Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen? Naapurin poika käy yksin kaupassa keskellä yötä

Vierailija
23.07.2022 |

Saattaa tulla puolen yön aikaan kauppareissulta. Yleensä on muutama kassi ostoksia. Pyörällä kulkee matkat parin kilometrin päähän olevaan kauppaan.

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäänsä outoa että pieni lapsi käy tekemässä perheensä ruokaostoksia. Sama mihin aikaan vaan.

Miksi on väärin, että lapsi tekee ruokaostoksia? On saanut vanhemmiltaan rahaa ja ostoslistan ja sitten käy ostoksilla. Ihan normaalia tuo on.

No on se omituista, jos näkee toistuvasti lapsen hakemassa perheen ruokaostokset kaupasta. Tulee vähän vaikutelma että lapsi ottaa kotona liikaa vastuuta. Lapsen kuuluu olla lapsi. Eri asia silloin tällöin käydä tekemässä pienet ostokset, mutta nekin kuuluisi tehdä päiväsaikaan, ei yöllä.

Mistä sinä tiedät, ovatko ne "perheen ruokaostokset" vai pienet väliostokset, sen perheen mittapuulla? Lapsille on hyvä antaa ikätasoisesti kotitehtäviä ja vastuuta. Autottomissa perheissä pieniä kauppareissuja tehdään usein.

Vierailija
142/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

V-E ei kertonut huostaanottopaikassa mitään vaikka kuinka yritettiin selvittää miksi mm. hiukset lähtenet tupottain. Siksi sitten palautettiin kerta toisensa jälkeen sinne hirviöiden pariin, kohtalokkain seurauksin.

Niin luuletko että kaltoinkohdeltu lapsi kertoo jollekin tuikituntemattomalle kyselijälle oikean syyn miksi käy yksin yöllä monen kilometrin päässä hoitamassa ruokaostokset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle nk. aikuisenakin on melko haasteellista ajaa pyörällä edes kahden kauppakassin kanssa, en todellakaan laittaisi lasta ostamaan sellaisia määriä. Enkä tietenkään ikinä yöllä

Vierailija
144/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kassikaupalla

Ei ollut keskellä yötä

Ei ollut 10-vuotias

Näin mä veikkaan

Vierailija
145/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kassikaupalla

Ei ollut keskellä yötä

Ei ollut 10-vuotias

Näin mä veikkaan

Ja kerran tapahtunut ei toistuvasti

Vierailija
146/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ainakaan alkoholia myydä ysin jälkeen

Vierailija
147/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskellä yötä? Täällä menee kaupat kiinni klo 21. Huoltikset voi olla auki 24h/vrk. Olen kuullut, että jossain on Lidl auki klo 23. saakka. Onko kauppoja todella auki "keskellä yötä" ?

Taitaa olla provo, kun ap ei vastaa.

Täällä monet kaupat ovat auki 24/7. Jopa talomme pikkuinen kivijalka-kauppa. Siellä muuten pörrää usein iltakympiltä n kymppivuotiaita. Eipä ole käynyt mielessäkään tehdä lasuja.

Ne luultavasti ostaa itselleen karkkia, ei perheen ruokia

Vierailija
148/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäänsä outoa että pieni lapsi käy tekemässä perheensä ruokaostoksia. Sama mihin aikaan vaan.

Miksi on väärin, että lapsi tekee ruokaostoksia? On saanut vanhemmiltaan rahaa ja ostoslistan ja sitten käy ostoksilla. Ihan normaalia tuo on.

No on se omituista, jos näkee toistuvasti lapsen hakemassa perheen ruokaostokset kaupasta. Tulee vähän vaikutelma että lapsi ottaa kotona liikaa vastuuta. Lapsen kuuluu olla lapsi. Eri asia silloin tällöin käydä tekemässä pienet ostokset, mutta nekin kuuluisi tehdä päiväsaikaan, ei yöllä.

Mistä sinä tiedät, ovatko ne "perheen ruokaostokset" vai pienet väliostokset, sen perheen mittapuulla? Lapsille on hyvä antaa ikätasoisesti kotitehtäviä ja vastuuta. Autottomissa perheissä pieniä kauppareissuja tehdään usein.

Luetunymmärtäminen. Rahaa useita ruokakassillisia yöllä. Myönnä jo nyt, ei tuo mitenkään tavallista ole

Vierailija
149/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskellä yötä? Täällä menee kaupat kiinni klo 21. Huoltikset voi olla auki 24h/vrk. Olen kuullut, että jossain on Lidl auki klo 23. saakka. Onko kauppoja todella auki "keskellä yötä" ?

Taitaa olla provo, kun ap ei vastaa.

Täällä monet kaupat ovat auki 24/7. Jopa talomme pikkuinen kivijalka-kauppa. Siellä muuten pörrää usein iltakympiltä n kymppivuotiaita. Eipä ole käynyt mielessäkään tehdä lasuja.

Ne luultavasti ostaa itselleen karkkia, ei perheen ruokia

En tiedä, kun en tarkemmin syynää. Isot reput muksuilla ainakin on.

Vierailija
150/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ennen lasua avaisit suusi ja menisit kysymään vanhemmilta että tietääkö he että poikansa käy yöllä kaupassa?

Ja sitten ne kyllä' arvais kuka sen lasun teki.

Vierailija
151/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaan lasu, tästä haukkujasta huolimatta. Puolustelee lapsen perheen ruokaostosten tekemistä yöllä niin kovasti, että melkein kuullostaa ap:n puhuman lapsen vanhemmalta joka pelkää lasua.

Vierailija
152/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lapsuudessani meillä ei ollut autoa ja kävin lapsena noin kerran viikossa kauppareissulla, vanhemmilta sain rahaa siihen ja jos jäi yli setelistä niin sain pitää loput. Ihan kiva diili. Monesti jos haluttiin tehdä kerralla isommat ostokset niin kaikki lapset lähti mukaan, jotta olisi enemmän kantajia mukana. Ihan hauskaahan se oli koko perheenä pyöräillä kauppaan ja takaisin.

Luultavasti jatkan tätä perinnettä omien lapsieni kanssa, en aio hankkia autoa, koska ei sillä tee mitään kaupungissa asuessa, julkiset kulkee hyvin ja pyöräily on minulle varmaankin lapsuuteni takia hyvin luonnollinen ja mieluisa tapa kulkea.

Niin ja en näe aloittajan skenaariossa mitään outoa. Poika käy kaupassa tekemässä ruokaostoksia, ei mitään ihmeellistä. Myöhäinen aika ihmetyttää, mutta se ei ole syy tehdä lasua. Heidän perheessä valvotaan kesäloma aikaan sitten varmaankin. Jos jonkun arki eroaa tavallisesta niin ei se tarkoita sitä, että se on merkki siitä, että perheessä on väkivaltaa tai muuta ongelmaa.

Vierailija
153/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonikäinen yksin yöllä kaupassa. Ei kuulu normaaliin perhe elämään. Ihan kuin lapset ei ois saanu koko päivänä ruokaa ja vasta illalla se huomataan. Tai sitten ostaa niitä punalaputettuja tuotteita. Säästyy rahaa kun tekee ostokset illalla. Mutta että noin myöhään ! Seuraisin perheen tilannetta ennen lasua. Voihan olla jokin poikkeus. Esim.tulossa vieraita kauempaa lyhyellä varoitusajalla.

Vaikka olis tulossa presidentti, niin tuskin keskellä yötä yllätysvieraaksi. Ja vaikka olisikin, niin ei sinne kauppaan silti lasta yöllä lähetetä.

Tuo pullojenkeruu kuulostaa todennäköiseltä vaihtoehdolta oletko AP varma että kassit olivat täynnä ruokaa eikä tyhjiä pulloja/tölkkejä? Tosin yöllä ei ole tuonikäsen syytä käydä niitäkään keräämässä.

Vierailija
154/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 10-v lapsi käy välillä perheelle kaipassa. Tosin päivällä js kauppa on vain 200m päässä. Itse usein sillä aikaa teen ruokaa tai siivoan. En ole ikinä ajatellut, että lapsen ksupasss käynti olisi jotenkin väärin.

Eri asia. Ei musta ole mitenkään epänormaalia, että lapsi käy päiväsaikaan kaupassa. Meidän muksu, 11v kävi tänä aamuna huoltsikalla 1,5 km päässä ostamassa maitoa. Koska itse halusi, ihan siksi että halusi juoda aamulla kaakaota. Mutta en mä sitä olisi illalla kympiltä sinne lähettänyt, jos olisi silloin kaakaota tahtonut, vaan olisin lähtenyt itse hakemaan. Mä en ainakaan koe turvalliseksi täällä isomman kaupungin lähiössä päästää muksua kuljeskelemaan ysin jälkeen ulkona. Ihan millaisia hyvänsä tyyppejä siellä voi tulla vastaan. Jo nuo ympäriinsä päristelevät mopoilijat saattavat tuntua uhkaavilta kun isossa porukassa jossain puiston reunamilla istuskelevat.

Vierailija
155/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin 5 vuotiaana kaupassa ekaa kertaa yksin ja ostin paketillisen keksejä. Olin oppinut lukemaan juuri ja harjoittelin rahankäyttöä. Nykyään siitäkin varmaan tulis joku poliisi perään.

Vierailija
156/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 87 kirjoitti:

Mä kävin 5 vuotiaana kaupassa ekaa kertaa yksin ja ostin paketillisen keksejä. Olin oppinut lukemaan juuri ja harjoittelin rahankäyttöä. Nykyään siitäkin varmaan tulis joku poliisi perään.

Tuonikäsenä minäkin siellä kaupassa aloin yksin käydä. Kauppa oli pikkukauppa tiesin toisella puolella. Koska itse halusin auttaa äitiä. Ei sieltä pikkukaupasta mitään koko viikon ostoksia pyydetty kantamaan, leipää, maitoa, kahvia tms. Ja isälle tupakkaa, siitä äiti aina soitti kauppaan etukäteen että lapsi tulee nyt ostaan tupakkaa, tämä siis 70-80 lukujen vaihteessa. Päiväsaikaan, tosin kauppa taisi olla arkisin auki 9-18 ja lauantaisin 8-13 tai jotain. Kyllähän alakouluikäiset nykyäänkin kaupassa pyörii, useimmiten kait karkkiostoksilla. Mikä tässä huolestuttaa minua on ajankohta, ei lasta yöllä kauppaan lähetetä.

Vierailija
157/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä tosiaan unohtui eli 10-vuotias

ap

Oletko varma, että nimenomaan poika käy kaupassa? Minä käytän poikieni vanhoja collegevaatteita ja en ole niin isorintainen, että huomattavia kohoumia näkyisi kun painelee urjeilurintsikoissa ja lasteni vanhoissa vaatteissa menemään. Minulla on vielä yleensä pitkä tukka sykeröllä ja lippalakki päässä.

Vierailija
158/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemänkymmentäluvulla täällä ei ollut yhtään vaarallista ulkomaalaista, nyt niitä on joka paikassa ja paljon. Ei voi verrata yhtään niiden aikojen tekemisiä nykypäivään. Ja silloin kaupat olivat auki muutaman tunnin päivässä, nyt puhutaan kaupassakäymisestä yöllä.

Vierailija
159/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne voisi tehdä ilmoituksen uteliaasta naapurin kyylä-ämmästä? Oletko varma, että poika kävi kaupassa? Kesällä monilla paikkakunnilla on monenlaisia tapahtumia, joiden jäljiltä löytyy pulloja, joita nuoret keräävät. Ei kymmenvuotias osta monta kassillista ruokaa kaupassa käydessään, mutta monta kassillista pulloja voi pyörän sarvessa killuakin. Ota asioista selvää, ennen kuin alat tehdä päätelmiä, jotka todennäköisesti eivät edes ole paikkansapitäviä. Ja lopeta kyyläys.

Vierailija
160/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on pakosti kirjoittelemassa joku trolli. En suostu uskomaan että noin monen mielestä olisi muka OK että lapsi kuljeskelee keskellä yötä jossain, oli sitten loma tai ei.

Ap taitaa olla se trolli. Aloituksen jälkeen ei viestin viestiä ketjussa. 🤨😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi