Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jakamattomat kuolinpesät ja perintöverot

Vierailija
23.07.2022 |

Täällä vellovissa perintökeskusteluissa jaksan aina ihmetellä kun huijatuiksi tulleet perijät eivät myöskään ole maksaneet/ nähneetkään perintöverolaskuja. Miten se on mahdollista kun perintövero on henkilökohtainen ja tulee perukirjaan merkityille perijöille suoraan verottajalta jos perinnön arvo on yli 20 000€. Miten joku mystinen muu henkilö tai pesänhoitaja voi hoitaa kenenkään perintöverot henkilön tietämättä?

Vai jääkö suuri määrä perukirjoja kokonaan tekemättä??? Ja tiedän että perunkirjoitukseen tarvitaan usein lisää aikaa kun sukuselvityksiä ei saada ajoissa ja että perintöverolaskutkin vie helposti vuodenkin ennenkuin tulevat postissa. Ja senkin tiedän että kuolinpesä voi olla vuosikymmeniä jakamatta mutta se ei vaikuta perintöveroihin mitenkään, ne tulee maksuun perukirjan arvojen mukaisesti. Ohitetaanko Suomessa monikin laillinen perijä kokonaan ja pesänosakkaat kirjataan perukirjaan väärin? Miten ihmeessä se menee verottajalta läpi?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole tähän kommenttia?

Vierailija
2/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin näin oikeasti voi käydä. Palstalla kylläkin voi tapahtua vaikka ja mitä. Eli älä usko kaikkea lukemaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla niin, että perintö on alle 20 000?

Ja jos siitäkin tulee kirje, niin ovatko henkilöt kuvitelleet, että saavat jotain vasta esim. leskenkin kuoltua?

En voi itsekään noita kyllä ymmärtää, itselle ollut aina selkeää, ketkä ovat minun vanhempiani, milloin he kuolevat (vaikea siis kuvitella olevani aikaan siitä neva hööd) ja olen selvillä about varallisuuden määrästäkin.

Vierailija
4/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on tuossa aika monta kysymystä ja väittämää.

Verotuskysymykset ovat monimutkaisia ja asiallisen vastauksen tekeminen vaatisi paljon vaivaa ja asiantuntemusta.

Vierailija
5/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jakamaton kp ole itse verotettava. Ja jos kp jää jakamatta, voiko se itsessään kasvaa arvoa. Näin voisi kuvitella että perintövero tulis maksuun vasta jaossa.

En muuta kuin arvailen.

Vierailija
6/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero tulee perukirjan mukaisista arvoista. Jakamaton kuolinpesä on verovelvollinen jos sillä on tuloja. Mutta perintöveroihin ei vaikuta se, jaetaanko kuolinpesää vai ei.

Vierailija
7/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan perillinen on ollut alaikäinen, kun perintö on tullut. Silloin siitä on huolehtinut joko huoltaja tai edunvalvoja. Rintaperillinen ei joudu kovin pienestä perinnöstä maksamaan veroa. Silloin ilmoitus nollaverosta tulee vain pesänhoitajalle eikä jokaiselle erikseen. Tämä voi olla toinen syy siihen, että verotuspäätöstä ei ole nähnytkään.

Sekin on aika tavallista, että leski pitää kuolinpesän jakamattomana hallinnassaan ja maksaa perintöverot lastensa puolesta.

Vierailija
8/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jakamaton kp ole itse verotettava. Ja jos kp jää jakamatta, voiko se itsessään kasvaa arvoa. Näin voisi kuvitella että perintövero tulis maksuun vasta jaossa.

En muuta kuin arvailen.

Jos varallisuuden arvo nousee ja se myydään, menee myyntivoittovero perintöverotuksessa hyväksytyn arvon ylittävältä osalta.

Vierailija
9/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuta kuin arvailen.

On jakamaton kuolinpesä itse verotettava - mutta vain tuloista, esimerkiksi metsäveroa. Ei sille tietenkään ole mitään estettä, että verot maksetaan kuolinpesän varoista varsinkin silloin, jos jokaisen osakkaan osuus on yhtä suuri tai muuten on riittävästi rahaa verojen maksuun.

Perintövero on eri asia. Verovelvollinen on perillinen eli jokainen osakas erikseen, ei kuolinpesä.

Vierailija
10/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuta kuin arvailen.

Perintövero määräytyy vainajan kuolinhetken mukaan, ja jokaiselle kuolinhetken perilliselle. Olisi kätevä keino välttää perintöveron maksu, jos se pitäisi maksaa vasta sitten, kun jaetaan. Kuolinpesä voi jäädä jakamatta ikuisiksi ajoiksi. Olisi siinä laskemista, kun jaossa olisi 147 osakasta ja heillä erikokoisia osuuksia, kun vainaja on kuollut vuonna 1932. Silloin valtio saisi paljon vähemmän rahaa, koska kunkin osuus jäisi alle perintöveron rajan.

Vierailija
11/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöveroa ei välttämättä tule, jos summa jää tietyn summan alle, mutta kyllä se verottajalta tulee suoraan kotiosoitteeseen. Mulla on kuollut isä ja äiti, mutta pesä on käytännön syistä yhä jakamatta - syy on se, että veljellä ei ole perillisiä ja veljen perintö tulisi kuitenkin minulle., perinnössä on vain kiinteää vaikeasti myytävää omaisuutta. Isän osalta tuli verottamatta jättämispäätös, äidin osalta sitä piti maksaa, kun äidin kuollessa raja oli alempi kuin isän kuollessa ja arvo enemmän vähän kaikella, mitä siihen perintöön kuului, sen verran meni vuosia välissä. Mitään en ole siis saanut, paitsi verottajalta kirjeet, toisessa maksua, toisessa tiedoksi. 

Vierailija
12/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on aika tavallista, että leski pitää kuolinpesän jakamattomana hallinnassaan ja maksaa perintöverot lastensa puolesta.

Mutta silti se perintövero on henkilökohtainen ja perintöverolasku tulee perijälle, ei kuolinpesälle.

Vierailija
13/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian syrjästä.

Jos osa jakamatta jäävän kp: n osakkaista alaikäisiä ja perintövero heidän osaltaan huoltajalle, niin kuin joku sanoi tässä, niin sitten kun se huoltajakin kuolee ja kaikki on jakoon menossa, niin on se sitten aika härskiä(kö) että yksi osakas pakonomaisesti yrittää ostaa niitä edellisiä osuuksia sisaruksiltaan pois. Tosin täysin käsittämättömästi, sillä maksaa saman verran kuin jaossa saa... mut veroa niistä ostetuista ei tarvitse maksaa, vai. Tosin on sitten siitä jälkimmäisestä teettämällään testamentilla ottamassa lähes kaiken.

Mutta ostoissa ei mitään voittanut.

Vierailija
14/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian syrjästä.

Jos osa jakamatta jäävän kp: n osakkaista alaikäisiä ja perintövero heidän osaltaan huoltajalle, niin kuin joku sanoi tässä, niin sitten kun se huoltajakin kuolee ja kaikki on jakoon menossa, niin on se sitten aika härskiä(kö) että yksi osakas pakonomaisesti yrittää ostaa niitä edellisiä osuuksia sisaruksiltaan pois. Tosin täysin käsittämättömästi, sillä maksaa saman verran kuin jaossa saa... mut veroa niistä ostetuista ei tarvitse maksaa, vai. Tosin on sitten siitä jälkimmäisestä teettämällään testamentilla ottamassa lähes kaiken.

Mutta ostoissa ei mitään voittanut.

Mitä sinä oikeastaan halusitkaan kysyä? Mistä "jälkimmäisestä teettämällään testamentilla" ottamassa lähes kaiken? Ei testamentin teettäjä enää ota yhtään mitään, kun on jo vainaa siinä vaiheessa, kun testamentti pannaan täytäntöön. Vai tarkoititko, että vaatii leskeä tekemään itselleen testamentin? Silloinkin lesken rintaperilliset saavat lakiosan.

Veroa ei tietenkään tarvitse ostetuista maksaa, sillä niistä maksetaan myyjälle rahaa. Myyjät ovat itse aikanaan maksaneet perintöveron. Onhan jakamattomasta kuolinpesästä aika vaikea myydä osuuksia täysin ulkopuolisille.

Vierailija
15/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos siitäkin tulee kirje, niin ovatko henkilöt kuvitelleet, että saavat jotain vasta esim. leskenkin kuoltua?

En voi itsekään noita kyllä ymmärtää, itselle ollut aina selkeää, ketkä ovat minun vanhempiani, milloin he kuolevat (vaikea siis kuvitella olevani aikaan siitä neva hööd) ja olen selvillä about varallisuuden määrästäkin.

Kyllä myös alle 20000€ perinnöstä tulee kirje, jotta maininta ettei veroa tule maksettavaksi.

Vierailija
16/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan perillinen on ollut alaikäinen, kun perintö on tullut. Silloin siitä on huolehtinut joko huoltaja tai edunvalvoja. Rintaperillinen ei joudu kovin pienestä perinnöstä maksamaan veroa. Silloin ilmoitus nollaverosta tulee vain pesänhoitajalle eikä jokaiselle erikseen. Tämä voi olla toinen syy siihen, että verotuspäätöstä ei ole nähnytkään.

Kyllä meillä verottamattomuuspäätökset ovat tulleet jokaiselle henk.koht.

Vierailija
17/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin joutuu rahat tai omaisuus ,jos ei ole perijöitä ? Säätiöön, kenen hyväksi ne käytetään?

Vierailija
18/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin joutuu rahat tai omaisuus ,jos ei ole perijöitä ? Säätiöön, kenen hyväksi ne käytetään?

Ei huolta, valtio perii ja joskus kuntakin.

Vierailija
19/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuta kuin arvailen.

On jakamaton kuolinpesä itse verotettava - mutta vain tuloista, esimerkiksi metsäveroa. Ei sille tietenkään ole mitään estettä, että verot maksetaan kuolinpesän varoista varsinkin silloin, jos jokaisen osakkaan osuus on yhtä suuri tai muuten on riittävästi rahaa verojen maksuun.

Perintövero on eri asia. Verovelvollinen on perillinen eli jokainen osakas erikseen, ei kuolinpesä.

Se on kuolinpesän osittainen jako vaikka sitä ei sellaisena mielletä. 

Vierailija
20/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös alle 20000€ perinnöstä tulee kirje, jotta maininta ettei veroa tule maksettavaksi.

Tulee, mutta ei jokaiselle perilliselle erikseen. Ei ainakaan minulle tullut vaan vain yhdelle siskolleni.