sotkuinen eskarilainen
6v poika menossa eskariin syksyllä. Edelleen syödessä sotkee jokapaikan, pöydän, kätensä, suunsa, vaattensa. Sormet tunkee ihan joka ruokaan. Kaiken mahdollisen käsillään pienii ja nakertaa sitten limaisilla sormilla, ei osaa kunnolla syödä pöydässä jos ei komenna. Pikkuveli yli 4v ja ei sotke käsiään enää ollenkaan eikä vaatteita tai pöytää kun tosi tosi harvoin jos sattuu vahinko.
Suihkussa jos ei valvo joka sekunti niin eskarilainen livistää pois ja sanoo pesseensä itsensä, sitten kun tarkistaa niin ihan likainen edelleen, hänet pitää vieläkin jokakerta pestä itse kunnolla, kun taas pikkuveli pesee kunnolla itsensä.
Ymmärrän erilaiset luonteet kaikilla, eikä tarvitse olla mikään supersiisti mutta minusta outoa että tuon ikäinen sotkee kuin joku 2v vielä vaikka aina on opetettu sellainen perus siisteys. Ja lapsen kaveritkin ihmettelee aina miksi poikamme sotkee syödessä niin paljon.
Voiko tälle tehdä jotain kun jankkaaminen ei auta ja vahtiminen kokoajan on raskasta eikä varmaan lapsellekkaan kivaa.
Ainiin ja hampaan pesu, siinäkin pitää joka aamu ja ilta vahtia haukkana (tottakai muutenkin pesen itse molemmilta vielä hampaat mutta koittanut antaa ensin itse pestä että oppii myös siihen) kun jos kääntää katseen niin esittää että laittaa tahnaa muttei laita, sitten puhuu ja puhuu ja puree vaan harjaa eikä pese yhtään, kun taas pikkuveli hankaa huolellisesti kaikki hampaat.
Muutenhan tämä eskarilainen luonteeltaan empaattinen ja auttavainen sekä tosi fiksuja juttuja kertoo ja oppii hyvin asioita mitkä häntä kiinnostaa, mutta tuo sotkeminen vähän pelottaa/häiritsee kehityksen kannalta.
Kommentit (5)
Onko sormiruokaillut pienenä? Mä oon huomannut että näillä lapsilla se ruualla sotkeminen jää pitkäksi aikaa osaksi ruokailuja. Mutta pitäisin suhteen ruokaan positiivisenä enkä kovin kovasti komentaisi sotkusta.
Niin ne isommat on usein pilanneet pienempikien elämän kun vanhemmat olettaa että se on fiksumpi
Meillä kans samanmoinen. Ei ehkä ihan noin paha, mutta syö aina osan ruoasta käsin vaikka jo useampi vuosi toitotettu, että haarukalla syödään. Veitsen käyttöä ei voi edes kuvitella, eikä kyllä edes suostu sitä käyttämään. Eskariin menossa myös.
Juttele asiasta neuvolassa ja pyydä lähete toimintaterapeutille. Kyllä se siitä vielä helpottuu =)
Eskari on vielä leikkiä, opetellaan kirjoittaa oma nimi, ei siellä tarvitse olla mitään valmiiksia, joillekin lapsille se on ensimmäinen hoitopaikka kotihoidon lisäksi.