Se on kumma kun menee melkein mihin tahansa nykyään asioimaan, niin käytännössä suurimman osan ajasta sitä vain katsoo kun henkilö näpyttelee tietokonettaan, esim. lääkärissä ja autohuollossa ym.
Olen ollut joskus lääkärissä niin, että yli puolet vastaanottoajasta on mennyt niin, että lääkäri ei ole puhunut mitään ja on vain näpytellyt tietokonettaan.
Vasta olin autohuollossa ja siinäkin vain seisoin ties kuinka kauan kun henkilö vain näpytteli tietokonetta.
Sama juttu tuntuu olevan vähän joka paikassa paitsi ihan jossain ruokakaupassa.
Kommentit (17)
Samaa mieltä. Lääkärissä tulee tosi tyhmä olo kun istuu siinä lääkärin vieressä ja toinen vaan selaa ja selaa.
Apteekissakin on vähän vaivaannuttavaa ja sen farmaseutin pitäs keskittyä niin sitä joutuu kuitenkin kattomaan koko ajan kun kerran vastapäätä istuu.
Ei siis näitten työntekijöitten vika mutta kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää kun sihteerin työt on lakkautettu ja työn tekijän pitää hoitaa paperihommat. Ja tietysti parempi kirjata aivan kaikki muistiin kun on mahdollisuus, että asiakkaat valittavat siitä että on tehty väärin vaikka tilauksen mukaan on menty. Someaikana yksikin valittaja voi pilata firman maineen.
Tämä. Ja vain tämä.
Ennen lääkärit lukivat nauhalle sairaskertimuksen.
Nyt eivät enää voi, kun saneluja purkavia tekstinkäsittelijöitä ei enää ole, ei terveyskeskuksissa, eikä sairasloissa.
Ennen autonhuoltajat ja muut yriylset pitivät käsin kirjoitettuja kortistoja asiakaista.
Nyt kaikki tiedot ovat koneilla.
Ja kussakin it-järjestekmässä on tietyt pakolliset kohdat, jotka jokaisesta asiakkaasta pitää kirjata, riippuen ohjelmasta, mitä yritys käyttää.
Tottahan siihen näpyttelyyn koneelle menee aikaa.
Ja tuokin on totta, että mitä yksityiskohtaisimmat tiedot asiakkaasta löytyy, sitä paremmin voi välttää aiheettomat syytökset asiakkaan puolelta.
Kävin juuri viime viikolla lääkärissä pahan ihottuman takia. Lääkäri ei edes vilkaissut ihottumaa, pyysi vain kuvailemaan sitä ja kysyi kauanko se on ollut. Koko ajan katsoi tietokoneensa ruutua ja näpytteli. Reseptin sain sitten mukaan.
Käykääs puhelinkaupassa. Jos joku avaa liittymää, siinä sitten odottelet vartin takana vaikka asiakkaita olisi se yksi siinä edessä ja sä.
Vierailija kirjoitti:
Käykääs puhelinkaupassa. Jos joku avaa liittymää, siinä sitten odottelet vartin takana vaikka asiakkaita olisi se yksi siinä edessä ja sä.
Ja toi ollut jo vuosia, kyse ei mistään luottotietojen tarkistuksista tms., ne näkyy heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää kun sihteerin työt on lakkautettu ja työn tekijän pitää hoitaa paperihommat. Ja tietysti parempi kirjata aivan kaikki muistiin kun on mahdollisuus, että asiakkaat valittavat siitä että on tehty väärin vaikka tilauksen mukaan on menty. Someaikana yksikin valittaja voi pilata firman maineen.
Tämä. Ja vain tämä.
Ennen lääkärit lukivat nauhalle sairaskertimuksen.Nyt eivät enää voi, kun saneluja purkavia tekstinkäsittelijöitä ei enää ole, ei terveyskeskuksissa, eikä sairasloissa.
Ennen autonhuoltajat ja muut yriylset pitivät käsin kirjoitettuja kortistoja asiakaista.
Nyt kaikki tiedot ovat koneilla.
