Hiuksista lähtenyt vuosien mittaan jo selvästi yli puolet! Syön terveellisesti, liikun jne. Miten tämän saa loppumaan?
Aloitin useampi vuosi sitten täydellisen elämäntaparemontin ja sainkin kaikki terveysongelmani - tätä yhtä lukuunottamatta - hoidettua pois päiväjärjestyksestä. Paino on normaali, jaksaminen ja motivaatio hyvät, iho-ongelmat poissa ja nautin elämästäni. Paitsi että hiukset, jotka alkoivat ohentua jo vuosia sitten, jatkavat edelleen ohentumistaan. Päänahka näkyy jo hiusten läpi ihan edestä päin katsoen.
Veriarvoni ja verenpaine ovat hyvät, ei ole kilpparin vajaatoimintaa tmv. Stressiä minulla on ollut aiemmin elämässäni, mutta nyt olen jo ainakin 4 vuotta elänyt vähemmän stressaavaa elämää. Biotiinia olen syönyt tuloksetta yli vuoden, samoin aiemmin rautalisää kun oli hieman raudanpuutetta. Siitäkin on jo vuosia.
Olen tullut siihen tulokseen, että on syytä mennä lääkärin pakeille tämän asian kanssa. Jos täällä joku osaisi vinkata pk-seudulta oikeasti asiantuntevan lääkärin, arvostaisin kovasti! En halua mennä ihan kenen tahansa vastaanotolle, joka ei tiedä aiheesta oikeasti paljonkaan mutta laskuttaa kuitenkin täyden hinnan ja mahdollisesti teettää turhiakin kokeita.
Minoksidiilia en ole vielä kokeillut. Käyttö vaikuttaa tosi hankalalta. Laittakaa kokemuksianne aiheesta! Tottuuko siihen, meneekö hiuspohja rasvaisen näköiseksi (minulla tukka näyttää helposti likaiselta jo muutenkin, kun sitä on niin tavattoman vähän)? Auttaako ihan oikeasti?
Kaikki vinkit jakoon, kiitos.
Kommentit (32)
Risiiniöljyä ulkoisesti joitain tunteja ennen pesua. Kalju ei kylläkään kadonnut minnekään.
Hormonaaliset asiat voi vaikuttaa.. myös vitamiinien tai raudan ym. puutokset.
Kaffebulla kirjoitti:
Syöthän riittävästi proteiinia ja rasvaa?
Kyllä syön.
ap
Mulla lähtee hiuksia kun ferritiini laskee. Eli käytännössä labrassa ja jos on matalat, syö lisärautaa. Mulla hiusten lähtö loppuu vasta kun ferritiini on sadan kieppeillä.
Autoimmuunitaudit tiputtaa hiukset
T. Reumaatikko
Mulla katosi ponihännän paksuudesta yli puolet vaihdevuosien alettua.
Ihosairaala tai vastaava Helsingin Kampissa ja sieltä kysy asiaan perehtynyttä ihotautilääkäriä. Kuka tahansa lääkäri eivtiedä asiasta mitään eikä ole kiinnostunut hiustenlähdöstä.
Geneettinen homma kuten kaikki muukin ikääntymiseen liittyvä. Et voi tehdä asialle mitään.
Raudanpuute aiheutti minulla hiustenlähtöä.
Alle kolmekymppisenä ja lapsettomana hiukset menetti selvästi volyymiaan vaikken muuttanut elintapoja tai esimerkiksi vaalentanut hiuksia. Siskolla ja äidillä sama. Myös hiusraja pakeni ohimoilta. Eli jos mikään ei ole vikana, on myös mahdollista että hiuksesi ovat ohentuneet ihan vaan iän myötä muuttuneen hormonitoiminnan vuoksi. Myös miehet usein menettävät hiuksiaan myös suht nuorella iällä ja syy on ihan vaan geneettinen. Valitettavasti naisetkaan eivät ole immuuneja hiusten ohentumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähtee hiuksia kun ferritiini laskee. Eli käytännössä labrassa ja jos on matalat, syö lisärautaa. Mulla hiusten lähtö loppuu vasta kun ferritiini on sadan kieppeillä.
Minulla oli kyllä ferritiini tosi matalalla ja asia korjaantui rautaa syömällä. Jos syy olisi tässä, hiukset olisivat jo kasvaneet takaisin, koska tästä on useampi vuosi aikaa.
ap
Hiustenlähdölle ei ole oikein muuta tehtävissä kuin nämä jo mainitut eli käyttää minoksidiilia tai käydä hiustensiirrossa.
Tai hankkia peruukki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla katosi ponihännän paksuudesta yli puolet vaihdevuosien alettua.
Minulla ei ole vielä vaihdevuosia (olen 42). Ponnarista on jäljellä enää 35%, ja hiustenlähtö alkoi jo 8 vuotta sitten, eli ei voi johtua vaihdevuosista.
Jos tämä vielä vaihdevuosista pahenee niin minusta tulee kalju.
ap
Vaihdevuodet ehkä tulollaan, estrogeenit tippuvat ja hiukset ohentuvat.
Itse syön koirien biotiinia, on halvempaa ja yhtä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmekymppisenä ja lapsettomana hiukset menetti selvästi volyymiaan vaikken muuttanut elintapoja tai esimerkiksi vaalentanut hiuksia. Siskolla ja äidillä sama. Myös hiusraja pakeni ohimoilta. Eli jos mikään ei ole vikana, on myös mahdollista että hiuksesi ovat ohentuneet ihan vaan iän myötä muuttuneen hormonitoiminnan vuoksi. Myös miehet usein menettävät hiuksiaan myös suht nuorella iällä ja syy on ihan vaan geneettinen. Valitettavasti naisetkaan eivät ole immuuneja hiusten ohentumiselle.
Kuinka pitkään tämä hiustenlähtökausi sinulla kesti, vai jatkuuko edelleen? Minkä verran hiuksesi ohentuivat?
Minulla on nykyään sellainen ihana McGyver-tyylinen tukka, eli pidempää hiusta vain niskassa ja muualla ohutta nysää, vaikka en ole leikkauttanut tukkaani. Ylempänä olevat hiukset eivät vain enää kasva tuon pidemmiksi. Ponnarista on lähtenyt yli puolet paksuudesta, eikä se paksu ollut nuorempanakaan. :/
ap
Vierailija kirjoitti:
Koronasairaus pudotuttaa hiukset, mutta minulla kasvanut tuplana takaisin. On kuin kranssi hiuksissa, lyhyttä kasvua takana .....
Mielenkiintoista! Minulla ei tietääkseni ole ollut koronaa, mutta onhan se voinut olla oireettomanakin. Putosiko sinulla hiukset sairauden aikana vai myöhemmin? Kuinka paljon myöhemmin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenin väheneminen.
Liittyvätkö vaihdevuodet hiustenlähtöön? Kyllä, ja ohenevat hiukset vaihdevuosien aikana ovat ongelma monille naisille. Mutta mistä vaihdevuosien hiustenlähtö johtuu, ja millaista apua vaihdevuosien hiustenlähtöön on olemassa? Jatka lukemista, jos sinulla on ilmennyt vaihdevuosien hiustenlähtö tai hiusten oheneminen ennen vaihdevuosien alkamista, ja haluat vastauksen näihin kysymyksiin.
https://hairlust.fi/blogs/blog/vaihdevuodet-hiustenlahto-6-vinkkia
34-vuotiaana alkanut hiustenlähtö ei liity vaihdevuosiin.
Syöthän riittävästi proteiinia ja rasvaa?
🇺🇦🇮🇱