Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajunnut, että lapsen hoitaminen on näin väsyttävää

Vierailija
17.07.2022 |

Vauvavuosi ei ollut mikään helppo, mutta nyt kävelevän ja kiipeilevän lapsen kanssa, joka haluaa myös opetella syömään ja juomaan itse, on taas ihan omat ongelmat.

Olen siinä pisteessä, että tekee mieli viedä pois lähes kaikki huonekalut ja tavarat. Jättää vain lukittavia kaappeja, joihin sulloa tärkeimmät tavarat. Uusi sisustus voisi olla olo- ja makuuhuoneissa pehmustetut lattiat ja huonekaluina pehmeät kasattavat kuutiot, säkkituolit ja tyynyt. Keittiössä voisi olla pelkkää muovimattoa, suihku ja lattiakaivo.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö riitä jos pelkästään lastenhuone on lapsiturvallinen?

Ei kai sitä voi sinne sulkea kun pitäisi itse olla keittiössä tekemässä ruokaa tai siivoamassa, pyykkäämässä, pesemässä astioita, ym.

Jos se huone on turvalliseksi tehty niin silloin riittää, että on kuuloetäisyydellä lapsesta ja välillä käy katsomassa lasta. Eli voi tehdä ruokaa, tiskata, siivota, pyykätä, käydä vessassa yms.

No ei kyllä voi tuollaista vuoden ikäistä, kävelemään opettelevaa taaperoa jättää, sinulla taitaa olla nyt unohtunut lapsen kehitysvaiheet. Tuon ikäinen voi vaikka tukehtua johonkin esineeseen, muovinpalaan tms., joka jäänyt huomaamatta tai lapsi saanut sen irti jostain. Kyllä ne kaikkea keksii. Tuollaisella kävelemään opettelevalla kolisee myös pää jatkuvasti kaikkiin reunoihin tai kaatuessa lattiaan. Ei siellä huoneessa oikein mitään saisi sitten olla kuin patjaa koko lattia eikä se lapsi siellä sitten ilman virikkeitä viihtyisi. Leikki-ikäisen sitten vasta voi jo hetkeksi toiseen huoneeseen jättää, kun viihtyy jo omissa leikeissään.

Leikkikehä toimii taaperolla jos lapsi on vaan on tottunut siihen ja viihtyy siellä. Muutaman neliömetrin tms. alue on helppo varmistaa että siellä ei ole niitä tukehtumisen aiheuttavia tavaroita. Eikä tietenkään lasta pidetä siellä puolta päivää vaan lähinnä vaan silloin, kun on tarve tehdä kotitöitä jne.

Leikkikehää ei enää suositella. Arvaanko oikein, että omat lapsesi olet saanut vuosikymmeniä sitten?

Kuka tämä taho on joka "ei suosittele" sitä?

Ei mikään taho suosittele sitä, samoin kuin ei esim. koiran kasvattamista ja pitämistä lukitussa häkissä, (katsotaan eläinrääkkäykseksi). Joku yksittäinen iäkkäämpi henkilö, yli 70v., joka on itse sitä käyttänyt, voi toki "suositella", tai suorastaan painostaa sen käyttöön, kuten pienellä googlauksella tuli heti esiin. Kyllä leikkikehät ovat historiaa. Ennen muinoin lapsia ei välttämättä niin vahdittu, pistettiin vaan kätevästi häkkiin:

"Mun entinen anoppi sanoi, että leikkikehä oli tosi kätevä, lapsen sai jättää sinne, kun käväisi lähikaupassa, pyykkituvassa, naapurissa, siivosi ja teki ruokaa, kävi vessassa... Oli varmaan tarpeellinen kyseiselle henkilölle."

https://keskustelu.suomi24.fi/t/5428932/leikkikeha

Leikkikehä on myös varsin hyödytön, kuten pinnasänky, lapsi pääsee heti karkuun siitä, kun oppii tuetusti seisomaan. Ottaa ylälaidasta kiinni, vetää itsensä siihen mahalleen ja heilauttaa jalat laidan yli. Hoplaa, ja sitä ollaan lattialla.

Vierailija
42/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 1v9kk lapsen äiti, joka voi samaistua täysin ap:n tekstiin.

Lapsi on esikoinen (ja näillä näkymin ainokainen), joten kertokaa joku kokeneempi, koska lapsen itsemurhavietti vähenee tai loppuu?

Sitten kun idiootista äidistä pääsee eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee nyt vähän filosofisempi pohdinta, jossa vastausta ei löydy.

Olen miettinyt, miksi ihmislapsen hoitaminen on niin vaativaa ja miksi vauvasta taaperoon ne huutavat ja sotkevat. Ei tule sellaista oloa että haluanpa hoivata tuota vaan sitä ajattelee, että helvetti kun tuo olisi vaan hiljaa. Eihän sellainen palvele ollenkaan ihmisen menestystä tässä luomakunnassa.

Vierailija
44/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat myös erilaisia. Mulla oli esikoisen kanssa aika helppoa. Ei säntäillyt esim. ulkona mihinkään. Sitten toisen kanssa sai olla silmät selässäkin. Muistan, että olin todella väsynyt.

Vierailija
45/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, miksi ihmislapsen hoitaminen on niin vaativaa ja miksi vauvasta taaperoon ne huutavat ja sotkevat. Ei tule sellaista oloa että haluanpa hoivata tuota vaan sitä ajattelee, että helvetti kun tuo olisi vaan hiljaa. Eihän sellainen palvele ollenkaan ihmisen menestystä tässä luomakunnassa.

No, jos et tosissasi vastausta löydä, niin etpä ole paljoa oppinut, etkä ymmärtänyt siitä, miksi me ollaan täällä. Ehdottomasta rakkaudesta siinä on kyse, siitä että nimenomaan haluat hoivata ne vaikeatkin ajat, vaikka "et saa" siitä mitään vastineeksi. Siis tavallaan "et saa", koska lapsen tekeminen on aina loppupeleissä itsekäs teko kuitenkin. Eihän kukaan lapsia tekisi, jos ei se mitään antaisi.

Ja tiedoksi, että ennen muinoin kivikaudella ja keräilijäyhteisöissä lapsia todella murhattiin ja hylättiin metsiin matalammalla kynnyksellä, äkkipikaistuksissa tai jos niistä oli liikaa vaivaa. Tämä on ihan yleistietoa. Niistä ajoista on  kuitenkin onneksi jonkin verran kehitytty, toki surullisia tapauksia vieläkin silloin tällöin lööpeistä luetaan, kun esim. yksinhuoltajalla on taakka kasvanut liian suureksi.

Vierailija
46/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä voi sinne sulkea kun pitäisi itse olla keittiössä tekemässä ruokaa tai siivoamassa, pyykkäämässä, pesemässä astioita, ym.

Jos se huone on turvalliseksi tehty niin silloin riittää, että on kuuloetäisyydellä lapsesta ja välillä käy katsomassa lasta. Eli voi tehdä ruokaa, tiskata, siivota, pyykätä, käydä vessassa yms.

No ei kyllä voi tuollaista vuoden ikäistä, kävelemään opettelevaa taaperoa jättää, sinulla taitaa olla nyt unohtunut lapsen kehitysvaiheet. Tuon ikäinen voi vaikka tukehtua johonkin esineeseen, muovinpalaan tms., joka jäänyt huomaamatta tai lapsi saanut sen irti jostain. Kyllä ne kaikkea keksii. Tuollaisella kävelemään opettelevalla kolisee myös pää jatkuvasti kaikkiin reunoihin tai kaatuessa lattiaan. Ei siellä huoneessa oikein mitään saisi sitten olla kuin patjaa koko lattia eikä se lapsi siellä sitten ilman virikkeitä viihtyisi. Leikki-ikäisen sitten vasta voi jo hetkeksi toiseen huoneeseen jättää, kun viihtyy jo omissa leikeissään.

