Nuori jäi ilman opiskelupaikkaa ja isoisä kettuilee ja hätyyttää etsimään heti vaikka porrassiivoojan töitä
En ymmärrä miksi isäni ottaa tämän näin raskaasti, panikoi hirveästi ja jankkaa nyt heti menemään töihin,ihan mihin vaan.
Nuori kirjoitti siis ylioppilaaksi juuri, ämmän paperit parilla eximialla mutta niin vaan jäi varasijalle. Pettymyshän se oli nuorelle, joka on panostanut kouluun ja aina tehnytkin kesätöitä, mutta nyt keskittyi tänä keväänä/kesänä pääsykokeisiin.
Isoisän näkökulmasta (syntynyt 40 -luvulla) nuori on nyt möhlinyt ja epäonnistunut täysin ja nytp itäisi koko 18 - vuoden syvällä kokemuksella jo ymmärtää että tartteisi kiireesti ottaa elämä taas haltuun.
Olen itse ylpeä nuorestani ja ajattelen ettei tässä kiirettä ole, kyllä se mieluinen opiskelupaikka sieltä vielä löytyy, ellei varasijalta tärppää.
Oletteko te muut törmänneet tällaisiin asenteisiin juuri isovanhempien taholta? Kuinka tukea nuorta ja saada näkemään isompi kuva, eikä luovuttamasn ja etsimään heti lastenlikkatöitä, kun ei kuulemma lukupäätä ole, kuten isoisä veisteli?
Kommentit (44)
Antakaa sille muutama tonni taskurahaa ja laittakaa interrailille. Siinä saa pappa ajateltavaa.
BOOMERIT V I T T U UN KETJU TAAS TULILLA !
Manna Sarin kirjoitti:
Antakaa sille muutama tonni taskurahaa ja laittakaa interrailille. Siinä saa pappa ajateltavaa.
Samaa tulossa ehdottamaan. Nuorena pitää elää.
Lastenlikaksi likka vaan, oppiipahan olemaan
Eihän sitä vielä tiedä, vaikka syksyllä jokin paikka löytyisi jossain oppilaitoksessa! Kannattaa soitella ja kysellä. Paappojen jutut on paappojen juttuja, ei kannata liikaa ottaa sydämeensä.
Jonkun taitavan, lahjakkaan ja paljon lukeneen on AINA jäätävä varasijalle. Kouluun ei vaan pääse samana vuonna kaikki, vaikka kuinka olisivat yhtä hyviä.
Ei tässä elämässä mitään hätää ole. Käske nuoren yrittää ensi vuonna uudestaan. Moni ystävistäni haki 5:kin kertaa päästäkseen juuri haluamaansa kouluun. Ei ne hanttihommatkaan kenenkään elämää paranna.
Eniten minua kummastuttaa se, miten tiukasti vanhemmat ovat kiinni omissa vanhemmissaan ja miettivät näiden sanomisia. Ei meillä vaari edes tiedä, mihin nuori haki opiskelemaan eikä tiedä sitäkään, saiko opiskelupaikan. Isäni tuntien tiedän kyllä, että ei hän ainakaan ehdota kotoa poismuuttoa ja sossun elättinä asumista, vaikka se on ilman muuta seuraava luonteva jatko, onhan nuori jo täysi-ikäinen. Isäni mielestä nuorten pitäisi tehdä töitä ja elättää itsensä, ei hakea toimeentulotukea, mutta isällä on ikäpolvensa ajatusmaailma. Ei nuoret enää hyppää käskystä keikkatöihin, he tietävät vapaa-ajan arvon ja sen, että yhteiskunnan turvaverkko kyllä kantaa. Vuosi leppoisaa oleilua, kyllä se siitä.
Yhtään ketään työnantajaa ei kiinnosta vuonna 2032 kun lapsesi on valmistunut, että oltiinko sitä nyt varmasti porrassiivoojana tai lastenlikkana vuoden 2022 kesällä.
Olikos vaari itse jo töissä 18 kesäisenä? Ja mikä ammatti? Koulutus? Palkka?
Kyllä on kiire
1) korottaa ne arvosanat Kotka pitää korottaa ja heti syksyllä
2) duuni on etsittävä eikä jäädä hengaamaan. Osa-aikainen tietty esim. Ravintola-alalta
Pidempi lomareissu olisi hyvä tähän väliin, jos vaan raha ei oo ongelma. Saisi vaarikin lisää pohdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
No sepä se, kun nämä buumerit menivätitse 13 vuotiaina koulun penkiltä töihin ja päivääkään eivät opiskelleet mitään, paperimiehen liksaa vetivät. Ja sitten ihmetellään kun milleniasli ei tee perässä.
Millä varasijoilla on? Varasijat liikkuu vielä.
Ei kuulu isoisälle millään tasolla. Me ei ole edes kerrottu. Esikoinen sai paikan Helsingin yliopisrosta. En jaksa kuunnella ollenkaan mitään mielipiteitä kun ei tosiaan mitään tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Pärkkeles pappa oli metsätöissä jo 8v
ja nytten on millä mällätä
on autooooooooo ja taloooooooooooo ja mökkiiiiiiiiiiiiiiiii
ja hirmueläke valtion virasta tietenniiiiiiiiiiiiii
suurta ikäluokkaa katos, parasta vuosikertaaaaaaa
eikös vaan?????????
Isoisä voi itse mennä siivoilemaan portaita talonmiehen työkokemuksella. Eikös ne eläkkeet ole niin pieniä että kaikki tulot on extraa?
Vierailija kirjoitti:
Jos vaari on 40-luvulla syntynyt, niin todennäköisesti meni kesätöihin 12v iässä ja oikeisiin töihin 16v iässä. 50-luvulla ei ehditty olemaan jouten.
Tyypillistä buumeria.