Äidinkielen kirjoitukset
Pisterajat ei ilmeisesti ole kovin korkeat, mutta joku kai niissäkin reputtaa. Kirjoitustaidon koe on hirvittävän pitkä, 6000 merkkiä.
Lukutaidon koe jännittää, että saako aineistosta mitään irti. Ja osaako analysoida oikein..olisi kiva kuulla teidän kokemuksia. Syksyllä olis mulla ne edessä ja muut aineet on jo kirjoitettu.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Olet siis teini.
Mistä niin päättelet?
Suosittelen käymään vanhoja viime vuosien äidinkielen yo-kokeita läpi ajatuksella, lue erityisesti ne hyvän vastauksen piirteet. Sillä pääset jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen käymään vanhoja viime vuosien äidinkielen yo-kokeita läpi ajatuksella, lue erityisesti ne hyvän vastauksen piirteet. Sillä pääset jo pitkälle.
Joo, abitreenit, niitä käyn läpi. Ja prelit on edessä tottakai.
Olinviemåssä jotain lomaketta teinini lukioon (hän ei itse päässyt viemään) hänen ollessaan lukion ekalla.
Siinä oli jonossa kansliaan 2 tuntematonta teiniä ja toinen niistä sanoi toiselle, että reputti äikän. Ihmettelin itsekseni, että kuka kumma voi reputtaa äikän. Melko korkean pisterajan lukio, ei kuitenkaan ihan huippu.
No, oma teinini pääsi äikästä niukin naukin läpi. Sai a:n juuri ja juuri. Muut aineet meni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olinviemåssä jotain lomaketta teinini lukioon (hän ei itse päässyt viemään) hänen ollessaan lukion ekalla.
Siinä oli jonossa kansliaan 2 tuntematonta teiniä ja toinen niistä sanoi toiselle, että reputti äikän. Ihmettelin itsekseni, että kuka kumma voi reputtaa äikän. Melko korkean pisterajan lukio, ei kuitenkaan ihan huippu.
No, oma teinini pääsi äikästä niukin naukin läpi. Sai a:n juuri ja juuri. Muut aineet meni hyvin.
No niin minäkin luulin, että äikkä on helppo. Kurssit kun aloitin ni totuus iski. Nykyään on ihan eri meininki kun 40v sitten. Mun mies kirjoitti 30v sitten ja oli ihan pro matikassa, kemiassa ja fyssassa. Näytin abitreeneja ja hän sano et eipä enää läpi varmaan pääsis, että on niin muuttuneet.
T: Nettilukiolainen N 41
Kai nyt joku on viimevuosina kirjoittanut? Olis kiva kuulla miten meni. Ja joltain muulta kuin älyköltä.
Uudistetussa äidinkielen yo-kokeessa on tärkeää noudattaa annettuja ohjeita huolellisesti. Jokainen lukion äidinkielen opettaja on varmasti useaan kertaan käynyt läpi miten vastataan lukutaidon kokeessa ja miten kirjoitustaiden kokeessa. Oppimateriaalista löytyy myös hyvät koosteet.
Ohjeita noudattaen varmasti pääsee kirjoituksista läpi. Mikäli joku asia on epäselvä, elokuussa ehtii vielä kysymään omalta opettajalta viime hetken kysymyksiä ja ohjeita.
Olet siis teini.