Puolison mielestä lasi viiniä on ryyppäämistä
Otetaan esimerkiksi tilanne, että olen menossa lasilliselle (after-work) niin lopputulos on se, että minulla on pakonomainen tarve saada viinaa ja olen menossa ryyppäämään. Jos juon aterialla lasin viiniä, on ryyppypäivä.
On mahdotonta selittää hänelle, että ryyppääminen on aivan eri asia kun yhden-kahden ottaminen. Vai olenko aivan väärässä?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka vetoatte eurooppalaiseen juomakulttuuriin ja perustelette sillä päivittäisen tissuttelunne, niin news flash :
alkoholin aiheuttamat syövät ja muut sairaudet ovat ihan universaaleja!
Lasillinen viiniä päivässä lisää yhtä lailla sen italialaisenkin rouvan rintasyöpäriskiä, ja suolistosyöpä iskee ranskalaiseenkin päivätissuttelijaan.
Kulttuuri ei suojaa etanolin terveyshaitoilta, valitettavasti edes välimeren maissa.
Niin kuka on?
Jo kaksi alkoholiannosta (esim. viiniä 24 cl) päivittäin nostaa naisella maksavaurion riskin suureksi
https://www.is.fi/terveys/art-2000008958437.html
Päivittäin ottaa vain juopot. No, lestadiolaiset tuumii noin että yksi lasi tai kaksi kerran kuussa on ryyppäämästä. Kun on kasvatettu ahdasmieliseksi
Mun exmies kitisi tuota samaa. Hän ei ottanut alkoholia ollenkaan, ja jos kävin kaverin kanssa terassilla kesälomalla yhdellä(tai ehkä jopa vain limasalla, mutta olin kuitenkin ryyppyterassilla) niin hän oli tosi huolissaan lakoholinkäytöstäni.
Hän peitti tuolla omaa uhkapeliongelmaansa, johon hän pelasi myös työnantajansa rahat.
Syytti minua addiktiksi etten huomaisi hänen tekosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jo kaksi alkoholiannosta (esim. viiniä 24 cl) päivittäin nostaa naisella maksavaurion riskin suureksi
https://www.is.fi/terveys/art-2000008958437.html
Niin ja laskes tuosta kuinka monta annosta tulee viikossa, aika paljon. Tuo on vähän eri asia, kuin silloin tällöin lasillisen juominen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi joillakin juomisen pitää olla aina alkoholia. Itselläni on mennyt jo ajat sitten ohi ajatus, että alkoholi olisi jotenkin hienoa ja siinä ei ole enää mitään teinimäistä hohtoa. On siis jotenkin niin noloa katsoa kuinka jotkut ovat olevinaan niin hienoja ja upeita, kun juovat jotain viiniä tai kuoharia.
Sopisiko ap sinulle muuten, että ottaisitkin alkoholittoman juoman, kun seuraavan kerran lähdet? Tai jonkun muun virvoittavan juoman? Vai onko jo ajatuskin ihan mahdoton...?
Onpa sinulla outo suhtautuminen. Olet siis juonut alkoholijuomia kosa se oli milestäsi hienoa ja ajattelet että muut juo samasta syystä? Kun otan esim yhden hyvän tumman oluen juon sen maun enkä hienouden takia. Ja mitään vastaaavan makuista ei saa alkoholittomana. Vai onko ajatus ihan mahdoton?
Riippuvuudesta voi puhua, jos asia häiritsee läheisiäsi.
Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sen afterworkin tai lasin viiniä ottaa lounaalla joka päivä, niin kyllä, sinulla on ongelma.
Jos juo kahvia joka päivä, niin onko se ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuudesta voi puhua, jos asia häiritsee läheisiäsi.
Katso peiliin.
No esim. lestaporukoissa häiritsee, jos joku katsoo televisiota. Onko television katsominen siis aina addiktio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että autoakin saa ajaa yhden tai kahden juoman jälkeen. Eli puolisosi mukaan on laillista "ryypätä" ja ajaa? xD
Kahden viinin jälkeen ei todellakaan saa kuljettaa ajoneuvoa. T. poliisi
Niin. Menivät siihenkin lätkäisemään jotain turhanpäiväistä uudessa laissa.. oliko se jotenkin niin, että laitetaan seisoskelemaan tien laidassa sen autonsa kanssa pari tuntia tms? Rattijuopumuksen rajan sentään älysivät pitää siinä 0.5.
Onhan tuossa maksa koetuksella jos päivittäin kiskot after wörksit
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi käyttää itse alkoholia?
Mistä päättelit, että puoliso on mies? Tai että ap on nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi käyttää itse alkoholia?
Harvoin. Kerran kuussa ottaa lasin viiniä päivällisellä tai juo oluen. Silloinkin valittaa kuinka alkoholi aiheuttaa hirveän päänsäryn.
Oletko varma että ottaa yhden lasin? Joskus päänsärkyinen voi olla tissutellut salaa taustalla. Tai jatkaa kun poistuu näkyvistä.
Naisten nalkutus on usein kumulatiivinen juttu. Eli kun kaikki toisessa ärsyttää niin aletaan valittaa siitä mikä juuri tänään on nostanut tunteet pintaan. Kyse ei siis ole vain ja ainostaan siitä mitä valitus koskee. Miehen pitää osata tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin seksin harrastaminen on seksiriippuvuutta?
Avaapas siitä uusi keskustelu äläkä sotke sitä alkoholiriippuvuuteen!
Näiden kommenttien mukaan 2krt kuussa jos harrastat tai edes ajattelet seksiä koskaan työpäivän jälkeen, olet addikti :D osa ihmisistä voi käyttää alkoholia miten vain ilman, että addiktoituvat. Osa ei. Toisille tulee fyysisiä vaurioita, toisille ei. Joten älkäähän yleistäkö niin rajusti fundamentaaliuskikset.
Monet vanhoillislestadiolaiset muuten ovat kovasti tupakkaan koukussa ja silti pitävät itseään pyhimyksinä
Yksi lasi viiniä ei ole ryyppäämistä vaikka sen joisi joka päivä. Jonkinasteinen alkoholiongelma voi toki olla, vaikka ei koskaan joisi humalaan asti (=ryyppääminen), mutta sitähän tässä ei kysytty. Ja toisekseen kyllä tuo ap:n kaksi lasillista viikossa menee kirkkaasti alle kaikkien määritelmien mukaisen riskirajan joten ei siitä ole mitään haittaa, paitsi asenneongelmaiselle puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka vetoatte eurooppalaiseen juomakulttuuriin ja perustelette sillä päivittäisen tissuttelunne, niin news flash :
alkoholin aiheuttamat syövät ja muut sairaudet ovat ihan universaaleja!
Lasillinen viiniä päivässä lisää yhtä lailla sen italialaisenkin rouvan rintasyöpäriskiä, ja suolistosyöpä iskee ranskalaiseenkin päivätissuttelijaan.
Kulttuuri ei suojaa etanolin terveyshaitoilta, valitettavasti edes välimeren maissa.
Ja joka toisen ruoka-aineen ja kemikaalin on todettu aiheuttavan syöpää, what's your point?
Ap:n 2 annosta, jos sitäkään, viikossa ei ole alkoholismia nähnytkään ja puolison asenne kielii lähinnä kontrollintarpeesta. Ei hyvä merkki.
Alkoholi ei ole itsessään mikään ongelma. Ei ole myöskään karkki tai suklaa, joita niitäkään ei voi varsinaisesti terveellisiksi sanoa - ja toki niistäkin voi tulla liikaa käytettynä ongelma. Mutta useimmat ihmiset voivat nauttia niitä kohtuullisesti ihan huoletta, ilman mitään addiktiota tai edes vaaraa addiktoitumisesta.
Minä pidän viinin ja oluen mausta ja nautin tyypillisenä viikkona 1-3 alkoholiannosta. Joskus ei mene yhtään, joskus (harvoin) menee vaikka 5, jos olen juhlimassa ja siinä samassa jopa hieman humallun. En ole vähimmässäkään määrin huolissani alkoholinkäytöstäni, eikä ole myöskään täysraitis mieheni. En sitäpaitsi syö karkkia, enkä juuri suklaatakaan, mutta hyvä alkoholijuoma on mukava makupari esimerkiksi hyvälle ruoalle tai hyvän kirjan seurassa tai sitten iloisen illanvieton lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n 2 annosta, jos sitäkään, viikossa ei ole alkoholismia nähnytkään ja puolison asenne kielii lähinnä kontrollintarpeesta. Ei hyvä merkki.
Alkoholi ei ole itsessään mikään ongelma. Ei ole myöskään karkki tai suklaa, joita niitäkään ei voi varsinaisesti terveellisiksi sanoa - ja toki niistäkin voi tulla liikaa käytettynä ongelma. Mutta useimmat ihmiset voivat nauttia niitä kohtuullisesti ihan huoletta, ilman mitään addiktiota tai edes vaaraa addiktoitumisesta.
Minä pidän viinin ja oluen mausta ja nautin tyypillisenä viikkona 1-3 alkoholiannosta. Joskus ei mene yhtään, joskus (harvoin) menee vaikka 5, jos olen juhlimassa ja siinä samassa jopa hieman humallun. En ole vähimmässäkään määrin huolissani alkoholinkäytöstäni, eikä ole myöskään täysraitis mieheni. En sitäpaitsi syö karkkia, enkä juuri suklaatakaan, mutta hyvä alkoholijuoma on mukava makupari esimerkiksi hyvälle ruoalle tai hyvän kirjan seurassa tai sitten iloisen illanvieton lomassa.
Sama täällä. Helposti menee vaikka viikkoja ilman alkoholia, mutta joskus on kiva ottaa se lasi viiniä ruualle tai ihan vaan fiilistelyyn, kylmä siideri kesäpäivänä tai saunaolut tms. Joskus pari-kolmekin annosta (kolme kyllä jo huomaa olossaan, joten harvemmin). Ja joskus harvoin juhliessa enemmänkin, sen verran että humaltuu, mutta tätä tapahtuu ehkä neljästi vuodessa jos sitäkään. Ei ole alkoholiongelmaa. Mieheni ottaa vähän enemmän, siis tissuttelee sitä viiniä tai jotain konjakkia jopa useampana iltana viikossa joskus, selvästi alle riskirajojen kuitenkin. Ei ole alkoholiongelma vaan normaali suhtautuminen alkoholiin. Ei olisi ongelmaa vaihtaa vaikka kaikkea alkoholia limuun mutta miksi pitäisi?
Aika harvassa viinissä mitään 18% on. Ei ainakaan itsellä ole koskaan tarttunut mukaan.