Miten yleisiä luonneongelmat ovat cockerspanieleilla?
Kommentit (14)
On mennyt parempaan suuntaan, luonteeseen kiinnitetty suurta huomiota jalostuksessa. Ongelmia lähinnä oli punaisilla cockereilla.
Mustillakin joskus palikat epäjärjestyksessä.
Puhutaanko näistä avoimesti vai onko aihe hyvin vaiettu?
Raivoaggressiota on, sitä on kaikilla spanieleilla. Yhtäkkiä varoittamatta purraan. Muutenkin nykyään Turkki ylirunsas ja perinnöllisiä sairauksia liikaa.
Mulla oli ennen cockereita mutta vaikka rotuna muuten ihana niin en uskalla enää em. syiden takia ottaa.
^ Saako kysyä mihin rotuun olet vaihtanut?
Ja harmillista kuulla rodun tilanteest tuo mitä kerroit.
Tuon raivosyndrooman näkee silmistä, kun ne muuttuu kohtauksen tullessa tuijottaviksi, näkee että koira on "pihalla".
^ Kyllä, olen valitettavasti nähnyt yhdellä cockerilla niitä kohtauksia. En uskonut asiaa ennenkö näin omin silmin. Siihen asti olin pitänyt koko raivosyndroomaa ja siihen liittyvää silmien ilmettä puppupuheena, olin ajatellut että kyse on pelkistä koulutusvirheistä. Tuon koiran yhdellä sisaruksella ja emolla oli kuulemma samaa, kaikki ne oli jouduttu myöhemmin lopettaa luonteensa takia.
Vierailija kirjoitti:
^ Saako kysyä mihin rotuun olet vaihtanut?
Ja harmillista kuulla rodun tilanteest tuo mitä kerroit.
Mulla on Shetlanninlammaskoira nykyään. Hyvin kiltti ainakin tämä yksilö. Cockereita mulla on ollut hyväluonteisia ja myös raivosyndroomainen. Mutta siis kaikki cockerit sairastuneet perinnöllisiin sairauksiin jossain vaiheessa.
Muakin kiinnostaisi mikä olisi cockerin tyyppinen mutta varmemmin hyväluonteinen ja terveempi rotu.
Turkit taitaa olla kauheita puuhkia nykyään joka rodussa, kiitos tittelinkipeitten näyttelyharrastajakasvattajien.
Kiitos vastauksestasi, sheltin omistaja! :)
Tunnet ilmeisesti rotua aika laajasti.. Mitkä sairaudet ovat mielestäsi rodun pahimpia ongelmia nykyään? Ja missä iässä niihin sairastutaan, nuorena vai vanhana?
11 jatkaa vielä, ilmeisesti selkäongelmia esiintyy ainakin jonkun verran? Ne ovat todella, todella ikäviä kun osuvat kohdalle.
Missä iässä raivosyndrooma alkaa ilmetä? Tuskin pikkupennulla vielä ainakaan?
Ei ole omaa kokemusta mutta muistelen lukeneeni jostain että se alkaisi ilmetä yleensä joskus puolen vuoden jälkeen, tai noin 1-vuotiaana. Nuoruusiässä tai nuorena aikuisena siis kai.
Onko tilanne menny parempaan vai pahempaan suuntaan verrattuna parinkymmenen vuoden takaiseen?