Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi itselle sopivan ravitsemuksen etsimisestä ei opeteta mitään kouluissa?

Vierailija
17.07.2022 |

Lähes koko elämäni nelikymppiseksi asti meni jatkuvassa sumussa ja väsymyksessä ja luulin että se vain on synnynnäinen kohtaloni. Sitten aloin huolehtia tai löytää itselleni sopivaa ravitsemusta oikeanlaisen väliajoin ja kaikki muuttui ja olen nyt paljon energisempi nelikymppisenä kuin olin kaksikymppisenä. Muistan että silloin olin aivan väsynyt tekemään ihan pienimpiäkään asioita kuten pukemaan lapsiani ulkovaatteisiin. Puin toki mutta ne tuntuivat järisyttäviltä ponnistuksilta. Nyt ei tuollaiset todellakaan tunnu enää miltään vaan ihan normimeiningiltä.

Tästä ei oikeasti nuorille ihmisille puhuta yhtään mitään. Tai ei puhuttu ainakaan silloin kun itse Olin nuori. Ei edes ollut muuta vaihtoehtoa kuin ajatella tätä oman kohtalonaan. Todella epäoikeudenmukaisena, kun kaikki ihmisetkin vielä tuomitsivat vain laiskuudesta, eivätkä ymmärtäneet sitä väsymystä, mikä vääränlaisesta ravitsemuksesta voi elimistöltään herkälle ihmiselle tulla.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä on vaan neuvolasta asti opetusta siihen yhteen tiettyyn suuntaan, missä sekasyödään kaikkea...

Vierailija
2/41 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikähän tämä ruokavalio sinulla sitten on, josta sitä energiaa saa? Väsyneenä nelikymppisenä kiinnostaisi.

Vierailija
5/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää vanhempia keskustelemasta omien lasten kanssa ruokavaliosta?

Vierailija
6/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikähän tämä ruokavalio sinulla sitten on, josta sitä energiaa saa? Väsyneenä nelikymppisenä kiinnostaisi.

Jokaisen on ihan itse löydettävä se sopiva ruokavalio itselle.

Vierailija
7/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se nyt ole vanhempien tehtävä opettaa ravitsemuksen perusteet. Sitä paitsi ruuan terveellisyydestä, tai epäterveellisyydestä toitotetaan joka tuutissa. Miten aloittaja on siltä voinut välttyä?

Meillä kotona syötiin kevyesti ja kasvispainotteisesti. Kun muutin omilleni aloin syödä usein mäkkärissä ja ostin illoiksi irtokarkkeja. Lihoin kilon/kuukausi vauhtia, väsähdin ja ei siinä onneksi kauaa mennyt ennen kuin huomasin, ettei tällainen ruokavalio ole ollenkaan mun juttu.

Vierailija
8/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan kuin se nuoria kiinnostaisi. Samat karkit, hamppariateriat ja energiajuomat suurin osa vetäisi vaikka kuinka koulussa opetettaisiin muuta. Ravitsemus alkaa kiinnostaa yleensä vasta aikuisena kun alkaa jotain kremppaa tulemaan tai saadaan lapsia. 

Vierailija
9/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä se väsymys varmaan väistyy kun lakkaa lutkuttamasta valkkaria joka ilta. Kamala kun kukaan ei koskaan kertonut!

Vierailija
10/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sitä voisi opettaa järkevästi?

Vierailija
11/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuon pitäisi olla koulun tehtävä? Kotonakin voi asioita opettaa.

Vierailija
12/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulussa kerrotaan ihan riittävästi ravitsemuksesta, kasvisten tärkeydestä jne. Mutkun Hese ja Mäkki on vaan nuorista helpompi tapa eikä siinä vaiheessa kiinnosta jotain vitamiineja miettiä. 

Vierailija
13/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko joku ketodieetin ylistysketju? En kestä.....nämä ketoilijat on kuin jotain hihhuliuskonnon saarnaajia- kaikki vaivat paranee ketodieetillä. Tosi rasittavaa seuraa, eivät juurikaan mistään muusta puhu ruokapöydässä. Ketoilkaa ihan rauhassa, mutta antakaa, pliis, meidän muiden syödä miten me itse haluamme.

Vierailija
14/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole foliohattu mutta ei tässä voi olla huomaamatta että valtamediassa aina "asiantuntijat" lyttää ketogeenista ruokavaliota. Ihan kuin ihmiset haluttaisiin pysymään sairaina, väsyneinä ja insuliinista riippuvaisina. Avoimen median tulisi pystyä kertomaan asioista monelta eri kantilta, ei vaan sitä virallista totuutta lautasmallista, margariineista ja vähärasvaisista vaihtoehdoista.

Olen sekaruokailija en en ole sairas, väsynyt tai insuliinista riippuvainen. En myöskään mässäile pullaa tai muita herkkuja. Ruokavalioni ei olekaan lähelläkään keskiverto suomalaista, vaan lähempänä lautasmallia.

Vierailija
15/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko joku ketodieetin ylistysketju? En kestä.....nämä ketoilijat on kuin jotain hihhuliuskonnon saarnaajia- kaikki vaivat paranee ketodieetillä. Tosi rasittavaa seuraa, eivät juurikaan mistään muusta puhu ruokapöydässä. Ketoilkaa ihan rauhassa, mutta antakaa, pliis, meidän muiden syödä miten me itse haluamme.

Älä nyt viitsi keksiä omiasi. Ketoilusta ei kukaan ole puhunut.

Vierailija
16/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen on ihan itse löydettävä se sopiva ruokavalio itselle.

Bullshit.

Vierailija
17/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne noudattaa, syödään rasvattomia maitotuotteita, keinotekoisesti kevennettyjä "tuotteita", margariinia ja siemenöljyjä.

Keskiverto ihminen syö liikaa ja väärin noudattamatta suosituksia lähellekään. 

Vierailija
18/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne noudattaa, syödään rasvattomia maitotuotteita, keinotekoisesti kevennettyjä "tuotteita", margariinia ja siemenöljyjä.

Keskiverto ihminen syö liikaa ja väärin noudattamatta suosituksia lähellekään. 

Et tainnut ymmärtää lainaamaasi viestiä lainkaan.

Vierailija
19/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkus syöt niin kuin haluat. Mitä ihmettä sä puutut muiden syömisiin.

Vierailija
20/41 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, mitäpä sitä koulussa opetettiinkaan ravinnosta? 8-10 palaa leipää, 4 isoa perunaa joka aterialla ja kyytipoikana litra maitoa päivässä. 

Kappas, muuten hyvä juttu, mutta olen pienikokoinen ihminen, joka ei edes voisi syödä tuota mainittua määrää päivässä. Jos söisin edes 6-8 palaa leipää, en jaksa syödä 500g vihanneksia/juureksia/salaattia, puhumattakaan marjoista, hedelmistä, proteiinin lähteistä ja muista lisukkeista. 

Sen lisäksi olen vuosien varrella allergisoitunut pahasti viljoille, joten leipää syön enää rajoitetusti, joten en myöskään käy ahmimassa hampurilaisia tai pizzaa. Perunaa kehoni ei siedä ollenkaan, joten eipä uppoa myöskään sipsit tai ranskanperunat. 

Ja sitten se "pyhä" maito. Sitä en ole koskaan pystynyt juomaan ongelmitta, joten en käydä sitä laisinkaan. Onneksi kalkkia saa muualtakin.

Ketoa en ole kokeillut, mutta vhh- ravinto sopii minulle. Sillä ruokavaliolla katosivat monet terveysongelmani ja elämänlaatu on parantunut.  Jokaisen kannattaakin kuunnella kehoaan ja toimia sen mukaan, mikä on keholle hyväksi. Se tarkoittaa, ettei sama ruokavalio todellakaan sovi kaikille ja on nähtävä vaivaa, että löytää itselleen sen ruokavalion, jota noudattaen voi hyvin pitkällä aikavälillä. Uskon vahvasti sanontaan "ei ole niin suurta väliä, että mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä, kuin mitä syö uuden vuoden ja joulun välillä". Kohtuus kaikessa unohtuu monelta ja jossakin vaiheessa se tuntuu myös kehossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä