Lasten kanssa matkustaminen
Hei,
onko kellään vinkkejä lasten kanssa matkustamiseen?
Parhaat matkakohteet? Mitä tulee ottaa huomioon?
Onko nettisivua, josta saisi infoa lapsiperheille vai onko parasta kontaktoida matkatoimistoja suoraan.
Minulla 2- vuotias pikkuinen poika ja 5-vuotias tyttö.
Kommentit (28)
https://www.bookingwithkids.com/
Täältä ollaan meidän perheen kanssa saatu inspiraatiota ja käytännönvinkkejä. Sivusto on selkeä ja helppokäyttöinen ja tarjoaa vinkkejä matkustamiseen eri ikäisten kanssa.
t. 5v & 7v
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko matkustaa jonnekin? Eikö voisi lomailla vain kotona ja tehdä jotain erityistä ja ajatella olevansa jossakin muualla, tutustua esim. kotikaupunkiinsa matkailijan näkökulmasta? Matkustaminen on hankalaa. . . .
Eihän tätä kysytty! Kysyttiin vinkkejä! Jos Ap haluaa matkustaa, miksi sinä tänne tulet mollaamaan? Jos itse et matkusta, pysy sitten siellä!
Ap: ensiaputavarat mukaan. Pelejä 5-vuotiaalle. Kirjoja. Paperia ja kyniä. Vakuutukset. Se rakkain unilelu. Teetkö fotobookin jälkeenpäin? Muista ottaa paljon kivoja kuvia.
Suosikkimme etelän lomilla oli aina sellainen hotelli, jossa puolihoito, mutta ehdottomasti myös pieni keittiö ja jääkaappi. Lastenkin kanssa on kiva käydä yhden kerran päivässä muualla syömässä, ja jugurttia välipaloiksi meni aina reilusti.
Matkustimme aina paljon, lasten pieninäkin ollessa. Vähän vain vaatetta heille mukaan sillä pienten alushousut ja teepaidat saa pestyä käsin nopeasti joka ilta (kuten omatkin).
Aurinkorasvaa saa perillä, uimamahdollisuuksien mukaan ehkä uimakengät? Jos siis meri tai järvi.
Tästä jaksosta seuraavat videot antavat vinkkejä ulkomaanmatkailuun pienten lasten kanssa :)
Heitin juuri lasten kanssa reissun ainoana aikuisena. Pojat 7 ja 10 v, joten ei tietysti ihan pieniä, mutta toisaalta eivät voi olla hetkeäkään kaksin. Rannalla ja altaalla on oltava jatkuvasti valppaana.
En koe, että pakettimatka on ainoa vaihtoehto. Itse buukkasin erikseen sopivat suorat lennot - kohdekin valikoitui osittain edullisten, lyhyiden päivälentojen vuoksi. Taksilla kentältä ekaan hotelliin. Siellä (kaupungissa) pari päivää: lapsetkin tykkäsivät tutustua vanhaan kaupunkiin. Sen jälkeen bussilla rantakylään. Pieni hotelli, jossa meillä kuitenkin oli pääsy uima-altaalle omalta terassilta. Tuo pieni, matala allas riitti hyvin lapsille ja heitä oli helppo valvoa. Välillä oltiin rannalla (hitaasti syvenevä suojaisa ranta, jossa maltilliset aallot). Meillä oli puolihoito ja iltabuffasta löytyi kaikille jotain. Joskus otettiin illalla taksi lähikyliin. Hyvin meni, ja yllättäen oli itselläkin olo, että sai vähän relattua.
Me ollaan reissattu kummankin lapsen kanssa vauvasta. Nyt ikää 12 ja 16. Laskeskelin taannoin, että joku 25 lentämällä tehtyä reissua takana ja päälle lähimatkat tyyliin Ruotsi ja Viro.
Tässä omia ajatuksia noin pienten kanssa reissaamisesta:
- turha jännitys pois, eihän se lapsenhoito ole sen kummoisempaa ulkomailla kuin kävisi kotimaanmatkalla.
- lentomatkoilla meidän lapset oppi nopeasti olemaan ihmisiksi, mutta kannattaa varautua "viihtyttämään" eli lähtökohtaisesti lasten ei tule häiritä muita matkailijoita. Tabletille katsottavaa, kirjaa, mutusteltavaa ja ennen kaikkea pitää itse varautua sitten viihdyttämään lasta, jos ei muuten viihdy. Lennot on menneet niin monella tavalla. Esikoinen nukkui 5kk:n iässä koko Kanarian lennon putkeen, kun taas kuopus 10kk vaatii 5/6 tuntia lennosta viihdytystä, jottei alkanut känistä. Yleensä tuollaiset 2-5 v. osaa jo olla ihmisiksi. Vauvat on sillai haastavampia.
- lomalla ei kovin korkeaa kunnianhimoa. Tehdään, mitä jaksetaan. Otetaan rennosti, syödään hyvin jne.
- uima-altaalla (jos olette etelään menossa) vuorot. Jomman kumman pitää keskittyä lapsiin ja toiselle sitten aikaa lukea tai olla vaan
- hotellissa lapset ajoissa sänkyyn ja itselle laatuaika parvekkeella
- Ja sitten se tärkeimmät: Toiseksi tärkein: Kohde rataskelpoinen (2v.) ja mieluusti lapsille kaikkea tekemistä. Ja kaikista tärkein: Laadukas ja iso hotelli. Tulette olemaan paljon hotellialueella, joten siellä pitää olla mukavaa ja lapsille kaikkea kivaa. Hyvät ja lämpimät altaat. Mieluusti oma hiekkaranta hotellilla. Hotelliin kannattaa panostaa ja all inclusive kirpaisee, mutta lasten kanssa on erittäin hyvä. Pienet lapset syö tiheään ja AI:ssa pystyy aina keksimään välipaloja, kun itse ei tukevan aamiaisen jälkeen välttämättä niin ennen iltaa kaipaa ruokaa. Lisäksi juomiin menee pitkä penni ja nekin saa kätevästi sitten siinä samalla.
Edellinen vielä lisää: Jos menette kaupunkilomalle, niin raskaat "emmaljungat" on paremmat kuin matkarattaat. Ainakin, jos näissä vanhoissa kaupungeissa on mukulakiviä yms. Mutta se suurin syy on se, että jopa 5v. voi uuvahtaa kävelyyn ja hätätilanteessa ne "emmaljungat" kantaa kahta lasta.
Me otettiin poikkeuksellisesti juuri raskaammat rattaat Roomaan, kun tiedettiin, että siellä on niin epätasaista monissa paikoissa + aavisteltiin, että 6v. ei välttämättä jaksa kävellä koko päivää. Niinhän siinä kävi, että iltapäivällä hyppäsi rattaisiin ja piti pienempää sylissä. Näin päästiin päivä loppuun paloissa.
Lapsen luonne vaikuttaa, rauhallisen lapsen kanssa on helppo matkustaa. Vilkas lapsi voi sitten olla ihan eri juttu. Meillä mieluiten mennään omalla autolla tai junassa jossa lasten leikkihuone. Kohteen myös sen mukaan että lapsille on mieluista tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen vielä lisää: Jos menette kaupunkilomalle, niin raskaat "emmaljungat" on paremmat kuin matkarattaat. Ainakin, jos näissä vanhoissa kaupungeissa on mukulakiviä yms. Mutta se suurin syy on se, että jopa 5v. voi uuvahtaa kävelyyn ja hätätilanteessa ne "emmaljungat" kantaa kahta lasta.
Me otettiin poikkeuksellisesti juuri raskaammat rattaat Roomaan, kun tiedettiin, että siellä on niin epätasaista monissa paikoissa + aavisteltiin, että 6v. ei välttämättä jaksa kävellä koko päivää. Niinhän siinä kävi, että iltapäivällä hyppäsi rattaisiin ja piti pienempää sylissä. Näin päästiin päivä loppuun paloissa.
En noin isolle lapselle pakkaisi rattaita. Jakaa matka kohteet useammalle päivälle että lapsi jaksaa itse kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Voi elämää. Esikoululainen matkustaa rattaissa. Minun 6 v kantoi koko reissun oman reppunsa. Toki välillä väsytti, kuten aikuistakin. Silloin istuttiin levähtämään. Luulen, että kuskaatte sen lapsenne vielä kutsuntoihinkin niillä Emmaljungilla.
Lähtökohtaisesti loma pitäis olla loma myös lapsella. Ei niin että vanhemmat saa liikkua niin paljon kuin itse haluaa ja lapset ovat ihan poikki kaikesta liikkumisesta. Lasten ehdoilla pitäisi mennä.
