Tulin juuri kotiin eksoottiselta Tallinnan risteilyltä. Haluatko kysyä jotain?
Molempiin suuntiin oli ikkunahytti yläkansilta, kun kyllä sitä lomalla pitää vähän repästä vaikka maksaakin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lähdössä huomenna tuonne etelän maalle. Jännittää, ihan maha kuralla kun niin iso reissu. Illalla tulen takaisin.
Minkälainen ilmasto siellä on?
I feel you. Vanha lastenlaulu ei ollut ihan kohdillaan, kun siinä jännitys alkoi vasta, kun lautalle astui. Kyllä se aina on jännä kokemus, kun vieraisiin kulttuureihin lähtee tutustumaan. Jännitystä voi lieventää hakemalla kirjastosta lukemista ja tutustua ennakolta matkakohteeseem ja varmistaa, että vaadittavat rokotukset ovat ajantasalla. Muista myös matkustusilmoitus.
Sää on noilla leveysasteilla hyvin yllättävä tähän vuodenaikaan. Välillä voi olla trooppisia yöhelteitä ja välillä monsuunisateiden kaltaisia ryöpsäytyksiä salamoineen ja jyrinöineen. Ota rutkasti huumorintajua mukana äläkä anna sään pilata ainutlaatuista matkaasi.
Kiitos, kyllä minä näillä eväillä nyt pärjään. Tai no, käärin vielä leipäset voipaperiin.
Vierailija kirjoitti:
Korona? Mun 6 kaveria kävi viime viikolla ja kaikilla korona
Jää nähtäväksi. Kolme rokotetta ja yksi sairastettu alla niin luottavaisin mielin reissussa, jos tulee niin sitten tulee, mutta matkustaminen tuntuu tällä hetkellä todella ansaitulta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tipe ja tape näköpiirissä?
Ei ole iloa tuntea noita jermuja..
Vierailija kirjoitti:
Miten Ludmila voi? Oli vähän allapäin kuin viimeksi jätin lähtiessäni laivaan.
Luulen, että perhe taisi olla hänelle ei-rohkaiseva kokemus, eli molemminpuolinen tyydyttävä suhde jäi nyt solmimatta, mutta ehkäpä hän löysi jonkun muun?
Vierailija kirjoitti:
Miten matkustaa Rundalen palatsiin Latviaan?
Kato Googlesta tai TikTokista jos tykkäät nuorison suosimista visuaalisista vinkeistä?
Annoitko pilllua siellä tai saitko persetttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kulttuurishokkia? Sopeuduitko palattuasi nopeasti takaisin suomalaiseen elämänmenoon?
Tulin hetki sitten vasta kotiin ja olen vieläkin saapumisshokissa aikaeron, jetlagin ja muiden muutosten vuoksi. Yritän parhaani mukaan psyykata itseäni, että en sanoisi huomenna naapurille rapussa Tere tai kaupassa "Palun", vaikka se selkäytimestä helposti jo tulisikin, kun tällaisilla pitkillä reissuilla suomen kieli pääsee hieman unohtumaan.
Toi on siis noin tota! Mä olin toissa vuonna viikon Kanariassa, ja vieläkin tahtoo liosahtaa kantakapakissa, että: una cerveza, por favor!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tauteja toit?
Jää nähtäväksi. Optimistina ajattelen, että ei se minulle tartu.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kulttuurishokkia? Sopeuduitko palattuasi nopeasti takaisin suomalaiseen elämänmenoon?
Eikös nuo ongelmat liity lähinnä LOSIN tai MIAMIN reissuun ja pitkään viikonloppuun NYCissä? Jetlag, kulttuurishokki, suomen kieli unohtunut matkalla siis omg jne.
Vierailija kirjoitti:
Annoitko pilllua siellä tai saitko persetttä?
Perheen kanssa reissatessa pitää varoa joutumasta tilanteisiin jotka voisivat antaa aiheen saada foorumilta lasu ja vaikka jotain tapahtuisikin niin kannattaa muistaa vanha prosenttijengeiltä saatu ohje, että kaikkiin ei-pakollisiin kysymyksiin vastataan: "En kommentoi".
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: Miksi Helsingissä tai Turussa ei ole vastaavaa keskiaikaista kivitaloaluetta kuin Tallinnassa?
Suomalaiset ovat olleet kovia tuhoamaan paikkoja ja rakentamaan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: Miksi Helsingissä tai Turussa ei ole vastaavaa keskiaikaista kivitaloaluetta kuin Tallinnassa?
Tallinna oli yksi merkittävistä hansakaupungeista. Turku ja Helsinki ei. Ei kauppa käynyt tänne periferiaan vaikka siinä lähellä oltiinkin.
Tallinna oli lisäksi ikkuna/ovi sen ajan venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinna oli yksi merkittävistä hansakaupungeista. Turku ja Helsinki ei. Ei kauppa käynyt tänne periferiaan vaikka siinä lähellä oltiinkin.
Mikä tekee Tallinnan sijainnista keskiajan kaupan kannalta erinomaisen, ja Helsingin tai Turun sijainnista surkean?
En ole käynyt Tallinnassa varmaan neljään vuoteen.
Tyly palvelu sekä laivalla että maissa. Virolaiset ovat tympeää porukkaa, niitä ottaa päähän kun ovat niin paljon jäljessä kehityksestä Suomea.
Laivat täynnä kännääviä suomalaisia, duunari ja WT -porukka tietysti asialla. Muutama eläkeläinen selvinpäin.
Kävin joskus Pärnussa, olisko siellä mikä meininki nykyään?
Olen viime vuodet käynyt Tukholmassa, ihmiset ystävällisiä ja sivistyneitä eikä kamalia kännikaloja laiva täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee Tallinnan sijainnista keskiajan kaupan kannalta erinomaisen, ja Helsingin tai Turun sijainnista surkean?
Tallinna oli Saksalaisen ritarikunnan hallussa. Turku ruotsin kuninkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja millähän rahalla?!
Kyllä näyttää jollain olevan rahaa millä mällätä! Varmaan ei ole edes omia eväitä tehnyt!
Mitä tauteja toit?