Tutun 16v lapsi ei osannut tulostaa koneelta reseptiä vaikka neuvoin miten sivulta otetaan valinta "ai häh mikä"
Meillä tuo opeteltiin muistaakseni 3-luokalla. Ja nykynuorten pitäisi olla taitavia näissä jutuissa?
Kommentit (53)
Turhaan paperin haaskausta. Ekologisuus!!!
MItenkäs se meni... Nuorissa on tulevaisuus.
Nykyään harvemmin tulostellaan mitään. Meidänkin tulostin on ollut käyttämättömänä varastossa vuosi kaudet ja en usko, että 12 vuotiaat lapseni osaisi sitä käyttää.
Opettaminen ei ole niin helppoa, kuin voisi luulla.
Harva enää käyttää tietokonetta, kaikki tapahtuu kosketusnäytöllä. Mun työkaveri on 20v ja kirjoittaa koneella 1 sormella!
Ja kuten monet sanoi ylempänä, kuka enää tulostaa mitään?
Screenshotit reseptistä ja lähetetään eteenpäin
Olen 22v ja läppäriä käyttänyt silloin kun sitä on tarvinnut koulussa, muuten ei kiinnosta. Puhelimella voi tehdä lähes kaiken.
Tulostaa?! En ole tulostanut mitään vuosiin :D Olen töissäkin paperiton, kaikki ohjeet sähköisinä ja muistiinpanot Notesissa. Etätöissä jo 2,5 vuotta enkä omista tulostinta. Ruokareseptit katson kännykän tai tabletin näytöltä.
Minä ainakin tykkään tulostaa juuri reseptit. Ei tarvitse lääppiä kesken ruuanlaiton puhelinta. Yök mikä bakteerimäärä.
No kuule nää "diginatiivit" joita nyt alkaa ilmestyä työpaikoille, osaa kyllä tehdä videoita TikTokkiin ja ottaa itsestä töröhuulisia tissikuvia Instaan, mut eivät osaa liittää liitettä sähköpostiviestiin. Excelistä oo koskaan kuulleetkaan jne. Yhdeltä kesätyöntekijältämme oli pakko kysyä miten ihmeessä hän onnistui ko. työn saamaan koska siinä piti hakualustaan liittää liitteitä. Kävi ilmi että tytön MUMMO oli osittain tehnyt hakemuksen tytölle valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
No kuule nää "diginatiivit" joita nyt alkaa ilmestyä työpaikoille, osaa kyllä tehdä videoita TikTokkiin ja ottaa itsestä töröhuulisia tissikuvia Instaan, mut eivät osaa liittää liitettä sähköpostiviestiin. Excelistä oo koskaan kuulleetkaan jne. Yhdeltä kesätyöntekijältämme oli pakko kysyä miten ihmeessä hän onnistui ko. työn saamaan koska siinä piti hakualustaan liittää liitteitä. Kävi ilmi että tytön MUMMO oli osittain tehnyt hakemuksen tytölle valmiiksi.
Niin silloin vanhoina hyvinä aikonahan ihmiset oli seppiä jo syntyessään. Esimerkiksi tulevat lääkäritkin vaan lompsi sairaalaan ja suorittivat kylmiltään avosydänleikkauksia. Ei siinä tarvinnut kenenkään neuvoa! Nykyisin sellaiseenkin pitää opiskella peruskoulu, lukio, yliopisto ja erikoistuminen -eli vähintään 24 vuotta koulutusta. Ja sittenkin vielä hommia joutuu tehdä yhteistyössä muun hoitotiimin kanssa ja on kaikenlaista viranomaisvalvontaa, edellytetään työssäoppimista, sekä osaamisen ylläpitämistä. Eikö ole hirveää nykymeno ja ihmiset tyhmiä?
Moniakaan ei kiinnosta tietotekniikka. Lapsen monisata oppilaisessa koulussa ei edes saatu valinnaista tietotekniikka ryhmää kasaan. Mieluummin näköjään takovat löylykauhoja, kuin opiskelevat tulevaisuuden kannalta mitään hyödyllistä. Pääseepä ammattilaiset sitten neuvomaan näitä työelämässä, että miten lähetetään se liitetiedosto.
Olen syntynyt 2000-luvulla, enkä osaa käyttää tietokonetta. Puhelimista ymmärrän.
Itse tietokoneen käyttöä lähes häveten opiskelin 2000 luvun alussa, kun en mitään osannut. Mutta näköjään kannatti.
Eihän tulostamistarvetta tosiaan enää paljon ole mutta kyllä sitä tarvitsee muutaman kerran kuukaudessa. Samaten skanneria tulee käytettyä (helpompi skannata suoraan verkkolevylle kuin otta valokuva puhelimella). Viimeksi tulostin pakettikortin pakettiin.
Ne osaa käyttää älylaitteita ja appeja, ei tulostimia
Me käytettiin koulussa pc:tä sujuvasti joskus tokalla tai kolmannella luokalla. Mitå näille nykynuorille on opetettu? Tabletin näpyttelyä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tulostamistarvetta tosiaan enää paljon ole mutta kyllä sitä tarvitsee muutaman kerran kuukaudessa. Samaten skanneria tulee käytettyä (helpompi skannata suoraan verkkolevylle kuin otta valokuva puhelimella). Viimeksi tulostin pakettikortin pakettiin.
Ja kaikilta sivuilta ei niin vaan saakaan asiakirjaa pdf, tai muuhun sopivaan muotoon, voidakseen lähettää sen sähköisesti. Siinäkin pitää osata jonkin verran tietotekniikkaa.
Ja silti kaikki pääsykokeet/ yo-kirjoitukset ovat tietokoneella tehtäviä? Outoa, jos nuoret eivät osaa. Itse 80-luvulla syntyneenä olen välillä täysin ulalla, jos pitää ruveta jotain tietokonehommaa selvittämään. Tulostus/skannaus/ kopiointi on kyllä tuttua puuhaa.
Papereita tarvitaan nykyään todella harvoin.