Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä kohtuuton tilanne työssä vai ei?

Vierailija
18.07.2022 |

Minulle annettiin johdettavaksi eräs uusi projekti. Se poikkeaa aika paljon perustyöstäni, mutta on mielenkiintoinen ja mielelläni siihen ryhdyin. Nyt kuitenkin saan ylemmältä johdolta koko ajan valitusta siitä, että projekti ei etene ja että teen heidän mielestään projektista itse liian hankalan. Olen tuonut heille esille, että projekti ei etene, koska siihen ei ole myönnetty resursseja eikä henkilötyövoimaa itseni lisäksi ja minäkin teen sitä perustyöni ohella ja osa asioista on sellaisia, että en voi niitä tehdä itse vaan ne vaatii muun alan asiantuntemusta, jota talossamme on, mutta sitä ei ole projektiin hyödynnetty. Olen tuonut esille, että projektissa olevia asioita pitäisi pilotoida, siitä saan haukut että hankaloitan asioita tuolla vaatimuksella, asiat pitää kuulemma viedä suoraan valmiina käytäntöön. Tuntuu, että tilanteeni on kohtuuton, en pysty vetämään näillä reunaehdoilla projektia, mutta poiskaan siitä minua ei päästetä, koska kuulemma kukaan muu ei suostu eikä voi vetää projektia. Irtisanoutumistakin jo mietin, mutta rakastan perustyötäni, niin en haluaisi. Uuvun kun vain haukutaan projektihommista ja tunnen itseni epäonnistuneeksi. Julkinen sektori kyseessä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee projektisuunnitelmasta kuva johdolle:

Projektin resurssit:

Sirpa 2h viikossa

Kari 2h viikossa

Tekninentiimi, resurssi puuttuu

Koulutustiimi, resurssi puuttuu

Jne.

Projektin tehtävät:

Projektointi (Sirpa) 15h (20% valmis)

Tehtävä 1 (Sirpa) 16h (5% valmis)

Asiantuntijatehtävä (Kari) 20h

Konfiguratio (tekninentiimi) 18h

Koulutus 5 x 2h (koulutustiimi) = 10h

Dokumentointi 10h (Sirpa)

Jne.

Mahdollismman tarkalla tasolla tehtävät ja arvioidut tuntimäärät.

Projektihallintajärjestelmässä allokoit ne tehtävät mitä et voi hoitaa annetulle resurssille tai tiimin esimiehelle. Jos resurssia tai tiimia ei ole annettu, alloiko omalle pomolle.

Sitten teet sinulle annetun työmäärän niitä töitä joita voit tehdä ja jokaisen viikon lopussa laitat selvityksen projektin etenemisestä ja resursseista.

Meillä ei ole mitään projektinhallintajärjestelmää. Tämä on ainoa talossa meneillään oleva projekti eikä sen osana aiota hankkia järjestelmää vaikka pyytäisin. Oma pomoni ei ole osallisena projektissa mitenkään eikä hänen osaaminen aiheeseen liity eli en voi allokoida sitä hänelle. Mitään teknisiä tiimejä tms ei projektiin myöskään liity eikä teknistä puolta muutenkaan. Olen tuonut kyllä kirjallisesti esille, että henkilöt x, y ja z joiden piti osallistua projektiin eivät ole osallistuneet edes kahden tunnin verran, mutta silloin sanotaan että älä heittäydy hankalaksi vaan ratkaise itse ongelmat, henkilöt x, y ja z nyt vain on kiireellisesti koko ajan kiinni omassa perustyössään. Ap

Sitten teet vastaavan taulukon johdolle vaikka excelissä tai sheetsissä.

Jos vaikka tuohon mihin tarvitaan Karia 20h ei Karilla ole aikaa, niin teet ehdotuksen mitä voidaan tehdä, vaikkapa, että sinä otat kurssin asiaan (alkaa 1.8. Maksaa 4700euroa. Kestää 4kk). Vai odotellaanko Karia vai etsitäänkö toista henkilöä?

Teet hommat mitkä voit ja lähetät joka viikko vaan sen raportin, jossa on Karin ja muiden nimet ja heidän perässä (0% valmis). Ja sinun ehdotuksia joilla asiaa voisi edistää, kun Kari+muut ei ehdi, esim juuri noita kalliita pitkiä kursseja tai ulkopuolisia resursseja jne.

Sinun esimiehen tehtävä on auttaa sinua työtehtävissä joita et voi tehdä ilman muiden apua, vaikka hän ei osaisi tehdä kyseistä tehtävää, niin hänen työnsä on saada apua muilta henkilöiltä/tiimeiltä. Sinun tehtävä ei ole allokoida Karille tähän aikaa muiden tehtäviensä ohelle, vaan sinun esimies juttelee hänen esimiehelle siitä, jos asia ei etene ilman Karin asiantuntijuutta.

Karin ja muiden on myös helpompi sitoutua johonkin tehtävään, kun se esitetään projektissa. Ei sähköpostilla "tarttisin apua tässä epämääräisessä jutussa, jossa vois mennä pari tuntia" vaan taulukossa jossa on kaikki osa-alueet merkittynä ja heidän osuutensa kerrottuna, tuntiarvion ja tarkkojen tehtävien kanssa. Näin näkyy kokonaisuus ja on helppo nähdä mihin on lupautumassa, ettei ole yhtäkkiä jossain ikuisuusprojektissa, johon menee 50% työajasta.

Vierailija
22/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikille pomoille viesti jonka otsikoit tyyliin kehitysprojektin x ongelmat

Sitte kerrot alkuehdot eli tarvitaan Pekan ja Sirpan osaamista x tuntia. Tämä luvattu alussa. Nyt he eivät kerkeä tekemään osuuttaan muiden kiireiden takia. Muita resursseja ei ole joten ostetaanko puuttuvat resusrssit muualta, keskeytetäänkö projekti kunnes heillä on aika hoitaa nuo tehtävät vai miten asia hoidetaan? Tietysti kerrot että sinä et voi noita tehtäviä hoitaa koska sinulla ei ole osaamista z tai että sinulla ei ole mahdollisuutta hoitaa noita koska sinulle ei jää riittävästi aikaa oman työn ohessa tehdä niitä.

Toivottavasti sinulle maksetaan ekstra palkkaa kun teet tuota asiaa oman työn ohessa.

Mutta kaada ongelma näkyvästi kaikkien isojen pomojen näkyville. Siis se että resurssit on luvattu mutta ei annettu joten projekti ei etene. Muuten nämä pomot selittelevät omille pomolleen että sinä olet sössinyt asian vaikka ongelma on heidän aikaan saama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä saa käyttää ihan vapaasti projektiraporteissa, jos se ap:tä jotenkin auttaa. Lainausmerkit ei toimi, mutta siis ihan itse kirjoittamaani kaikki kliseet sisältävää diipadaapaa seuraava on.

Organisaatiossa on vääränlainen organisaatiomalli, jonka myötä päällikköjä ja johtajia on liikaa ja käytännön suorittavan tason työntekijöitä on liian vähän. Organisaatiossa on liian monta tasoa ja linjaa ja yhtenäisyys puuttuu. Tämä lisää hierarkisuutta ja vähentää yhteistyömahdollisuuksia eri vastuuhenkilöiden kesken. Resurssien, ajan, rahan ja osaamisen puute vaikuttaa niin ikään mahdollisuuksiin toteuttaa normaalista työnkuvista poikkeavia työtehtäviä. Tämän lisäksi myös epäselvä ja puutteellinen ohjeistus on vaikeuttanut kielteisesti projektin etenemiseen ja toteuttamiseen. Projektin onnistunut ja kokonaisvaltainen suotuisa toteuttaminen olisi vaatinut parannuksia kaikkiin aikaisemmin mainittuihin seikkoihin. Kyseisen organisaation tulisikin jatkossa jättää vastaavien projektien suunnittelu ja toteutus alaan erikoistuneille toimijoille tai palkata itse kokoaikainen projektityöntekijä työnkuvanaan projektin hallinta ja toteutus. Kaikki edellä mainittu huomioiden nykyisessä tilanteessa käynnissä olevan projektin jatkaminen tai siitä suotuisan lopputuloksen saaminen ei ole mahdollista, vaan projekti tulee keskeyttää tai lopettaa kokonaan. Projektin jatkaminen vaatii sen toteuttamisen ja tyydyttävän lopputuloksen mahdollistavia parempia toimintaedellytyksiä.

