Helsingissä ei ole kokoaikatyössä käyvällä varaa asua ihmisarvon mukaisesti.
Katsoin taas vuokra-asuntoja Helsingistä ja totesin, että parempi muuttaa pois täältä. Moni asunto on mallia postimerkin kokoinen tunkkainen yksiö kalliiseen hintaan tai sitten samanhintainen huonokuntoinen kaksio läävä. Miksi jäisin tänne, kun saan kehäkolmosen ulkopuolelta samaan jollen halvempaan hintaan hyvässä kunnossa olevan tilavan kaksion? Opiskelijana olessani, kun elin opintolainalla ja tuilla se oli ihan jännää elää pienessä yksiössä urbaania ja minimalistista opiskelijaelämää, mutta ei tarvitse kenenkään olettaa, että ihminen haluaa tuollaista elämää loputtomiin? Olen nykyään työssäkäyvä ja seinät ovat alkaneet kaatua päälle, asun Helsingissä tyypilliseen tapaan pikkiriikkisessä yksiössä ja olo alkaa olemaan kuin eläimellä häkissä. Olen hakenut töitä useammasta paikasta kehäkolmosen ulkopuolelta ja muutan pois heti, jos ja, kun onnistun saamaan uuden työpaikan ja aloitan elämään itseni näköistä elämäänsä.
Helsinki hajotkoon muuttotappioonsa, kun työssäkäyvät yksi toisensa jälkeen muuttavat pois. Ei Helsinki muutenkaan ole enää mikään hohdokas sen ihmeellisempi mesta niin kuin ennen. Viihtyvyys on laskenut kuin lehmän häntä, mm kasvavan katurikollisuuden takia!
Kommentit (18)
Minä asun 95 m2 3h+k kahdestaan mieheni kanssa Helsingissä. Ihan tavallisissa töissä ollaan molemmat ja eletään ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun 95 m2 3h+k kahdestaan mieheni kanssa Helsingissä. Ihan tavallisissa töissä ollaan molemmat ja eletään ihmisarvoista elämää.
Onnea, että sinulla on käynyt moinen tuuri. Tuollaiset asunnot ovat harvinaista herkkua tänä päivänä, pitäkää asunnostanne kiinni.
-Ap
Helsingistä on suunniteltu viihtyisä menomesta opiskelijoille houkutukseksi, mutta kukaan ei miettinyt pidemmälle: Kun opiskelija valmistuu ja etsii töitä ja haluaisi muuttaa pois opiskelijayksiöstä/solusta. Vaihtoehdot ovat rajallisia.
Yksin asuminen on kallista.
Kaksin kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä on suunniteltu viihtyisä menomesta opiskelijoille houkutukseksi, mutta kukaan ei miettinyt pidemmälle: Kun opiskelija valmistuu ja etsii töitä ja haluaisi muuttaa pois opiskelijayksiöstä/solusta. Vaihtoehdot ovat rajallisia.
Miten niin? Vaihtoehtoja on enemmän kuin missään muualla. Pk-seudulla on ihan erilaisia asuinalueita, joista valita toisin kuin skutsissa.
Minimalistisuus on avain onneen, et vain tajua sitä vielä.
T. stadi vihreä
Ihmisarvo voi olla korkea, mutta asunnot maksetaan palkalla. Jokaisen on elettävä varojensa mukaan.
No jos sun elämä pitää olla leveää niin hanki sellainen ammatti joka mahdollistaa leveän elämä
Helsingin seudulla on laaja työssäkäyntialue. Jos tarvitset huokean asunnon hyvien liikenneyhteyksien varrelta, sellaisia löytyy esimerkiksi Kirkkonummelta tai Keravalta. Toki kantakaupungissakin voi asua, jos pätäkkää riittää.
Mulla hyväkuntoinen, yhdelle sopivan iso kaksio mieleiselläni paikalla. Hinta on tietysti aika raaka, mutta miksi muuttaisin edes kehäI ulkopuolelle, kun duuni on ytimessä. Lasken arvon sillekin, kuinka vaivattomasti teen työmatkat. Mielestäni Helsinki on jopa kaunis ja viihtyisä, kun vaan valitsee asuinpaikan sen mukaan, mitä arvostaa. Viihtymättömyyteen voi olla sellaisia syitä, jotka eivät muutu muualle muuttamalla, tai sitten saa entisen harmin sijaan tai lisäksi jonkun muun.
Itse asun kauniaisissa. Voin suositella 20min junalla Helsinkiin ydinkeskustaan. Vuokra edullisempaa asutaan 80m2 ja 1100e/kk. Kuitenkin rauhallinen ja vähän kuin pikkupaikkakunnalla asuisi. Toki muutetaan Vaasaan jossa tuleva väliaikais asunto on 80m2 ja 700e/kk eli onhan täällä 400e/kk kallimpaa joka jo vuodessa tekee sen 4800e. Toki jos ostaa asunnon niin sen saa myytyä. Vaasasta ollaan ostamassa asunto ja katellaan sen mukaan, että voisi asua lopun elämää asuntomarkkinat seisoo. Toki ehkä kannattaa odottaa korkojen nousujen ohi niin näkee puhkeaako pk-seudun asuntokupla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Vaihtoehtoja on enemmän kuin missään muualla. Pk-seudulla on ihan erilaisia asuinalueita, joista valita toisin kuin skutsissa.
String asuinalue = "Jyväskylä";
if (asuinalue != "pk-seutu")
{
asuinalue = "skutsi";
}
Hell-sinkissä asuminen on sijoittamista, jolla taotaan voittoja, ei perustarve, kuten sen kuuluisi olla. Seuraavaksi luvassa on yhteisöasumista. Joku päättäjä sitä ehti jo hehkuttamaan, että nuori yo-opiskelija voisi siinä sivussa pari vanhusta hoitaa, kun opiskelee ja asustaa samassa kämpässä. Aamulla annostelee lääkkeet dosettiin ja iltasella vie suihkuun.
Hassua, mä maksan 680€ vuokraa kivalla alueella Helsingissä ja rahaa jää senkin jälkeen palkasta yli reilusti sekä säästöön että hauskanpitoon. Hyvin ihmisarvoista mielestäni. Tosin en juo alkoholia tai polta tupakkaa, kumpikaan näistä ei kiinnosta.
Tuntuu että näitä aloituksia tehtailevat lähinnä katkerat peräkamariin jääneet naiset ja miehet, jotka koskaan täällä käymättä ovat päättäneet inhota koko kaupunkia. Edustaahan tämä kaupunkielämä ihmisten silmissä "koulutusta ja hienostelevaa eliittiä", vaikka todellisuudessa täällä on väkeä laidasta laitaan.
Jaa, minä asun mieheni ja lapseni kanssa 134 m2 talossa Helsingissä ja ihan keskituloisia ollaan. Toki tämä on ihan Helsingin pohjoislaidalla mutta silti kaupungissa. Yritä ostaa mahdollisimman pian oma asunto, vuokralla asuminen on harvoin edullista.
Itseni näköistä elämää* tarkoitin :D
-Ap