Apua, otin liikaa Panadolia
Oon ihan paniikissa!! đ Miten vaarallista on maksalle kun olen vahingossa ottanut tĂ€nÀÀn 1,5 grammaa parasetamolia? Tarkoitus oli siis ottaa 1 tbl 1g Panadolia ja puolikas Burana 800mg kuukautiskipuihin, mutta jotenkin sekoitin lÀÀkelevyt keskenÀÀn kun olivat ilman pakkauksia kaapissa, ja nappasin sitten sen puolikkaan vielĂ€ Panadolia Buranan sijaan.
Nyt luin ettĂ€ maksa voi vaurioitua jo hyvin pienestĂ€ yliannostuksesta ja oon tietty ihan kauhuissani et tĂ€ytyykö lĂ€htee pĂ€ivystykseen vatsahuuhteluun đ€Ż
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Panadol ei tehoa kuukautiskipuihin, kertoi farmaseutti apteekissa.
MÀ otan kuukautiskipuihin 1g Panadolia ja 800mg Burana ja auttaa. Jos otan pelkÀn Buranan, niin ei riitÀ vaan pitÀÀ ottaa myös Panadol.
Ap on ylihysteerinen.
Ja selvennykseksi vielÀ ap:lle:Buranaa ja Panadolia voi kÀyttÀÀ yhtÀaikaa koska niiasÀ on eri vaikuttavat aineet (ibuprofeeni ja parasetamoli).
Tuttu veti joskus purkillisen ja joutui vatsahuuhteluun. Silti selvisi ihmeen kaupalla ilman vaurioita. Jollekin heiveröiselle vanhukselle/ lapselle pienikin yliannostus saattaa olla kohtalokas. Ihmisten metabolia ja sietokyky on niin vaihtelevaa.
olet jo saanut vastauksia, mutta ihan tulevaa ajatellen: jos jatkossa sekoilet lÀÀkkeiden kanssa ja herÀÀ epÀilys, ettÀ olet ottanut yliannostuksen/syönyt jotain potentiaalisesti myrkillistÀ/saanut myrkkyÀ tavalla tai toisella, etkÀ tiedÀ mitÀ tehdÀ, niin soita myrkytystietokeskukseen, ÀlÀ kysele nettipalstalta... tÀÀllÀ saa aika usein vÀÀrÀÀkin tietoa ja joskus ihmiset tekevtÀ sitÀ tahallaan. Googlaamalla löydÀt numeron.