Ja kussakin it-järjestekmässä on tietyt pakolliset kohdat, jotka jokaisesta asiakkaasta pitää kirjata, riippuen ohjelmasta, mitä yritys käyttää.
Tottahan siihen näpyttelyyn koneelle menee aikaa.
Ja tuokin on totta, että mitä yksityiskohtaisimmat tiedot asiakkaasta löytyy, sitä paremmin voi välttää aiheettomat syytökset asiakkaan puolelta.
Mun kaveri on edelleen lääkäreiden saneluja purkava tekstinkäsittelijä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri viime viikolla lääkärissä pahan ihottuman takia. Lääkäri ei edes vilkaissut ihottumaa, pyysi vain kuvailemaan sitä ja kysyi kauanko se on ollut. Koko ajan katsoi tietokoneensa ruutua ja näpytteli. Reseptin sain sitten mukaan.
Varmaan yksityisellä. Julkisella kirjoittavat ylös koska kone ei toimi. Resepti menee apteekeille, ei saa mukaan. Tai noin se toimi kun vielä lääkärille pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri viime viikolla lääkärissä pahan ihottuman takia. Lääkäri ei edes vilkaissut ihottumaa, pyysi vain kuvailemaan sitä ja kysyi kauanko se on ollut. Koko ajan katsoi tietokoneensa ruutua ja näpytteli. Reseptin sain sitten mukaan.
Mitä sitten? Netistä ne nyt löytyy tiedot tuohonkin vaivaan!
Digitalisaatio.
Sen ansiosta esim. Lahdessa ei enää mennä lääkäriin, siellä soitetaan ja saadaan aika sairaanhoitajan soitolle, tälle sitten kuvaillaan vaiva ja hoitaja kirjaa tiedot ja käy kysymässä lääkäriltä, mitä tehdään. Lääkäri saa kuulla tiivistelmän oireista ja sitten hoitaja kertoo, että asia OK, resepti tulee apteekkiin, hyvää päivänjatkoa. Ja niin pahasta äkillisesti tulleesta ihovauriosta/ ihottumasta kärsivä saa lääkettä unettomuuteen, koska sehän se ongelma oli, että ihottumakohtaa sattuu niin paljon, ettei pysty kunnolla nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää kun sihteerin työt on lakkautettu ja työn tekijän pitää hoitaa paperihommat. Ja tietysti parempi kirjata aivan kaikki muistiin kun on mahdollisuus, että asiakkaat valittavat siitä että on tehty väärin vaikka tilauksen mukaan on menty. Someaikana yksikin valittaja voi pilata firman maineen.
Tämä. Ja vain tämä.
Ennen lääkärit lukivat nauhalle sairaskertimuksen.Nyt eivät enää voi, kun saneluja purkavia tekstinkäsittelijöitä ei enää ole, ei terveyskeskuksissa, eikä sairasloissa.
Ennen autonhuoltajat ja muut yriylset pitivät käsin kirjoitettuja kortistoja asiakaista.
Nyt kaikki tiedot ovat koneilla.
Ja kussakin it-järjestekmässä on tietyt pakolliset kohdat, jotka jokaisesta asiakkaasta pitää kirjata, riippuen ohjelmasta, mitä yritys käyttää.
Tottahan siihen näpyttelyyn koneelle menee aikaa.
Ja tuokin on totta, että mitä yksityiskohtaisimmat tiedot asiakkaasta löytyy, sitä paremmin voi välttää aiheettomat syytökset asiakkaan puolelta.
Mun kaveri on edelleen lääkäreiden saneluja purkava tekstinkäsittelijä.
Eihän niistä pystytä kokonaan luopumaan varmaan ikinä, mutta tuo puheentunnistusautomaatio on vähentänyt tarvetta tekstinkäsittelijöille. Itsekin olin siellä helsingin pitäjänmäen toimistotiloissa saneluita purkamassa vuoden. Lähdin juuri sopivaan aikaan pois, koska tuossa työssä ei ole tulevaisuutta ja potkuja jaettiin henkilökunnalle pian.
Koittakaa herätä uuteen uljaaseen digitaalimaailmaan ja ennenkaikkea ymmärtäkää mikä on tärkeintä.
Se tärkeä näkyy kaikkialla. Ihmiset kuljevat naama älypuhelimessa kiinni ja se on tärkeää. Kun ihmisille on luotu tärkeitä asioita, joita on tärkeää seurata, heitä on helpompi hallita ja se on aina ollut hallinnon märkä uni, joka on vihdoin toteutunut. Maailma on siirtynyt laitteeseen, josta ihmiset on riippuvaisia.
Useimmiten toljotusaika vielä venyy, kun koneet sattuu just sillon lagaamaan. Hoitaja/myyjä huokailee tuskastuneena ja pyytelee nolona anteeksi.
Assistentin hommat on siirretty asiantuntijalle. Käyttöliittymät ovat huippusurkeita, käytettävyys huono. Loppukäyttäjät eivät ole päässeet osallistumaan ohjelman suunnitteluun vaan IT tuotepäällikkö juttelee mukavia tilaajapuolen pomon kanssa, kummallakaan ei mitään käsitystä käytännön tarpeista ja mahdollisuuksista.
Meillä on menossa muistaakseni neljäs uusi laskujenkäsittelyohjelmisto. Ensimmäisessä näit vielä hyväksymäsi/asiatarkastamasi laskujen historian. Seuraavissa et. Soitin meidän ja taloushallintoon, että miksi en näe enää laskuja, joita olen käsitellyt.
Tuo oikeus oli ainoastaan taloushallinnolla, kun heille ei ollut tullut mieleen, että joku muukin haluaisi myöhemmin nähdä laskut... eikä me voida sitä sulle avata, kun näkisit sitten yhtiön kaikki laskut.
Kävin lapsen kanssa tokaluokan koululääkärillä. Katso lapsen näön ja tunnusteli vatsaa. Muutaman kysymyksen kysyi esim nukutko tarpeeksi, tykkäätkö syödä koulussa ruokaa, mitä kuuluu. Muuten naputteli konetta 95% ajasta ja oli hiljaa. Petyin todella, luulin, että tehdään kunnon tarkastus ja ollaan vuorovaikutuksessa, hän kertoo lapsen kehityksestä yms. Olin niin hämmentynyt tilanteesta, että vasta jälkeenpäin tajusin miten omituinen koululääkärikäynti oli. Varsinkin kun oli painotettu, että vanhemman täytyy olla läsnä lääkärikäynnillä niin senkin vuoksi odotin, että tulee kunnon tietopaketti. Mutta ei lääkäri edes kysynyt multa mitään ja keskusteli lapsen kanssa ne noin 7-8 nopeaa kysymystä. Aika oli kuitenkin 40minsaa, joten koominen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa herätä uuteen uljaaseen digitaalimaailmaan ja ennenkaikkea ymmärtäkää mikä on tärkeintä.
Se tärkeä näkyy kaikkialla. Ihmiset kuljevat naama älypuhelimessa kiinni ja se on tärkeää. Kun ihmisille on luotu tärkeitä asioita, joita on tärkeää seurata, heitä on helpompi hallita ja se on aina ollut hallinnon märkä uni, joka on vihdoin toteutunut. Maailma on siirtynyt laitteeseen, josta ihmiset on riippuvaisia.
Ja on luotu uusi uljas hyvin tienaava ammattikunta, vaikuttajat, joka tarkoittaa Jallu-lehden tasoisia huultentörrötys, tissi ja percekuvia kun myydään halpisrättejä, pikavippejä, naamarasvaa jne.
Kyllä on mahtava maailma.
Sitä se teettää kun sihteerin työt on lakkautettu ja työn tekijän pitää hoitaa paperihommat. Ja tietysti parempi kirjata aivan kaikki muistiin kun on mahdollisuus, että asiakkaat valittavat siitä että on tehty väärin vaikka tilauksen mukaan on menty. Someaikana yksikin valittaja voi pilata firman maineen.