Ihmisillä on huono käsitys ruuan vegaanisuudesta
Oletuksena on että vegaaniruoka tarkoittaa salaattia ja rehuja. Monille tulee yllätyksenä, että esim. ranskalaiset ja sipsit, tavallinen pasta ja leipä ovat vegaanisia.
Kommentit (23)
On kai sipsikaljavegaaneista tiedetty jo pitkään.
En ole törmännyt ap:n väitteeseen. Valtaosa tuntemistani ihmisistä kyllä tietää mitä vegaaninen ruoka on. Nyt on 2022, ei 2012.
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt ap:n väitteeseen. Valtaosa tuntemistani ihmisistä kyllä tietää mitä vegaaninen ruoka on. Nyt on 2022, ei 2012.
Tiedettiin jo 2002.
Ennemmin näkisin tuon valveutuneena, jos joku miettii onko sipseissä käytetty kasvipohjaista öljyä vai eläimistä peräisin olevaa rasvaa ennen kuin tarjoaa niitä vegaaneille.
Ja sitten toinen kysymys on ne vegaanit itse, kun ei niistä ota hullukaan selvää mikä kelpaa. Joku ei voi syödä hunajaa kun se on mehiläisille, joku kutsuu itseään vegaaniksi mutta vetää silti hyvällä ruokahalulla maitopohjaisia tuotteita, ja sitten on yksi joka on ihan vegaani paitsi kännissä voi kyllä maistaa makkaraperunoita.
Tottakai me tiedetään
Se on eläinperäksetöntä ruokaa
Esim vuusto, miksi joku syö tällaista, miksi vegaanit rakastavat kaikkea ääriprosessoitua? Vesi, kasvirasva (kookos, rypsi), muunnettu perunatärkkelys, perunatärkkelys, suola, hiivaproteiini, kalsium, perunaproteiini, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (sorbiinihappo), aromi, hiivauute, väri (karotenoidit), vitamiinit (riboflaviini, B12-vitamiini, D-vitamiini) ja jodi.Saattaa sisältää pieniä määriä maitoa.
Juu sipsit ja ranskalaiset on aivan loistava loppuelämän ruokavalio!
Ps. Mäkkärissä ranskikset EI ole vegaaniset koska ne paistetaan samassa öljyssä ku nugetit
Vierailija kirjoitti:
Esim vuusto, miksi joku syö tällaista, miksi vegaanit rakastavat kaikkea ääriprosessoitua? Vesi, kasvirasva (kookos, rypsi), muunnettu perunatärkkelys, perunatärkkelys, suola, hiivaproteiini, kalsium, perunaproteiini, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (sorbiinihappo), aromi, hiivauute, väri (karotenoidit), vitamiinit (riboflaviini, B12-vitamiini, D-vitamiini) ja jodi.Saattaa sisältää pieniä määriä maitoa.
Eihän vegaani voi syödä tota koska se saattaa sisältää maitoa :DDDDDDDDD
Mulla on vaikka oon ollut kasvissyöjä kohta 30 vuotta. Muutaman vuoden myös olin vegaani mutta oli liian ankeaa ja maha ei tykännyt palkokasveista suurissa määrin joten piti palata lakto-ovovegetarismiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani enkä syö noita koska en pidä mausta, mutta ei tuossa kyllä mitään järin haitallista näytä olevan aineosalistalla. Kookosrasva toki on tyydyttynyt rasva eikä kovin terveellinen, mutta ei se lehmänmaito juustossa sen parempi ole.
Vierailija kirjoitti:
Ps. Mäkkärissä ranskikset EI ole vegaaniset koska ne paistetaan samassa öljyssä ku nugetit
Samassa öljyssä, mutta ei tietenkään samassa altaassa. Eikä eri altaiden öljyjä vaihdella keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa öljyssä, mutta ei tietenkään samassa altaassa. Eikä eri altaiden öljyjä vaihdella keskenään.
Vai tarkoittiko edellinen sittenkin kirjaimellisesti samaa öljyä...
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunne yhtäkään kasvissyöjää tai vegaania, joka tykkäisi noista muovitekojuustoista.
Toisaalta.
Mielestäni ihmisillä on outo käsitys, että veganismi = ortoreksiatasoinen terveellisyysajatus syömisestä. Ihmiset voi olla vegaaneja terveyssyistä (en ota kantaa mikä on terveellisin ruokavalio, koska mulla ei ole sitä tietoa), mutta kun niitä syitä on niin monia muitakin - eettisyys, ympäristö, ihmisten ja eläinten oikeudet.
Ihan varmasti sekä seka- että kasvissyöjistä löytyy laidasta laitaan niitä, jotka elävät eineksillä vs koostavat terveellisen monipuolisen ruokavalion. Ja kaikkea siltä väliltä.
Vegaanina sanoisin, ettei tuollaista harhaluuloa ole ollut enää aikoihin. Nykyään ihmisillä on outo käsitys siitä, että vegaaninen ruokavalio olisi yhtä kuin pitkälle prosessoidut lihankorvikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Esim vuusto, miksi joku syö tällaista, miksi vegaanit rakastavat kaikkea ääriprosessoitua?
No ei kaikki vegaanit. Moni vain rupeaa vegaaniksi hetken innostuksesta ottamatta selvää, mitä kaikkea voi kokata, ja silloin tulee turvauduttua noihin tuotteisiin jotka jäljittelevät entisen elämän ruokia.
No sitten tehdään mukalihaa ja mukakalaa jne
Mainostajat sotkee kans. Osassa pakkauksia lukee isolla VEGAANINEN vaikka lähtökohtaisesti kaikki kategorian tuotteet on vegaanisia, se ei vaan lue kaikissa, vaikka nekin on ihan yhtälailla.
Miksi minua kiinnostaisi mikä ruoka on vegaanista, kun en noudata vegaanista ruokavaliota?
Jaa no mä en tiennyt sitä kun ne vaan on mulle sipsejä,pastaa leipää ja ranskalaisia. Osa tehty vehnästä ja osa perunasta eli viljoista ja juureksista.