Argh Miten saada vanhus uskomaan että 2*500mg Panadol on sama ja yhtä tehokas kuin 1g Panadol (reseptillä)?
Kun resepti on loppu ja lääkäriin ei pääse ja reseptin uusimisessa kestää siinäkin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 1000 mg panadolia saa ilman reseptiä
Eikä saa. Se on reseptilääke.
Lopeta jos et tiedä about mistään mitään. 🤦
Itse lääkärikö tuli paikalle selostamaan? Vaaditaanko mamma-palstan viisailta lupa ottaa osaa keskusteluun?
Pitääkö olla lääkäri, että tietää 1000 mg parasetamolin olevan nykyään myös reseptivapaa lääke? 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä tramalia niin tehoaa paremmin.
Vihoviimeinen lääke iäkkäälle (ja joskus nuoremmallekin). Menevät usein ihan sekaisin siitä.
Tramadol on hyvä särkylääke - ei ole tarkoitettu lievään kipuun eikä sovellu kaikille. Itse käytän sitä silloin kun kipu ei ole paha, jolloin otan huomattavasti vahvempaa oxycodonea.
Juu mutta joku ehdotti Tramalia tässä ikäihmiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mekin lääkkeitä jakaessamme laitamme x2 500 mg tabletteja, jos 1 g tabletteja ei ole, vaikka lääkelistalla lukisi 1 g.
Ja vielä olette palkankorotusta vailla? Parempi tietysti antaa edes vähemmän jos ei ole oikeaa annosta tarjolla.
Älä vaan tule alalle. Me olemme kyllä lääkelaskumme ja lääketenttimme suorittaneet ja suoritamme säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mekin lääkkeitä jakaessamme laitamme x2 500 mg tabletteja, jos 1 g tabletteja ei ole, vaikka lääkelistalla lukisi 1 g.
Ja vielä olette palkankorotusta vailla? Parempi tietysti antaa edes vähemmän jos ei ole oikeaa annosta tarjolla.
Paljonko mielestäsi on 500mg + 500mg? Oikea vastaus on 1000mg (= 1g). Et selviäisi lääkelaskuista, koska tämä on yksinkertaisimpia laskutehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaankaan ole sama asia. Saat tuplaten muuta jauhetta syömällä kaksi pilleriä, joten annos on laimeampi.
Se nyt on ihan sama vaikka söisi kilon vehnäjauhoja samalla kun ottaa lääkkeen. Sitä lääkettä tulee elimistöön joka tapauksessa se määrä mitä tabletissa on. Ja 500mg + 500mg on 1000mg, eli sama määrä lääkeainetta tulee elimistöön vaikka ne tabletit pistäisi neljään osaan ja söisi palasina.
Sympatiaa. 🤣 olen ammatiltani hammaslääkäri ja olen vuosien varrella varmasti satoja kertoja selostanut asiakkaille, että kun ottaa puolitoista tablettia neljäsatasta Buranaa niin se vastaa yhtä 600 mg tablettia. Osa on tätä itse omaehtoisesti kysynyt mutta todella monella selvästi muokkautuu maailmankuva rajusti kun kuulee asiasta.
Minä kyllä luulen, että tämä johtuu ensisijaisesti siitä, että tunnolliset ihmiset noudattavat tunnollisesti pakkauksen annosteluohjetta, mikä oikein onkin. Sitten kun sopiva auktoriteetti kuten hammaslääkäri antaa luvan ottaa enemmän hammassärkyyn, tätä ohjetta noudatetaan. Sitä en tiedä ryhtyvätkö asiakkaat niin vallattomiksi, että tarvittaessa ottavat muihinkin kipuihin lääkettä isommalla annoksella. 🤩
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaankaan ole sama asia. Saat tuplaten muuta jauhetta syömällä kaksi pilleriä, joten annos on laimeampi.
eli 10000 kpl syömällä ei sasi itseään hengiltä, koska ei olisi riittävän voimakasta?? Naurettavaa.
Uskomattoman moni täälläkään ei tunnu tajuavan että ainoa asia jolla on merkitystä on se, paljonko vaikuttavaa lääkeainetta yhteensä kerralla kehoon siirtyy. 2*500mg = 1000mg= 1g ja 2*400mg =800 mg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 1000 mg panadolia saa ilman reseptiä
Eikä saa. Se on reseptilääke.
