Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain diagnoosin keliakiasta

Vierailija
21.07.2022 |

Haluan kokemuksia syömisistä. En halua tietoja "tuotteista" vaan haluan syödä gluteenitonta ruokaa ilman "korvikkeita"

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se diagnosoitiin? Mitä oireita oli?

Vierailija
2/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusruoka (lounas/illallinen) on todella helppo toteuttaa. Kasvikset, proteiini ja lisukkeena perunaa jossakin muodossa. Kastikkeita tmv tehdessä varmistaa vain ettei käytä mitään kiellettyä.

Aamupalassa voi joutua käyttämään mielikuvitusta kun me suomalaiset olemme tottuneet viljapaloihin: leipään, puuroon jne. Mutta kananmunat eri muodoissa, jogurtit, hedelmät/marjat/kasvikset.. löytyyhän noita.

Ja en ole gluteeniton itse, mutta harvoinpa nuo ruokaruokani gluteenia sisältävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaatti,kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät, marjat, liha,kala, kana, leikkeleet, makkara,juusto,kananmuna

Vierailija
4/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää ei tarvitse kenenkään syödä. Maailman helpointa jättää leivänsyönti pois.

Vierailija
5/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa. Perunaa joka päivä. Keitettynä, paistettuna, muussattuna. Uuniperunaa, ranskalaisia, hasselbackan perunaa, noisetteja tai kermaperunalaatikkoa eri mausteilla jokaisella aterialla. Joskus riisiä.

Tai alat vähähiilariselle ja vedät vaan kasviksia ja salaatteja.

Kaupasta saa kyllä tosi hyviä gluteenittomia leipiäkin nykyään. Turkasen kalliita, joten säästä juhlahetkiin tai osta vasta kun ovat punalaputettuja.

Vierailija
6/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia syömisistä? Öööh.

Ihan syön gluteenitonta ruokaa. Ei se mitään ihmeellistä ole. Äkkiä oppii. Itse ainakin 16 v. Ollut gluteeniton.

Vierailija
7/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomat tuotteet ovat kehittyneet huikeasti viime vuosina, esimerkiksi pastat ja valmiit leivonnaiset, just FYI.

Vierailija
8/8 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keliakia ja olen myös vegaani. Mielestäni sopivien ruokien löytäminen on aika helppoa, vaikka jotkut kuvittelevatkin että on hankalaa noudattaa näitä ruokavalioita yhtä aikaa. Tosin olisihan sitä vaihtoehtoja enemmän, ellen olisi vegaani, esim.munakas sopisi hyvin aamupalaksi. Syön yleensä kasviproteiinituotteita ja niiden lisukkeeksi erilaisia vihanneksia, perunaa eri tavoin valmistettuna, riisiä ja kvinoaa. Välillä keittoruokia. Myös riisinuudelit ovat tosi hyviä. Gluteenitonta leipää ostan vain harvoin, yleensä syön leivän tilalta riisikakkuja tai sitten aamu/iltapalana rahkaa, jogurttia tai kaura/riisipuuroa. Herkutteluun käy monet ihan tavalliset sipsit ja pähkinät, jäätelöt ja suklaat. Gluteenittomia keksejä tai leivonnaisia ostan vain harvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi