Kokemus on, että työkkäri tarjoaa työhön ihmisiä vailla tarvittavia pätevyyksiä, osaamista tai motivaatiota.
Kuljetusalan työnantajana Mikko Vepsäläisen vei TE-palveluiden pariin se, että kuljettajaa ei alkanut löytyä muita reittejä. Työpaikkailmoituksen jättäminen oli monivaiheinen ja jäykkä prosessi.
Se ei ollut ihan vartin homma. Tuli sähköpostia ja piti vastailla kysymyksiin, Vepsäläinen kertoo.
Kommentit (26)
Niin, eihän TE-toimiston jakkukalkkunat ymmärrä mitään kuljetusalasta ja sen pätevyysvaatimuksista. Nyt kun pitää vielä väkisin hakea työpaikkoja, joihin työttömällä ei ole mitään edellytyksiä, niin ei ihme, että työnantajat jättävät käyttämättä kyseiset "palvelut".
Jep.
"Itsensä johtaminen" on muotia esim. meidän organisaatiossa, jossa puolet porukasta jotain päälliköitä tai johtajia titteliltään. Henkilöstön kehityspäällikön olen nähnyt piiiitkän urani aikana tasan kerran, ihmetteli jotain ulkonäkööni liittyvää asiaa ja leikitti meillä jotain "sosiaalistavaa" seuraleikkiä. "Osaamisen johtaminen" on jotain, mistä puolet henkilöstöosastosta istuu puolet vuodesta erilaisilla kursseilla vuosi toisensa jälkeen, mutta ei ilmeisesti ymmärrä mitään kurssitetusta, koska organisaatiossa ei asian tiimoilta mitään tapahdu ennen seuraavan vuoden vastaavia kurssituksia.
Arvatkaapa, olenko töissä työkkärissä, Kelassa, VTV:llä vai missä?
– Kun hakijaporukkaa lähdetään perkaamaan enemmän, sieltä puuttuukin osaamista, lain edellyttämiä lupia, alkaa olla ikää ja terveysongelmia, Myyryläinen sanoo.
Koko ajan tulee uusia tekniikoita, lakipykäliä ja säännöksiä, joita ei kotisohvan pohjalta pääse opiskelemaan- sama koskee lupia. Toisaalta, miksi osaava, motivoitunut ja päivitetyin tiedoin ja luvin oleva kuljettaja olisi työttömänä?
Minkä teet, kun 4 työpaikkaa on pakko hakea kuukaudessa? Jos on rekkamiehen paperit, niin niihin haetaan, ei lähihoitajan paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
– Kun hakijaporukkaa lähdetään perkaamaan enemmän, sieltä puuttuukin osaamista, lain edellyttämiä lupia, alkaa olla ikää ja terveysongelmia, Myyryläinen sanoo.
Koko ajan tulee uusia tekniikoita, lakipykäliä ja säännöksiä, joita ei kotisohvan pohjalta pääse opiskelemaan- sama koskee lupia. Toisaalta, miksi osaava, motivoitunut ja päivitetyin tiedoin ja luvin oleva kuljettaja olisi työttömänä?
Joo ei peruspäivärahalla kustanneta mitään satojen tai tuhansien eurojen päivityksiä lupiin. Yleensä ne maksaa työnantaja ja pitää huolen että työvoimalla pysyy luvat kunnossa.
TE-toimisto ei "tarjoa töihin ihmisiä" eikä "välitä työntekijöitä".
-Alkaa olla ikää ja terveysongelmia-
Siinäpä se kiteytettynä erittäin hyvin. Kaikki tietää ettei mitään mahdollisuutta saada työpaikkaa, eikä pidäkään saada. Mutta neljä hakemusta kuukaudessa, tekee jälleen nuoren ja terveen. Elämän viini on keksitty.
TE-toimiston toiminta on vähän samanlaista, kuin että paiskotaan kaikenlaista tavaraa seinään summassa josko joku vaikka tarttuisikin.
Meilläkin ilmoitus muuttui sekavaksi
Työ oli Helsingissä mutta työkkäri käsitteli sen pikkupaikkakunnalla konsernin asiakkuuden mukaan.
Ja kas puolet hakijoista luuli, että se duuni on siellä pikkupaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Jep.
"Itsensä johtaminen" on muotia esim. meidän organisaatiossa, jossa puolet porukasta jotain päälliköitä tai johtajia titteliltään. Henkilöstön kehityspäällikön olen nähnyt piiiitkän urani aikana tasan kerran, ihmetteli jotain ulkonäkööni liittyvää asiaa ja leikitti meillä jotain "sosiaalistavaa" seuraleikkiä. "Osaamisen johtaminen" on jotain, mistä puolet henkilöstöosastosta istuu puolet vuodesta erilaisilla kursseilla vuosi toisensa jälkeen, mutta ei ilmeisesti ymmärrä mitään kurssitetusta, koska organisaatiossa ei asian tiimoilta mitään tapahdu ennen seuraavan vuoden vastaavia kurssituksia.
Arvatkaapa, olenko töissä työkkärissä, Kelassa, VTV:llä vai missä?
Työkkärissä oli vähän tuonsuuntaista, mutta lopwtin siellä n 4v sitten. Voi olla mikä tahansa valtion laitos.
Koska kuljetusalalle ei vaadita tiettyä koulutusta, on työkkärin kriteeri luultavasti ainoastaan se, että henkilöllä on ajokortti, mikäli tajuavat sitäkään tarkistaa. Ei työkkärissä tajuta kuljetusalasta(kaan) riittävästi. Itselläni on niin omituisia kokemuksia työkkäristä (kylläkin vuosien takaa), että en todellakaan luottaisi heidän ammattitaitoonsa
Vierailija kirjoitti:
On kallista puuhaa uusia lupia koko ajan työttömänä , miksi edes tekisi niin?
Vierailija kirjoitti:
-Alkaa olla ikää ja terveysongelmia-
Siinäpä se kiteytettynä erittäin hyvin. Kaikki tietää ettei mitään mahdollisuutta saada työpaikkaa, eikä pidäkään saada. Mutta neljä hakemusta kuukaudessa, tekee jälleen nuoren ja terveen. Elämän viini on keksitty.
Ei pidä saada? Ainakin itse haluan pysyä työssä vaikka sairautta. Poissaoloja vähän.
Työhaluttomat pitäisi siivota pois työkkärin listoilta. Eiköhän niitä haluja löydy kun korvaukset loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Työhaluttomat pitäisi siivota pois työkkärin listoilta. Eiköhän niitä haluja löydy kun korvaukset loppuvat.
Miksi korvaukset loppuisivat? Olen ollut työhaluton nyt jo 9 vuoden ajan ja kaksi kertaa olen saikuttanut, kun minua on uhkailtu sanktioilla, mikäli en suostu aktivoitumaan. En ole aktivoitunut, enkä myöskään jäänyt korvauksia vaille. Ähä ähä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi korvaukset loppuisivat? Olen ollut työhaluton nyt jo 9 vuoden ajan ja kaksi kertaa olen saikuttanut, kun minua on uhkailtu sanktioilla, mikäli en suostu aktivoitumaan. En ole aktivoitunut, enkä myöskään jäänyt korvauksia vaille. Ähä ähä!
Pieni lakimuutos on ainoa mitä tarvitaan loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni lakimuutos on ainoa mitä tarvitaan loinen.
Vai että oikein "pieni" lakimuutos. 😂😂😂
Aika isolta lakimuutokselta se minusta vaikuttaisi, jos sairauslomalaisille meinaa jotain mahtaa. Ja osaava saa saikkua aina halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei "tarjoa töihin ihmisiä" eikä "välitä työntekijöitä".
No tämä. Vieläkin osa luulee että "työkkärin" kautta saa töitä. Ja että poliitikot ajattelee kansan parasta. LÖL
Minuun oltiin yhteydessä TE-toimistosta liittyeen avoimeen palkkatuettuun tehtävään.
Tehtävä ei vastannut sitä, mitä haen, joen kieltäydyin kohteliaasti. Kysyin virkailijalta, moneltako hakijalta hän tiedustelee kiinnostusta tehtävään.
Ei kuulemma oikein löydy sopivia. Kerroin parista vanhasta työkaverista, joilla on juuri sopiva osaaminen, kokemus ja ovat työnhakijoina juuri saman paikallisen TE-toimiston listoilla. Kerroin nimetkit.
Sanoi, että haku ei löytänyt tuonnimisiä ihmisiä. Nimillä hän ei kuulemma saa hakua tehdä.
Ihmeellistä!
Niin, työnantajat odottavat, että TE-palvelut välittäisi hetivalmiita työntekijöitä. Työttöminä on ihmisiä joilta puttuu muutamasta vuodesta useampaan kurranttia työkokemusta, mitä he eivät tule koskaan saamaan, koska eivät pääse työelämään.
Ketään ei kiinnosta pitää yllä heidän ammattitaitoaan, mutta kaikki vain valittavat.