En ymmärrä miksi lukihäiriöinen koulutetaan luokanopettajaksi, oppilasparat
Älä viitsi olla naurettava, kyllä ne äidinkielen säännöt voi tuntea ihan hyvin vaikka ei itse täysin oikein pystyisikään lukemaan tai kirjoittamaan.
Ja sitäpaitsi, lukihäiriöt saadaan nykyään hoidettua tehokkaalla varhaisella "kuntoutuksella" niin että lukihäiriöinen voi opiskella ihan mitä tahansa siinä missä kaikki muutkin ihmiset.
Kommentit (36)
Sehän on siis ihan hirveää, jos luokanopettajalla onitsellään jotain ongelmia koulunkäynnin suhteen! Ei sellainen voi pystyä opettamaan lapsia ikinä! Lapsiin tarttuu opettajan huono asenne ja oppimishäiriöt kertautuvat! Ei ihme, että erityislasten määrä kasvaa, kun opettajiksi koulutetaan pinnareita ja tyhmyreitä!
Ei vaiskaan. oikeasti asia on täsmälleen päin vastoin. Itse vaikeuksista selvinnyt opettaja voi innostaa myös niitä vaikeuksien kanssa kamppailevia oppilaita. Hän voi myös tietää keinoja, joilla vaikeuksista selvitään. Kympin oppilas taas ei välttämättä osaa suhtautua muihin kuin kympin oppilaisiin.
Lisäksi on muuten niin, että täysin virheetön kielen käyttö EI ole peruskoulun tai myöhemmänkään koulun opetuksen tarkoitus sen enempää suomen kuin muissakaan kielissä. Tarkoitus on opettaa oppilaat ilmaisukykyisiksi, rohkaista heitä käyttämään kieltä luovasti ja monipuolisesti virheitä koko ajan pelkäämättä.
Tässä ketjussa on monta, joiden kielitaito on selvästi jäänyt vajavaiseksi, kun eivät pysty työkavereidensakaan viestejä lukemaan. Se on seurausta vanhanaikaisesta ja huonosta, virheisiin keskittyvästä opetuksesta.
AP:n aloitusviesti ei muuten ole kovin täydellinen sekään. Siitä ei puutu kaksoiskonsonantteja, mutta pilkkusäännöt siinä ovat ätysin hukassa.Lisäksi siinä on epätäydellisiä lauseita, joiden viittaussuhteet ovat epäselviä ja sanoja, joita suomen kielessä ei ole olemassakaan. Ainiin, mutta aphän saa tehdä virheitä, koska on muuten täydellinen, mutta luokanopettaja ei...
ei vaikuta siihen pystyykö opettamaan äidinkieltä ji]
Kuvitelma siitä, että se vaikuttaisi enemmän kuin vaikkapa sukupuoli tai ihonväri, johtuu omasta ennakkoluuloisuudestasi.
Sairaanhoitajan on osattava hoitaa sairaita. Autonkorjaajan on osattava korjata autoja. Ihmisen, joka opettaa lapsille matematiikkaa ja oikeinkirjoitusta, on osattava matematiikkaa ja oikeinkirjoitusta.
Mäpä tiedän yhden äidinkielen yliopistonlehtorinkin, jolla on lukihäiriö. On lisäksi tehnyt mm. äidinkielen oppikirjoja. Aivan törkeetä.
jos opettaja oman lukihäiriönsä vuoksi tekee paljon virheitä omissa teksteissään eikä havaitse lasten tekemiä virheitä aineissa ym., ja jos hänen kirjoittamansa tekstit ovat vanhemmillekin vaikealukuisia virheiden vuoksi, saatikka lukemaan opetteleville lapsille, niin hän antaa opetettavilleen kyllä aika heikon mallin. Muuten hän voi olla oikein mallikelpoinen ope, mutta kyllä opettajan on kyettävä itse hallitsemaan se asia, jota opettaa.
Onko ok, jos matematiikkaa opettaa opettaja, jolla on numeroiden hahmottamisen häiriö ja joka sen vuoksi kertoo lapsille, että 5+5=55?
ei vaikuta siihen pystyykö opettamaan äidinkieltä ji]
Kuvitelma siitä, että se vaikuttaisi enemmän kuin vaikkapa sukupuoli tai ihonväri, johtuu omasta ennakkoluuloisuudestasi.
