Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis suunnistaako joku ilmailussa tai merellä todella kompassin avulla enää?

Vierailija
16.07.2022 |

Kompassineulan suuntahan muuttuu joka vuosi, kun eranto eli neulan näyttämän suunnan (magneettinen pohjoinen) ja tosipohjoisen välinen kulma muuttuu. Tämän kulman suuruus on kirjoitettu merikarttoihin ja on Suomessa 10 asteen luokkaa.

Käyttääkö kompassia joku OIKEASTI suunnistamiseen ilmailussa tai merellä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja osataan ottaa tuo eranto huomioon.

Vierailija
2/7 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata, vaikka veneessä on plotteri. Jos se tilttaa niin veneilijän pitää silti tietää missä ollaan ja miten pääsee määränpäähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

GPS on ihan hyvä kapistus mutta perinteisellä tyylilläkin navigointi on mukavaa. Pysyy mieli virkeänä.

Vierailija
4/7 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti käyttää.

Ei ole mitenkään tavoiteltavaa että kompassin käyttötaito unohtuu.

Vai ajattelitko, että sitten opetellaan jos sähköiset järjestelmät pettää.

Silloin ei ehkä ole aikaa opetteluun ja harjoitteluun

Vierailija
5/7 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitenkäs selitätte sen, että Suomessa eranto on itään päin? Magneettinen pohjoisnapa on kuitenkin jossain Kanadan pohjoisosan rannikolla eli selkeästi länteen päin.

Vierailija
6/7 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitenkäs selitätte sen, että Suomessa eranto on itään päin? Magneettinen pohjoisnapa on kuitenkin jossain Kanadan pohjoisosan rannikolla eli selkeästi länteen päin.

Mikä vetää kompassineulaa Venäjälle päin?

Vierailija
7/7 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin suunnistan pitkin Suomen taivasta perinteisen kartan avulla. Kompassina minulla ei ole perinteinen neulakompassi, vaan käytän lentokoneen tietokoneen kompassia. Koneessa on toki varalla perinteisempikin kompassi, mutta se on varsin epäluotettava jo loivassakin kaarrossa. Lisäksi koneessa on satelliittipaikannukseen perustuva navigointijärjestelmä. Jos haluaisin, voisin ohjelmoida suunnittelemani lentoreitin lentokoneen tietokoneelle ja pian lentoonlähdön jälkeen kytkeä autopilotin päälle ja huolehtia vain polttoaineen siirtämisestä siivestä toiseen sekä ajoittaisesta radiotaajuuden muuttamisesta (ja maisemien katselusta :)) loppulähestymiseen ja itse laskeutumiseen asti. Kuitenkin suunnistaminen on sen verran mukavaa, että mielummin teen sen itse.