Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ilmastotekoja sinä teet?

Vierailija
19.07.2022 |

Pelastaaksesi maailman? Mikä on sinun pieni ympäristötekosi?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lajitellut ja kierrättänyt jätteet koko elämäni ajan. Lapsuudenkodissanikin kierrätettiin, vaikka siihen aikaan ja omakotitalossa asuen, se vaati erityisponnisteluita. Olen hararstanut vain luomuviljelyä. Myös lapsuudenkodissani tuotettiin luomua.

Vierailija
22/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen homo enkä lisäänny.

T: Marko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lisäänny

Vierailija
24/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😄😉

Vierailija
25/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästelen ilmastopäästöjä!

Vierailija
26/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutos on pelkkä tulonsiirto hölmöiltä rikkaille. 😄

Vierailija
27/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hommannut lapsia. En omista autoa. En juuri matkustele, kun ei ole varaa. En tilaa wishistä ym mitään kiinakrääsää. Käytän vaatteet loppuun tai laitan kierrätykseen. Raahaan tavaroita kierrätyskeskukseen. En ostele turhia juttuja. En syö paljon kalaa (verkot saastuttavat meret). Teen rikkinäisistä vaatteista rättejä. En tykkää lahjoista erityisemmin, eli minulle ei tarvitse ostaa mitään krääsää. En lämmitä kotiani takalla. En käy suihkussa joka päivä. En katso tv:tä juuri koskaan.

Keksisin varmaan muitakin, kun elän sen verran simppeliä elämää.

Vierailija
28/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Oon köyhä.

Köyhät ovat parhaita ilmastotekojen tekijöitä. Ei autoa, ei ruokaa hukkaan, ei kerskakulutusta, ei matkustamista, ei tarpeettomia hankintoja, korjaavat vanhaa ja hankkivat käytettynä. 

Jos ilmastoa ajatellaan, kaikkien pitäisi olla köyhiä. 

Vierailija
29/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piereskelen ja röyhtäilen. Ei pidä ilmastoja pidellä!

Vierailija
30/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kallista hintaa virheiden aikaansaaman polttoaineiden hinnan nousun takia. Se riittää.

Hermojani lepuutan kostoksi hyvällä pihvillä, viinillä ja kailenlaisilla maitotuotteilla. Kourakorvikkeet on ehdoton nou-nou.

Vierailija
31/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään, koska ilmastomuutospuhe tähtää siihen, että ihmisten yksityisomistus voidaan lopettaa/kieltää. Ilmstomuutospuheessa vallitsee myös outo sensuuri, eli ne tutkijat jotka epäilee, on täysin poistettu mediasta ja vaiennettu.

Ennen vielä uskoin ilmastomuutokseen, enää en, johtuen juuri siitä minkä se mahdollístaa, eli ihmisten omistamisen ja kulutuksen lopettamisen. Tähän yhdistettynä tämän hetkinen tilanne, eli toimet Venäjää vastaan, jonka tarkoitus on kuulemma lopettaa Venäjän sotatoimet. Tämän kohdalla epäilen sitä vaihtoehtoa, että toimet venäjää vastaan tähtäisivätkin talouden täydelliseen romuttamiseen euroopassa ja muualla, joka puolestaan myös vähentää ihmisten kulutusta. Olen kääntynyt näiden pahempien skenaarioiden puolelle, en usko virallisia väitteitä enää. Tämän kaiken huipulla on totalitaristinen maailma, jossa ihmiset 24/7 seurannan, pakkolääkitysten, -rokotusten, ajatusten valvonnan, keinotekoisen ruoan jne. alaisina.

Vierailija
32/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilaa enkä lue netistä viherhörhöjen julkaisuja, kuten Helsingin Sanomia. 

Vierailija
33/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän palasaippuaa ja -shampoota. Lakkasin käyttämästä hoitoainetta, ja hiukseni voivatkin nyt paljon paremmin. Tein itse deodoranttia. Käytän bussia, kävelen ja käytän pyörää. Lopetin hiusten värjäämisen ja meikkaamisen.

Lakkasin vaihtamasta lakanoita ja pyyhkeitä joka viikko, jos mitään tarvetta siihen ei ole. Jos olen kyllästynyt johonkin vaatteeseen ja haluan uuden, käytän silti sen vaatteen loppuun saakka. Uutta en osta ennen kuin edellinen on rikki. Korjaan rikkinäiset vaatteet, ja ne saavat lisää käyttöikää vuosia (ja käyttökertoja tulee lisää kymmeniä tai satoja). En tilaile netistä vaatteita, sovitan kaiken ennen ostopäätöstä (ja monta on jäänyt ostamista kun sovittaessa huomaakin jonkun vian).

Asun pienessä asunnossa. Kierrätän tavaroita, erityisesti kirjoja. Ostan alennusmyynneistä, toki ainoastaan oikeasti tarvitsemiani asioita. Alennusvaatteet ja -kirjat tuhotaan, jos niitä ei saa myydyksi (toki ei kannata turhaan mitään hamstrata, jos mitään tarvetta ei ole). Muutamassa vuodessa jo oppii, koska mikäkin on alennuksessa.

Vierailija
34/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia.

Minulla ei ole lapsia, eikä työtä.

Vierailija
35/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin matkustelun toistaiseksi. Oon kasvissyöjä ja ostan kaiken mahdollisen käytettynä. Osittain säästääkseni myös rahaa. Ilmastovouhotus on antanut mulle hyvän selityksen olla reissaamatta, vaikka oikeasti käytän rahani mieluummin esim. asunnon remontointiin. 