On vastuutonta antaa pienille koululaisille jatkuvasti väärää kirjoittamisen mallia, ja vanhemmat joutuvat ikävään välikäteen jos joutuvat aina korjailemaan opettajan kirjoitusvirheitä. Lukihäiriöinen voi kouluttautua moniin muihin ammatteihin. En ymmärrä, miksi joku, jolla on lukihäiriö, haluaa ylipäänsä opettamaan, onko se jotain itseterapiaa.
Olen kouluttautunut ja hakeutunut muihin tehtäviin. En tuota vahinkoa kenellekään huonolla kirjoitustavalla. Tälle palstalle välttää paskempikin teksti muttei koulujen oppilaille.
j
Onko ok, jos matematiikkaa opettaa opettaja, jolla on numeroiden hahmottamisen häiriö ja joka sen vuoksi kertoo lapsille, että 5+5=55?
EI kerro lapsille, että 5+5=55. Hän kertoo, että "Jonkun silmiin se voi näyttää siltä kuin siitä tulisi 55, mutta eipäs tulekaan, sillä yhteenlasku toimii toisin". Numeroiden hahmottamisen häiriöstä kärsivät ihminen nimittäin yleensä OSAA silti laskea, hän vain tekee paljon sellaisia, mitä sinä sanoisit huolimattomuusvirheiksi, nopeasti asiaa prosessoidessa visuaalinen havainto ei mene aivoihin samalla tavoin kuin muilla. Mutt aihan totta, kyllä ala-asteella on aikaa tarkistaa.
Sen sijaan on totta, että kaikissa tilanteissa virheillä ei ole merkitystä. Luulen esimerkiksi, että sinä koet opettajan kirjoittamat tekstit vaikealukuisiksi siksi, että oma lukutaitosi on puutteellinen ja virheensietokykysi siksi heikko - ei niinkään siksi, että virheitä on paljon. Minulla on monta lukihäiriöistä työkaveria, joiden viestit eivät ole ollenkaan käsittämättömiä. Usein ne ovat kyllä virheellisiä (kuten lukihäiriöttömienkin työkavereideni viestit), mutta silti aivan ymmärrettäviä, kun katsoo kokonaisuutta ja asiayhteyttä, eikä takerru yksittäisiin virheisiin.
Omat virheeni tässä eivät muuten johdu lukihäiriöstä, vaan ihan silkasta motorisesta kömpelyydestä ja piittaamattomuudesta. Sormet eivät liiku täsmälleen siinä järjestyksessä kuin mielessäni kirjaimia ajattelen, enkä viitsi tarkistella tekstiäni jälkeenpäin. Luulen silti, että olet ymmärtänyt sen, mitä haluat ymmärtää. Loppua et ymmärtäisi, vaikka kirjoittaisin kuinka virheettömästi. Minä olen muuten ammatiltani lastenkirjailija.
Olen itse lievästi lukihäiriöinen luokanopettaja ja olen kertonut sen oppilaille. Kyllä he ymmärtävät, jos taululla tulee virhe. Tiedotteet tarkistan moneen kertaan, jotta virheitä ei tulisi. Anna suoraa palautetta hänelle. Mitä se täällä auttaa marmattaa?
Minulta ei ole koskaan todettu eikä edes tutkittu lukihäröä, mutta hyvin todennäköisesti se minulta löytyisi. Tiedän etten osaa kirjoittaa pilkut ym yhdyssanat on päin mäntyjä.
Mutta mutta se minua ihmetyttää kun mukamas fiksut ihmiset ei saa mitään selvää lukihäiriöisen tekstistä. Ovatko nämä pilkunoppineet sitten jotenkin tyhmempiä kun minä vai juuttuvatko he niihin pilkkuihin, kun eivät ymmärrä varsin ymmärrettävää tekstiä.
Vai pönkittävätkö he vain itseään huutelemalla mitä tässä lukee kun pilkku ei ole omalla paikallaan.
Miehelläni on hahmottamisvaikeus, motorista kömpelyyttä, lukivaikeutta. Voi maailmaa, hän on todella luokanopettaja - yhteiskunnan rahoja haaskaava, joka vielä erikoistuu oppimisvaikeuksiin. Erityisopettajaksikin vielä! Poloinen raukka, napanuoran kuristama onneton, jonka liitu hidastelee taululla kun koukerot eivät tahdo soljua kauniisiin kaariin. Mutta silti koukertelee, kauniistikin vielä.
Mitä hän lienee sitten työpäivinään tehnyt, koska kuitenkin on tehtävässään arvostettu, pidetty ja pedagogisesti taitavaksi tunnustettu opettaja? Lapset saaneet erinomaisia oppimistuloksia,: oppineet lukemaan, kirjoittamaan, piirtämään, liikkumaan, kasvamaan yhdessä.
Opettamisen ja kasvatuksen taito on jotain muuta kuin opettajan täydellisyyttä. Vastuu pienten ihmisten, erilaisten ja samanlaisten, kasvun ja taitojen oppimisesta on kokonaisvaltaista, ihan jotakin muuta, kuin maallikot opetustehtävän ytimeksi ymmärtävät. Koulussa opitaan oppimaan ja se, miten kukin oppii oppimaan on hyvin yksilöllistä. Opettajan rooli on löytää oppimisprosessin ydin. Opettaja ei ole täydellinen tiedonjakaja, vaan matkakumppani, joka ohjaa lapsen syvemmän oppimisen tiellä. Voi niitä kuuroja opettajia, jotka kuuroja lapsia opettavat! Voi maahanmuuttajaopettajia, joita koulutetaan opettajiksi. Pelätkää, sillä kielipuolisuus saa valtaa joukossamme. Lasten kirjatkin kirjoittaa erilainen oppija.
terveisin 23
eli sen kympintyttö-viestin kirjoittaja...
niin jokainen opettaja tekee myös virheitä. hyvä opettaja opettaa lapsille et ope ei oo mikään jumala ja oppilaskin voi olla oikeassa ja ope väärässä. oppilaan kuuluukin kyseenalaistaa kaikki mitä hänelle sanotaan, niin hän oppii.
Lynkataan kaikki lukihäiriöiset, etteivät vaan valitse ammattiaan väärin!! Mistähän muuten johtuu se, että nykyään esim. lukiolaisten äidinkielen tietämys ontuu? Tehdään törkeitä kirjoitusvirheitä, ei osata yhdyssanoja, välimerkeistä puhumattakaan. Liekö kaikilla ollut lukihäiriöinen luokanopettaja alakoulussa?
Sen sijaan on totta, että kaikissa tilanteissa virheillä ei ole merkitystä. Luulen esimerkiksi, että sinä koet opettajan kirjoittamat tekstit vaikealukuisiksi siksi, että oma lukutaitosi on puutteellinen ja virheensietokykysi siksi heikko - ei niinkään siksi, että virheitä on paljon. Minulla on monta lukihäiriöistä työkaveria, joiden viestit eivät ole ollenkaan käsittämättömiä. Usein ne ovat kyllä virheellisiä (kuten lukihäiriöttömienkin työkavereideni viestit), mutta silti aivan ymmärrettäviä, kun katsoo kokonaisuutta ja asiayhteyttä, eikä takerru yksittäisiin virheisiin..
ei vaikuta siihen pystyykö opettamaan äidinkieltä ja antamaan lapsille oikean mallin. Opettajan oma huono kielen hallinta vaikuttaa, ja jos maallikkovanhemmatkin pystyvät open kirjoitusvirheistä helposti havaitsemaan, että vaikeuksia on, niin hän ei selvästikään pysty hävittämään ongelmiaan vain tarkistamalla tekstiään kahteen kertaan tai sitten ei viitsi tarkistaa, mikä sekin on huono asia lasten kannalta.
Ei autokoulun opettajaksikaan kannata mennä, jos ei osaa ajaa autoa.
JOS ON NOIN ENNAKKOLUULOINEN SEN SUHTEEN VOIKO ASIANTUNTEVAA OPETUSTA SAADA lukihäiriöiseltä, punatukkaiselta, vammaiselta, etnisen taustan omaavalta, marsilaiselta, naiselta, kynsilakkaa käyttävältä jne eikä ymmärrä edes hävetä itseään, KANNATTAA KYLLÄ HARKITA!