Ei todellakaan ole. On jo pitkään saanut ilman reseptiä
Siis mitä väliä tolla on ees? Anna vanhuksen valittaa ja lähde kotiin. Jos ei usko kun kerran sanoo niin olkoot uskomatta,ei oo sun ongelma.
Viisaus ja ikä ei liity toisiinsa millään tavalla.
t.kotisairaanhoidon duunari
Voit ensin hankkia vaa'an, ja sitten punnita lääkkeet, jolloin tulee todennäköisemmäksi, että lukemat pitää paikkansa. Sitten voi ottaa jonkun virallisen sivun, joka sanoo, paljonko kummassakin on vaikuttavaa ainetta, jos se ei jo lue paketissa, johon voi tosin tarvita käännöksen selväkielelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko mielestäsi on 500mg + 500mg? Oikea vastaus on 1000mg (= 1g). Et selviäisi lääkelaskuista, koska tämä on yksinkertaisimpia laskutehtäviä.
Ei ole selvää, mitä grammalla tarkoitetaan, jolloin on vaikea mennä sanomaan mitään sen suhteesta mg:n. 2xmg on samaten epäselvää, siis 1000 2mg (olet kai matikkaa nähnyt?), ja on sangen epäselvää alkaa esittämään teorioita siitä, mitä 500 mg + 500 mg on, kun siinä on ne mg:t, ja jopa 500+500, siis 250.000, että yliannostushan siitä tulee.
Taitaa tuota Panadolia jotkut luulla ilmeisesti Panacodiksi, joka on reseptilääke. Parasetamoliahan siinäkin on, mutta myös kodeiinia.
Olen myös vanhempieni ja anopin kanssa vääntänyt siitä, että onko 2x500 mg 1 gramma. Sitten vasta ovat uskoneet, kun oikein lääkäri on kertonut, että kyllä vain, kaksi 500 mg Panadolia yhtäaikaa otettuna vastaavat yhtä grammaa. On jäänyt sitä ennen lääkekaappiin vanhentumaan niitä viissatasia, kun eivät ole tarpeeksi vahvoja.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole sama asia. Se 1 g on paljon vahvempi. Ei auta vaikka 500 mg tabuja ottaa useamman. Muutenhan reseptissä ei olisi mitään järkeä
Jaahas. Laske 500 mg + 500 mg.
Tuosta tulee 1000 mg eli yksi gramma.
Joten kyllä tuo sama juttu on. Laske nyt vaikka itse ihan vielä uudestaan, niin uskot.
Olen yrittänyt saada itseni uskomaan ettei panadol ole lumelääke, mutta en ole onnistunut siinä.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole sama asia. Se 1 g on paljon vahvempi. Ei auta vaikka 500 mg tabuja ottaa useamman. Muutenhan reseptissä ei olisi mitään järkeä
Kerrohan vielä niin päin, että jos ottaa vain puolikkaan 400mg Buranan niin onko siinä yli vai alle 200mg? Yritän vaan päästä kärryille tästä logiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja laske nyt sinäkin: 500 mg + 500 mg = 1000 mg (eli gramma).
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan vielä niin päin, että jos ottaa vain puolikkaan 400mg Buranan niin onko siinä yli vai alle 200mg? Yritän vaan päästä kärryille tästä logiikasta.
Teoriassa kyllä mutta käytännössä ei voida taata että vaikuttava lääkeaine on täysin tasaisesti jakautuneena tablettimassassa. Huonolla tuurilla puolitat tabletin ja toisessa puolessa on 400mg lääkeainetta ja toisessa ei yhtään tai minä muu tahansa suhde näiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole selvää, mitä grammalla tarkoitetaan, jolloin on vaikea mennä sanomaan mitään sen suhteesta mg:n. 2xmg on samaten epäselvää, siis 1000 2mg (olet kai matikkaa nähnyt?), ja on sangen epäselvää alkaa esittämään teorioita siitä, mitä 500 mg + 500 mg on, kun siinä on ne mg:t, ja jopa 500+500, siis 250.000, että yliannostushan siitä tulee.
Että mitähänvittua ala-asteen matikantunnille siitä siitä noin ensi alkuun, palaa sitten takaisin.
Tramadol on hyvä särkylääke - ei ole tarkoitettu lievään kipuun eikä sovellu kaikille. Itse käytän sitä silloin kun kipu ei ole paha, jolloin otan huomattavasti vahvempaa oxycodonea.