Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jakamattomat kuolinpesät ja perintöverot

Vierailija
23.07.2022 |

Täällä vellovissa perintökeskusteluissa jaksan aina ihmetellä kun huijatuiksi tulleet perijät eivät myöskään ole maksaneet/ nähneetkään perintöverolaskuja. Miten se on mahdollista kun perintövero on henkilökohtainen ja tulee perukirjaan merkityille perijöille suoraan verottajalta jos perinnön arvo on yli 20 000€. Miten joku mystinen muu henkilö tai pesänhoitaja voi hoitaa kenenkään perintöverot henkilön tietämättä?

Vai jääkö suuri määrä perukirjoja kokonaan tekemättä??? Ja tiedän että perunkirjoitukseen tarvitaan usein lisää aikaa kun sukuselvityksiä ei saada ajoissa ja että perintöverolaskutkin vie helposti vuodenkin ennenkuin tulevat postissa. Ja senkin tiedän että kuolinpesä voi olla vuosikymmeniä jakamatta mutta se ei vaikuta perintöveroihin mitenkään, ne tulee maksuun perukirjan arvojen mukaisesti. Ohitetaanko Suomessa monikin laillinen perijä kokonaan ja pesänosakkaat kirjataan perukirjaan väärin? Miten ihmeessä se menee verottajalta läpi?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jakamaton kp ole itse verotettava. Ja jos kp jää jakamatta, voiko se itsessään kasvaa arvoa. Näin voisi kuvitella että perintövero tulis maksuun vasta jaossa.

En muuta kuin arvailen.

On jakamaton kuolinpesä itse verotettava - mutta vain tuloista, esimerkiksi metsäveroa. Ei sille tietenkään ole mitään estettä, että verot maksetaan kuolinpesän varoista varsinkin silloin, jos jokaisen osakkaan osuus on yhtä suuri tai muuten on riittävästi rahaa verojen maksuun.

Perintövero on eri asia. Verovelvollinen on perillinen eli jokainen osakas erikseen, ei kuolinpesä.

Se on kuolinpesän osittainen jako vaikka sitä ei sellaisena mielletä. 

Ei perintöveron maksaminen kuolinpesän varoista ole  jakamista eikä siitä jää mitään jakokirjaa. Eikö se pitäisi tehdä osittaisestakin jakamisesta? Itse kukin vaan käyttää omaa osuuttaan kuolinpesästä oman vero-osuutensa maksamiseen. Se tietenkin edellyttää kaikkien kuolinpesän osakkaitten hyväksyntää.

Vierailija
22/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jakamaton kp ole itse verotettava. Ja jos kp jää jakamatta, voiko se itsessään kasvaa arvoa. Näin voisi kuvitella että perintövero tulis maksuun vasta jaossa.

En muuta kuin arvailen.

On jakamaton kuolinpesä itse verotettava - mutta vain tuloista, esimerkiksi metsäveroa. Ei sille tietenkään ole mitään estettä, että verot maksetaan kuolinpesän varoista varsinkin silloin, jos jokaisen osakkaan osuus on yhtä suuri tai muuten on riittävästi rahaa verojen maksuun.

Perintövero on eri asia. Verovelvollinen on perillinen eli jokainen osakas erikseen, ei kuolinpesä.

Se on kuolinpesän osittainen jako vaikka sitä ei sellaisena mielletä. 

Ei perintöveron maksaminen kuolinpesän varoista ole  jakamista eikä siitä jää mitään jakokirjaa. Eikö se pitäisi tehdä osittaisestakin jakamisesta? Itse kukin vaan käyttää omaa osuuttaan kuolinpesästä oman vero-osuutensa maksamiseen. Se tietenkin edellyttää kaikkien kuolinpesän osakkaitten hyväksyntää.

Se on nimenomaan jakoa, mitä muuta se voisi olla, mutta pakko ei tehdä mitään paperia, verottajaa tuskin kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat eivät ole aina toimineet samalla tavalla kuin nyt. Kun isäni kuoli 30 vuotta sitten, niin minun (samoin kuin sisarusteni) perintöverolaskut todellakin tulivat yhdessä kirjekuoressa vain äitini osoitteeseen, vaikka esim. minä olin asunut jo monta vuotta monen sadan kilometrin päässä, jossa oli myös virallisesti vakituinen osoitteeni (sama osoite oli myös kohdallani perukirjassa). Äitini maksoi kaikkien perintöverot jakamattoman kuolinpesän tililtä. Olimme kyllä antaneet äidillemme valtakirjan käyttää kuolinpesän tiliä, mutta valtakirjassa ei oltu mitenkään yksilöity sitä, mitä kaikkea tililtä sai maksaa. Näin laskun perintöverosta vasta monta vuotta myöhemmin.

Meidän kohdallamme ei siis tapahtunut mitään vääryyttä, mutta jos äitini olisi halunnut pimittää jotain, niin perintöverolaskusta en olisi sitä huomannut, koska verottaja lähetti laskun äitini osoitteeseen eikä omaan osoitteeseeni.

Vierailija
24/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vakava rikos on kyseessä jos perunkirjoitus hoidetaan hutaisemalla. Perinnönjako on sitten sovittavissa ihan miten perikunta päättää; siinä vaiheessa voi mennä metsään jos osakas jyrätään tai ei osaa pitää puoliaan.

Vierailija
25/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat eivät ole aina toimineet samalla tavalla kuin nyt. Kun isäni kuoli 30 vuotta sitten, niin minun (samoin kuin sisarusteni) perintöverolaskut todellakin tulivat yhdessä kirjekuoressa vain äitini osoitteeseen, vaikka esim. minä olin asunut jo monta vuotta monen sadan kilometrin päässä, jossa oli myös virallisesti vakituinen osoitteeni (sama osoite oli myös kohdallani perukirjassa). Äitini maksoi kaikkien perintöverot jakamattoman kuolinpesän tililtä. Olimme kyllä antaneet äidillemme valtakirjan käyttää kuolinpesän tiliä, mutta valtakirjassa ei oltu mitenkään yksilöity sitä, mitä kaikkea tililtä sai maksaa. Näin laskun perintöverosta vasta monta vuotta myöhemmin.

Meidän kohdallamme ei siis tapahtunut mitään vääryyttä, mutta jos äitini olisi halunnut pimittää jotain, niin perintöverolaskusta en olisi sitä huomannut, koska verottaja lähetti laskun äitini osoitteeseen eikä omaan osoitteeseeni.

Meillä oli vastaava tilanne mutta isän testamentissa oli maininta siitä, että perintöverot maksetaan jäämistöstä.

Vierailija
26/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vastaava tilanne mutta isän testamentissa oli maininta siitä, että perintöverot maksetaan jäämistöstä.

Meidän tapauksessa ei ollut minkäänlaista testamenttia.

23

Vierailija
27/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koko perintövero ole aika härskiä varastamista?

- keskiluokkaiset vanhemmat olivat ikänsä eläneet säästäväisesti töitä tehden - maksoivat palkastaan verot

- hankkivat rakennustarvikkeet, joista maksoivat liikevaihtoverot

- työllistivät rakennusmiehet joille maksoivat palkat veroineen

- veroja on siis maksettu jo kolmeen kertaan

Vanhempien kuollessa omaiset saavat maksaakseen perintöveron omaisuudesta josta veroja oli jo maksettu

Vasemmistolaiset puolustelevat perintöveroa ja jopa ehdottavat veron nostamista (Li A kumppaneineen).

Olisiko pitänyt vain noudattaa vasurien mallia kuluttaa kaikki rällästäen elämänsä aikana yrittämättä säästää yhtään mitään ja sitten suureen ääneen vaatia saada käsi toisten lompakolle kun oma talouden hallinta on ollut ikänsä hukassa.

Joku rajaa ahneudessa vasurit

Vierailija
28/30 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö koko perintövero ole aika härskiä varastamista?

- keskiluokkaiset vanhemmat olivat ikänsä eläneet säästäväisesti töitä tehden - maksoivat palkastaan verot

- hankkivat rakennustarvikkeet, joista maksoivat liikevaihtoverot

- työllistivät rakennusmiehet joille maksoivat palkat veroineen

- veroja on siis maksettu jo kolmeen kertaan

Vanhempien kuollessa omaiset saavat maksaakseen perintöveron omaisuudesta josta veroja oli jo maksettu

Vasemmistolaiset puolustelevat perintöveroa ja jopa ehdottavat veron nostamista (Li A kumppaneineen).

Olisiko pitänyt vain noudattaa vasurien mallia kuluttaa kaikki rällästäen elämänsä aikana yrittämättä säästää yhtään mitään ja sitten suureen ääneen vaatia saada käsi toisten lompakolle kun oma talouden hallinta on ollut ikänsä hukassa.

Joku rajaa ahneudessa vasurit

Ahneudesta ei näy häivääkään sinun ajattelu tavassasi? Kyllä se useammin on se perinnön saaja joka hassaa rahat ja omaisuuden, joiden eteen ei ole tehnyt yhtään mitään, esim HKn perijä. Taidat muutenkin kannattaa harmaata taloutta, miksi putkimiehen pitää maksaa veroa kun minä jo maksoin palkastani, jolla hänen palkan maksan?

Vierailija
29/30 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuta kuin arvailen.

Jakamattomankin pesän perintöverot pitää  maksaa heti perittävän kuoltua. Oma isäni kuoli 1978, silloin heti maksettiin perintöverot isän jälkeen. Pesä jaettiin vasta viime syksynä kun äitikin oli kuollut.

Vierailija
30/30 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuta kuin arvailen.

Jakamattomankin pesän perintöverot pitää  maksaa heti perittävän kuoltua. Oma isäni kuoli 1978, silloin heti maksettiin perintöverot isän jälkeen. Pesä jaettiin vasta viime syksynä kun äitikin oli kuollut.

Totta. Meillä ei ole jaettu vieläkään, mutta verot piti maksaa vaikka omaisuus oli kiinteää ja vieläpä arvokkain sillion oli lesken asumisoikeuden alainen talo. Perintöveroa maksoin lähes 30 vuotta sitten, mitään en ole saanut enkä tule saamaan, sillä talo on nykyään jo aika lailla purkukuntoinen alueella, missä talot menevät huonosti kaupaksi.