Vierailija
24/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee projektisuunnitelmasta kuva johdolle:

Projektin resurssit:

Sirpa 2h viikossa

Kari 2h viikossa

Tekninentiimi, resurssi puuttuu

Koulutustiimi, resurssi puuttuu

Jne.

Projektin tehtävät:

Projektointi (Sirpa) 15h (20% valmis)

Tehtävä 1 (Sirpa) 16h (5% valmis)

Asiantuntijatehtävä (Kari) 20h

Konfiguratio (tekninentiimi) 18h

Koulutus 5 x 2h (koulutustiimi) = 10h

Dokumentointi 10h (Sirpa)

Jne.

Mahdollismman tarkalla tasolla tehtävät ja arvioidut tuntimäärät.

Projektihallintajärjestelmässä allokoit ne tehtävät mitä et voi hoitaa annetulle resurssille tai tiimin esimiehelle. Jos resurssia tai tiimia ei ole annettu, alloiko omalle pomolle.

Sitten teet sinulle annetun työmäärän niitä töitä joita voit tehdä ja jokaisen viikon lopussa laitat selvityksen projektin etenemisestä ja resursseista.

Meillä ei ole mitään projektinhallintajärjestelmää. Tämä on ainoa talossa meneillään oleva projekti eikä sen osana aiota hankkia järjestelmää vaikka pyytäisin. Oma pomoni ei ole osallisena projektissa mitenkään eikä hänen osaaminen aiheeseen liity eli en voi allokoida sitä hänelle. Mitään teknisiä tiimejä tms ei projektiin myöskään liity eikä teknistä puolta muutenkaan. Olen tuonut kyllä kirjallisesti esille, että henkilöt x, y ja z joiden piti osallistua projektiin eivät ole osallistuneet edes kahden tunnin verran, mutta silloin sanotaan että älä heittäydy hankalaksi vaan ratkaise itse ongelmat, henkilöt x, y ja z nyt vain on kiireellisesti koko ajan kiinni omassa perustyössään. Ap

Sitten teet vastaavan taulukon johdolle vaikka excelissä tai sheetsissä.

Jos vaikka tuohon mihin tarvitaan Karia 20h ei Karilla ole aikaa, niin teet ehdotuksen mitä voidaan tehdä, vaikkapa, että sinä otat kurssin asiaan (alkaa 1.8. Maksaa 4700euroa. Kestää 4kk). Vai odotellaanko Karia vai etsitäänkö toista henkilöä?

Teet hommat mitkä voit ja lähetät joka viikko vaan sen raportin, jossa on Karin ja muiden nimet ja heidän perässä (0% valmis). Ja sinun ehdotuksia joilla asiaa voisi edistää, kun Kari+muut ei ehdi, esim juuri noita kalliita pitkiä kursseja tai ulkopuolisia resursseja jne.

Sinun esimiehen tehtävä on auttaa sinua työtehtävissä joita et voi tehdä ilman muiden apua, vaikka hän ei osaisi tehdä kyseistä tehtävää, niin hänen työnsä on saada apua muilta henkilöiltä/tiimeiltä. Sinun tehtävä ei ole allokoida Karille tähän aikaa muiden tehtäviensä ohelle, vaan sinun esimies juttelee hänen esimiehelle siitä, jos asia ei etene ilman Karin asiantuntijuutta.

Karin ja muiden on myös helpompi sitoutua johonkin tehtävään, kun se esitetään projektissa. Ei sähköpostilla "tarttisin apua tässä epämääräisessä jutussa, jossa vois mennä pari tuntia" vaan taulukossa jossa on kaikki osa-alueet merkittynä ja heidän osuutensa kerrottuna, tuntiarvion ja tarkkojen tehtävien kanssa. Näin näkyy kokonaisuus ja on helppo nähdä mihin on lupautumassa, ettei ole yhtäkkiä jossain ikuisuusprojektissa, johon menee 50% työajasta.

Periaatteessa hyviä neuvoja, mutta ne ei meillä vain onnistu. Minun oma esimies sanoo, että hän ei ole osallisena projektissa, joten ei aio ottaa siihen kantaa. Ei vaikka miten itkisin, että sinä olet minun esimies ja sinun pitää auttaa minua.

Ja ne Pekka, Sirpa ja Leila, joiden piti osallistua projektiin, tietää kyllä, että piti ja heidän nimet on suunnitelmassa. Mutta heillä on heidän omien esimiesten lupa ja käskykin priorisoida perustyönsä projektin ohi. Oikeastaan ainoa, joka voisi ratkaista asian, on ylin johto, mutta he taas sanoo, että he ei ehdi murehtia näitä, vaan nimesivät minut projektin vetäjäksi, jotta hoitaisin projektin, koska he ei ehdi. Ja kun kerron miksi en pysty niin olen vain todella hankala, jonka pitäisi pitää suunsa kiinni.

Ap

Vierailija
25/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kaikille pomoille viesti jonka otsikoit tyyliin kehitysprojektin x ongelmat

Sitte kerrot alkuehdot eli tarvitaan Pekan ja Sirpan osaamista x tuntia. Tämä luvattu alussa. Nyt he eivät kerkeä tekemään osuuttaan muiden kiireiden takia. Muita resursseja ei ole joten ostetaanko puuttuvat resusrssit muualta, keskeytetäänkö projekti kunnes heillä on aika hoitaa nuo tehtävät vai miten asia hoidetaan? Tietysti kerrot että sinä et voi noita tehtäviä hoitaa koska sinulla ei ole osaamista z tai että sinulla ei ole mahdollisuutta hoitaa noita koska sinulle ei jää riittävästi aikaa oman työn ohessa tehdä niitä.

Toivottavasti sinulle maksetaan ekstra palkkaa kun teet tuota asiaa oman työn ohessa.

Mutta kaada ongelma näkyvästi kaikkien isojen pomojen näkyville. Siis se että resurssit on luvattu mutta ei annettu joten projekti ei etene. Muuten nämä pomot selittelevät omille pomolleen että sinä olet sössinyt asian vaikka ongelma on heidän aikaan saama.

Joo olen siis jo tehnyt näin. Ja saanut hankalan maineen. Ja käskyn vain hoitaa projekti kuntoon valittamatta ongelmista.

Ap

Vierailija
26/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, on todella kohtuutonta ja myös erittäin asiatonta.

Ja justiinsa niin tavallista julkisella puolella. Noin ne hommat meillä julkisella hoidetaan. Kaadetaan soppa jonkun yhden polosen niskaan, sitten haukutaan ja uhkaillaan vaikka mitään mahdollisuuksia tehdä hommaa edes huonosti ei anneta.

Kaikki pitäisi tapahtua itsekseen, ilman resursseja. Mitään realismia ei ole, pomot vaan huutaa naama punasena "tahtoooo tahtooooo" kuin 5 vuotiaat lapset.

Sairasta, todella sairasta. Itse lähtisin.

Vierailija
27/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja justiinsa niin tavallista julkisella puolella. Noin ne hommat meillä julkisella hoidetaan. Kaadetaan soppa jonkun yhden polosen niskaan, sitten haukutaan ja uhkaillaan vaikka mitään mahdollisuuksia tehdä hommaa edes huonosti ei anneta.

