Lesken eläkkeestä ei saa puhua jotta kansa ei pillastu!
Poistoon meni alle 5 minuutin. Eli on boomereiden agenda josta tulee vaieta.
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta! Ollaan kateellisia siitä, että jonkun toisen puoliso on kuollut!
Harmin paikka että kaikkien omaiset kuolee joskus, ei siitä silti mitään pysyvää avustusta tarvitse maksaa, kaikki tuet pitäisi saada samalta luukulta myös tämä turha leskeneläke.
Minä jäin leskeksi nelikymppisenä rattijuopon ajettua suoraan miehen auton nokkaan. Mulle jäi suru, kolme pikkuista lasta ja juuri ostetun osakkeen velat. Ei todellakaan turhaan tullut leskeneläke/lasten eläkkeet. Mieluummin olisin pitänyt mieheni, lasteni isän ja suunnitelmat ikääntyä yhdessä.
Valitettavaa.
Mielestäni tuossa tapauksessa rattijuopon olisi ollut oikeudenmukaista maksaa tai rattijuopon liikennevakuutusyhtiön (joka perisi kustannuksia rattijuopolta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sitä ei saa kaikki. Olin edesmenneen mieheni kanssa naimisissa 10,5 vuotta enkä saanut edes alkueläkettä.
Johtuuko ettei lapsia ?
Lapset eivät vaikuta asiaan. Jos on ennen 74 syntynyt, naimisiin mennyt tarpeeksi ajoissa, ennen kuin 50 v jne niin saa leskeneläkettä "kuten ennen". Ja se on ihan hyvä niin.
Kyllä, muut saa eläkeläisen asumistukea ja tarvittaessa toimeentulotukea.
Ja kodinhoitajamaksut on sitä suuremmat mitä on eläke ja 2 palveluseteliä saa siivoukseen, kun eläke 1257 tai alle. Jos eläke 1258 tai isompi niin siivouksesta menee normaali hinta.
Kodinhoitajamaksu voi olla esim. 400 - 1000 euroa kuukaudessa riippuen eläkkeen suuruudesta.
Mistä näitä palveluseteleitä siivoukseen ja kodinhoitajia saa eläkeläiselle?
Kaupungilta ja kunnalta
Katsovat toki myös varallisuutta, ne on pieni tuloisille, kai jonkinlainen omistusasunto saa olla luulisin, mutta ei mökkiä eikä tilillä kauheasti rahaa, luulisin. Kannattaa kysyä.
Ehkä katsovat myös eläkeläisen terveyttä pystyykö itse siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sitä ei saa kaikki. Olin edesmenneen mieheni kanssa naimisissa 10,5 vuotta enkä saanut edes alkueläkettä.
Johtuuko ettei lapsia ?
Lapset eivät vaikuta asiaan. Jos on ennen 74 syntynyt, naimisiin mennyt tarpeeksi ajoissa, ennen kuin 50 v jne niin saa leskeneläkettä "kuten ennen". Ja se on ihan hyvä niin.
Ja kodinhoitajamaksut on sitä suuremmat mitä on eläke ja 2 palveluseteliä saa siivoukseen, kun eläke 1257 tai alle. Jos eläke 1258 tai isompi niin siivouksesta menee normaali hinta.
Kodinhoitajamaksu voi olla esim. 400 - 1000 euroa kuukaudessa riippuen eläkkeen suuruudesta.
Kaupungilta ja kunnalta
Katsovat toki myös varallisuutta, ne on pieni tuloisille, kai jonkinlainen omistusasunto saa olla luulisin, mutta ei mökkiä eikä tilillä kauheasti rahaa, luulisin. Kannattaa kysyä.
Sosiaalitoimistolta vai jostain kunnan vanhuspalveluista? Helpottaisi aikuista lasta, jos eläkeläisvanhemmat saisivat jotain apua, kun eivät enää pärjää täysin itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko ettei lapsia ?
Kaupungilta ja kunnalta
Sosiaalitoimistolta vai jostain kunnan vanhuspalveluista? Helpottaisi aikuista lasta, jos eläkeläisvanhemmat saisivat jotain apua, kun eivät enää pärjää täysin itsenäisesti.
En tiedä saako, jos on 2 eläkeläistä, että laskevatko yhteistulot
Minä saan leskeneläkettä noin 1500 euroa. Käytän sen ns ihanaan turhuuteen. Eli matkoihin, spa - viikonloppuihin hotelleissa, vaatteisiin, laaturavintoloihin.
Tänä kesänä on mennyt rahaa uusiin vaatteisiin, koska lähden matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke on todella eriarvoistava. Esim jos nainen jää leskeksi 50.vuotiaana, hän saa loppuelämänsä ajan miehensä työeläkkeestä puolet, Siis vaikka 50 vuotta! ylärajaa ei ole ajassa eikä rahassa. Jos miehen työeläke olisi 2000 euroa-leski saa 1000 euroa joka ikinen kuukausi. Tämä on kummallinen laki-jossa saa etuutta kun puoliso kuolee. Ketuttaa nuo naislesket joita talossani asuu, ovat olevinaan niin vanhoja ja köyhiä, mutta ovat hiljaa tuosta ilmaisesta rahasta jonka työeläkeyhtiöt heille maksaa.
Onko nyt niin että leski saa loppuelämänsä miehen työeläkkeestä puolet vai onko se vaan 10v. Vai koskeeko tuo 10v vaan Kelan maksamaa leskeneläkettä?
Tuo koskee 1975 syntyneitä ja nuorempia. 1974 syntynyt saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Siis 1975 syntyneet ja nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta ja 1974 syntyneet ja sitä vanhemmat koko loppuelämänsä.
Nyky Hallituksen päätös.
Mitä tuota ihmettelee, kaikissa etuuksissa sun muissa se raja on johonkin vedettävä, aina joku on juuri sillä rajalla ja itkee krokotiilin kyyneleitä. Muutama vuosi sitten nostettiin eläkeikää ja siinäkin jotkut voitti, jotkut hävisi, samoin siinä, mistä alkaen eläke on alkanut kertyä, toisilla jo reilusti alle kaksikymppisenä, toisilla vasta 23-vuotiaasta.
Jep ja muut saa eläkeläisen asumistukea ja palveluseteleitä, joilla saa alennusta. Ja kodinhoitaja maksut on pienemmät, ne menevät tulojen mukaan.
Mistä näitä palveluseteleitä saa hakea, jolla saa alennuksia ja kodinhoitajapalveluita
Kysyn mummini puolesta, hän on yli 80v liikuntarajoitteinen ja hoidan hän asioitaan.
Soitettuani kaupungin vanhustenhuoltoon, minua pyydettiin palkkaamaan siivooja yksityisestä firmasta, tuntiveloitus 35€ ja kaupungin työntekijä käy kylvettämässä ja kertaveloitus 36€, sairaanhoitajakäynti 38€/kerta, ateriapalvelu 12.10€/ateria jne.
Jos 2 eläkeläisen tulot yhteensä 1931 tai yli niin ei saa palveluseteliä meidän kaupungissa siivoukseen ja katsovat missä kunnossa on, että pystyykö itse siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi ihmistä elää yhdessä vuosikymmeniä, ahkeroi yhteisen omaisuuden eteen, käy töissä, maksaa verot, kasvattaa lapset, elää omavaraisesti anomatta yhteiskunnalta ylimääräisiä tukia, niin pitääkö kuolleen puolison vuosikymmenien työstä ansaittu eläke jakaa Kelassa luuhaavien pummien kaljakeissejä varten?
Leskeneläke ei ole mikään lottovoitto, jonka jälkeen matkustellaan Malediiveille väistämään Suomen talvea.
Leskeneläke tulee suurimmalle osalle suureen tarpeeseen ja suhteutettuna lesken tuloihin ja työeläkkeesen, että harvoin puhutaan suurista summista. 91 vuotias äitini ei saa mntaakaan euroa leskeneläkettä opettajan eläkkeellään, joten repikää siitä ne mielipiteet eläkkeistänne.Hei onko sun 91 v äitisi niin isolla eläkkeellä että yhteensovituksessa ei ole enää jäänyt maksettavaa?
Eihän kuolleen ihmisen tulevia eläkkeitä kuulu maksaa kellekään. Kun ihminen kuolee niin sitten kuolee. Leskeneläke on absurdi muinaisjäänne ajalta, jolloin porvarisnaiset eivät saaneet käydä naimisiin menon jälkeen palkkatöissä ja tarvitsivat elättäjää.
Silloin alaikäisiä lapsia kohdeltaisiin eriarvoisesti. Kun lapsen vanhemmat eroavat, etävanhempi joutuu maksamaan lapselle elatusmaksua, mutta näin ei voi tehdä kuollut vanhempi, vaan jo tasa-arvon vuoksi alaikäisten lasten elatus kuuluu maksaa mielestäni kuolleen vanhemman työeläkkeestä, kunnes lapsi täyttää 18v.
Alle 18-v. orpo on eri asia kuin leski.
Meidän mummo sai 30vuoden ajan leskeneläkettä 2700e nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke on todella eriarvoistava. Esim jos nainen jää leskeksi 50.vuotiaana, hän saa loppuelämänsä ajan miehensä työeläkkeestä puolet, Siis vaikka 50 vuotta! ylärajaa ei ole ajassa eikä rahassa. Jos miehen työeläke olisi 2000 euroa-leski saa 1000 euroa joka ikinen kuukausi. Tämä on kummallinen laki-jossa saa etuutta kun puoliso kuolee. Ketuttaa nuo naislesket joita talossani asuu, ovat olevinaan niin vanhoja ja köyhiä, mutta ovat hiljaa tuosta ilmaisesta rahasta jonka työeläkeyhtiöt heille maksaa.
Onko nyt niin että leski saa loppuelämänsä miehen työeläkkeestä puolet vai onko se vaan 10v. Vai koskeeko tuo 10v vaan Kelan maksamaa leskeneläkettä?
Tuo koskee 1975 syntyneitä ja nuorempia. 1974 syntynyt saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Siis 1975 syntyneet ja nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta ja 1974 syntyneet ja sitä vanhemmat koko loppuelämänsä.
Nyky Hallituksen päätös.
Mitä tuota ihmettelee, kaikissa etuuksissa sun muissa se raja on johonkin vedettävä, aina joku on juuri sillä rajalla ja itkee krokotiilin kyyneleitä. Muutama vuosi sitten nostettiin eläkeikää ja siinäkin jotkut voitti, jotkut hävisi, samoin siinä, mistä alkaen eläke on alkanut kertyä, toisilla jo reilusti alle kaksikymppisenä, toisilla vasta 23-vuotiaasta.
Jep ja muut saa eläkeläisen asumistukea ja palveluseteleitä, joilla saa alennusta. Ja kodinhoitaja maksut on pienemmät, ne menevät tulojen mukaan.
Mistä näitä palveluseteleitä saa hakea, jolla saa alennuksia ja kodinhoitajapalveluita
Kysyn mummini puolesta, hän on yli 80v liikuntarajoitteinen ja hoidan hän asioitaan.
Soitettuani kaupungin vanhustenhuoltoon, minua pyydettiin palkkaamaan siivooja yksityisestä firmasta, tuntiveloitus 35€ ja kaupungin työntekijä käy kylvettämässä ja kertaveloitus 36€, sairaanhoitajakäynti 38€/kerta, ateriapalvelu 12.10€/ateria jne.
Yksityisten firmojen yhteystietoja pelkästään minunkin eläkeläisvanhemmilleni annettiin. 36 eur./h + kilometrikorvaukset.
He eivät pärjää ilman apua enää.
Vierailija kirjoitti:
Vähän oikaisua tähän, Nykyään tgehdään ns eläkesovitus, josta voi olla seuraus, ettei leskelle jää maksettavaa, Kuten mun tapauksessa mm kävi. Mä en ihan tarkkaan tiedä laskuperusteita, mutta ainakin mun tapauksessa kun mun tulot on suuremmat kun miehellä oli. Molemmat oltiin eläkkeellä.
Vähävarainen vanha äitini saa pienen leskeneläkkeen. Elämiskulut ovat suuret(sairauksiakin) mutta ei saisi penniäkään muita tukia. Pitäisikö äitini vain kitua, sen takia että mies kuoli ja itse vanheni ja on eläkeläinen nyt? Te kuolaavat pallopäät ette ymmärrä että itsekin vanhenette koko ajan, vai ajattelitteko vetää itsenne kaulakiikkuun noin kolmekybäisinä?
Mistä ihmeestä on lähtenyt käsitys että Suomessa olisi vain rikkaita eläkeläisiä? Jokainen kyllä tietää että suurin osa eläkeläisistä kituuttaa pienellä summalla ja puutetta on kaikesta. Pallopää teini on taas liikaa pyörinyt jenkkisivustoilla.
Vierailija kirjoitti:
Onpa törkeän paljon. Minäkin sinkkuna maksan työeläkemaksuissani noita eläkkeitä, enkä itse saa sitten vanhuksena mitään. Epäoikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskiä on myös nuoria, perheellisiä ihmisiä.
Heille pienikin lisäraha on tarpeen.
Alle 20 vuotiaat lapset saavat aina lapseneläkkeen 20 vuotiaaksi saakka. Leskeneläkkeen voisi minunkin mielestä poistaa mutta lapseneläke on tarpeellinen lapsen elatukseen.
Lapseneläke menee lapsen tilille eikä siitä voi käyttää lapsen elatukseen kuin 500 euroa/kk. Digi - ja viestintävirasto valvoo lapsen varoja. Lapsi saa rahat itselleen kun täyttää 18.
Lapseneläkettä saa ja voi käyttää lapsen kuluihin. Maistraatti vaatii vuosittain siitä selvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos 2 eläkeläisen tulot yhteensä 1931 tai yli niin ei saa palveluseteliä meidän kaupungissa siivoukseen ja katsovat missä kunnossa on, että pystyykö itse siivoamaan.
Tekevät palvelutarpeen arvioinnin. Ei hyväkuntoinen saa palveluseteliä siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jaat mummosi henkilökohtaisia tietoja avoimesti jossain sontalassa niin kuin av?
Vierailija kirjoitti:
Vähävarainen vanha äitini saa pienen leskeneläkkeen. Elämiskulut ovat suuret(sairauksiakin) mutta ei saisi penniäkään muita tukia. Pitäisikö äitini vain kitua, sen takia että mies kuoli ja itse vanheni ja on eläkeläinen nyt? Te kuolaavat pallopäät ette ymmärrä että itsekin vanhenette koko ajan, vai ajattelitteko vetää itsenne kaulakiikkuun noin kolmekybäisinä?
Mistä ihmeestä on lähtenyt käsitys että Suomessa olisi vain rikkaita eläkeläisiä? Jokainen kyllä tietää että suurin osa eläkeläisistä kituuttaa pienellä summalla ja puutetta on kaikesta. Pallopää teini on taas liikaa pyörinyt jenkkisivustoilla.
Nimittelet törkeästi ja epäasiallisesti.
Miksi jonkun pitäisi saada lisäeläkeetuoikeutta sen vuoksi, että on ollut puoliso? Pitäisikö minun kitua sitten vanhuudessa kahta enemmän, koska minulla ei ole puolisoa ja koska minun työeläkemaksuistani on maksettu toisille ansaitsemattomia leskeneläkkeitä, ja se vähentää varoja, joista maksetaan normaaleja eläkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse teinistä, vaan tuo Hönö Tiainen on keski-ikäinen taliaivo. Hönö jota ei kukaan suostu palkkaamaan, eikä ihme. Nyt siltä pöntöltä on viety vanhuuden turva, eli leskeneläke. Omaa eläkettähän tuolle vajaavaltaiselle ei kerry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse teinistä, vaan tuo Hönö Tiainen on keski-ikäinen taliaivo. Hönö jota ei kukaan suostu palkkaamaan, eikä ihme. Nyt siltä pöntöltä on viety vanhuuden turva, eli leskeneläke. Omaa eläkettähän tuolle vajaavaltaiselle ei kerry.
Suomessa 500 000 eläkeläistä saa noin 1000 netto eläkettä ja 1100 000 eläkeläistä tuosta isompaa eläkettä.