Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisin itse kantoliinan, VINKKEJÄ!!!

20.10.2006 |

MOI!

Tarvitsisin vinkkejä kantoliinan tekoon! Aikeissa olisi ostaa n. 5 metriä kangasta, mutta antakaa hyvät ihmiset neuvoja millainen kangas kannattaa valita, et siitä olisi iloa pitkään.

Etten vahingossa osta liian lötköä trikoota yms.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin, että ostin n. 3m trikoota. Sen puolitin ja ompelin n. 5,2metriseksi pitkäksi liinaksi. Saumakohtaan ompelin kunnon tikkaukset, että kesti ja päälle intian puuvillaisen vahvike kankaan peittämään rumaa saumaa. Liinaa käytin 10kk ikään asti jolloin ostin kudotun. Kangas oli ns ribbitrikoota, joka venyi enemmän kuin tavallinen yöpaitatrikoo, mutta kudokseltaan oli paljon vahvemman oloista.

Vierailija
2/8 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kaveri teki itse ja lahjoitti mulle ylijääneen osan. Se oli ihan perusperustrikoota. Mitenkä sen nyt tarkemmin määrittelis.

Semmosta mustaa ja joustavaa, leveys joku 5m. Tämä siis leikattiin kahtia, että 2,5m jäi leveydeksi per liina.

Sitähän ei tarvi ees ommella tai mitään, kun reunat ei rispaa, vaikka saksilla leikkaa.

Tosi hyvät ohjeet, hei;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Ja lisääkin saa antaa. Olinkin sitä pohtinut, kun kävin kangasliikkeessä, että pitäisikö ostaa valmis liina, mut toi oli hyvä vinkki et puolittaa... Joo ja eikun kangasostoksille!

Vierailija
4/8 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta PUTKITRIKOOTA, ts. RESORITRIKOOTA. Pakalta et saa kangasta, jolla olisi leveyttä tuo 5 m vaan joudut ottamaan pituutta 5 m eli tulee aika paljon hintaa.

On lisäksi tärkeää että joustokankaisessa liinassa olisi tuo jousto oikeaan suuntaan eli poikittain EI pitkittäin. Jos on pitkittäin, niin et saa vauvaa sidottua pitävästi vaan tuntuu aina kuin vauva valuisi. Resoritrikoossa jousto on oikeinpäin. Muistaakseni monissa pakkatrikoissa jousto tulee väärinpäin, jos ostaa sen täyden pituuden (voin olla väärässäkin).

Tuo 5m voi olla vähän pitkäkin, mutta ainakin siinä riittää sitomavaraa.

Ommellessa kannattaa VIISTOTTAA PÄITÄ " sopivasti" noin metrin verran per pää, koska liina on helpompi sitoa silloin kun pää on kapeampi. Lisäksi keskikohtaan kannattaa ommella jokin merkki, koska se helpottaa kovasti sitomista (meillä on nallenkuva, olen kuullut että joillain on tasku tms). Reunoja ei ole pakko ommella, mutta saumurillahan ne ompelee nätisti ja nopeasti.

Olen itse tehnyt kaksi kantoliinaa tuosta putkitrikoosta ja muita liinoja meillä ei olekaan ollut, vaikka ahkerasti esikoisen kanssa pienenä liinaa käytettiin. Toinen liina oli käytössä kun hän oli ihan pieni, se oli pitkittäin jaettu kahtia, kaveri osti toisen puolikkaan minulta. Toinen liina sitten on ollut ihan täysleveä (en ole jaksanut koskaan leikata sitä kapeammaksi). Tuo puolileveä ei enää tuntunut tarpeeksi vahvalta isommalle lapselle, siksi tein toisen - se oli kuitenkin tosi hyvä aivan vastasyntyneelle.

Hintaa omille liinoille tuli muistaakseni 17 E ja 35 E, eka siis sille joka puolitettiin.

Hyviä ompeluita! :)

Coe rv 39+5

Vierailija
5/8 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ekan liinan tein juuri tuosta putkitrikoosta. Ostin 2,5m, puolitin ja ompelin keskelle tukevan " taskusauman" . Tuli siisti ja hyvin kesti käyttöä hinnaksi tuli noin 10-15euroa. Tuo trikoo liina oli hyvä vauvalle, kun on ihanan pehmeä, mutta noin puolen vuoden iässä alkoi venyä liikaa, ja silloin tein uuden liinan harsokankaasta. Eurokankaasta ostin ihan vaippaharsoa 5m. Se on ollut käytössä tosi hyvä, ja kestävä. Olen käyttänyt tosi paljon. Ja kesällä ihanan hengittävä. Hintaa tuli kankaalle noin 5euroa +pari euroa dylonin nappiväri. Kun pesee vielä värjäyksen jälkeen pesukoneessa ei päästä väriä vaikka vähän kostuisikin. Vaikka minullakin tumman sävyinen. Itse olen sitä mieltä, ettei kannata ostaa valmista, jos ompeluintoa riittää.

Vierailija
6/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä trikosta; sen pitää olla ns. interlock -neulosta eli neulosta joka joustaa VINOON ei pitkittäin eikä poikittain. Tai siis ei tietty pidä mutta se on paras, ei veny ei kulahda käytössä.

Isommalle lapselle suosittelen ihan tavallista lakanakangasta, sitten kun ei voi enää (painavuuden takia) kantaa trikoossa.

Ja tosiaan kangas kannattaa puolittaa, tai sitten kaupata toinen puoli siitä 5 metristä vaikka kaverille;-)

Liinan päät kannattaa kaventaa, jotta solmusta tulee vähän pienempi, mutta sehän käy ihan kätevästi saumurilla. Ja musta on ollut kiva ommella siihen liinan keskelle ulkopuolelle sellanen pieni tasku, sinne saa avaimet, lompakon, tutin tai nenäliinoja eli mitä nyt tarvii jos käy esim. koiraa ulkoiluttamassa lapsi liinassa;-)

Hauskaa liinailua ja muista sitoa liina tarpeeksi tiukkaan, trikoinen joustaa yllättävän paljon! (vauvan peppu oman napas korkeudelle) *kauhistuneena katellut kun lapset roikkuu " jalkojen välissä" kun liinat sidottu liian löysälle*

:-) Lounis +t 05 & rv 28

Vierailija
8/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset