Miten rauhoittaa ylivirittyneisyyttä? Hyviä neuvoja kaivataan
Olen vetänyt aivan äärirajoilla pari kk sekä työssä että vapaa-ajalla. Stressiä on, tosin mukavista asioista ettei ahdista mikään. Mutta huomaan etten pysty enää rauhoittumaan unille ja olen alkanut kokea pingottuneita fyysisiä tunteita (esim hampaiden yhteenpureminen).
Lopetan toki painamasta hommia täysillä (kesäloma alkaa tänään) mutta mitäs lisäksi? Hyviä tehokkaita nopeita keinoja? Muutaman yön erittäin huonot unet alkavat jo painaa pahasti. En käytä päihteitä.
Kommentit (9)
Lue netistä vagushermon rauhoittamisesta ja kokeile niitä vinkkejä.
Paneskelet jonkun boheemin laiskimuksen kanssa niin se rauhottaa sut.
Pitkä kävelylenkki tai muu rauhallinen pitkäkestoinen liikunta, joka purkaa kehon jännittyneisyyttä. Älä juo kofeiinipitoisia juomia ainakaan enää iltapäivän jälkeen. Hiilaripitoinen iltapala
- Liikuntaa
- Aivot narikkaan aktiviteetteja
- Älä pakota itseäsi suorittamaan lomaa
Itsellä uupumukseen ja ylivireyteen löytyi hyviä ajatuksia Eeva Kolun Korkeintaan vähän väsynyt -kirjasta.
Saunominen, uiminen ja fyysinen hikiliikunta auttaa, tosin liikkuminenkaan ei saisi olla suorittamista ja kovatempoista rääkkiä vaan niin, että tulee kuitenkin hiki ja hyvä olo. Jooga, musiikin kuuntelu, jonnekin matkalle lähteminen pois tutuista ympyröistä, kirjojen lukeminen/kuuntelu voisi myös auttaa. Apua saa myös jääkylmistä suihkuista, piikkimatolla makoilusta ja pienestä puuhastelusta kuten puutarhanhoito tai kokkailu. Nämä asiat auttaneet ainakin itsellä.
Kuuma pitkä suihku, rauhallista mukavaa musiikkia, laventelin tuoksuista vartalovoidetta, tuoksuvia kukkia ja kofeiinitonta haudukejuomaa. Nämä auttaa minulle.
Luepa mitä on TRE ja mene aloituskurssille
Kokeile meditaatiota.
Kuparikettu YouTube.