Leikkikehä toimii taaperolla jos lapsi on vaan on tottunut siihen ja viihtyy siellä. Muutaman neliömetrin tms. alue on helppo varmistaa että siellä ei ole niitä tukehtumisen aiheuttavia tavaroita. Eikä tietenkään lasta pidetä siellä puolta päivää vaan lähinnä vaan silloin, kun on tarve tehdä kotitöitä jne.

Leikkikehää ei enää suositella. Arvaanko oikein, että omat lapsesi olet saanut vuosikymmeniä sitten?

Ei mikään taho suosittele sitä, samoin kuin ei esim. koiran kasvattamista ja pitämistä lukitussa häkissä, (katsotaan eläinrääkkäykseksi). Joku yksittäinen iäkkäämpi henkilö, yli 70v., joka on itse sitä käyttänyt, voi toki "suositella", tai suorastaan painostaa sen käyttöön, kuten pienellä googlauksella tuli heti esiin. Kyllä leikkikehät ovat historiaa. Ennen muinoin lapsia ei välttämättä niin vahdittu, pistettiin vaan kätevästi häkkiin:

"Mun entinen anoppi sanoi, että leikkikehä oli tosi kätevä, lapsen sai jättää sinne, kun käväisi lähikaupassa, pyykkituvassa, naapurissa, siivosi ja teki ruokaa, kävi vessassa... Oli varmaan tarpeellinen kyseiselle henkilölle."

Leikkikehä on myös varsin hyödytön, kuten pinnasänky, lapsi pääsee heti karkuun siitä, kun oppii tuetusti seisomaan. Ottaa ylälaidasta kiinni, vetää itsensä siihen mahalleen ja heilauttaa jalat laidan yli. Hoplaa, ja sitä ollaan lattialla.

Jos laidat ovat korkeat niin ei lapsi saa ylhäältä otetta. Pinnoista ei helposti pysty vetämään itseään yli. Riippuu siis myös seinän korkeudesta ja lapsesta, onko hyvä kiipeämään. Meillä lapsi on jo seissyt tuetusti yli puoli vuotta, eikä ole kertaakaan yrittänyt kiivetä laidan yli. Ongelmana on laitojen järsiminen hampailla.

Vierailija
47/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mies huushollissa vai kenties "omissa harrastuksissa"?

Vierailija
48/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se raskasta. Kun lapseni oppi liikkumaan, se tuli vessan oventaaksekin hakkaamaan ovea ja huutamaan, kun yritin käydä nopeasti kakalla. Ei siinä ollut hetken rauhaa koskaan.

Vierailija
49/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan! Ihmettelen miten jotkut jaksavat samat vaiheet yhä uudestaan monen lapsen kanssa, hattua nostan. Mulla jää lapsiluku yhteen. Sen avulla jaksan, kun tiedän että "tämäkin vaihe" tulee vain kerran.

Mäkin ihmettelen samaa. Ehkä aika kultaa muistot. Meille tulikin kaksoset ja hyvä että tuli kaksi kerralla, koska en jaksais tätä kaikkea uudestaan alusta yövalvomisineen kaikkineen. Nyt he ovat 13 kk ja täystuholaisia. Ovat myös päättäneet että eivät enää nuku kuin yhdet 30 min päikkärit. Nyt just nukkuvat ja kohta taas mennään.

Vierailija
50/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Oletetaan, että keskipituinen aikuinen ihminen näkee edessään 2 metriä korkean pystysuorista tangoista koostuvan aidan jonka ylälaidasta hän ylettyy ottamaan kiinni. Siitä kiinni ottamisesta on kuitenkin hyvin pitkä matka siihen, että hän oikeasti saisi hilattua itsensä ylös asti ja heilautettua jalat yli.