Kaikki pitäisi tapahtua itsekseen, ilman resursseja. Mitään realismia ei ole, pomot vaan huutaa naama punasena "tahtoooo tahtooooo" kuin 5 vuotiaat lapset.

Juuri tuollaista se on meillä kuin kuvasit. Tyhmä minä kun en osannut tajuta sitä ennen tätä projektia. Sitä omaa perustyötäni teen itsenäisesti ja aika erillään muusta organisaatiosta, niin en ole niin edes miettinyt talomme toimintakulttuuria sen enempää. Ennen kuin nyt, kun koko p aska lävähti silmilleni, kun lähdin tähän projektiin. Jonka piti olla mielekäs ja kiinnostava. Mutta nyt kesälomallakin kono työ vain AHDISTAA. Jos irtisanoudun heittäydyn täysin tyhjän päälle. Alallamme on huono työtilanne. Ap

Vierailija
28/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projekteja on erilaisia, mutta yleisesti ottaen mikään kehityshanke ei tuota testaamatta tuotantovalmista lopputulosta-, tai tuottaa, mutta sen hinta tuotannolle voi olla varsin kallis.

Kerro johtoryhmälle riskit joita puolivalmiin lopputuloksen viemisestä tuotantoon syntyy ja arvioi niille myös hintalappu. Huomioi myös ulkoisen rahoituksen ehdot, eli tästä voi syntyä vielä maksettavia lisäsanktioita.

Kerro johtoryhmälle vaihtoehtoinen skenaario jossa saat käyttöösi tarvitsemasi resurssit ja laske sille hinta ja hahmottele myös sille lopputulos.

Kaksi vaihtoehtoa valittavaksi as simple as that.

Ilmoita samalla, että olet valmis jättämään projektin johdon osaavampiin käsiin jos joku arvioi pystyvänsä nykyisillä pelimerkeillä parempaan lopputuloksen.

Vierailija
29/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin tuossa tilanteessa etsiä uutta työpaikkaa. Ottaisin lopputilin tai jättäisin projektin kesken ja jäisin odottamaan potkuja.

Vierailija
30/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Projekteja on erilaisia, mutta yleisesti ottaen mikään kehityshanke ei tuota testaamatta tuotantovalmista lopputulosta-, tai tuottaa, mutta sen hinta tuotannolle voi olla varsin kallis.

Kerro johtoryhmälle riskit joita puolivalmiin lopputuloksen viemisestä tuotantoon syntyy ja arvioi niille myös hintalappu. Huomioi myös ulkoisen rahoituksen ehdot, eli tästä voi syntyä vielä maksettavia lisäsanktioita.

Kerro johtoryhmälle vaihtoehtoinen skenaario jossa saat käyttöösi tarvitsemasi resurssit ja laske sille hinta ja hahmottele myös sille lopputulos.

Ilmoita samalla, että olet valmis jättämään projektin johdon osaavampiin käsiin jos joku arvioi pystyvänsä nykyisillä pelimerkeillä parempaan lopputuloksen.

Apua. Ehkä hyviä ehdotuksia, mutta en minä osaa laskea tuollaisia. Minulla ei ole mitään projektijohtamiseen liittyvää koulutusta eikä kaupallisen puolen koulutusta. Olen erään ihan toisen alan substanssiasiantuntija, ja koska projektin sisältö liittyy tuohon alaani (eniten minun alaani koko talon väestä), niin projekti määrättiin minulle. Mistään hintalapuista minulla ei ole aavistustakaan eikä pääsyä talon budjettiin (jonka yksityiskohdat on salattu meiltä, joilla ei ole virallista esimiesstatusta). En ole itse ollut mukana neuvotteluissa ulkopuolisen rahoittajan kanssa. Kaikki oli neuvoteltu valmiiksi, kun projekti esiteltiin minulle.

Jos uhkaan vetäytyä projektista minua syytetään työstä kieltäytymisestä, johto vetoaa siihen, että heillä on direktio- oikeus ja he määrää tämän projektin osaksi työtehtäviäni.

Ap

Vierailija
31/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaista se on meillä kuin kuvasit. Tyhmä minä kun en osannut tajuta sitä ennen tätä projektia. Sitä omaa perustyötäni teen itsenäisesti ja aika erillään muusta organisaatiosta, niin en ole niin edes miettinyt talomme toimintakulttuuria sen enempää. Ennen kuin nyt, kun koko p aska lävähti silmilleni, kun lähdin tähän projektiin. Jonka piti olla mielekäs ja kiinnostava. Mutta nyt kesälomallakin kono työ vain AHDISTAA. Jos irtisanoudun heittäydyn täysin tyhjän päälle. Alallamme on huono työtilanne. Ap

Hei! Nyt sitten kädet ilmaan. Olet täältä saanut neuvoja miten kannattaa esittää asiaa ja kenelle. Varmistat, että oma osuus on kunnossa:

Sinulla on projektisuunnitelma, jossa tarvitut resurssit ja se on ajantasalla ja kaikkien saatavilla.

Olet hoitanut tehtävät mitä kykenet itse tekemään.

Kyselet säännöllisesti muilta projektiin allokoiduilta henkilöiltä mahdollista aikaa toteuttaa projektia.

Raportoit ongelmista eteenpäin säännöllisesti, sekä projektin "asiakkaalle", omalle esimiehelle, että ylimmälle johdolle.

Yrität keksiä miten projektia voi edistää, mutta et saa lisää rahaa, aikaa tai työvoimaa projektiin. Pyydät säännöllisesti apua näihin asioihin johdolta.

Et voi tehdä enempää. Olet tehnyt kaiken mitä voit. Nyt vaan jatkat omaa osuutta projektissa, viikottaista raportointia miksi projekti ei etene ja muun ajan käytät varsinaiseen työhösi. Hyväksy asia, ettei projekti etene, etkä sinä voi asialle enempää,olet tehnyt kaiken oikein. Sinä et asiaan voi vaikuttaa, sinun ei pidä siitä stressata.

Vierailija
32/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vi##u oikeesti:

Istu ja relaa.

Ei se projekti

heilauta ketää.

Keksi selitykset,

Kerro tarinaa,

Sano vaikka:

Kaikki meni pimeeks,

Vedenpaisumukses.

Kohta valmista taas,

Mutta tehdään paremmin,

Tarviin vaan budjetin,

Nörttiarmeijan sekä miljardin.

Vierailija
33/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua. Ehkä hyviä ehdotuksia, mutta en minä osaa laskea tuollaisia. Minulla ei ole mitään projektijohtamiseen liittyvää koulutusta eikä kaupallisen puolen koulutusta. Olen erään ihan toisen alan substanssiasiantuntija, ja koska projektin sisältö liittyy tuohon alaani (eniten minun alaani koko talon väestä), niin projekti määrättiin minulle. Mistään hintalapuista minulla ei ole aavistustakaan eikä pääsyä talon budjettiin (jonka yksityiskohdat on salattu meiltä, joilla ei ole virallista esimiesstatusta). En ole itse ollut mukana neuvotteluissa ulkopuolisen rahoittajan kanssa. Kaikki oli neuvoteltu valmiiksi, kun projekti esiteltiin minulle.

Jos uhkaan vetäytyä projektista minua syytetään työstä kieltäytymisestä, johto vetoaa siihen, että heillä on direktio- oikeus ja he määrää tämän projektin osaksi työtehtäviäni.

Ap

Asiaa pitää joka tapauksessa lähestyä rahan kautta, koska julkisella sektorilla raha on kaikki kaikessa. Käytä mielikuvitustasi, mieti, mitä seuraa mielestäsi siitä jos keskeneräinen kokonaisuus viedään tuotantoon?

Seuraako siitä yksikölle suoria tulonmenetyksiä = esim. asiakkaat siirtyvät muualle kun hommat eivät toimi?

Voiko siitä seurata yksikölle vahingonkorvausvastuita?

Rikkooko yksikkö olemassa olevaa lainsäädäntöä puolivalmiilla tuotoksella?

Minkälaisia vaikutuksia esim. imagotappioiden muodossa yksikölle syntyy?

Kuluuko ihmisten työaikaa johonkin muuhun kuin tuottavaan työhön?

Älä rajoita itseäsi vaan listaa kaikki ja sano, että nämä ovat tunnistetut vaikutukset puolivalmiille tuotteelle, hintalappua et pysty arvioimaan.

Vierailija
34/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Näitä kyllä alan hyödyntämään, kunhan lomani loppuu. En tosin usko, että nämä muuttaa itse tilannetta mihinkään, mutta koska laadin ne kirjallisesti, niin se auttaa minua edes vähän pesemään käsiäni projektin epäonnistumisesta. Josta siis tullaan sekä sisäisesti että yhteistyökumppaneille syyttämään yksin minua.

Ap

Ap

Asiaa pitää joka tapauksessa lähestyä rahan kautta, koska julkisella sektorilla raha on kaikki kaikessa. Käytä mielikuvitustasi, mieti, mitä seuraa mielestäsi siitä jos keskeneräinen kokonaisuus viedään tuotantoon?

Seuraako siitä yksikölle suoria tulonmenetyksiä = esim. asiakkaat siirtyvät muualle kun hommat eivät toimi?

Voiko siitä seurata yksikölle vahingonkorvausvastuita?

Rikkooko yksikkö olemassa olevaa lainsäädäntöä puolivalmiilla tuotoksella?

Minkälaisia vaikutuksia esim. imagotappioiden muodossa yksikölle syntyy?

Kuluuko ihmisten työaikaa johonkin muuhun kuin tuottavaan työhön?

Älä rajoita itseäsi vaan listaa kaikki ja sano, että nämä ovat tunnistetut vaikutukset puolivalmiille tuotteelle, hintalappua et pysty arvioimaan.

Vierailija
35/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet laittanut tuon tilannekatsauksen kaikille pomoille missä näkyy luvattujen resurssien puute syynä ongelmiin niin vastasivatko pomot sinulle sähköpostilla? Siis onko sinulla ihan kirjallisena tuo vastaustapa että olet hankala jos valitat puuttuvista resursseista ja hoida homma itse jne.

Jos tuo on vain puhuttu niin siinä tapauksessa jatka vain projektin etenemisen (tai etenemättömyyden) raportointia kuten aiemminkin. Ja unohda muuten projekti ja keskity omiin töihini.

Jos sinulla on tuo asiaton vastaus esim sähköpostina niin tulosta kaikki tällaiset viestiketjut itsellesi jemmaan. Jos sinut vaikka irtisanotaan niin voit riitauttaa asian ja sinulla on todisteet. Tai voit toimittaa tuon ketjun joko työturvallisuudesta vastaavalle ja kerrot että koet asian hoidon asiattomana, todella kuormittavana jne. Pyydät häneltä apua. Jos sellaista ei ole niin voit käydä juttelemassa työterveydessä tilanteesta. Tai sitten vaan lähetät ketjun eteenpäin näiden pomojen pomoille ja pyydät asiallisesti apua projektin resursseihin tai päätöstä lopettaa projekti tähän. Toki saat hankalan maineen mutta olet tainnut saada jo nyt.

Yksi vaihtoehto on myös käydä puhumassa vielä esimiehellesi tilanteesta ja pyytää työnhakua varten työtodistusta. Jos olet arvokas tekijä esimiehellesi hän voisi innostua puolustamaan jos vaihtoehtona on että joutuu etsimään sinun tilallesi jonkun uuden tyypin ja kouluttamaan jne. Jos asia aiheuttaa kovasti paineita voit myös saada jopa sairaslomaa. Tämä saattaa huonontaa mielikuvaa sinusta työntekijänä mutta ehkä se pakottaisi löytämään projektiin lisää resursseja.

