Koulutusavustuksen määrä, apua!
Koitetaan tässä pähkäillä ex-puolison kanssa pian 18 vuotta täyttävän nuoren koulutusavustuksen määrää. Itse maksan asumiskustannukset, ruoat ja harrastuksen (mikä ei kylläkään enää kuulu koulutusavuatuskustannuksiin) ja lapsi omalla työllään kustantaa kaiken extransa, jos sellaista haluaa hankkia. Isälle jäisi sitten kustannettavaksi esim. siis bussilippu, puhelinlasku ja mitähän muuta? No vakuutukset ainakin. Lisäksi ajateltiin, että hyvä on nuoren myös saada säästöön yllättäviä kuluja varten.
Kaikilla perheillä on tietysti erilainen kulurakenne, mutta olisiko joku jo pähkinyt näitä asioita? Mikä on kohtuullinen koulutusavustus etävanhemmalta? 150 euroa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
0€, Kela maksaa, loput opintolainana tai duunilla
Ei tule meidän nuorelle maksamaan. Koulutusavustushan on ihan perusjuttu nykypäivänä, kun lapset opiskelevat vähintään toisen asteen. AP
Varojen mukaan. Oma lapsi muutti opiskelemaan 18v, kun olin työtön. En silloin maksanut mitään. Otti opintolainan ja opintotuen. Kun pääsin töihin aloin avustamaan ruokakuluissa.
Jokaisen perheen päätettävissä. Lain silmissä 18v on aikuinen.
Ihan sama millä nimellä sitä kutsuu. Jos te pystytte yhdessä ex-puolison kanssa siitä sopimaan, sen kun sovitte. Ei kai asioista tarvitse noin vaikeita tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Varojen mukaan. Oma lapsi muutti opiskelemaan 18v, kun olin työtön. En silloin maksanut mitään. Otti opintolainan ja opintotuen. Kun pääsin töihin aloin avustamaan ruokakuluissa.
Jokaisen perheen päätettävissä. Lain silmissä 18v on aikuinen.
Olet siinä oikeassa, että laki sanoo kohtuuden mukaan, mutta lähes aina oikeus sen määrää maksamaan, jos vanhemmilla vähänkään tuloja tai omaisuutta. Tilanteessasi ymmärrän tuon täysin. Siihen nyt ei tarvitse kuitenkaan puuttua, onko pakko, vaan kuinkahan paljon kohtuu kustannus olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule meidän nuorelle maksamaan. Koulutusavustushan on ihan perusjuttu nykypäivänä, kun lapset opiskelevat vähintään toisen asteen. AP
Miksi ei lapsi saisi opintotukea jos uusi omillaan? Eri asia jos ei halua ja vanhemmat voi kustantaa kaiken.
Onko aloitus trolli? Eihän kukaan voi tällaista pyöritellä päässään? :D
Asumiskulut ja ruoka on hiukan eri kaliiperin kuluja kuin bussilippu (kunnalta 2. asteelle?) ja puhelinliittymä.
Vaatteet? Kynät tms tilpehööri? Tietokone?
Toisen asteen opiskelija voi ihan itse hakea etävanhemmalta koulutustukea.
Siis kun on täyttänyt 17v ja lapsilisä loppuu.
Menee oikeuden kautta jos ei muuten onnaa.
Jos opiskelija kuuluu siihen ikäluokkaan jolla on maksuton toinen aste, niin ne kulutkin on vähän erilaiset.
Joko kertaluonteisia (esim. läppäri) tai jatkuvaa (bussilippu tms).
Jos asuu pois kotoa niin osuus vuokrasta voi olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen perheen päätettävissä. Lain silmissä 18v on aikuinen.Olet siinä oikeassa, että laki sanoo kohtuuden mukaan, mutta lähes aina oikeus sen määrää maksamaan, jos vanhemmilla vähänkään tuloja tai omaisuutta. Tilanteessasi ymmärrän tuon täysin. Siihen nyt ei tarvitse kuitenkaan puuttua, onko pakko, vaan kuinkahan paljon kohtuu kustannus olisi?
Kohtuu on juuri se minkä vanhemmat pystyy maksamaan. Jos pystyy maksamaan 40€, niin hyvä. Jos voi maksaa 250€, niin vielä parempi. Täältä ei valitettavasti kysymykseen vastausta saa, koska emme tiedä exäsi taloudellista tilannetta.
koulukirjat + muut materiaalit ja muut koulu tarvikkeet. Katsokaa opintojen edetessä mitä rahaa niihin menee. HIenoa jos haluatte auttaa ja tukea lastanne opinnoissa
Vierailija kirjoitti:
koulukirjat + muut materiaalit ja muut koulu tarvikkeet. Katsokaa opintojen edetessä mitä rahaa niihin menee. HIenoa jos haluatte auttaa ja tukea lastanne opinnoissa
Maksuton toinen aste Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä v**un kouluavustus? 🤔
No käytäpä vaikka hakukonetta. 😊 Siis ihan perusjuttu. Lapsesta on elatusvelvollinen 2. asteen opintojen loppuun, kuitenkin kohtuuden mukaan. Olen luullut, että tosiaan vai poikkeustilanteissa sitä ei maksettaisi! 🙄 AP
Minä maksoin 100e käyttörahaa, bussikortin, kännykän, kirjat ja muut tarvittavat materiaalit. Käytännössä vähän alle 150e kuussa + plus kirjat, läppäri, muut tarvikkeet.
Ajattelitte että pennun on hyvä saada jotain myös säästöön? Eli sä ajattelit, että exän pitää maksaa sen verran enemmän, että rahaa jää myös säästöön? :D. Mitä jos pentu ei innostu säästämisestä vaan ostaa silläkin rahalla kaljaa?
Vierailija kirjoitti:
Asumiskulut ja ruoka on hiukan eri kaliiperin kuluja kuin bussilippu (kunnalta 2. asteelle?) ja puhelinliittymä.
Vaatteet? Kynät tms tilpehööri? Tietokone?
Kiitos vastauksesta. En itsekään keksi juuri muuta, mutta jonnekkihan rahat nytkin kuluu. No asuminen maksaa saman asuu hän täällä tai ei. Tietysti sähkö, vesi ja muut ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käytäpä vaikka hakukonetta. 😊 Siis ihan perusjuttu. Lapsesta on elatusvelvollinen 2. asteen opintojen loppuun, kuitenkin kohtuuden mukaan. Olen luullut, että tosiaan vai poikkeustilanteissa sitä ei maksettaisi! 🙄 AP
Hakukonetta käyttämällä sinäkin olisit saanut vastauksen kysymykseesi. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, jossa vaihdetaan ajatuksia.
Minkä verran maksoi elatusapua? Voisiko olla sama summa?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitte että pennun on hyvä saada jotain myös säästöön? Eli sä ajattelit, että exän pitää maksaa sen verran enemmän, että rahaa jää myös säästöön? :D. Mitä jos pentu ei innostu säästämisestä vaan ostaa silläkin rahalla kaljaa?
No sehän asiasta tekeekin hankalan, ettei välttämättä säästöön jää, ja kun tulee hankinnan aika, ollaan kyselemässä lisää. Voin muuten kertoa, että tuon ikäinen liikuntaa harrastava nuorimies syö jo varmaan 150 euron edestä kuussa. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakukonetta käyttämällä sinäkin olisit saanut vastauksen kysymykseesi. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, jossa vaihdetaan ajatuksia.
Kysymykseeni ei ole varsinaisesti vastausta, koska ei ole olemassa laskuria tai mitään muuta kuin ohjeena kohtuus. Nuori kuluttaa varmasti kaiken, minkä hänelle antaa ja toki isänsä saa antaa niin paljon kuin haluaa. Jottei kuitenkaan rahat mene vääriin paikkoihin, koitamme löytää yhteisen sävelen niin meidän vanhempien kuin nuorenkin kesken. Isä esim. voisi tosiaan laittaa osan suoraan säästöön ja osan selviin kuukausittaisiin kuluihin. Näihin kaipaisin ajatteluapua. 😊