Listataan edullisia/halpoja ruokia hinnannousuja kompensoimaan
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä minun vinkkini eivät ole kaikkien sovellettavissa, koska osa niistä perustuu siihen, että kasvatan itse paljon kasviksia ja kerään metsästä sieniä ja marjoja. Kaikki eivät voi niin tehdä. Sen lisäksi saamme ilmaista leipää äidiltäni (äiti saa sen vapaehtoistyöstään).
Erittäin edullisia, tai suorastaan halpoja ruokia ovat meillä peruna-sieniruuat. Perunat omasta maasta (ja säilytetään maakellarissa, ei kulu sähköä). Esimerkiksi kesällä uudet perunat ja paistetut kantarellit, maksavat käytännössä suolan+paistoon käytettävän voin. Juomana kuplavesi, vesi tai itsetehty marjamehu. Leipä ilmaista, ja leivän päälle sipaisu levitettä. Salaatti kerätty luonnosta ja kasvimaalta. Koko ruuan hinnaksi tulee sähköineen noin euro, annoshinnaksi kuudelle hengelle alle 0,20€.
Ok, tuossa ei ole kovin paljon proteiineja, mutta päivän yhdeksi ateriaksi ihan riittävä.
Pinaattikeitto itsekasvatetusta pinaatista ja/tai nokkosista, lisäkkeenä keitetyt kananmunat ja ruisleipä. Jos onnistuu löytämään punalaputettuna sekä maidon että kananmunat, niin sopan hinnaksi jää alle euro/kattilallinen ja munat maksavat 0,1-0,2 €/kpl, siitä voi laskea annoshinnaksi taas jotain 0,30€.
Espanjalainen munakas: keitettyjä perunoita viipaleina, vihanneksia (kasvimaalta), munakasseos. Ainoa, mikä maksaa, on kananmunat, paistossa käytetty rasva ja tilkka maitoa. Meillä tehdään 6 munan munakas kuudelle hengelle, hintaa jää siis noin 0,25€/annos.
Jauhelihakeitto: punalaputettu jauheliha 2€, perunaa (sitä itsekasvatettua), runsaasti kasviksia (eli 2-3 porkkanaa, puolikas lanttu, valkokaalia, leikkopapua, härkäpapuja, viherjauhetta omista kasviksista, punajuurta, sokeriherneen palkoja jne), liemen sekaan jääkaapin perältä tyhjästä ketsuppipullosta viimeiset pisarat (vettä ketsuppipulloon ja ravistetaan reippaasti), lipstikkaa, pippuria, valkosipulin varsia silputtuna jne. Ei välttämättä tarvitse lihaliemikuutiota, jos käyttää lipstikkaa. Koko soppakattilallisen hinta 3€, ja annoksia vähintään 10, eli annoshinta 0,30€.
Hernekeitto nyt on klassikko, samoin kaalilaatikko, niitä teen etenkin kylmempinä vuodenaikoina jompaa kumpaa melkein joka viikko.
Nyt tulevana viikonloppuna teen kylmäsavulohikeittoa. Pakastimesta kylmäsavulohiviipaleita (löysin euron paketti juhannuksen jälkeen), perunaa, kasviksia, mausteita ja purkillinen kuohukermaa. Koko kattilallisen hinta 2-3 euroa (riippuu siitä, laitanko 1 vai 2 lohipakettia), annoksia vähintään 6, eli annoshinta jää siihen 0,5€ tienoille.
Ruuat, joihin tulee juustoa, ovat kalliita. Esimerkiksi lasagnea ja pizzaa teen harvemmin, jompaa kumpaa parin viikon välein. Juustomunakasta raaskii tehdä vähän useammin, kun siihen tulee vain ripaus juustoa.
Kasvimaa ja kasvihuoneet ovat olleet tuossa jo 30 vuotta, alkuinvestoinnit on kyllä jo kuoletettu. Monista kasviksista kerään siemenet seuraavaksi vuodeksi talteen, ja esimerkiksi palsternakka kukkii vasta toisena vuonna - jätän aina muutaman kasvamaan ja tuottamaan siemeniä. Kurpitsat, tomaatit, paprikat, chilit, valkosipulit, salaatit (ne kukkii jo ekana kesänä ja tuottaa paljon siemeniä), krassit, peruna, mansikka jne on sellaisia, joihin en tarvitse enää ostosiemeniä/taimia. Marjapensaat ja raparperi on aikoinaan saatu mummolta, kriikuna kaverilta. Otan satokauden aikana vastaan KAIKKI minulle tarjotut, omenat, kesäkurpitsat, aroniat, pihlajanmarjat, karviaiset, raparperit, porkkanat, sipulit - ihan mikä vaan, niin minulle kelpaa kyllä. Pakastan, kuivaan, hilloan, teen etikkasäilykkeiksi, mehustan... Mikään ei mene hukkaan.
Pakko kysäistä, että teetkö niin kuin me, että annat myös muille sadostasi? Ilmaiseksi?
Meillä tosin kasvaa vain raparperia, erilaisia marjoja ja omenoita, mutta niitä tulee yhden perheen tarpeiksi ihan liikaa ja miksi ilmoitan oman kaupunkini Facen jätelavalla haluaako joku tulla hakemaan. Kaikki menevät nopeasti käsistämme. Kerään myös valmiiksi, ettei pihaa sotkettaisi.
Minua on arvosteltu ilmaisesta antamisesta, mutta näen myös miten tarpeeseen osa sadosta menee.
Juu, tietenkin. Yksi erikoisimmista on varmaan se, että yksi naapureista tuo minulle tyhjiä patenttikorkillisia pulloja, ja minä palautan ne hänelle täytettyinä. Täytän ne itsetehdyillä likööreillä: vuodesta riippuen pihlajaa, aroniaa, raparperia, mansikkaa (aivan ihanaa), mustikkaa en ole kokeillut, tänä vuonna ajattelin testata. Eli 1/3 marjoja/hedelmiä, 1/3 sokeria ja 1/3 kirkasta mautonta viinaa.
Annan mm. valkosipuleita, väriperunoita (etenkin noi tummanvioletit on suosittuja), kurpitsaa ja kesäkurpitsaa, kaaleja (pieninä kerinä, ei sitten kun ovat jättiläisiä, niitä ihmiset pelkää ;-D ), sieniä joko tuoreina ja perattuina tai kuivattuina, tietyille henkilöille voin viedä suolasieniä. Raparperia vien työkavereille, joilla sitä omasta takaa ei ole, ja jotka eivät muualta saa. Vastineeksi saan yhdeltä sitten syksyisin ison kassillisen porkkanoita. Annan myös taimia, yhtenä keväänä jouduin siirtämään ison lipstikkakasvustoni, ja otin siitä erilleen useampia alkuja ja annoin eteenpäin työkavereille, jotka olivat sitä pyytäneet. Mansikan rönsytaimia olen kasvattanut erikseen ja annoin ystävälleni, joka on ollut niistä hyvin iloinen (oli puhunut, että laittaa mansikkamaata ja harmitteli, kun taimet ovat niin kalliita). Ylimääräiset tomaatin- ja paprikan/chilintaimet löytävät aina vastaanottajan. Lisäksi olen purkittanut oreganontaimia ja muita yrttejä, ja niitä olen antanut eteenpäin, samoin alkukesästä minulle jää yleensä muutamia ylimääräisiä salaatintaimia, niin niitä annan eteenpäin.
Viljelystä harkitseville muistutan kuitenkin, että jos ei kasteluvesi ole ilmaista tulee kasveille äkkiä hintaa. Esim. Oma kaivo tai lähde on arvokas asia.
Samoin kasvimaan perustamis-ja ylläpitokulut ovat sen verran suuret, että kestää aikansa ennen kuin katetta alkaa saamaan.
Ja lähes jokainen jotain viljelevä tietää, että mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. On kaikenlaista mikä voi tuhota sadon.
Näistä huolimatta puutarhan ja kasvimaan perustamista toki kaikille suosittelen. On ainakin itselleni terapeuttista puuhaa. Samoin villiyrttien kerääminen. Niistä riittää salaattiaineita koko kesäksi.
Nokkosesta kyselleelle, kerää uusimpia lehtiä niin saat parhaat ravintoaineet. Samoim nokkosen siemenet kannattaa kerätä talteen.
Vierailija kirjoitti:
Satokauden mukaan syömällä säästää pitkän pennin.
Mitä siellä missä asut on nyt sesongissa?
Ei tee, jos ei käy kaupassa joka päivä.