lisäsumman, kaikki eivät halua ottaa opintolainaa - maksu takaisin epävarmaa ellei ole paikka tiedossa. Työ ja koulu yhdessä on liian raskas joillekin. Katso siis lähitienoon valikoimia ja matka-ajat. Missä olit koulussa hyvä, mistä pidät ylipäänsä harrastuksena.
Tuohon opintojen rahoittamiseen: Kun on tuota työhistoriaakin, kannattaa selvittää aikuiskoulutustuen mahdollisuus. Opintotuki toki on vaihtoehto, kun ei ole vielä mitään korkeakoulututkintoa, mutta se on todella pieni, verrattuna jopa siihen pieneen kassaneidin palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä olen selaillut ammattikorkeakoulujen tarjontaa. Eniten vakavissani olen miettinyt nyt sitä sosionomikoulutukseen uudelleenhakeutumista kun on tässä reilussa 10 vuodessa ehtinyt kasvaa ihmisenä ja osaa ainakin sulkea pois tiettyjä erikoistumisaloja jotka luulin parikymppisenä olevan minua varten (eli mielenterveys-ja päihdetyö). Voisin nähdä itseni istumassa jossakin virastossa jossa pyörittelisin papereita mutta työ olisi silti konkreettista ihmisten auttamista.
Ap
Älä nyt korkeasaareen mene. Yliopistolla tekniikka (DI) tai taloustiede (VTM) voisivat sopia sinulle. Ei tarvitse asiakkaiden kanssa olla jatkuvasti.
eri
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa, olisko toi ajojärjestelijä oikeasti huono. Logistiikka on kasvava ala ja siinä saisit tehdä itsenäistä työtä. Sosionomina olisit päivät pitkät ihmisten kanssa tekemisissä. Eli jokin logistiikkainsinöörin koulutus, siinä työssä iästä ja rauhallisuudesta on vaan plussaa ja voi varmaan osin suorittaa etänä ja työssäoppimisena.
Kiitos tästä viestistä! Ongelmana on myös juurikin tämä, kun en tiedä mitä ammattinimike oikeasti pitää sisällään ja voisiko se sittenkin olla minulle sopiva. Haluaisiko joku ajojärjestelijä tulla vaikka kahville ja kertoa työnkuvastaan? :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat oikeasti töitä, hae opiskelemaan koodausta. Ei tarvitse juurikaan olla ihmisten kanssa tekemisessä, jos siis vertaa vaikka kaupan kassaan. Koodausta voit opetella jo vaikka heti, netistä löytyy vaikka mitä tutoriaaleja. Aloita vaikka googlaamalla react for beginners.
Hmm tässä kiehtoisi ehdottomasti itsenäinen tekeminen. Täytyy tutkia tätäkin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.xamk.fi/koulutukset/insinoori-amk-logistiikka/ monimuotona
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi liiketalous, jonka avulla pääset eri kurssien avulla maistelemaan eri uramahdollisuuksia kirjanpidosta markkinointiin, ja koulusta riippuen on myös erikoistuminen eri suuntautuksiin. Tajusin itse pitäväni ja olevani hyvä numeroiden ja eri asiakokonaisuuksien pyörittämisestä ja hallinnasta, vaikka en mikään matikkanero olekaan. Nykyään valmistumisen jälkeen olen työskennellyt sellaisessa työtehtävässä, jossa nuo vahvuudet pääsevät käyttöön. T. Myös aikaisemmin "ihan pihalla" ollut introvertti, joka väsyy ihmisten kanssa
On myös tietojenkäsittelytradenomi https://www.haaga-helia.fi/fi/tietojenkasittely-tradenomi-amk
tai datanomi, keskiasteen koulutus itc
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ei kannata vastata, ellei ole kiinnostunut kuin niistä aloista, joilla on yövoimapulaa, ja ne alat voi katsoa vaikka uutisista. Ei tarvita testiä.
Mieti ainakin ensin kunnolla, koska menetät ensikertalaisuutesi sitten siinä.