Vierailija
36/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelen huviajoa fossiilisilla polttoaineilla käyvillä veneellä, moottoripyörällä ja klassikkoautolla.

Saunon monta kertaa viikossa tuntikausia.

Pidän aina kaikki valot päällä talossa.

Vierailija
37/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lennä.

Vierailija
38/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisin 2007 erään paperin joka esiteltiin IEEE:n eräässä isommassa kokouksessa.

Ko ohjeistuksen mukaan säästetty vuodesta 2008 asti pelkästään Suomessa vuosittain 20 keskimääräisen omakotitalon käyttämä sähköenergia. Koska samat "säädöt" ovat käytössä kaikissa läntisen Euroopan maissa, siitä sitten laskenaan asukasluvun mukaan. Joskin "säädön" tuoma säästö alkaa hiipumaan muun teknologisen kehityksen myötä.

Ihan tarpeeksi yksittäiselle insinöörille. Ja enemmän kuin keskimääräinen viherhihhuli saa aikaiseksi öyhöttämisellään.

Vierailija
39/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan 380000km ajetulla autolla, jolla rutkasti vielä ajokilometrejä jäljellä. 

Vierailija
40/48 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän arkeani aika rutiinilla ja toimet, joita teen, tuntuvat hyvin luonnollisilta, joten en suoraan koe, että tekisin ilmastotekoja, vaikkakin tämä toimi synnyttäisi vähemmän päästöjä kuin jokin yleisempi tapa toimia. Toisaalta kaikki elämässäni lopulta synnyttää päästöjä, joten mikään, mitä teen, ei oikeasti ole hyväksi ilmastolle. Sitä tosin voi synnyttää vähemmän päästöjä elämisellään.

Yritin miettiä, että mitä kaikkea teen niistä, joita listataan jutuissa, joissa kerrotaan "ilmastoteoista".

- Syön suurimmaksi osaksi vegaanisesti ja pyrin ostamaan kotimaista ja sesonkikasviksia (tyyliin ihan oikeasti en osta tuoretta kurkkua ja tomaatti talvella). Yritän ostaa pakkauksettomia ruokia (kasvikset, hedelmät).

- En omista autoa ja olen muutamia kertoja vuodessa auton kyydissä.

- Suurin osa matkoistani tapahtuu kävellen, joskus pyörällä tai julkisilla

- Olen lentänyt viimeksi kesällä 2019 (Euroopassa), sitä ennen muistaakseni vuonna 2016 ja tulen lentämään työn vuoksi kerran tänä vuonna, mutta minulla ei ole minkäänlaisia suunnitelmia lentää vapaa-ajallani enää tai vähintään useampaan vuoteen

- Käyn suihkussa 1-2 kertaa viikossa ja käytän yleisiä saunoja

- Yritän ostaa vähän mitään. Mietin käyttötavaraostoksiani aina hyvin pitkään. Ostan myös käytettyjä tavaroita (monet huonekalut esim on käytettynä ostettu). Yritän myös käyttää vaatteitani loppuun, esim. monet vaatteistani on 10-15 vuotta vanhoja. Ylipäätänsä muutkin tekstiilit, kuten lakanat ja pyyhkeet saatavat olla jopa 20 vuotta vanhoja. Pyrin myös ostamaan kotimaista ja teen vaatteita myös itse. Mietin tuotteiden materiaaleja ja joskus ihan kierrätetävyyttäkin.

- Kierrätän kaikkia lajikkeita, joita kotitalouksissa voi kierrättää.

- En pese vaatteita heti yhden käytän jälkeen, mutta voisin kyllä harventaa pesukoneen käyttöä. Saatan välillä myös puhdistaa tahran ihan käsin, enkä laita sitten koneeseen ollenkaan sitä tekstiilikappaletta.

- Siirryin ensin luonnonkosmetiikkaan vuosia sitten ja sitten aloinkin vähentämään ylipäätänsä tuotteiden määrää. En esim käytä hoitoainetta. Meikkaan harvoin ja yleensä vain huulipunalla. Suosin kotimaista.

- Ja siitä tuli mieleen, että en omista kaikenlaisia siivouspurnukoita jokaiseen erilaiseen likaan ja huoneeseen ja materiaaliin. Muutamalla pärjää. Käytän myös uudelleentäytettäviä astian- ja pyykinpesunesteitä (Ruohonjuuri).

- Kuten sanoin, niin ostan tavaroita vähän, tämä tarkoittaa esim sitä, että puhelimeni uusin, kun edellinen menee rikki. Nyt se on neljä vuotta vanha, akkuakaan en ole vielä kerennyt vaihtaa. Läppärini on yhdeksän vuotta vanha. Televisiota en omista. Voisin tosin vältellä ylipäätänsä enemmän netin käyttöä, sillä se kuluttaa energiaa. Musiikkia tai radiota kuuntelen enää harvoin striiminä, vaan käytän ihan fyysistä radiota. Vältän Youtuben käyttöä sen energiankulutuksen takia.

- Käytän kirjastoa ja lainaan tavaroita joskus perheenjäseniltäni (tyyliin porakone).

- En asu ahtaimmin, nyt 53 neliön kaksio puolisoni kanssa, mutta ei ole tarkoitus muuttaa lähitulevaisuudessa isompaan, vaikka olemme saamassa lapsia.

- En omista mökkiä, mutta minulla on kyllä ulkohuussillinen, kantoveden varassa oleva perhemökki käytössäni.

- Ostan tuulienergiaa.

- Teen kotona töitä, joten minulle ei tarvita toimistotilaa, eikä tule mitään työmatkaliikkumisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä