Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattele, että lentokoneissa on saanut tupakoida ennen muinoin

Vierailija
23.07.2022 |

Lentäisitkö tänä päivänä lennolla, jossa saisi vapaasti polttaa?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vielä ainakin vuonna -84. Takimmaiset penkkirivit lentokoneissa oli tupakoitsijoille.

Käytännössä kaikkialla muuallakin sai polttaa. Ällöttävää.

Vuonna -94 tai -95 kävin konsertissa Saksassa, ja sielläkin tungoksessa jäähallissa monet pistivät tupakaksi, se oli ällistyttävää. Suomessa ei olisi onnistunut.

Vierailija
82/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin jotain vanhaa ohjelmaa linnan juhlista 2000-luvun alusta/90-luvun lopusta. Oli sekin aika törkeän näköistä kun porukka kulki rööki huulessa siellä. Muistelen että itse olin baarissa töissä viimeisinä vuosina kun sai vielä tupakoida sisällä. Työkaveri oli raskaana ja siinä vaan tupakinkatkussa pakko työskennellä. Ei ikävä noita aikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvun lopulla sai polttaa lentokoneen takaosassa. Hyi hirveää, jos ei saanut paikkaa koneen etuosasta.

Finnair Suomi -Usa-Suomi lento 1982 . Minä ja 2 lasta. Paikat oli tupakoimattomien puolelle ostettu!

Vierailija
84/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vielä 90-luvun alkupuolella junissakin oli erilliset tupakkavaunut. Paikan pystyi siis varaamaan joko "tavallisesta" vaunusta tai tupakkavaunusta, eli siellä tupakkavaunussa pystyi istumaan koko matkan ajan (mikä nautinto 🙄). Tosin 90-luvulla ei paikkalippu ei ollut junissa vielä pakollinen. Pystyi ostamaan esim. meno-paluulipun, ja se oli voimassa kuukauden. Ei tarvinnut ennakkoon tietää millä junalla aikoo palata, tai edes minä päivänä.

Vaunussa oli väliovi. Vaunun toisessa päässä sai polttaa ja toisessa päässä ei saanut. Ihan hyvin junissa voisi olla nykyisinkin röökikoppi.

Vierailija
85/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikassa saa vieläkin polttaa monessa ravintolassa sisällä. En itse tupakoi, mutta ei se minun lomareissua haitannut.

Vierailija
86/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vielä 90-luvun alkupuolella junissakin oli erilliset tupakkavaunut. Paikan pystyi siis varaamaan joko "tavallisesta" vaunusta tai tupakkavaunusta, eli siellä tupakkavaunussa pystyi istumaan koko matkan ajan (mikä nautinto 🙄). Tosin 90-luvulla ei paikkalippu ei ollut junissa vielä pakollinen. Pystyi ostamaan esim. meno-paluulipun, ja se oli voimassa kuukauden. Ei tarvinnut ennakkoon tietää millä junalla aikoo palata, tai edes minä päivänä.

Vaunussa oli väliovi. Vaunun toisessa päässä sai polttaa ja toisessa päässä ei saanut. Ihan hyvin junissa voisi olla nykyisinkin röökikoppi.

Eikö niissä ole sitten?

Vierailija
87/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isästäni on kuva juottamassa minua tuttipullolla tupakka suussa ja taustalla näkyy kaljapullo. Eikä oltu mikään sossuperhe. 

Vierailija
88/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isästäni on kuva juottamassa minua tuttipullolla tupakka suussa ja taustalla näkyy kaljapullo. Eikä oltu mikään sossuperhe. 

Eri ajat, mutta ei paremmat.

Vierailija
89/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisjunissakin oli röökivaunut. Siellä istui yleensä kaikki hörhöt mutta sinne sekaan tuli vaan paineltua tupakanhimossaan. Ei tosin illan myöhäisempinä tunteina koska silloin meno siellä oli jo todella eloisaa.

Vierailija
90/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vielä 90-luvulla sai polttaa, ja olihan se hassu kun kyse oli vain penkkiriveistä. Rivi 23 taaksepäin tupakoitsijat ja siitä eteenpäin ei-tupakoitsijat.

Mutta hyvin selvittiin, eikä oikeita ongelmia kenellekään aiheutunut. Sama se oli ravintoloissa ja työpaikoilla.

Vierailija
91/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-93 on ainakin Finnairilla saanut polttaa. Epäonnekseni mulla oli paikka

savuttomalla rivillä, mutta heti seuraava rivi takanani oli tupakoivien puolta. Silloin ei ollut mitään nettivarauksen joista olisi voinut itse paikkansa varata. Lento oli New Yorkista Helsinkiin. Kaksi miestä veti ketjussa röökiä ja mä sain astmakohtauksen. Pääsin onneksi aika alkumatkasta bisnekseen kun en enää voinut siinä istua.

Vierailija
92/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin tupakoinnin kun näitä kieltoja ja rajoituksia alkoi tulla lisää ja lisää. Silloin närkästytti tupakoitsijoiden ajaminen nurkkaan mutta nyt olen pelkästään kiitollinen kun sain lopetettua. Lompakko kiittää myös, tupakka on nykyään todella kallista.

Vierailija
93/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetin tupakoinnin kun näitä kieltoja ja rajoituksia alkoi tulla lisää ja lisää. Silloin närkästytti tupakoitsijoiden ajaminen nurkkaan mutta nyt olen pelkästään kiitollinen kun sain lopetettua. Lompakko kiittää myös, tupakka on nykyään todella kallista.

On jännää miten on joko tai lähes kaikilla tupakoitsijoilla. Itse poltan reissuissa ja juhlissa ja muutoin en. Ei mitään vaikeuksia lopettaa. Ja olen polttanut säännöllisesti vuosia ennen kuin aloitin tämän vain reissussa polttamisen.

Vierailija
94/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen6791 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millon muka viimeksi?!

En tiedä milloin loppui, mutta ainakin 70-luvulla, ehkä myöhemminkin.

Minä oon polttanut koneessa vielä 90-luvulla.

TIsi olla 90-luvun lopulla kun esim työpaikoilla kiellettin tupakointi. Olin valtion virastossa töissä ja vanhat proffat ym polttivat kyllä omissa huoneissaan senkin jälkeen.

Vierailija
95/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sallittaisiin taas, sitten olisikin vihdoin mahdollista lentää taas!

Sama kun baarissakäynti loppui kun seinään kun tupakointi kiellettiin, loppui lentäminen myös kun kielto astui voimaan.

Vierailija
96/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millon muka viimeksi?!

Ainakin 1991 sai vielä polttaa. Tuon muistan kun oli pitkä lento Hki-Vantaa-Usa.

Tuon jälkeen olen lennellyt vain Euroopassa, en muista milloin nuo kiellot tuli.

Vierailija
97/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Joku pahoitti mielensä niistä ja ne suljettiin.

Ilmeisesti niistä tehtiin matkatavaranurkkauksia tjms.

Vierailija
98/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jännää miten on joko tai lähes kaikilla tupakoitsijoilla. Itse poltan reissuissa ja juhlissa ja muutoin en. Ei mitään vaikeuksia lopettaa. Ja olen polttanut säännöllisesti vuosia ennen kuin aloitin tämän vain reissussa polttamisen.

Riippuvuudet vaihtelee kai aika paljonkineri ihmisillä. Minullakin lähipiirissä oli näitä sunnuntaipolttelijoita. Itse polttelin öisinkin, jos ei unta saanut ja usein eläminen oli pelkkää seuraavan röökin odottelua. Onneksi pääsin irti.

Vierailija
99/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se sallittaisiin taas, sitten olisikin vihdoin mahdollista lentää taas!

Sama kun baarissakäynti loppui kun seinään kun tupakointi kiellettiin, loppui lentäminen myös kun kielto astui voimaan.

Sama juttu. Taksilla en myöskään halua enää ajaa.

Vierailija
100/104 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa nytkin siellä tupakkakopissa.

Koneen tupakkakoppi on itse asiassa vessa, eikä siellä saisi tupakoida.

Tämä oli tosi hauska!