Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tällaisen työkaverin kanssa jatkaa yhteistyötä?

Vierailija
13.07.2022 |

Aloitin uudessa työpaikassa tekemään sellaista työtä jota olen tehnyt toistakymmentä vuotta. Olen työssäni ripeä, tarkka, aikaansaava ja tunnollinen. Nyt mulla on noin samanikäinen työkaveri joka koordinoi omien hommiensa ohessa sitä että kaikki päivän työt saataisiin fiksusti päivän aikana maaliin ja mitkä hommat priorisoidaan silloin kun kaikkea ei ehdi tehdä.

Tämä työkaveri ylimitoittaa käytännössä päivittäin mulle sellaiset määrät hommaa, että niistä on täysi mahdottomuus selvitä annetussa ajassa. Koko ajan hän olettaa että olisin noin tunnin edestä tehnyt enemmän hommia mitä on edes mahdollista tehdä. Sitten kun hänkin huomaa että nyt täytyy jättää jotain huomiselle, niin moka ei ole hänen, vaan antaa ymmärtää minun olevan tässä se ongelma.

Hän siis tyystin ignooraa minun ymmärryksen siitä paljonko resursseja on käytettävissä. Periaatteessahan tuo tuntuu siltä kuin sinulle whit tuiltaisiin päin näköä joka päivä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäis taas pystyä tekemään sitä mikä on meille niiin vaikeaa: puhumaan.

Ja sitten puhumaan lisää. Perustelemaan. Neuvottelemaan. Ottamaan keskusteluun mukaan esimiehen. Perustelemaan hänelle. Ja koko ajan pysymään ystävällisen asiallisena.

Juu, paha rasti. Mutta tällaista aikuisen elämä on.

Kiitos tästä neuvosta. Minulla on vain hyvin tyhjä olo tämän asian suhteen. Sillä joka kerta kun olen kyseenalaistanut hänen arvionsa, hän lataa päin näköä takaisin että aivan varmasti ehtii. Että kyllä hän tietää kun on niin kokenut tässä hommassa.

Ongelma on vain siinä että kokenut olen minäkin ja ymmärrän sen kuinka joidenkin työvaiheiden keston voi arvioida, mutta niiden todellista kestoa ei voi tietää. Ja tämä henkilö luo minulle koko ajan sellaista tunnelmaa, että hän päättänyt näiden kulun ja keston etukäteen ja se on minun vika jos asiat eivät suju kuten hän oli etukäteen päättänyt. Ap

Oletan että työkaveri on sinun esimiehesi koska jos hän on oikeasti työkaveri millä valtuuksilla hän määrää sinulle töitä. Mites työsuojelu?

Aika usein uusilla työntekijöillä on perehdyttäjä eli taitaa olla sellaisestakin tässä asetelemassa kyse. Eli tavallaan johtaa kun luettelee/neuvoo mitä töitä kuuluu tehdä mutta tavallaan kuitenkaan ei.

Vierailija
22/24 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun on keskusteltava asiasta oman esihenkilösi kanssa, ja samalla laittaa ruotuun työkaveri. Sano hänelle, että nyt on sillä tavalla, että tuon touhun on loputtava tähän paikkaan. Asiahan olisi ihan eri, jos olisit lusmu, mutta ilmeisesti työkaverisi on, ja hän koettaa peitellä tuolla tavoin sitä.

Johdon mielestä hän on varmaan tosi tehokas ja aikaansaava, kun on vuosia antanut niin ymmärtää. Siksi tarvitset jotain konkreettista tueksesi.

Hän kyllä osaa hommansa ja on ihan yhtä lailla ripeä työntekijä kuten minäkin. Nyt vaan herää epäilys että korostaako hän omaa rooliaan homman koordinoinnissa jolloin hän tekee varsinaista työtä paljon vähemmän. Tuota koordinointiakaan olisi olematon määrä jos hän toteaisi kuten järkevä aikuinen, että hoida nuo työt sillä painotuksella kuten parhaaksi näet. On ollut todella hämmentävää saada kesken työnteon puhelinsoittoja joissa multa kysellään edistymisestä ja ollaan turhautuneita kun ei olla niin pitkällä kuin tämä yksi ihminen olisi halunnut. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnjako kuuluu hänen työtehtäviin, niin kyllä hän sinua ylempänä on. Meillä häntä kutsutaan tiiminvetäjäksi, vaikka hän ei ole esimies.

Nyt sinun täytyy lopettaa tuollainen negatiivinen ajatuskierre, että sinulle tahalleen jaetaan liikaa töitä ja sinua syrjitään ja kiusataan ja ties mitä. Siitä ei mitään hyvää seuraa. Ja lopeta se wapin vastausnopeuden kyttääminen. Sillä ei ole mitään tekemistä sinun työmäärän kanssa. Voihan olla, että esimies on häneltä toivonut nopeaa vastausta tiimiläisille, jotta kaikkien työt sujuvat. Tai sitten hän vaan on päättänyt keskeyttää työt aina viestin tullessa, sekään ei kuulu sulle.

Nostat vaan kissan pöydälle, eli keskustelet asiasta esimiehesi kanssa. Tuo ylijakaminenhan voi olla ollut firman tapa jo ammoisista ajoista lähtien, ettei kellään olis tyhjäkäyntiä, niin annetaan kaikille vähän ylimääräistä ja sitten päivän lopuksi karsitaan. Ilman, että se olisi negatiivista, ettei kaikkea ehdi tekemään. Tai voi olla, että ennen sinua siinä on ollut joku hypernopea työntekijä tai sellainen, joka on aina jäänyt omalla ajallansa tekemään, jotta saa päivän hommat tehtyä. Et voi tietää.

Eli kysy esimeheltä onko sinun tekemät päivän työt riittävä suoritus, keskustelkaa asiasta! 

Ihan turhaa kysyä kun tiedän että työpanokseni on huomattavasti keskivertoa ripeämpi. Ja näitä hommia ei jäädä tekemään omalla ajalla. Mitään hypernopeampaa ei ole voinut olla ennen minua.

Olipa ikävästi kirjoitettu tuo, että minä muka kyttään häntä. Onhan tuo nyt häiritsevää huomata kun se siinä työtä tehdessä tulee ilmi.

Tuon kyllä aion haastaa, että hänellä muka olisi jonain tiiminvetäjänä oikeus jakaa työt puoliksi suhteessa 70-30 ja päänaukomiset päälle. En ole suostumassa pidemmän päälle. Ap

Vierailija
24/24 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vielä koeajalla, älä mene puhumaan mihinkään. Työkaveri saattaa yrittää tuolla savustaa sut ulos ja koeaikapurut ovat juuri nyt hyvin yleisiä.

Hae sen sijaan uutta työtä, koska tuo ei vaikuta erityisen hyvältä alulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi