Muistaako kukaan sellaista kukkaa kuin lehmänkello?
Oli tosi iso vaaleansininen alaspäin kääntynyt kello. Joskus 80-luvulla niitä vielä löytyi, mutta nyt ei edes Googlesta löytynyt. Olisi ollut kiva löytää siemeniä, mutta en tiedä mikä kasvin virallinen nimi on.
Kommentit (40)
Minäkin olen kuullut lehmänkellosta! Mistä päin olet AP? Ehkä se on paikallinen termi
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kuullut lehmänkellosta! Mistä päin olet AP? Ehkä se on paikallinen termi
Orimattilan lähettyviltä.
Hyvin muistan, lapsena kerättiin lehmänkelloja vaasiin. Tosi nätti kukka.
KADONNUT HÄMEESTÄ kirjoitti:
hämeessä kutsuttiin lehmän kelloksi oli 5 kertaa suurempi kukinta kuin kissan kello suomen virka "tutkijat" tuskin ehtivät vastata kun pähkivät mitä vieras lajia taas lain voimalla käskyttävät istuttamaan teiden varsille. kun lupiini kurttu ruusu balssamikin kokeilu meni vituiks.MELKOISIA ERIKOIS ERIKOIS TUTKIJA PÄÄLLIKKÖ PARANTAISIA.
Mitä olet oikein vetänyt?
Lajikato.
Kellokukat pitävät vähäravinteisesta maaperästä, mutta maatalouden lannoitteet ja esim lupiini muokkaavat maaperää sellaiseksi, etteivät ne enää kasva.
Mun lapsuudessa Keski-Suomessa kutsuttiin harakankelloa lehmänkelloksi ja se kasvaa kotikulmilla nykyäänkin mm. peltojen pientareilla.
Maariankellossa on isot kukat. Harakankellon kukat ovat pienet vaikkakin kasvi aika korkea.
Maariankello on vähän saman mallinen, mutta edelleen väärään suuntaan osoittava. Harmi tosiaan jos on kadonnut kokonaan :( ap
Meillä Pirkanmaalla kasvaa ainakin vielä, luonnonvaraisilla niityillä ja ojanpielissä. Ja itse oppinut myös lehmänkellona tuntemaan, en tiedä onko joku virallinenkin nimi olemassa. Kaunis kukka.
Kurjenkello. Näillä luonnonvaraisilla kukilla on ollut paljon paikallisia nimityksiä, ja ne ovat usein menneet ihan ristiin. Jossain on pientä (violettiin taittuvaa) kellokukkaa sanottu lehmänkelloksi, mutta se on harakankello muualla. Jossain kaikki kellokukat ovat kissankelloja.
Lähtökohtaisesti kuitenkin niin, että mitä isompi kukka, sitä isompi eläin. Kissankello on se perussininen kellokukka. Kurjenkello on suurin - kurki on lähietäisyydellä todella suuri lintu!
Kurjenkellon nettikuvat hämäävät - niissä esitellään aina yksilöitä, joissa on lukuisia kukkia yhdessä kukkavarressa, ja kuvakulmatkin ovat joskus hieman eksoottisia. Tavallisesti siinä kukkavarressa on yksi tai kaksi kukkaa, ja niitä kasveja on harvakseltaan siellä täällä. Tämä on varmaan yksi kasveista, joka on kärsinyt lupiinien runsastumisesta. Kimalaiset käyttävät lupiinia ruokakasvinaan, mutta eivät pysty sitten enää lisääntymään. Suurelle kurjenkellolle ei sitten riitäkään enää kimalaisia...
Vierailija kirjoitti:
https://twitter.com/ouusi/status/1011149693798223872?lang=ar-x-fm
Ai tuo? Kyllä ainakin täällä kasvaa joka kesä.
Mulla on sellanen kukka kiinni gretschin basarissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä
https://mobile.twitter.com/ouusi/status/1011149693798223872?lang=ar-x-fm
Ei ole tuokaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Varsankello?
Ei ole varsankellokaan. Ap
Olisiko se tuo viininpunainen kukka: https://www.google.fi/search?q=lehm%C3%A4kello+kukka&tbm=isch&ved=2ahUK…
Tiedän vain kissankellon ja vuohenkellon.