Tämä vertautuu tapaukseen taapero ja leikkikehä. Pikkutaaperon mittakaavalla se leikkikehän aita on todellakin "2 metriä korkea". Ei siitä mennä yli miten vaan. Eri asia on sitten, kun lapsi kasvaa ja aidan ylälaita onkin enää hänen rintansa korkeudella. Toisaalta niin iso lapsi ei enää tarvitse leikkikehää pysyäkseen turvassa, joten se on sitten aika yksi ja sama vaikka hän pääseekin siitä aidasta yli.

Vierailija
51/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos et tosissasi vastausta löydä, niin etpä ole paljoa oppinut, etkä ymmärtänyt siitä, miksi me ollaan täällä. Ehdottomasta rakkaudesta siinä on kyse, siitä että nimenomaan haluat hoivata ne vaikeatkin ajat, vaikka "et saa" siitä mitään vastineeksi. Siis tavallaan "et saa", koska lapsen tekeminen on aina loppupeleissä itsekäs teko kuitenkin. Eihän kukaan lapsia tekisi, jos ei se mitään antaisi.

Ja tiedoksi, että ennen muinoin kivikaudella ja keräilijäyhteisöissä lapsia todella murhattiin ja hylättiin metsiin matalammalla kynnyksellä, äkkipikaistuksissa tai jos niistä oli liikaa vaivaa. Tämä on ihan yleistietoa. Niistä ajoista on  kuitenkin onneksi jonkin verran kehitytty, toki surullisia tapauksia vieläkin silloin tällöin lööpeistä luetaan, kun esim. yksinhuoltajalla on taakka kasvanut liian suureksi.

Yhä useampi kuitenkin valitsee vapaaehtoisen lapsettomuuden. Kun ei ole pakko perustaa perhettä, sitä ei tehdä, koska sen koetaan heikentävän elämänlaatua. Miten se on hyväksi ihmiskunnalle? Juuri ne fiksut, tiedostavat ihmiset jättävät lisääntymättä, koska pienet lapset on ärsyttäviä ja elämä heidän kanssaan kuormittaa liikaa.

Vierailija
52/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt kuka on sanonut ja missä ettei leikkikehä ole suositeltava. Mulla ei lapsia ole enkä niistä mitään tiedä, mutta leikkikehä kuulostaa kätevältä juurikin jotain lyhyitä pätkiä varten, esim. vessassa tai pikasuihkussa käynti, roskien vieminen tms. Ihan aidosti kiinnostaa miksi se leikkikehä olisi huono asia tuollaisissa tilanteissa. Toki kuten sanoin, en itse mitään tiedä mutta maalaisjärjellä ajateltuna on viisas keksintö :D

Vierailija
53/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa, missä elintaso matala, naiset kantavat lasta huivissa selässä tai etupuolella ja tekevät töitä. Hassua olisi kuvitella että nuo pienet huutaisivat pellon reunassa tai pyörisivät jaloissa kun tehdään ruokaa avoliedellä. Kantoliinassa ovat turvassa, ainakin pienimmät.

Vierailija
54/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa, missä elintaso matala, naiset kantavat lasta huivissa selässä tai etupuolella ja tekevät töitä. Hassua olisi kuvitella että nuo pienet huutaisivat pellon reunassa tai pyörisivät jaloissa kun tehdään ruokaa avoliedellä. Kantoliinassa ovat turvassa, ainakin pienimmät.

Lapset noissa maussa ovat pienikokoisia, hentoja suorastaan verrattuna länsimaisiin. Mutta ihmeen rauhallisia ovat, seuraavat äitinsä työskentelyä kitisemättä.

Vierailija
55/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt kuka on sanonut ja missä ettei leikkikehä ole suositeltava. Mulla ei lapsia ole enkä niistä mitään tiedä, mutta leikkikehä kuulostaa kätevältä juurikin jotain lyhyitä pätkiä varten, esim. vessassa tai pikasuihkussa käynti, roskien vieminen tms. Ihan aidosti kiinnostaa miksi se leikkikehä olisi huono asia tuollaisissa tilanteissa. Toki kuten sanoin, en itse mitään tiedä mutta maalaisjärjellä ajateltuna on viisas keksintö :D

Ne on nämä nykyiset kasvatussuositukset. Nykyään olen jo mummi, mutta kyllä minulla oli leikkikehä käytössä ja väitän, että lapseni eivät kärsineet sen käytöstä. Leikkikehä oli aina näköyhteyden päässä ja jos laitoin ryömimisikäisen sinne, jotta voin valmistaa nopsasti esim. ruuan molemmille, niin yleensä myös parivuotias ihan itse halusi sinne myös🙂. Korostan, että he eivät suinkaan olleet siellä, kotta olisin saanut oleskella rauhassa, vaan juurikin pikku hetkiä, jotta voin huoletta hommailla kuuman hellan vierellä. Nykyajassa on paljon hyvää verrattuna entisiin aikoihin, mutta ihan kaikkea sieltä menneestä ei kannattaisi nähdä pelkästään pahana.

Myös luin joka ilta lapsilleni iltasadun, toisinaan kaksikin. Emme me ihan hirvitöitä olleet.

Poikani saivat myös ns. poikien lelujen lisäksi paljon pehmoleluja sekä nukkeja.

Vierailija
56/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on nämä nykyiset kasvatussuositukset. Nykyään olen jo mummi, mutta kyllä minulla oli leikkikehä käytössä ja väitän, että lapseni eivät kärsineet sen käytöstä. Leikkikehä oli aina näköyhteyden päässä ja jos laitoin ryömimisikäisen sinne, jotta voin valmistaa nopsasti esim. ruuan molemmille, niin yleensä myös parivuotias ihan itse halusi sinne myös🙂. Korostan, että he eivät suinkaan olleet siellä, kotta olisin saanut oleskella rauhassa, vaan juurikin pikku hetkiä, jotta voin huoletta hommailla kuuman hellan vierellä. Nykyajassa on paljon hyvää verrattuna entisiin aikoihin, mutta ihan kaikkea sieltä menneestä ei kannattaisi nähdä pelkästään pahana.

Myös luin joka ilta lapsilleni iltasadun, toisinaan kaksikin. Emme me ihan hirvitöitä olleet.

Poikani saivat myös ns. poikien lelujen lisäksi paljon pehmoleluja sekä nukkeja.

Korjaan hirviöitä😆

Vierailija
57/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaihe menee yllättävän nopeasti ohi mutta totta se on että tämä on väsyttävää.

Aina niillä muksuilla on joku vaihe. Ja sitten kun ne on isoja, montaa vaihetta yllättäen muistelee pienellä haikeudella.

Mutta nyt sun kannattaa ajatella, että olet kotona nimenomaan sitä lasta varten. Keskityt vain häneen ja unohdat kotityöt. Kannattaa ulkoilla mahdollisimman paljon tai käydä vaikka uimahallissa yms missä lapsi saa liikkua ja touhuta. Sitten päiväunet maistuu ja silloin sä ehdit rauhassa syödä ja ottaa pikku torkut. Iltapäivälläkin kannattaa ulkoilla, se on huolettomampaa kuin vahtia ettei paikat hajoa kotona. Sitten kun puoliso tulee kotiin on aika hoitaa kotityöt, kauppa-asiat ja kokkailut seuraavaa päivää varten.

Vierailija
58/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on myös maita jossa ei juuri kysellä, haluatko lapsia. Niitä pitää tehdä tulevaisuuden turvaksi, vaikka perheillä ei välttämättä ole rahaa kunnolliseen ruokaan saati koulutukseen. Sama se, onko lapsi kantoliinassa hiljaa vai ei.

Vierailija
59/59 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tuollaista kasvatussuositusta on missään, että leikkikehän käyttöä ei suositeltaisi.

Vaikka toki voi miettiä sitäkin, että mikä ylipäätään on "kasvatussuositus". Mielipiteitä kasvatuksesta on kaikilla, mutta kuka on niin suuri auktoriteetti, että hänen mielipiteestään tulee kasvatussuositus?