Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahantuulinen ja vetäytyvä marttyyrimies

Ei iso ongelma mutta on
23.07.2022 |

Joo...

Mietin vaan, että onko tuttua kellekään tai mitähän tässä vois tehdä?

Ollaan miehen kanssa tosi erilaisia. Mies on erakkoluonne. Kaverit on jääneet. On mieluiten itsekseen, eikä juurikaan halua osallistua perheen juttuihin. Usein töiden jälkeen pahantuulinen, painuu makuuhuoneeseen nukkumaan ja herätessään esim alkuillasta alkaa laskemaan, mitä hän on tehnyt (kotitöitä) ja mitä minä en ole tehnyt... Ja mitä taas joutuu tekemään kun kukaan muu ei tee jne

No, esim. mulla oli viikko lomaa vielä ja mies aloitti työt. Kävi töissä eikä tehnyt mitään työpäivien jälkeen. Eli perusrutiini: töihin, nukkumaan, telkkaria/musiikkia, ja yleensä jaksaa raivota ettei kukaan tee mitään kotona ja taas nukkumaan.

Hänen mielestään mun olis loma pitänyt käyttää siivoamiseen ym. koska hän käy töissä... Varmasti joo, mutta en nyt jaksa ymmärtää sitä, kuinka paljon toisen tekemisiä pitää kytätä koko ajan ja olla pahalla tuulella.

Kerrottakoon, etten ole mikään tehokkuuden perikuva. Mulla on lievää kännykkäriippuvuutta ja käytän aikaani mieluiten omiin harrastuksiin, jolloin kotihommat jää vähemmälle. En nyt tiedä, miten tässä pitäis olla kun saa koko ajan lokaa niskaan.

Kotityöt meillä on jaettu. Miehellä on pyykit. Yleensä pesee kaikki ja länttää kuivausrumpuun. Kerää hirvittävän puhtaan pyykin vuoren ja huutaa kun alkaa tätä vuorta viikkaamaan. Sitten huutaa, kun pyykkiä on jäänyt lattialle että hän ei näitä pese, jääköön lattialle. Tekee myös isommat kotityöt, mm korjaushommat, vaihtaa auton renkaat ja osallistuu viikkosiivoukseen, silloin kun siivotaan...

No, mulla on kauppareissut, ruoan teko ja koiran lenkitys ja viikkosiivous myös. En edes muista, milloin on miehen kanssa käyty yhdessä kaupassa. Tai tehty mitään yhdessä. Oon välillä innostunut kauppajutuista jne, välillä sitten näitä eineksiä. Mies aina sitten jaksaa muistuttaa, kuinka hän tekee kaiken kotona. Joskus mulla on kausia, että ennemmin käytän aikaani niin, että mennään vaikka lasten kans uimaan ja syödään sitten vaikka jotain nopeasti, jolloin ei ihan sitä kotiruokaa oo.

Mulla on vähän omituinen olo tullut hänen käytöksestä viimeisen puolen vuoden aikana. Työpäivät mulla on venyneet usein pari viimeistä vuotta, ehkä tästä syystä mies kokee, että tekee kaiken. Koti on kuitenkin ku pommi, mies nukkuu työpäivien jälkeen ja oonki tästä sanonut, että jos hän tekee kaiken niin mitä se kaikki on?

Onko tuttua? En tiedä, mitä pitäis tehdä... Oon tyytyväinen, jos saan siivottua edes perus siivon... Sillä olen omasta mielestä laiska. Voisin tehdä enemmänkin, mutta kaikki mielenkiinto menee kun hän ei muista mitään sellaista, jota minä oon kotona tehnyt. Esim juhannuksena siivosin koko viikon ja tämä on unohtunut jo.

Mun mielestä tilanne on mennyt siihen, että tuntuu, että mua kytätään ja arvostellaan kotona koko ajan.

Mitä pitäis tehdä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteen neljä ratsumiestä.

Varmaan kannattaa keskustella ihan suoraan. Mieshän kuulostaa joltain sketsihahmolta pyykinpesunsa kanssa. Teettekö ikinä onnistuneesti jotain kivaa yhdessä? En ihmettele, että mies on pahalla tuulella jos menee aina töiden jälkeen iltaunille.

Vierailija
2/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäsköhän sitä lyyä turpaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei oikein selvinnyt, miksi valitset viettää aikasi hänen kanssaan.

Vierailija
4/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tuo miehelle. Että sinusta tuntuu että sinua kytätään ja arvostellaan. Ja kysy mitä teidän pitäisi miehen mielestä tehdä että saatte sen loppumaan.

Vierailija
5/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli AP on laiska/ narsistinen/ omahyväinen nainen, joka ei hoida sen paremmin naisten kuin miesten töitä, ja mies on kohtuu työteliäs mies, joka hoitaa miesten työt ja osan naistenkin töistä. 

Nyt sitten mietitään miten tämän saisi käännettyä miehen syyksi.

0/5

Vierailija
6/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus

Vierailija
7/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ero suoraan tai sitten vakava keskustelu, pari- tai yksilöterapia ja mahdollisesti sittenkin ero.

Voi olla masennusta, voi olla työstressiä. Aikuinen ihminen kuitenkin huolehtii omasta tunne-elämästään eikä kaada toisen niskaan kyttäämällä ja huutamalla.

Vierailija
8/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala mies, en jaksaisi tuollaista enää päivääkään. Ei näille aina löydy mitään oikeaa syytä, jotkut vain ovat mulqquja luonteita ja se usein vain pahenee iän myötä. 

Vierailija
9/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa koira. Se sopii sinulle parhaiten parisuhteeseen miehen tilalle.

Vierailija
10/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta epäilen myös... Oon puhunut tästä hänelle, mutta ei suostu myöntämään ongelmaa tai mahdollista sairautta.

Hän käyttäytyy siten, kuin kaikki hänen tekemänsä olisi suuri uhraus. Ilman häntä ei mikään toteutuisi. On totta, että hän tekee kotona paljon asioita (myös sen nukkumisen lisäksi), mutta tämä on minusta outoa, että tästä pitää nostaa niin iso numero joka kerta.

Jos minä käyn kaupassa ja teen ruokaa niin en ala siitä huutamaan, tyyliin: "ilman mua kuolisitte nälkään". Ja ei ole ollut pitkään aikaan niin, että hän olisi vain hoitanut askareet ilman huutoa.

Yleensä on mennyt niin, että hän ihan selvästi saattaa pidättää raivoa/tekee marttyyrina jotain. Tämän jälkeen paukauttaa makkarin oven kiinni ja laittaa musan korville. Kun kysyn, mikä vaivaa niin huutaa että mee muualle, anna olla rauhassa... Tjsp

Joo....

Vierailija
11/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta epäilen myös... Oon puhunut tästä hänelle, mutta ei suostu myöntämään ongelmaa tai mahdollista sairautta.

Hän käyttäytyy siten, kuin kaikki hänen tekemänsä olisi suuri uhraus. Ilman häntä ei mikään toteutuisi. On totta, että hän tekee kotona paljon asioita (myös sen nukkumisen lisäksi), mutta tämä on minusta outoa, että tästä pitää nostaa niin iso numero joka kerta.

Jos minä käyn kaupassa ja teen ruokaa niin en ala siitä huutamaan, tyyliin: "ilman mua kuolisitte nälkään". Ja ei ole ollut pitkään aikaan niin, että hän olisi vain hoitanut askareet ilman huutoa.

Yleensä on mennyt niin, että hän ihan selvästi saattaa pidättää raivoa/tekee marttyyrina jotain. Tämän jälkeen paukauttaa makkarin oven kiinni ja laittaa musan korville. Kun kysyn, mikä vaivaa niin huutaa että mee muualle, anna olla rauhassa... Tjsp

Joo....

Vierailija
12/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iso ongelma mutta on... kirjoitti:

Joo....

Masentunut ei kyllä yleensä käyttäydy näin. Vähän liian usein vaikeat luonteet pistetään masennuksen piikkiin. Mies kuulostaa manipuloijalta. Uhkailee erilaisilla tavoilla, pitää jännitystä ilmassa että olisit varpaillasi, luo jännittyneen ilmapiirin. Lytistää itseluottamuksesi, kyttää ja "opastaa" Nostaa itsensä jalustalle ja muistuttaa "urotöistänsä" vielä pitkän ajan jälkeen. Anteeksi mutta tuossa ei todellakaan ole kyseessä masennus..

Vierailija
13/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iso ongelma mutta on... kirjoitti:

Joo....

Kuulostaa masennuksesta, jos aiemmin ollut hyväntuulinen. Toi on muuten valitettavasti aika yleistä masentuneilla miehillä, että purkaa pahaa oloaan kumppaniinsa. Ei kovin lupaavaa ettei myönnä mitään eikä keskustelu onnistu. Häpeää varmaan itseään ja sitten copettaa sitä huutamalla, miten on taas saanut tehtyä kotitöitä.

Miten kohtelee lapsianne? Koita pitää huolta omasta hyvinvoinnistasi, masentuneen puoliso on vaarassa sairastua itsekin. Kävi miten kävi, älä tunne syyllisyyttä äläkä ota miehen kritiikkiä itseesi.

Vierailija
14/14 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aina pahalla päällä olevat pyhimys-narskut ovatkin vain masentuneita :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi