Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kierrätettiinkö sun aikana peruskoulussa tekstikirjoja jo ennen 90-luvun lamaa?

Vierailija
19.07.2022 |

Kyllä meillä kasarilla ainakin kierrätettiin. Jotkut luokkakaverit saivat vanhemman sisaruksensa käytössä olleen kirjan, osa harmitteli sitä jos oli kyseessä isoveli...
Myöskään lyijykyniä ja kumeja ei saatu mielinmäärin, vaan aina lukukauden alussa, jos joku (poika) oli käyttänyt sen kynänsä ihan loppuun jo ennen joulua, saattoi opettaja pitkin hampain antaa uuden. Tytöthän käytti pääosin tiimarista ostettuja kyniä.
Myöskään värikyniä ei annettu niin vaan, liituvärit sai jossain kohtaa (ne oli älyttömän hyvät), en muista oliko jo ekalla, mutta ei niitä joka vuosi missään nimessä uusia annettu. Eikä ollut omia vesivärejä jne. ne oli aina yhteiskäytössä olevia.
Pehmeää leipää oli kerran viikossa, välipaloja, esim. sellainen mehu valkoisessa metallikantisessa purkissa, ehkä kerran kuussa, ei ne olleet mitään säästötoimenpiteitä, vaan ihan normaalia.
Mutta toisaalta, kasarilla päästiin ala-asteella luokkaretkelle koko koulu joka vuosi, eikä vanhempien tarvinnut maksaa siitä penniäkään. Tosin ne retket oli vain päiväretkiä ehkä 100km säteellä. Yläasteella säästettiin itse rahaa jotta päästiin ysillä Helsinkiin Linnanmäelle.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja muisteloita minullakin, olin ala-asteella 1981 alkaen Espoossa. Kouluajat olivat ihan hyviä ja kierrätetyistä kirjoistatai muista säästöjutuista ei jäänyt traumoja. :)

Vierailija
2/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstikirjoja kierrätettiin, ja se oli ihan hyvä. Oli kiva katsoa, sattuiko saamaan jonkun tutun vanhan kirjan. Tehtäväkirjoja ei silloin kierrätetty, mikä on ihan hullun hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kaikki kirjat sai omiksi ja syksyllä uudet.

Vierailija
4/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ne luokkaretket rahoitettiin kun mun piti hommata itse rahaa luokkaretkelle v. 1989 pikkukunnassa

Vierailija
5/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina niitä on minun aikana kierrätetty.

Vierailija
6/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä perin isäni vanhan lukukirjan. Meillä pikkukunnan pikkukoulussa kierrätettiin urakalla, ja säästettiin kaikessa mahdollisessa. No, se oli ihan jees, paitsi että tiedettiin, että toisissa kouluissa ei säästellä :-(  Mutta niistä toisista kouluista kaikki kolme on lakkautettu, yhdestä loppui oppilaat, toisessa hajosi lämmitys kokonaan ja kolmas oli umpihomeessa.

Vierailija
7/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa. Kaikki tekstikirjat kierrätettiin, ja harvoin sai niitä uutena. Työkirjoja sai joistakin aineista uutena omaksi.

Vierailija
8/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ne luokkaretket rahoitettiin kun mun piti hommata itse rahaa luokkaretkelle v. 1989 pikkukunnassa

En tiedä, ehkä ne oli koulun budjetissa aina joku tietty summa, luulen että kaupunki maksoi bussin. Kaupungilla oli varmaan bussifirman kanssa joku diili kun koululaisia muutenkin kuskasivat uimahalliin ja keväällä aina kirkkoon.

Vierailija
9/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kaikki kirjat sai omiksi ja syksyllä uudet.

Millä paikkakunnalla näin tuhlaavaisia oltiin?

Vierailija
10/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätettiin

En ymmärrä miksi oppilaiden pitäisi saada kirjat omaksi, kun suurin osa heivaisi ne kuitenkin roskikseen.

Vierailija
11/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuussa 70-luvulla ei kierrätetty ainakaan kaikkia. Minulla on vieläkin tallella senaikaiset englannin kirjat. Ne tekstikirjat nimenomaan; harjoituskirjat olivat ikäviä ja heitin menemään.

Vierailija
12/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin uudet kirjat joka vuosi. Kunnes lama alkoi lähestymään.

Aluksi alettiin kierrättämään vain joitakin yksittäisiä kirjoja ja laman alussa kaikki mitä pystyttiin.

Lamavuosina pyyhekumit puolitettiin. Kyniä ei sentään.

Vihkoissa laatu muuttui huonommaksi. Eivät enää kestäneet pyyhkimistä samalla tavalla, sillä olivat kierrätyslaatua eivätkä enää yhtä sileää ja kestävää paperia kuin aiemmin olivat olleet. Kyllähän niitä silloin ihmeteltiin, ja valitettiin kun pyyhkiminen lähinnä suttasi lyijykynän siihen paperiin ja pahimmillaan paperi meni rikki.

Vierailija
13/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätettiin

En ymmärrä miksi oppilaiden pitäisi saada kirjat omaksi, kun suurin osa heivaisi ne kuitenkin roskikseen.

No voisiko sitä edes kysyä, haluatko kirjat itsellesi? Jos vastaus on "ei", ei saa niitä omakseen, ja jos "kyllä", niin saa.

Minulla on esim. ikivanha peruskoulun kotitalouskirja vielä tallessa.

Vierailija
14/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, ehkä ne oli koulun budjetissa aina joku tietty summa, luulen että kaupunki maksoi bussin. Kaupungilla oli varmaan bussifirman kanssa joku diili kun koululaisia muutenkin kuskasivat uimahalliin ja keväällä aina kirkkoon.

Meilläkin oli ilmaiset luokkaretket. Se taisi olla 80-luvun alkupuolella.

Yläasteelle menin muistaakseni -85 tai -86 ja 9.luokan luokkaretkeä varten jouduttiin keräämään rahaa. 

Vierailija
15/15 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä perin isäni vanhan lukukirjan. Meillä pikkukunnan pikkukoulussa kierrätettiin urakalla, ja säästettiin kaikessa mahdollisessa. No, se oli ihan jees, paitsi että tiedettiin, että toisissa kouluissa ei säästellä :-(  Mutta niistä toisista kouluista kaikki kolme on lakkautettu, yhdestä loppui oppilaat, toisessa hajosi lämmitys kokonaan ja kolmas oli umpihomeessa.

Höpönhöpön, millä vuosikymmenellä on muka luettu vanhempien oppikirjoja?

N 68 v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi