Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläimille allerginen, miten pystyt olemaan tuntemattomien ihmisten läheisyydessä esim. kaupassa?

Vierailija
16.07.2022 |

Et voi tietää, onko sillä kassajonossa olevalla henkilöllä kotona esimerkiksi kolme kissaa vai ei ja kauempaa ei näe, onko henkilön vaatteissa karvoja tai kuolaa. Miten siis pystyt liikkumaan missään, jos eläinten karvat ihmisten vaatteissa aiheuttavat reaktion? Ihan aidosti kiinnostaa, en vttuile.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsi reagoi ainakaan niin herkästi että sillä olisi väliä. Mutta kylään ei voi mennä kotiin missä on kissa, noin 5min ja alkaa oireilla.

Vierailija
2/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen myös ajatellut kun itsellä koira ja vaatteissani taatusti eläinpölyä kun käyn usein tyttärieni perheissä joissa myös koiria. Näkyvät karvat toki vaatteistani poistan mutta ne eivät kai ole se pahin vaan juurikin eläinpöly?

Voivatko allergiset hankkia mitään kirppiksiltä tai edes käydä niillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oireile noin herkästi.

Vierailija
4/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää on vähän samanlainen ilmiö kun se että "sähköyliherkkyydestä" kärsivä saa oireita vain silloin kun hän tietää jonkun laitteen olevan lähietäisyydellä päällä. Myös tuulivoimaloiden väitetyt infraäänet häiritsevät ihmisiä vähemmän silloin kun voimalaan ei ole suoraa näköyhteyttä. :D

Vierailija
5/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kerran jännä juttu bussissa, syvennyin äänikirjan kuunteluun niin että huomasin vasta pois jäädessä että mullahan vinkuu henki eli epäilen että vieressäni istuneella miehellä oli kissa/koira ja karvoja vaattessaan, joka laukaisi minussa astma/allergiakohtauksen jonka tosiaan huomasin vasta kun itse kuulin oman hengitykseni.

Vierailija
6/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen myös ajatellut kun itsellä koira ja vaatteissani taatusti eläinpölyä kun käyn usein tyttärieni perheissä joissa myös koiria. Näkyvät karvat toki vaatteistani poistan mutta ne eivät kai ole se pahin vaan juurikin eläinpöly?

Voivatko allergiset hankkia mitään kirppiksiltä tai edes käydä niillä?

Mulla tulee astma/allergiakohtaus kotonakin jos meillä käy eläinomistajia kylässä.

Vierailija
7/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tää on vähän samanlainen ilmiö kun se että "sähköyliherkkyydestä" kärsivä saa oireita vain silloin kun hän tietää jonkun laitteen olevan lähietäisyydellä päällä. Myös tuulivoimaloiden väitetyt infraäänet häiritsevät ihmisiä vähemmän silloin kun voimalaan ei ole suoraa näköyhteyttä. :D

Tämä.

Vierailija
8/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kaverilla käydessä ei tullut pahemmasti oireita silloin kun heillä oli vain yksi kissa ja otin allergialääkkeen mutta sitten hankkivat lisää kissoja enkä voi käydä kylässä enää ollenkaan eikä toisinpäinkään kun menee heti henkeen vaikka olisin ottanut allergialääkettä tuplat.

Vierailija
9/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tokihan pystyn kaupassakin ottamaan astma- ja/tai allergialääkettä jos hengitys menee raskaaksi siitä että ohikulkijalla on ollut eläinpölyä vaatteissaan. Ei mun tota varten tarvitse kaupassakäyntiä vältellä mutta eläinliikkeisiin en mene itse.

Kirppisvaatteet menevät aina heti samantien pesuun jotka ostan, niiden kanssa en ole huomannut ongelmaa.

Vierailija
10/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että eläinallergia on kyllä ihan oikea, todistettu juttu. Harva allerginen vain on niin allerginen että saisi oireita vain siitä että seisoo kassajonossa eläimenomistajan takana.

Vierailija
11/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se eläimen hilse ja sylki jotka allergisoi. Harvemmin ihmisiin jää lemmikeistään niin suuria määriä hilsettä.

Vierailija
12/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Eläinallergian voi todentaa prick-testillä. Sähkö"allergiaa" ei.

Vierailija
13/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä helvettiä nyt taas. Eläinallergiat ovat yleisiä, helposti todennettavissa olevia allergioita, ei mitenkään verrattavissa johonkin sähköyliherkkyyteen. Eiköhän kyse ole vaan siitä, että hyvin harva on niin herkkä, että saa oireita ohimenevässä kohtaamisessa eläimenomistajan kanssa. Ihan eri asia kuin käydä kylässä eläintalossa tai edes ostaa käytetty sohva tai vaatteita eläimenomistajalta. Saan itsekin nopeasti oireita kissoista, jos olen paikassa jossa sellainen asuu, mutta ei muhun vaikuta käydä sen kissanomistajan kanssa kahvilla.

Vierailija
14/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Oireeni ei tule noin herkästi.

Vierailija
15/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteisiin ei ihan mahdottomasti kuitenkaan tartu eläimen karvaa ja hilsettä, mutta eläimessä itsessään sitä on paljon tai tiloissa joissa eläimet on olleet pidempiä aikoja eikä ole siivottu kunnolla.

Sähköyliherkkyys taitanee olla lähinnä mielenterveys ongelma, sellaista ei ole mielestäni tieteellisesti todettu kenellekään.

Vierailija
16/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa oireita kaupassa tai edes naapurin kanssa jutellessa (naapurilla hevosia ja koiria). Mutta jos menen tallille niin tunnen hengityksessäni ensimmäiset oireet noin minuutin kuluttua. Voin olla tallilla kuitenkin noin 15 minuuttia kunnes olo niin surkea että parempi mennä ulos.

Koiria voin jopa silittää ulkona kunhan pääsen pesemään käteni pian. Kodeissa joissa koiria voin käydä kylässä ehkä tunnin tai kaksi mutta viimeistään sitten pitää lähteä. Autossa jossa koiraa kuljetetaan irti olen saanut oireita jo minuuteissa.

Vierailija
17/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oireile noin herkästi.

Sama. Pystyn myös kohtaamaan eläimiä luyhyesti, kunhan en koske niihin (käsien kautta voisi kulkeutua allergeenejä silmien/nenän kautta). En saa oireita esim. siitä, että koira käy minua nuuhkimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan