Sinä joka toivot lapsia tai olet niitä jo saanut - Missä iässä tahtoisit saada lapsia ja minkä takia silloin?
Mikä olisi itsellesi ideaali ikä saada lapsia ja miksi?
Vaikuttaako taustalla esimerkiksi elämäntilanne, ystävien lastenhankinnan ajankohta, terveyteen liittyvät asiat, kumppani tai sen puute, koulutus tai asuinpaikkakunta, omien vanhempien tuki tai joku muu?
Kommentit (7)
35v oli hyvä näin miehenä.
Ainoa moka oli perheen perustaminen pienipalkkaisen vuorotyöläisen kanssa.
Em. sotkee perheen rutiinit jatkuvasti/puolison osallistuminen perheen pyörittämiseen on melko minimaalista. Ja kun täällä pk-seudulla alemman keskiluokan asumiseen vaaditaan aika paljon pääomaa niin nyt sitten perheemme asustelee kokolailla köppäisesti.
Minulle nyt kolmekymppisenä passeli ikä. Olen siis nyt raskaana. Kyllä tähän eniten vaikutti se, että vihdoin löytyi kumppani muutama vuosi sitten, jonka kanssa halusin perustaa perheen. Toki myös on koulut käyty, vakituinen työpaikka jne.
sain lapseni vähän yli 20 vuotiaana,hyvä ikä koska riittää virtaa lapsen kasvaviin tarpeisiin ja on ikään kuin ajan tasalla mitä lapsien elämään kuuluu, tietää mistä he puhuvat
Nuorena lasten saamista puoltaa ihan fysiologiset syyt. Pikkulapsiaika vaatii paljon myös fyysisesti.
Myös työuran kannalta on parempi saada lapset aiemmin. Silloin kun ura vaatii enemmän, riittää perheeltä enemmän aikaa. Ja ikävä tosiasia on myös, että uutta työtä hakiessa kolmenkympin ohittanut lapseton nainen on heikoilla.
Huonona puolena on se, että kun nuorena alkaa, niin on nuorempana myös ohi.
Halusin lapsia mahdollisimman pian opiskelujen päätyttyä ja työpaikan löydyttyä. Ja mielellään vielä niin, että viimeinenkin on syntynyt ennen kuin itse olen 35. Lapset syntyi sitten ollessani 26, 27, 32 ja 34. Vanhimmat on jo omillaan ja nuorinkin menee jo ysille. Ei velvoitteita yhtä lasta lukuunottamatta ja minullakin on vielä elämää edettävänä, lapsivapaasti muutaman vuoden kuluttua. M49.
Odotan esikoistani, olen 28-vuotias. Haaveena oli perheen perustaminen muutamaa vuotta aiemmin, mutta ei osunut puolisoehdokkaat kohdalleen. Parempi näin, kuin peliongelmaisen tai väkivaltaisen miehen kanssa. Nyt on tasapainoinen hyvä liitto perheeseen ja minuun sitoutuneen miehen kanssa. Urakehitys ja oma ikä tietysti vähän mietityttää, kun haaveissa on useampi lapsi. Aika nopeaan tahtiin on toiveissa saada lapset maailmaan. Toisaalta opinnot on jo takana ja molemmilla hyvät vakituiset työt, joten ei tässä hätää ole.
Ajattelin että noin 30v on hyvä, ja lapsi syntyikin kuukautta ennen kolmekymppisiäni. Aiemmin en vaan kokenut olevani valmis, mutta sitten oli pakko todeta että ikä alkaa tulla vastaan.