Neuvoisin tekemään ensin lyhyempiä matkoja. Siten selviää miten omat lapset viihtyy reissussa ja miten eivät.. Me ollaan matkusteltu kolmen alle kouluikäisen kanssa kotimaassa lyhyitä kaupunkilomia, telttailtu, kylpylöissä ja erilaisissa perheille sopivissa kohteissa, lähinnä eläintarhoissa, huvipuistoissa (mistä isompien kanssa nauttii kyllä enemmän), museoissakin missä lapsille tekemistä, vesipuistoissa, vanhat kaupungit... Meillä on sujunut hyvin kaikki matkat lasten kanssa kun on suunniteltu etukäteen missä eniten halutaan käydä ja huomioitu aikatauluissa lasten tarpeet, että saavat leikkiä, levätä, syödä tarpeeksi ja maltettu matkallakin tehdä lasten olo hyväksi. Ulkomailla ollaan käyty vasta Ruotsissa ja Virossa laivalla ja omalla autolla ja Norjassa matkailuautolla (vuokrattu). Myöhemmin lasten kasvaessa on tarkoitus myös interrailata kun ovat kaikki kouluikäisiä ja Lissabonissa sekä ympäristössä on tarkoitus käydä kun lapset vähän kasvavat, luulen että se on kohteena mieleen myös teineille ja on minun ja miehen suosikkikohteita. Eurooppaa kauemmas matkustaminen koko porukalla alkaa olla pikkasen kallista, että enemmän on ajateltu matkustella lasten kanssa lähempänä. Vaikka ei yhtään rikkaita olla niin hyvin on saatu järjestettyä noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi elämää. Esikoululainen matkustaa rattaissa. Minun 6 v kantoi koko reissun oman reppunsa. Toki välillä väsytti, kuten aikuistakin. Silloin istuttiin levähtämään. Luulen, että kuskaatte sen lapsenne vielä kutsuntoihinkin niillä Emmaljungilla.
Juuri näin. Rattaat ymmärtää silloin isoilla lapsilla kun ne ovat pakolliset vaikka pitkien päivittäisten päiväkoti matkojen takia, eikä ole vaikka sitä autoa millä kulkea. Mutta tuntuu tosi pahalta että lomalla iso lapsi juoksutetaan niin puhki että haluaa rattaisiin, usein se on lapsesta jo noloa. Lapsen pitää saada nauttia lomasta. Vaikka se ois aikuista tylsää istua jossain lasten uima-altaassa...
Muumimaailmaa suosittelen tuon ikäisille.
Suosittelen ottamaan rattaat mukaan matkaan, matkustatte sitten minne tahansa. Minun suositukseni on vanhat rattaat kuten Brion Ponyt tai Emaljungan vastaavat, sellaiset retroversiot. Meidän perintörattaat oli kai emaljungat, etukaari oli osa metallirunkoa. Niissä voi välillä istua väsynyt isompikin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En noin isolle lapselle pakkaisi rattaita. Jakaa matka kohteet useammalle päivälle että lapsi jaksaa itse kävellä.
Et nyt tainnut lukea tarkkaan? Rattaat oli mukana pienemmälle lapselle, mutta isompi istui välillä kyytiin levähtämään. Itse kyllä suosin ennemmin kevyet matkarattaat + kantoreppu- settiä tai sitten lapsi vaan reppuselkään tarpeen tullen. Kevyet rattaat saa helposti nostettua portaissa ja muissa hankalissa paikoissa, joita monissa kaupungeissa on, jopa lapsi kyydissä, tai yhdellä kädellä pitäen toisella lasta kädestä.
Matkarattaat Kätevimmät jos kaupunki loma. Roomassa kovat ruuhkat ja isot rattaat hankalat esm. busseissa ja metrossa ja Pariisin metrot. Pienillä pärjää paremmin. Budapestin kadut ja kivetykset tosi hankalia. Rantakohteet suositeltavia. Pääasia että uskaltaa lähteä, ihmiset on ihmeen avuliaita rattaiden kanssa muualla paitsi H:gissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Rattaat ymmärtää silloin isoilla lapsilla kun ne ovat pakolliset vaikka pitkien päivittäisten päiväkoti matkojen takia, eikä ole vaikka sitä autoa millä kulkea. Mutta tuntuu tosi pahalta että lomalla iso lapsi juoksutetaan niin puhki että haluaa rattaisiin, usein se on lapsesta jo noloa. Lapsen pitää saada nauttia lomasta. Vaikka se ois aikuista tylsää istua jossain lasten uima-altaassa...
Ei se iso lapsi mene sinne rattaisiin jos se on hänestä noloa, aivan turha olla huolissaan siitä. Mutta samaa mieltä siitä, että lasten kanssa lomailun ei pitäisi olla semmoista että kävellään päivät pitkät, vaan ne reissut pitää suunnitella lapsen ehdoilla. Lyhyempiä päiviä kaupungilla, leikkipuistoja ym. viihdykkeitä väliin, enemmän liikkumista julkisilla välineillä jne. Sitä ehtii turistinähtävyyksien kiertämis-lomalle sitten kun lapset on isompia ja ymmärtääkin paremmin esim historiasta.
Kaikilla matkatoimistoilla on hotelleja, jotka on suunnattu lapsiperheille. Kannattaa suunnata juuri niihin.