Sekamuotoinen bipolaarihäiriö ja ADHD
Sairastaako joku täällä sekamuotoista bipolaarihäiriötä? ADHD:tä? Mitkä jutut helpottavat teidän oloa? Ikä?
https://www.is.fi/terveys/art-2000001939421.html
Kommentit (21)
Näistä harvinaisemmista sairauksista on niukasti keskustelua. Ei taida ketään, kokemuksia?
Todella hankala yhdistelmä. Esim ADHD lääkkeitä ei edes suositella koska ne saattavat tehostaa mielialahäiriön oireita...
Vierailija kirjoitti:
Todella hankala yhdistelmä. Esim ADHD lääkkeitä ei edes suositella koska ne saattavat tehostaa mielialahäiriön oireita...
Aivan, Tavallisesti monilääkityskään ei luo toivottua lopputulosta, lievittää;
masennuslääke, mielialan tasaaja, manian estolääke, paniikki- ja ahdistuneisuushäiriön lääkkeet tms.
ADHD-lääkkeet sopivat usein vain puhtaasti ADHD:ta sairastaviin.
Kokemuksia selviämisestä sairauksien kanssa?
Jaaha, joku mamma on taas tehnyt kotidiagnooseja.
Mulla on ihan "tavallinen" ykköstyypin bipo ja adhd.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, joku mamma on taas tehnyt kotidiagnooseja.
Ei, opiskeluja elävöittäisi kokemusperäiset havainnot tms. Opiskelumateriaaleissa on melko lättänä versio sairauksien kirjosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan "tavallinen" ykköstyypin bipo ja adhd.
Miten sinulla on otettu huomioon bipo ja adhd samanaikaisesti? Millaisia hankaluuksia?
Ihan ensimmäisenä vois ehkä kysyä, onko diagnoosit tehneellä taholla riittävä tietotaito? Toinen mielipide jo hommattu?
Kaksisuuntainen on ja ohutsäieneuropatia. Kaksisuuntaiseen ei ole löytynyt sopivaa lääkettä. Terapia lopetettiin. Kipulääkkeet leikkaa vähän kipuja eli ei oikein toimi. Kaksisuuntaisen takia ei kai kipulääkkeitä oikein voi määrätä. Aamulla alkoi korona ja nyt oikeasti koskee. Kaveripiirin vaihdan aika usein. Siis suututan ne. Enpä voi oikein sille mitään. Lääkkeitä inhoon mutta yritän sinnitellä.
Diagnosoitu sekamuotoinen bipo, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja epävakaa pers.häiriö mm. Olen keski-ikäinen nainen.
Kohdilleen saatu lääkitys, säännölliset elämäntavat, "tasainen" arki, liikunta ja raittius mahdollistavat ihan ok olotilan ja hyvän perhe-elämän. Yksi todella tärkeä tekijä olisi hyvät yöunet, unen kanssa mulla on tahimista lääkkeistä huolimatta. Työelämässä en tällä hetkellä ole, mutta toiveissa olisi vielä joskus päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä vois ehkä kysyä, onko diagnoosit tehneellä taholla riittävä tietotaito? Toinen mielipide jo hommattu?
Hyvä huomio. Juuri tietotaidon karttumisen vuoksi kannattaisi tuoda esille myös näitä harvinaisempia ilmentymismuotoja. Etteivät mutkat menisi suoriksi. Oppikirjoissa moninaisuus ei ilmene.
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoitu sekamuotoinen bipo, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja epävakaa pers.häiriö mm. Olen keski-ikäinen nainen.
Kohdilleen saatu lääkitys, säännölliset elämäntavat, "tasainen" arki, liikunta ja raittius mahdollistavat ihan ok olotilan ja hyvän perhe-elämän. Yksi todella tärkeä tekijä olisi hyvät yöunet, unen kanssa mulla on tahimista lääkkeistä huolimatta. Työelämässä en tällä hetkellä ole, mutta toiveissa olisi vielä joskus päästä.
Mahtavaa kuulla, että kyseisten sairauksien kanssa voi elää ok:sti.
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen on ja ohutsäieneuropatia. Kaksisuuntaiseen ei ole löytynyt sopivaa lääkettä. Terapia lopetettiin. Kipulääkkeet leikkaa vähän kipuja eli ei oikein toimi. Kaksisuuntaisen takia ei kai kipulääkkeitä oikein voi määrätä. Aamulla alkoi korona ja nyt oikeasti koskee. Kaveripiirin vaihdan aika usein. Siis suututan ne. Enpä voi oikein sille mitään. Lääkkeitä inhoon mutta yritän sinnitellä.
Hyvä jos kipulääke helpottaa hieman. Sehän näissä sairauksissa juuri on, että vain lievittävää lääkehoitoa on saatavilla. Sellaista *parantavaa* lääkehoitoa ei varsinaisesti ole. Punnitaan hyötyjä ja haittoja.
??