Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiuksista lähtenyt vuosien mittaan jo selvästi yli puolet! Syön terveellisesti, liikun jne. Miten tämän saa loppumaan?

Vierailija
24.07.2022 |

Aloitin useampi vuosi sitten täydellisen elämäntaparemontin ja sainkin kaikki terveysongelmani - tätä yhtä lukuunottamatta - hoidettua pois päiväjärjestyksestä. Paino on normaali, jaksaminen ja motivaatio hyvät, iho-ongelmat poissa ja nautin elämästäni. Paitsi että hiukset, jotka alkoivat ohentua jo vuosia sitten, jatkavat edelleen ohentumistaan. Päänahka näkyy jo hiusten läpi ihan edestä päin katsoen.

Veriarvoni ja verenpaine ovat hyvät, ei ole kilpparin vajaatoimintaa tmv. Stressiä minulla on ollut aiemmin elämässäni, mutta nyt olen jo ainakin 4 vuotta elänyt vähemmän stressaavaa elämää. Biotiinia olen syönyt tuloksetta yli vuoden, samoin aiemmin rautalisää kun oli hieman raudanpuutetta. Siitäkin on jo vuosia.

Olen tullut siihen tulokseen, että on syytä mennä lääkärin pakeille tämän asian kanssa. Jos täällä joku osaisi vinkata pk-seudulta oikeasti asiantuntevan lääkärin, arvostaisin kovasti! En halua mennä ihan kenen tahansa vastaanotolle, joka ei tiedä aiheesta oikeasti paljonkaan mutta laskuttaa kuitenkin täyden hinnan ja mahdollisesti teettää turhiakin kokeita.

Minoksidiilia en ole vielä kokeillut. Käyttö vaikuttaa tosi hankalalta. Laittakaa kokemuksianne aiheesta! Tottuuko siihen, meneekö hiuspohja rasvaisen näköiseksi (minulla tukka näyttää helposti likaiselta jo muutenkin, kun sitä on niin tavattoman vähän)? Auttaako ihan oikeasti?

Kaikki vinkit jakoon, kiitos.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö sellaista ruokaa, josta et saa tarpeeksi proteiineja, hyviä rasvoja jne. Saatko rautaa ja vitamiineja tarpeeksi? Juotko tarpeeksi? Liikutko jopa liikaa? Nimittäin nämä asiat vaikuttavat ensimmäiseksi yleensä.

Ehkä teit kaikkea liian nopeasti.

Vierailija
22/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet ehkä tulollaan, estrogeenit tippuvat ja hiukset ohentuvat.

Itse syön koirien biotiinia, on halvempaa ja yhtä hyvää.

Auttaako biotiini sinulla? Kuten sanoin, olen vuoden sitä syönyt eikä se minulla edes pysäyttänyt hiustenlähtöä. Biotiinilisän tehoa ei ole myöskään tutkimuksissa pystytty osoittamaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla katosi ponihännän paksuudesta yli puolet vaihdevuosien alettua.

Minulla ei ole vielä vaihdevuosia (olen 42). Ponnarista on jäljellä enää 35%, ja hiustenlähtö alkoi jo 8 vuotta sitten, eli ei voi johtua vaihdevuosista. 

Jos tämä vielä vaihdevuosista pahenee niin minusta tulee kalju.

ap

40v jälkeen alkavat esivaihdevuodet jolloinka estrogeenitaso alkaa väähenemään. Itselläni palautui hiukset kun hain terveyskeskuslääkäriltä vajaa 50v estrogeeni korvaushoidon. 

Vierailija
24/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsi hyvä kampaaja, joka tietää alopeciasta jotakin. Pääset halvemmalla kuin maksamalla turhia lääkäreille. Nuo biotiinit sun muut eivät auta asiaa yhtään.

Tuntuuko päänahassa kihelmöintiä, sekin on merkki vakavasta.

SItten on tietysti Hussin ihotautisairaala, mutta sun pitää saada sinne lähete tervkeskuksesta/työtervhuollosta. Sanoo että epäilet alopeciaa. Lue lisää:

https://www.allergia.fi/iho/ihosairaudet/alopecia-areata/

Vierailija
25/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö sellaista ruokaa, josta et saa tarpeeksi proteiineja, hyviä rasvoja jne. Saatko rautaa ja vitamiineja tarpeeksi? Juotko tarpeeksi? Liikutko jopa liikaa? Nimittäin nämä asiat vaikuttavat ensimmäiseksi yleensä.

Ehkä teit kaikkea liian nopeasti.

Saan riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja, rautaa ja vitamiineja. Terveydentila on monta kertaa hyväksi todettu veri- ym. kokeilla. Juon tarpeeksi enkä ole urheiluhullu, enkä myöskään ole tehnyt muutoksia nopeasti vaan asteittain siten että niistä on tullut pysyvä osa elämää.

ap

Vierailija
26/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman kokemukseni. En väitä, että toimillani ja hiusten kasvullani on mitään syy-seuraus -suhdetta, on vain ajallinen yhteys.

Olen yli 50v. Hiukseni alkoivat lähteä jo useita vuosia sitten, varsinkin päälaelta, harvenemisen huomasi selvästi.

Kokeilin Priorinin syöntiä usean vuoden ajan. En huomannut mitään muutosta. Vajaa vuosi sitten ostin Ladyvita-tabletteja. Nyt hiukseni ovat vahvemmat, siis niitä on enemmän.

Olen ehkä tehnyt myös muutoksia ruokavalioon. Syön nykyisin enemmän proteiinia, syön entistä enemmän kalaa, rahkaa, pähkinöitä. Ei ehkä muuten suurempia muutoksia.

Eli jostain syystä hiukseni kasvavat nyt paremmin. Onko syy ravinnossa en tiedä. Yksi vaikuttava asia voi olla myös se, että elämäni ei ole nyt niin stressaavaa kuin aikaisemmin.

En kehota ketään hankkimaan Ladyvitaa, koska lisäravinteita ei välttämättä suositella, vaan tarvittavat ravintoaineet tulisi saada ruoasta. En osaa itsekään erotella, onko noilla tableteilla ollut vaikutusta.

Vierailija
27/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös ihan iän tuomaa perinnöllistä hiusten lähtöä. Siihen ei tietääkseni mitkään poppaskonstit auta.  

Vierailija
28/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla myös alopecia. Se tietääkseni kehittyy hiljalleen. Onko muut ihokarvat vähentyneet?

Vierailija
29/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan iän tuomaa perinnöllistä hiusten lähtöä. Siihen ei tietääkseni mitkään poppaskonstit auta.  

Tätä veikkaan minäkin. Mulla alkoi hiukset ohentua joskus 37-vuotiaana ihan samalla tavalla kuin siskoillani ja äidilläni.

Vierailija
30/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hiuksen lähti koronan sairastamisen ja ferritiinin laskun myötä. Alhaisimmillaan ferritiini oli 30. Hiukset alkoivat kasvaa takaisin, kun ferritiini nousi 60.

Ferritiini on vähän kiistelty asia eli sitä ei välttämätön mitata ellei hemoglobiini ole pohjassa. Kaikki lääkärit/hoitajat eivät myöskään ymmärrä, että ferritiini voi olla yksilölle liian alhainen vaikka se olisikin juuri ja juuri niiden viitearvojen sisällä.

Vierailija
31/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin 45 kg ja nyt BMI on 23,9.

Samalla kolmasosa hiuksista laihtui myös. Olen käyttänyt Priorinia ja Biorionia vuorotellen, osat hiuksista on kasvanut takaisin, mutta valitettavasti yhä hiukseni on mallia luiro. Kysyin asiaa lääkäriltäni ja hän ei ollut kovin luottavainen siihen, että enää 40+ vuotiaana voin saada vanhaa kuontaloani takaisin.

Päätin ilmoita normaalipainosta ja yritän murehtia hiuksiani vähemmän.

Tsemppiä, ap!

Vierailija
32/32 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useammankin naisen jolla on laiduttuaan lähtenyt hiuksia päästä. Syövät ihan tarpeeksi kaikkea mitä pitääkin, mutta laihtuminen on vienyt hiuksia. Sinänsä näillä kaikilla on ollut tukkaa ihan mukavasti päässä jo lihavana, joten vaikka heillä hiuksia on paljon lähtenytkin, niin ovat silti ihan normitukkaisia edelleen.

Mulla lähti geneettisistä syistä hiuksia tietyn ikäisenä. Myös äidilläni ja hänen siskollaan sekä äidillään lähti. Kyllä tämän kanssa on tottunut elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme