Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako laittaa 5000€ rahastoihin tässä tilanteessa?

Vierailija
18.07.2022 |

Tällä hetkellä rahastoissa 18,523€ ja säästötilillä 9000€.

Uskaltaako tässä tilantessa sijoittaa vai kannattaako odottaa epävarmojen aikojen ohitse menemistä? Toki mahdollisuutena on myös laittaa pienempi summa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kuukausisäästönkin rahastoon, koska upposi summat kurssilaskuun, ei ollut kovin motivoivaa.

Olen luullut itse olevani vähän uuno, mitä sijoittamiseen tulee, mutta voi hyvänen aika 😂

No hyvänen aika sentään. Uuno taidat ollakin.

Vierailija
22/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään että aloittajalla tuollaisia sijoitusrahoja on, sellainen tyyppi ei kyselisi neuvoja vauvapalstalla.

Mutta noin yleensä, alhaisten kurssien aikaan kannataa ostaa hajautusti. Kuukausisäästämistä ei ainakaan kannata lopettaa, nythän sillä vastineeksi saa enemmän osuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoittaisin suoraan jonkun hyvän yhtiön osakkeisiin. Rahastosijoittaminen ei ole mun juttu.

Vierailija
24/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kuukausisäästönkin rahastoon, koska upposi summat kurssilaskuun, ei ollut kovin motivoivaa.

Olen luullut itse olevani vähän uuno, mitä sijoittamiseen tulee, mutta voi hyvänen aika 😂

Joo, täytyy ymmärtää että välillä laskee ja välillä nousee.

Monet olettavat että näkyy vain vihreää tai muuten menee rahat.

Vierailija
25/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ostamaan bitcoinia, olen kuullut että se menee kuuhun.

Ei mene, vaan menee muitten taskuun.

Vierailija
26/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko sinulla velkaa, paljonko ja mihin, kuukausituloistasi, puskurirahoistasi jne. Minä en laita, keskituloinen viisikymppinen olen, asuntolainan painan nollaan ja puskuria säästelen, remonttia tulevaisuudessa ja autonvaihtoakin vähemmän kuluttavaan tulossa. Jos olisin nuorempi, osakkeisiin ehkä sijoittaisin tuon summan kuukausi kerrallaan ja eri yhtiöihin.

Vierailija
27/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasia vaikuttaa hyvinvoivalta verrattuna muihin . 

Itse sijottaisin osakkeita kaivoksiin. 

mitä osakkeita ajattelit viedä ja mihin kaivoksiin?

Vierailija
28/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko hetkeäkään että aloittajalla tuollaisia sijoitusrahoja on, sellainen tyyppi ei kyselisi neuvoja vauvapalstalla.

Mutta noin yleensä, alhaisten kurssien aikaan kannataa ostaa hajautusti. Kuukausisäästämistä ei ainakaan kannata lopettaa, nythän sillä vastineeksi saa enemmän osuuksia.

+18.000€ ei ole mikään valtava summa.

Tiedän muutaman tyypin (normiduunareita) ketkä eivät paljoa tiedä sijoittamisesta eivätkä välitäkään mutta ovat silti laittaneet kymppitonneja rahastoihin koska pankit neuvoneet tekemään niin.

Vierailija
29/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuvaihehan on juuri se vedenjakaja. Suuri osa kokemattomammista säikähtää, lopettaa sijoittamisen, pahimmassa tapauksessa myy tappiolla! Tositekijät tankkaavat, kun halvalla saa, ja kiittävät itseään myöhemmin.

Vierailija
30/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksessa kannattaa muistaa ajallinen, maantieteellinen ja toimialoittainen hajautus. Kurssit ovat alhaalla. Miksi pistää rahastoihin?

Ei siis kaikkea kerralla.

Vierailija
31/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota 2kk niin tiedät minne suuntaan talous lähtee. Kesällä mennään tyhjäkäynnillä.

Luultavasti tippuu vielä 20% syksyllä.

Vierailija
32/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi ennen kuin suunta on ylöspäin. Toki halvalla kannattaa ostaa, mutta nyt on vain laskua näkyvissä. Lopetin kuukausisäästönkin rahastoon, koska upposi summat kurssilaskuun, ei ollut kovin motivoivaa.

Amerikka rahastot näyttävät yleensä vihreää vaikka välillä dippaakin mutta yleisemmin suunta ylöspäin.

Eurooppa ja Aasia ennusteet näyttävät yleensä miinusta Intiaa lukuunottamatta.

Velkarahalla kai niitä kursseja on helppo pumppailla ylöspäin, Amerikka lienee maailman velkaantuneimpia maita.

Maailma pyörii velkarahalla.

Vierailija
33/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa kommentteja lukiessa mieleennettä onko suomalaiset tosiaankin niin köyhiä että muutamien tonnien säästöt ja sijoitukset nähdään heti saman tien huijauksena sillä "eihän kellään taviksella voi olla tuollaisia rahoja".

Ihan kuin esimerkiksi 10.000€ olisi valtava summa mitä normaalit ihmiset eivät tule ikinä näkemään tilillään.

Vierailija
34/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan tasaisesti osakkeisiin. Tänä vuonnakin olen ostanut kuukausittan 3500 eurolla. Näin tulee ajallinen hajauttaminen toteutettua, kun ostelee tasaisesti vakiosummilla.

Vierailija
35/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sijoitan tasaisesti osakkeisiin. Tänä vuonnakin olen ostanut kuukausittan 3500 eurolla. Näin tulee ajallinen hajauttaminen toteutettua, kun ostelee tasaisesti vakiosummilla.

Isoja summia tuollaiset.

Vierailija
36/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi ennen kuin suunta on ylöspäin. Toki halvalla kannattaa ostaa, mutta nyt on vain laskua näkyvissä. Lopetin kuukausisäästönkin rahastoon, koska upposi summat kurssilaskuun, ei ollut kovin motivoivaa.

Tämä on suoraan sanottuna se hölmöin tapa toimia. Älä missään nimessä katkaise kk-säästösopimusta, jos sinulla on rahaa siihen.

Nyt halvalla ostetut kk-erät tulevat ns. korkojen kera takaisin, kunhan kurssit taas kääntyvät nousuun. Ja ennen pitkää ne aina kääntyvät, niin on jo yli sadan vuoden ajan tapahtunut.

Tiivistäen: On se vaan tyhmää ostaa kalliilla, kun halvemmallakin saa!

Vierailija
37/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+18.000€ ei ole mikään valtava summa.

Tiedän muutaman tyypin (normiduunareita) ketkä eivät paljoa tiedä sijoittamisesta eivätkä välitäkään mutta ovat silti laittaneet kymppitonneja rahastoihin koska pankit neuvoneet tekemään niin.

Pankit neuvovat laittamaan kalliisiin aktiivirahastoihin, mistä pankki itse tienaa muhevat voitot, varmaan myös virkailija kivat palkkiot. Indeksirahastoista ollaan pankeissa hyshys, vaikka ne ovat niitä, mihin kannattaa pitkäaikaisesti sijoittaa. Lukekaa Seppo Pennasen maanläheinen sijoituskirja Köyhästä rikkaaksi.

Vierailija
38/47 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa sitten ostin Ethereumia 9000€ ja nyt ne on 14800.

Vierailija
39/47 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä kaukana kotimaan rahastoista.

Vierailija
40/47 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskevaan kurssiin on pitkällä tähtäimellä juuri parasta ostaa. Lopetit kuukausisäästämisen juuri tärkeällä hetkellä, jos olisit jatkanut, todennäköisesti kiittäisit itseäsi muutaman vuoden päästä.

Strategiasi tuntuu olevan kalliilla ostaminen, kuten monella muullakin tämän palstan perusteella.

100% asiaa. Katso kursseja ja niiden kehitystä kautta aikojen (sis. sodat, lamat, pandemia, taantumat..)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän