Kun kesävieraat eivät halua lähteä ajallaan, miten hoitaa tilanne ?
Kutsuimme mökille muutamaksi päiväksi sukulaisia kesävieraaksi. Sanoimme ajankohdan selkeästi ja oletimme että vierailun pituudesta on yhteisymmärrys.
Vieraat viihtyivät hyvin ja olettivat että voivat hyvin jäädä vähän pitemmäksi aikaa.
Itse emme jaksa vieraita pitempään, tarvitsemme huoneitamme omaan käyttöön ja muutakin pakollista ohjelmaa on.
Jouduin sanomaan suoraan että ei käy.
Ikävä loppu mukavalle vierailulle.
Tosi nolo tilanne.
Uskallanko pyytää näitä vieraita uudelleen ? Tai haluavatko tulla enää ?
Miten muut hoitavat tällaiset tilanteet tyylikkäästi ?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Taisit hoitaa asian ihan hyvin. (Tosin enhän ollut näkemässä ja kuulemassa millä äänenpainolla, ilmeillä ja eleillä toimit)
Jos ovat ns. miellyttäviä vieraita, kutsu toki jatkossakin. Sama juttu, isäntäväki päättää milloin vierailu loppuu, elleivät vieraat ymmärrä aiemmin lähteä.
Eli ystävällisesti ja jämäkästi vaan että ei käy ?
Ymmärrän kyllä vieraitakin.
Joskus nuorempana olen ollut sukulaisten loma-asunnossa ulkomailla ja olettanut että voin olla vaikka kuinka pitkään.
En ole itsekään ymmärtänyt emännän väsymystä ja omia kiireitä.
Parasta taitaa olla vaan puhua ja sopia selkeästi ettei ketään jää tilanne harmittamaan.
Hei nyt tuli puhelu ja me joudutaan lähtemään kotiin, työasioita. Harmi, että tämä nyt just piti tapahtua, mutta ei voi mitään.
Itse en kutsuisi uudestaan vieraita jotka eivät älyä lähteä.
Jatkossa kutsuun tarkkaan rajattu aika vierailulle?
Jos mulla ois mökki en kertoisi sen sijaintia tutuille. Lomalla ei kiinnosta passata muita.
On todella törkeää yrittää pidentää vierailua. Teit aivan oikein. Älä mieti asiaa enää, Paitsi ehkä sen verran, kannattaako heitä kutsua enää uudestaan.
Ei ole noloa, vaan oikein. Olisi tietenkin hyvä sanoa /sopia mahdollisimman ajoissa milloin pitäisi valmistautua lähtemään, ettei tule yllättäen pitkä ajomatka. Sanoja on vaikea muotoilla ja se voi tulla vahingossa töksähtämällä, jos toinen ei oikein ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt tuli puhelu ja me joudutaan lähtemään kotiin, työasioita. Harmi, että tämä nyt just piti tapahtua, mutta ei voi mitään.
Lokkeja tämä ei haittaa, koska mimä-minä voin jäädä mökille, sehän olisi muutenkin ihan tyhjänä eikä se siitä kulu.
Sano, että teillä on sovittu meno, joten ikävä kyllä nyt ei käy.
Ei teidän tarvitse selittää mikä se meno on. Voi olla vaikka jäätelökioskilla käynti.
Siis kuka vieras yrittää venyttää vierailua "voitais olla vielä jokusen päivän"? Se vasta noloa on. Miten joku kehtaa?
Itse taas lähtenyt mieluusti jo sovittua aiemmin, etten jää vahingossakaan liian kauaksi toisten nurkkiin ja jotkut vielä yrittää pitkittää vierailuaan!?
Vaikka sanoisit asiasi enkelten kielellä kauniiden kukkasten kera eivät kaikki kestä sitäkään. Ei ole olemassa kohteliasta, diplomaattista tapaa pyytää vieraita lähtemään. Tietysti, jos tahdot keksiä tekosyitä ja kiemurrella asiasta niin eroon, sekin tietysti toimii, mutta jatkossa täytyy muistaa mitä tulikaan väitettyä.
Koska olitte sopineet yhteisen ajan jo etukäteen on selvääkin selvempää, että vain huonot vieraat eivät osaa lähteä ja pitää sovitusta kiinni.
Teit oikein pitäessäsi kiinni sovitusta. Noloys on vieraiden, ei sinun. Älä mieti, miten olisit voinut toimia paremmin. Joskus on vaan sanottava. Ja tottakai voit pyytää heidät uudestaan. Jos loukkaantuivat, niin siitä tiedät etteivät ehkä olekaan niin kivoja kavereita kuin luulit.
Olin kerran puolitoista tuntia yhdessä kyläpaikassa, yllättäen tuli puhelu tälle emännälle. Heille oli kuulemma tulossa uusia vieraita ja vieraat olivat kuulemma aivan lähellä jo lähimutkan takana tulossa. Mä lähdin pois tilanteesta, yhtikäs mitään autoa eikä ihmistä tullut seuraavan 10minuutin paluumatkallani vastaan, eikä tie haarautunut missään vaiheessa. En enää ole kyläillyt.
Sopikaa etukäteen ajat, niin ei kellekään jää paha maku suuhun.
Miten joku kutsuttu kehtaa pyytää lisäpäiviä, kun on jo ollut passattavana ja ilmaiseksi toisten mökillä? Päinvastoin tässä täytyisi vieraiden toimia; kun siis pitäisi olla ylipäätään kiitollinen kutsutuista päivistä! Älä siis Ap mieti hetkeäkään, että kenen on syytä olla nolona. Jos tällaiset lokit suuttuvat siitä, että eivät 'saaneet' lisäaikaa, niin sellaisten ihmisten ei ole tarkoituskaan 'ilahduttaa' teidän elämäänne!
Nämä jotka vain olettavat ovat hankalia. Eri asia jos kysyisivät että sopiiko jäädä pidemmäksi aikaa ja jos sanoo että valitettavasti ei niin sehän olisi ihan ok. Tämän vierailun loppu pitäisi olla noloa vain heille mutta riippuen minkälaisia ovat saattoivat tietysti ottaa myös pahakseen. Koska olivat kuitenkin sukua niin tunnet heidät parhaiten ja sen perusteella voit päättää että kutsutko heidät uudestaan ja samalla taas antaa tulo ja lähtö päivämäärän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa, vaan oikein. Olisi tietenkin hyvä sanoa /sopia mahdollisimman ajoissa milloin pitäisi valmistautua lähtemään, ettei tule yllättäen pitkä ajomatka. Sanoja on vaikea muotoilla ja se voi tulla vahingossa töksähtämällä, jos toinen ei oikein ymmärrä.
Juu voi esim tarjoutua kantamaan reppuja autoon jo hyvissä ajoin, tai jos haluaa nukkumaan laittaa yöpaidan sängylleen, merkiksi että nukut sitten siinä, voi jo kanniskella omia tavaroita niitten huoneeseen vinkkinä. Kyllä jokainen joka haluaa tajuta tajuaa.
Lakanat voi poistaa saman päivän aamuna pedeistä...kyllä keksitte keinoja vinkata hienosti, että vierailu ei jatku. Voi myös katsoa kelloa ja sanoa että seuraavat ovat tulossa...
Kunnon siivoukset ja patjat langalle tyyliin kertoo tyhmimmällekin että homma ohi, tervetuloa ensi kesänä. Voi myös pyytää auttamaan loppusiivouksessa.
Otta jo heidän paluuasiat esiin aamiaispöydässä ja sään ja liikenteen" katsottiin miten pääsette turavllisesti kotiin tänään"
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran puolitoista tuntia yhdessä kyläpaikassa, yllättäen tuli puhelu tälle emännälle. Heille oli kuulemma tulossa uusia vieraita ja vieraat olivat kuulemma aivan lähellä jo lähimutkan takana tulossa. Mä lähdin pois tilanteesta, yhtikäs mitään autoa eikä ihmistä tullut seuraavan 10minuutin paluumatkallani vastaan, eikä tie haarautunut missään vaiheessa. En enää ole kyläillyt.
Sopikaa etukäteen ajat, niin ei kellekään jää paha maku suuhun.
Aika erikoista, mielestäni. Siis miksi piti lähteä pois välittömästi? Olivatko uudet vieraat kenties salaisia agentteja?
"Ötökkä partio tulossa myrkyttämään nurkat" huomenaamuna aikaisin.
Taisit hoitaa asian ihan hyvin. (Tosin enhän ollut näkemässä ja kuulemassa millä äänenpainolla, ilmeillä ja eleillä toimit)
Jos ovat ns. miellyttäviä vieraita, kutsu toki jatkossakin. Sama juttu, isäntäväki päättää milloin vierailu loppuu, elleivät vieraat ymmärrä aiemmin lähteä.