Toki jos sinulla on mahdollisuus väittää että normaali työkuormasi on kasvanut nyt etkä kerkeä enää hoitaa projektia voit yrittää päästä projektista sen avulla irti. Vielä jos olet tehnyt siihen oman osasi niin joku muu voisi hoitaa homman loppuun.

Tsemppiä ap!

Vierailija
36/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työnantajana yksi Suomen suurimmista kaupungeista, joka on tunnettu siitä, ettei siellä mikään onnistu?

Vierailija
37/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Tuossa on yksi syy, miksi en halua edetä mihinkään perus tuotannontyöntekijästä, vaikka minua siihen ylemmälle oksalle yritetään säännöllisesti taivutella. En rupea repimään stressiä siitä, että joutuu olemaan vastuussa alimitoitetuista projekteista ja töistä. Olen nähnyt vierestä mitä se on ja totean todellakin, että kiitos ei. Tuttua paskaa.

Vierailija
38/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Näitä kyllä alan hyödyntämään, kunhan lomani loppuu. En tosin usko, että nämä muuttaa itse tilannetta mihinkään, mutta koska laadin ne kirjallisesti, niin se auttaa minua edes vähän pesemään käsiäni projektin epäonnistumisesta. Josta siis tullaan sekä sisäisesti että yhteistyökumppaneille syyttämään yksin minua.

Ota opiksesi. Julkisella sektorilla oma selusta pitää aina turvata ensimmäiseksi, eli jos sinulla on tallessa viestejä joissa luvattiin resursseja ym niin ne ovat nyt sinun palovakuutuksesi.

Olisi myös etusi mukaista jos sinulla on tallessa aikaisempaa kirjeenvaihtoasi jossa olet kertonut johtoryhmälle miksi projekti ei etene. Jos yhteydenpito on ollut systemaattista ja johdonmukaista voit kiistää osan vastuustasi vedoten siihen, että olet parhaasi mukaan kertonut projektin haasteista, mutta sinua ei ole kuultu.

Tekemälläni tuon ehdottamani selonteon asetat projektin johtoryhmän suoran valintatilanteen eteen, eli jos päädytään keskeneräisen tuotteen tuotantoonvientiin niin vastuu on vain ja ainoastaan heillä.

Lopuksi. Vedä syvään henkeä ja anna kaiken paskan valua pois päältäsi. Projektipäällikön homma ei ole helpoin ja kollegoiden arvostus alkaa siitä hetkestä, kun saa ekan kerran potkut. Sen jälkeen et ole enää märkäkorva. Unohda kiltteys, valitse tilalle jääkylmä ammattilaisuus. Tiivistä selontekosi max 5-10 minuuttia kestäväksi esitykseksi jossa syydät faktaa faktan perään, eli sellainen, että johtoryhmä ei ehdi edes tajuta mikä heihin iski.

Vedä uudemman kerran syvää henkeä, unohda työ ja nauti lomastasi

Vierailija
39/39 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon hyvin että ap on juuri noin mahdottomassa tilanteessa. Ei auta tosiaan muu kuin dokumentoida aivan kaikki mitä esim. pomojen kanssa puhuu itselleen jonnekin ja pitää oma selusta puhtaana. Itse otin tänään pomon pieneen puhutteluun kun hän palasi lomalta ja meillä on työpaikalla aika lailla vastaava tilanne kuin ap:llä: töitä pitäisi tehdä kaameasti mutta ei ole resursseja. Tänään lähdin töistä vaikka sinne jäikin tilanne päälle koska jos työntekijät joustavat aina esimiehet eivät joudu kohtaamaan todellista tilannetta vaan kuvittelevat että kyllähän ne työt hoituvat vaikka ihan tyhjästä vaan...Semmosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän