Listataan edullisia/halpoja ruokia hinnannousuja kompensoimaan
Kommentit (44)
Ostin tomaattiamppelin toukokuussa Tokmannilta, satoa on alkanut tulemaan reippaasti. Mulla oli toki 10 euron lahjakortti, jonka sain muuten täyttämällä kyselyitä Norstatpanelin kautta, vinkkinä vaan muillekin. Hintaa jäi amppelille 3-4 euroa tuolloin. On maksanut itsensä takaisin nopeasti, normihinnallakin tulis äkkiä kuitatuksi. Kirsikkatomaatit on tosi tyyriitä kaupassa.
Mansikka-amppelinkin ostin kesän alussa Prismasta, -30% ja vielä -15% lisäale asiakasomistajapäivillä. Taisi maksaa 5-6 euroa. Hyvin tekee satoa, makoisia mansikoita.
Aina ei tarvitse syödä hotellissa tai ravintolassa, koska ruokaa voi tilata kotiinkin tai mahdollisesti tehdä jopa itse. Ainakin olen kuullut,. että jotkut ihmiset tekevät niin.
Vierailija kirjoitti:
Kanamuna on saanut synninpäästön, on todellinen terveyspommi ja myös halpa sellainen jos miettii ravintoarvoja. Munaa pöytään vaikka juustojen ja leikkeleiden tilalle, mutta muista että munissakin on eroja.
Tämä. Isossa kennossa 15 munaa, jos pari syö päivässä niin viikoksi piisaa ja vielä jää yks ylikin. Proteiinipitoista, paljon hivenaineita ja vieläkin hinnan nousun myötä edullista. Lidlissä edullisin iso kenno 3,29 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjastan ja sienestän koko loppukesän ja syksyn. Lokakuussa on suippomadonlakkien aika - niillä saa ilmaisen terapian talveksi.
Mistä sinä niitä löydät?
Metsäähän Suomessa piisaa. Senkun varaa aikaa ja lähtee tutkimaan lähimaastoja.
Eri
Pinaattikeitto; 2 pussia pakastepinaattia, litra maitoa, vähän voita ja vehnäjauhoja.
Kylkeen keitettyjä kananmunia.
Luonnosta löytyy paljon ilmaiseksi syötävää, kuten voikukan lehtiä, juuria ja kukkia, nokkosta, ruusunmarjoja, puiden lehtiä, pihlajanmarjoja, etanoita, kastematoja, lehtokotiloita, koppakuoriaisia, hiiriä, rottia, jäniksiä, siilejä, oravia, erilaisia lintuja, kaloja järvissä, kettuja, ilveksiä, mustikoita, karpaloita, puolukoita, lakkoja eli hilloja, villivadelmia ja monien ihmisten kotipihoilla on omenapuita joista syksyllä kasvaa omenoita, monenlaisia juuria, kulkukissoja, sammakoita, sisiliskoja ja käpyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanamuna on saanut synninpäästön, on todellinen terveyspommi ja myös halpa sellainen jos miettii ravintoarvoja. Munaa pöytään vaikka juustojen ja leikkeleiden tilalle, mutta muista että munissakin on eroja.
Tämä. Isossa kennossa 15 munaa, jos pari syö päivässä niin viikoksi piisaa ja vielä jää yks ylikin. Proteiinipitoista, paljon hivenaineita ja vieläkin hinnan nousun myötä edullista. Lidlissä edullisin iso kenno 3,29 e.
Hiuksiin luksushoito: 1 kananmuna, 1 desi maustamatonta jogurttia ja 4-5 rkl ruokaöljyä sekaisin. Pese hiukset ja kuivaa pyyhkeeseen. Laita hoito päähän ja sen päälle suihkumyssy tai roskapussi. Anna vaikuttaa puoli tuntia. Huuhtele viileällä ja mieluiten kylmällä vedellä, ettei kananmuna kypsy kokkeliksi hiuksia Huuhtasesta.
Omakoti- ja rivariasujat (jos pihaa rivarissa); ostakaa syksyllä poistomyynnistä marja- ja hedelmäpuiden taimia. Saatte tulevina vuosina omasta pihasta satoa. Kotimaiset omenat on kaupassa hintavia.
Vierailija kirjoitti:
Marjastan ja sienestän koko loppukesän ja syksyn. Lokakuussa on suippomadonlakkien aika - niillä saa ilmaisen terapian talveksi.
Kiva että olet keksinyt tuollaisen keinon saadaksesi terapiaa, mutta se ei suinkaan ole ilmaista, vaan sen maksaa veronmaksajat.
Nämä minun vinkkini eivät ole kaikkien sovellettavissa, koska osa niistä perustuu siihen, että kasvatan itse paljon kasviksia ja kerään metsästä sieniä ja marjoja. Kaikki eivät voi niin tehdä. Sen lisäksi saamme ilmaista leipää äidiltäni (äiti saa sen vapaehtoistyöstään).
Erittäin edullisia, tai suorastaan halpoja ruokia ovat meillä peruna-sieniruuat. Perunat omasta maasta (ja säilytetään maakellarissa, ei kulu sähköä). Esimerkiksi kesällä uudet perunat ja paistetut kantarellit, maksavat käytännössä suolan+paistoon käytettävän voin. Juomana kuplavesi, vesi tai itsetehty marjamehu. Leipä ilmaista, ja leivän päälle sipaisu levitettä. Salaatti kerätty luonnosta ja kasvimaalta. Koko ruuan hinnaksi tulee sähköineen noin euro, annoshinnaksi kuudelle hengelle alle 0,20€.
Ok, tuossa ei ole kovin paljon proteiineja, mutta päivän yhdeksi ateriaksi ihan riittävä.
Pinaattikeitto itsekasvatetusta pinaatista ja/tai nokkosista, lisäkkeenä keitetyt kananmunat ja ruisleipä. Jos onnistuu löytämään punalaputettuna sekä maidon että kananmunat, niin sopan hinnaksi jää alle euro/kattilallinen ja munat maksavat 0,1-0,2 €/kpl, siitä voi laskea annoshinnaksi taas jotain 0,30€.
Espanjalainen munakas: keitettyjä perunoita viipaleina, vihanneksia (kasvimaalta), munakasseos. Ainoa, mikä maksaa, on kananmunat, paistossa käytetty rasva ja tilkka maitoa. Meillä tehdään 6 munan munakas kuudelle hengelle, hintaa jää siis noin 0,25€/annos.
Jauhelihakeitto: punalaputettu jauheliha 2€, perunaa (sitä itsekasvatettua), runsaasti kasviksia (eli 2-3 porkkanaa, puolikas lanttu, valkokaalia, leikkopapua, härkäpapuja, viherjauhetta omista kasviksista, punajuurta, sokeriherneen palkoja jne), liemen sekaan jääkaapin perältä tyhjästä ketsuppipullosta viimeiset pisarat (vettä ketsuppipulloon ja ravistetaan reippaasti), lipstikkaa, pippuria, valkosipulin varsia silputtuna jne. Ei välttämättä tarvitse lihaliemikuutiota, jos käyttää lipstikkaa. Koko soppakattilallisen hinta 3€, ja annoksia vähintään 10, eli annoshinta 0,30€.
Hernekeitto nyt on klassikko, samoin kaalilaatikko, niitä teen etenkin kylmempinä vuodenaikoina jompaa kumpaa melkein joka viikko.
Nyt tulevana viikonloppuna teen kylmäsavulohikeittoa. Pakastimesta kylmäsavulohiviipaleita (löysin euron paketti juhannuksen jälkeen), perunaa, kasviksia, mausteita ja purkillinen kuohukermaa. Koko kattilallisen hinta 2-3 euroa (riippuu siitä, laitanko 1 vai 2 lohipakettia), annoksia vähintään 6, eli annoshinta jää siihen 0,5€ tienoille.
Ruuat, joihin tulee juustoa, ovat kalliita. Esimerkiksi lasagnea ja pizzaa teen harvemmin, jompaa kumpaa parin viikon välein. Juustomunakasta raaskii tehdä vähän useammin, kun siihen tulee vain ripaus juustoa.
Kasvimaa ja kasvihuoneet ovat olleet tuossa jo 30 vuotta, alkuinvestoinnit on kyllä jo kuoletettu. Monista kasviksista kerään siemenet seuraavaksi vuodeksi talteen, ja esimerkiksi palsternakka kukkii vasta toisena vuonna - jätän aina muutaman kasvamaan ja tuottamaan siemeniä. Kurpitsat, tomaatit, paprikat, chilit, valkosipulit, salaatit (ne kukkii jo ekana kesänä ja tuottaa paljon siemeniä), krassit, peruna, mansikka jne on sellaisia, joihin en tarvitse enää ostosiemeniä/taimia. Marjapensaat ja raparperi on aikoinaan saatu mummolta, kriikuna kaverilta. Otan satokauden aikana vastaan KAIKKI minulle tarjotut, omenat, kesäkurpitsat, aroniat, pihlajanmarjat, karviaiset, raparperit, porkkanat, sipulit - ihan mikä vaan, niin minulle kelpaa kyllä. Pakastan, kuivaan, hilloan, teen etikkasäilykkeiksi, mehustan... Mikään ei mene hukkaan.
Tuolla yhdellä pitkän viestin kirjoittajalla täytyy olla paljon aikaa, eli ei yli tunnin työmatkaa päivittäin per suunta? Eikä käy varmaan 5 pvä/vko töissäkään, vai miten on?
Säilytystilat eri valmisteille täytyy olla mittavat: erilsisia purkkeja, kaappeja, kellari, useita pakastimia?
Muuten kyllä todella taitavasti pyöritetty systeemi.
Noudatan diabeetikkona diabeetikon ruokavaliota ja se tulee edulliseksi. Kun on pakko jättää prosessoitu ruoka pois, vältettävä sokeria ja kovia rasvoja, niin loppujen lopuksi syömistä on ihan perusasiat niin kuin kaurapuuro ja kasvikset. Kun syö kolmen tunnin välein vähän jotakin ei edes tule tarvetta syödä isoja ruoka-annoksia.
Diabeetikon ruokavalio sopii aivan kaikille, mutta jostakin syystä niin perushuttu ei kuitenkaan ole monestakaan kivaa. Eikä ruokamenot tule kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä minun vinkkini eivät ole kaikkien sovellettavissa, koska osa niistä perustuu siihen, että kasvatan itse paljon kasviksia ja kerään metsästä sieniä ja marjoja. Kaikki eivät voi niin tehdä. Sen lisäksi saamme ilmaista leipää äidiltäni (äiti saa sen vapaehtoistyöstään).
Erittäin edullisia, tai suorastaan halpoja ruokia ovat meillä peruna-sieniruuat. Perunat omasta maasta (ja säilytetään maakellarissa, ei kulu sähköä). Esimerkiksi kesällä uudet perunat ja paistetut kantarellit, maksavat käytännössä suolan+paistoon käytettävän voin. Juomana kuplavesi, vesi tai itsetehty marjamehu. Leipä ilmaista, ja leivän päälle sipaisu levitettä. Salaatti kerätty luonnosta ja kasvimaalta. Koko ruuan hinnaksi tulee sähköineen noin euro, annoshinnaksi kuudelle hengelle alle 0,20€.
Ok, tuossa ei ole kovin paljon proteiineja, mutta päivän yhdeksi ateriaksi ihan riittävä.
Pinaattikeitto itsekasvatetusta pinaatista ja/tai nokkosista, lisäkkeenä keitetyt kananmunat ja ruisleipä. Jos onnistuu löytämään punalaputettuna sekä maidon että kananmunat, niin sopan hinnaksi jää alle euro/kattilallinen ja munat maksavat 0,1-0,2 €/kpl, siitä voi laskea annoshinnaksi taas jotain 0,30€.
Espanjalainen munakas: keitettyjä perunoita viipaleina, vihanneksia (kasvimaalta), munakasseos. Ainoa, mikä maksaa, on kananmunat, paistossa käytetty rasva ja tilkka maitoa. Meillä tehdään 6 munan munakas kuudelle hengelle, hintaa jää siis noin 0,25€/annos.
Jauhelihakeitto: punalaputettu jauheliha 2€, perunaa (sitä itsekasvatettua), runsaasti kasviksia (eli 2-3 porkkanaa, puolikas lanttu, valkokaalia, leikkopapua, härkäpapuja, viherjauhetta omista kasviksista, punajuurta, sokeriherneen palkoja jne), liemen sekaan jääkaapin perältä tyhjästä ketsuppipullosta viimeiset pisarat (vettä ketsuppipulloon ja ravistetaan reippaasti), lipstikkaa, pippuria, valkosipulin varsia silputtuna jne. Ei välttämättä tarvitse lihaliemikuutiota, jos käyttää lipstikkaa. Koko soppakattilallisen hinta 3€, ja annoksia vähintään 10, eli annoshinta 0,30€.
Hernekeitto nyt on klassikko, samoin kaalilaatikko, niitä teen etenkin kylmempinä vuodenaikoina jompaa kumpaa melkein joka viikko.
Nyt tulevana viikonloppuna teen kylmäsavulohikeittoa. Pakastimesta kylmäsavulohiviipaleita (löysin euron paketti juhannuksen jälkeen), perunaa, kasviksia, mausteita ja purkillinen kuohukermaa. Koko kattilallisen hinta 2-3 euroa (riippuu siitä, laitanko 1 vai 2 lohipakettia), annoksia vähintään 6, eli annoshinta jää siihen 0,5€ tienoille.
Ruuat, joihin tulee juustoa, ovat kalliita. Esimerkiksi lasagnea ja pizzaa teen harvemmin, jompaa kumpaa parin viikon välein. Juustomunakasta raaskii tehdä vähän useammin, kun siihen tulee vain ripaus juustoa.
Kasvimaa ja kasvihuoneet ovat olleet tuossa jo 30 vuotta, alkuinvestoinnit on kyllä jo kuoletettu. Monista kasviksista kerään siemenet seuraavaksi vuodeksi talteen, ja esimerkiksi palsternakka kukkii vasta toisena vuonna - jätän aina muutaman kasvamaan ja tuottamaan siemeniä. Kurpitsat, tomaatit, paprikat, chilit, valkosipulit, salaatit (ne kukkii jo ekana kesänä ja tuottaa paljon siemeniä), krassit, peruna, mansikka jne on sellaisia, joihin en tarvitse enää ostosiemeniä/taimia. Marjapensaat ja raparperi on aikoinaan saatu mummolta, kriikuna kaverilta. Otan satokauden aikana vastaan KAIKKI minulle tarjotut, omenat, kesäkurpitsat, aroniat, pihlajanmarjat, karviaiset, raparperit, porkkanat, sipulit - ihan mikä vaan, niin minulle kelpaa kyllä. Pakastan, kuivaan, hilloan, teen etikkasäilykkeiksi, mehustan... Mikään ei mene hukkaan.
Pakko kysäistä, että teetkö niin kuin me, että annat myös muille sadostasi? Ilmaiseksi?
Meillä tosin kasvaa vain raparperia, erilaisia marjoja ja omenoita, mutta niitä tulee yhden perheen tarpeiksi ihan liikaa ja miksi ilmoitan oman kaupunkini Facen jätelavalla haluaako joku tulla hakemaan. Kaikki menevät nopeasti käsistämme. Kerään myös valmiiksi, ettei pihaa sotkettaisi.
Minua on arvosteltu ilmaisesta antamisesta, mutta näen myös miten tarpeeseen osa sadosta menee.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla yhdellä pitkän viestin kirjoittajalla täytyy olla paljon aikaa, eli ei yli tunnin työmatkaa päivittäin per suunta? Eikä käy varmaan 5 pvä/vko töissäkään, vai miten on?
Säilytystilat eri valmisteille täytyy olla mittavat: erilsisia purkkeja, kaappeja, kellari, useita pakastimia?
Muuten kyllä todella taitavasti pyöritetty systeemi.
Mulla on aikaa ihan yhtä paljon kuin kaikilla muillakin, 365 päivää vuodessa. 24 tuntia vuorokaudessa. Teen pari päivää viikossa etätyötä, nyt koronan aikana oli kokoaikaisesti etätyössä. Työni on harvoin 8-16, vaan aloitan 6.30 ja lopetan iltaseitsemän jälkeen, kun olen viimeisen eurooppakokouksen pitänyt Teamsilla.
Välillä on parin-kolmen päivän työmatkoja, ei ole moneen vuoteen ollut yli neljän päivän reissuja. Työmatkaan menee noin 35min/suunta, kun samalla vien tai haen lapsia kouluun tai koulusta (bussit menee huonosti, niin joutuisivat esimerkiksi iltapäivällä odottelemaan 2 tuntia...). Usein kuskaan lapset, vaikka olen etäpäivällä, jos miehen työajat ei sovi (tekee kolmivuorotyötä).
Joo, pakastimia on kolme, yksi niistä on jäätelölle, jääpaloille ja paahtoleivälle. Yksi marjoille, lihalle ja vihanneksille, ja yksi sitten sekalaisille kalapuikoille, kasviksille, sienille jne.
Minulla ei ole kodin ulkopuolisia harrastuksia yhtä yhdistystä lukuunottamatta, en matkustele vapaa-ajalla (lemmikkien takia, niille on vaikea löytää hoitajia, kun on iso koira ja kissoja). Kasvimaan kanssa menee keväällä muutama päivä, sen jälkeen maksimissaan tunti/päivä (jos joutuu kastelemaan kaikki). Sadonkorjuu työllistää sitten jonkin verran. Sienestys menee helpolla, kun tuosta 25m päästä alkaa sienimaastot. Sienet on lähempänä kuin kasvimaani... Sieni/marjastuskausi helpottaa oikeastaan päiväjärjestystä, kun sieniretkellä saa koira lenkin samalla, ei tarvitse erikseen järjestää aikaa siihen.
Maakellari on. Hyvä sellainen.
Lasipurkkeja ja pulloja on kertynyt ajan kanssa. Säilytän kaikki säilöntään sopivat purkit ja purnukat, lasipulloja joutuu ostamaan. En tee yleensä majoneesia itse, niin majoneesipurkit on juuri sopivia hillipurkkeja. Otan vastaan myös minulle tarjotut lasipurkit ja säilöntäastiat, nyt pitäisi käydä ostamassa sellaisiin patenttikannellisiin purkkeihin tiivisteitä, sain niitä purkkeja kaksi muovikassillista, tiivisteet on halpoja. Suurin osa "varastosta" on viileällä verannalla. Siellä säilyy hyvin niin ostosäilykkeet (mm. tomaattimurska, pavut) kuin itsetehdyt hillotkin. Etikkasäilykkeet säilytän kellarissa. Veljelläni on sellainen iso kotikylmiö, mutta maakellari näyttää toimivan paremmin, esimerkiksi perunat säilyvät kellarissa huomattavasti paremmin.
Noita pitkiä työputkia varten teen yleensä valmiiksi helppoja syötäviä, saattaa olla jättikattilallinen hernekeittoa, iso lasagne (se ei ole halpaa), joku suolainen piirakka, paistettuja kananmunia, valmiiksi pilkottua salaattia tms jotta mulla ei mene aikaa ruuanlaittoon sitten niinä päivinä.
Joudun tekemään käytännössä 90% ruuista itse allergioiden takia. Sen takia noita säilykkeitäkin teen itse, kun kaupan säilykkeissä on usein jotain, mikä ei käy.
Kuten sanoin, minulla ei ole kodin ulkopuolisia harrastuksia. Jokainen valitsee itse, miten aikansa käyttää - tänään olen lomalla, ulkona on kaatosade, eikä farkkujen paikkaaminen juuri nyt innosta. Istun itsevirkkaamani peiton alla ja kiusaan muita ihmisiä keskustelupalstalla kertomalla tappavan tylsästä elämästäni.
Liitin vakkareina perheemme nettoo tuhansia euroja vuodessa kituyrmyihin verrattuna
Ks kasvualueet. Google.